۳۱
توصيه مطلب 
۶
 
کد مطلب: 21775
چه بسازیم تا غرب نگران نشود؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۲۵
ورود ایران به جمع یازده کشور دارنده فناوری فضایی برای ساخت ماهواره و پرتاب راکت به فضا، آنچنان که انتظار می رفت واکنش‌های گسترده ای در محافل رسانه ای و دیپلماتیک جهان داشته است.

اما بیش از همه، رسانه های غربی تلاش کردند تا با همسان سازی دستیابی ایران به فناوری هسته ای و تکنولوژی فضایی و گذاردن آن کنار یکدیگر، چنین القا کنند که ایران درصدد است تا بدینوسیله بر تلاش های نظامی خود بیفزاید. حتی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرد: "شاید این برنامه سرپوشی برای توسعه هر چه بیشتر برنامه موشک های بالستیک نظامی باشد".

استفاده از «تداعی و تلقین»  در نبرد رسانه ای، برای خطرناک جلوه دادن ایران و دستاوردهای علمی و تکنولوژی کشور شیوه و سنت متداول رسانه های غربی است.

تا پیش از این همین رسانه ها که مخاطبین گسترده را در سطح جهان تحت پوشش قرار می دهند، چنان وانمود می کردند که انقلاب ایران دستاورد بارزی نداشته و کشور از عقب ماندگی رنج می برد، اما با اعلام دستاوردهای علمی و تحقیقاتی جوانان این مرز و بوم سویه اصلی خبرهای آنها نیز تغییر یافت و تلاش کردند تا بر سر هر دستاورد «انگی» را بچسبانند. اگر دستاورد پزشکی بود با بیان اینکه مورد پذیرش آزمایشگاهها یا موسسات بهداشتی جهانی نیست و یا هنوز به درستی آزمایش نشده است از کنار آن به سادگی بگذرند و آنرا که اهمیت نشان دهند و اگر دستاوردی در حوزه نانو تکنولوژی و های‏تک بود کوشیدند چنین القا کنند که کپی برداری از کشورهای دیگر است.  تقریباً می‌توان گفت هیچ مساله‌ای نیست که ایران و ایرانی به دست آورده باشد و رسانه های غربی برای بی اهمیت جلوه دادن و یا خطرناک بودن و غیر طبیعی بودن آن فضا سازی نکرده باشند.

نمونه بارز و هویدای چنین روندی موضوع و مساله فناوری هسته ای است. آنچنان که می‌توان دستیابی به این دانش و علم را اصلی ترین موضوع دیپلماسی خارجی ایران در طول دهه 80 شمسی به شمار آورد.

تاریک جلوه دادن چهره ایران و ترساندن همسایگان، منطقه و جهانیان از کوچکترین دستاوردهای نظامی کشور یکی از سیاست های اصلی غرب برای برانگیختن و تهییج افکار عمومی منطقه و جهان بر علیه ایران بوده است.

در طول دهه گذشته و با اعلام پیاپی دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، غرب مدام «احساس خطر» کرده است به عبارت دیگر، تقریباً دستاوردی نیست که ایرانیان اعلام کرده باشند و غرب از آن احساس خطر نکرده باشد. از سلولهای بنیادی تا میکروبیولوژی، از نانوتکنولوژی تا الیاف مصنوعی، از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای تا فناوری های مخابراتی و از توانایی موشکی تا ساخت داروهای پزشکی همه و همه باعث نگرانی غرب شده است. به راستی چرا؟ واقعاً ایرانیان چه باید تولید بکنند تا غرب احساس خطر نکند؟ کدام علم و دانش و کدام کار و تولید از نظر غرب خطرناک نیست؟

غربی که خود بزرگترین عامل جنگ بر علیه بشریت بوده و تمام توان خود را در استفاده قهرآمیز و نه صلح آمیز از دانش انسان به کار برده و در طول قرن بیستم بیش از کل تاریخ با ایجاد دو جنگ جهانی کشته بر روی دست بشر گذارده و 120 میلیون انسان را کمتر از 20 سال به کام مرگ کشانده، با کوچکترین دستاورد علمی احساس خطر می کند. آیا این عجیب نیست؟

در حالی که سخت ترین قواعد برای دسترسی به دانش فضایی در دنیا اعمال می شود، دانشمندان  ایرانی توانستند بدان نایل آیند و از تکنولوژی حساس و پیچیده آن برخوردار گردند، در چنین شرایطی غرب باز هم احساس خطر می کند. چرا؟ چون ایرانی به دانش دست یافته و «تولید» کرده است.
 واقعیت آن است که غرب از «مصرف» ما احساس خطر نمی کند بلکه از «تولید» است که نگران می شود. زیرا تولید وابستگی را کاهش داده و از خروج سرمایه ها و دلارهای ملی جلوگیری می کند. غرب دلواپس بازار خود است و اکنون از آن بیم دارد که ایران هم از مصرف کنندگی صرف خارج شود و هم به تکثیر صنعتی دستاوردهای خود بپردازد. این البته خواب غرب را آشفته می سازد، چنانکه ساخته است.  
Share/Save/Bookmark
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
یک ایرانی
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۱:۵۹:۱۲
به نام الله

من در ابتدا به عنوان یک مسلمان و یک فرزند کوچک از این آب و خاک مقدس و در آخر به عنوان کسی که در برخی پروژه های علمی زیرساختی این مملکت کار تحقیقاتی می کنم، به نوبه خود از تمامی همکاران پر تلاش و زحمت کش و جوان خودم که حتی شاید روزهای پیروزی این انقلاب را به خاطر سن کمشان در آن زمان به یاد نمی آورند ولی همچون جوانان پر شور انقلابی آن دوران در سنگر تولید علم و فناوری امروز جهاد می کنند تشکر می‌کنم.
جوانانی که بدون کمک حتی یک مشاور خارجی و گاه با به خطر انداختن سلامت و جان خویش پروژه های عظیم علمی و صنعتی را بومی سازی می کنند و البته این به این دلیل نیست که ما آماده همکاری با دیگران نباشیم بلکه دیگران می ترسند که با ما همکاری داشته باشند چون از پیشرفت و اتکاء این مملکت واهمه دارند.
و در پایان مطمئن باشید در این چند سال آینده و حتی شاید خیلی زودتر پیشرفتها و دست آوردهایی را ببینیم که روزی جزء آرزوهای دست نیافتنی بودند ولی به لطف خدا و اتکاء به خود و خودباوری و همفکری دست یافتنی و عملیاتی شده اند. (50132)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۲:۰۰:۵۳
به عنوان يك ايراني مسلما از دستيابي كشورم به تكنولوژيهاي پيشرفته خوشحال خواهم شد ولي وقتي ساير تكنولوژيها كه قابل رويت و ديدن در جامعه توسط مردم و خودم به عنوان يك شهروند هستند را مي بينيم حقيقتا به اينكه ما به آن نقطه از علم و تكنولوژي رسيده باشيم ،‌كمي شك مي كنم و بيشتر به اين فكر مي روم كه اينگونه اعمال بيشتر در جهت خوشبين كردن مردم است.

به فرض وقتي كه من مي بينم برج ميلاد 12 سال است كه در حال ساخته شدن است و هنوز تمام نشده ،
وقتي فرودگاه امام را مي بينم كه وضعيتش در موج سرماي اول مشخص شد ،
وقتي وضع ترافيك را مي بينم كه به موضوعي حل نشدني در جامعه تبديل شده ،
وقتي وضعيت گازرساني را در سرما مي بينم ،
وقتي مي بينم كه برق منطقه ما قطع شده و براي وصل كردنش 1 روز يك منطقه مجبور است بي برق باشد ،
وقتي ورزشگاه آزادي را مي بينم كه لوله هايش يخ مي زند و مي تركد و تازه اين مجموعه بهترين مجموعه ورزشي كشور است ،
وقتي وضعيت تحصيلي دانشگاههايمان را مي بينم كه بنده خود از بهترينشان فارغ التحصيل شده ام ،
وقتي تورم را در جامعه مي بينم كه با افزايش درامد هاي نفتي و وقتي قرار است وضع ملت خوب شود ، برعكس ، ملت بدبخت مي شوند ،
وقتي وضعيت قيمت خانه را مي بينم كه در عرض يكسال دوبرابر مي شود
و ............(از اين دست بسيار مي توان گفتدر تمام زمينه هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و ....)

حقيقتش كمي به اينگونه پيشرفتها شك مي كنم ، چون عملا تلاش دولت در جهتي نشان دادن پيشرفتهايي است كه قابل رويت نيست.
به فرض ديروز يك موشكي به فضا فرستادند و به مردم فيلمش را نشان دادند.ولي همه ما مي دانيم كه اين موشك را مي توان خريد و از بازار سياه با قيمت گزاف تهيه كرد و آورد اينجا آتش زد و به فضا فرستاد.
بعد هم گفت كه ما پيشرفت كرده ايم و به عنوان پوششي براي تمام كم كاريها و نقاط ضعف استفاده كرد.


در يك حالت ممكن است كه اينگونه پيشرفتها قابل قبول باشد و آن هم اينكه بين علوم و پيشرفتهايي كه قابل رويت و لمس در زندگي مردم هستند و اينگونه اختراعات و اكتشافاتي كه قابل رويت و لمس توسط مردم عادي نيستند و مردم اثر آنها را در زندگي عاديشان نمي بينند ،‌واقعا يك فاصله بسيار بزرگ باشد.


كاش لااقل همينگونه باشد. (50133)
 
فرهنگ
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۲۰:۲۱:۴۸
موارد خوبی را مطرح کردید خصوصا در اخر کامنت خود . ولی یک نکته اشکال داشت وان این است که خرید موشک از بازار سیاه و یا ساخت ان در کشور باهم بسیار فرق دارند . ایا از بیان جمله مذکور پیام خاصد داتید ؟ (50171)
 
مرتضی از ملبورن
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۳:۴۲:۵۱
دوست من

درست که مشکلات مملکت ما یکی دو تا نیست ولی فکر می کنی در آمریکا که ناسا اینقدر خرجهای میلیونی برای پروژه های فضایی می کند کارتون خواب و بی خانمان و فاحشه و معتاد و ... نیست. هر چیزی به جای خود. تازه از عکس العمل رسانه های غربی هم می توان فهمید که تا فیها خالدونشون داره می سوزه. (50193)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۲:۴۳:۳۳
دوست من ، با شما موافقم .ولي در اينجا قضيه فرق مي كند.حكايت در اين زمينه مثل دانش آموزي است كه كارنامه پايان سالش را آورده و همه نمراتش را تك گرفته و رد شده است و بعد ادعا مي كند كه در المپياد كامپيوتر جزو ده نفر اول دنيا شده است.آيا شما باور مي كنيد كه مثلا آن دانش آموز كه نمره رياضي دبيرستانش رو افتاده باشه ، در المپياد جهاني رتبه آورده باشه.

من يه صورت مساله خيلي ساده مطرح مي كنم.در زمينه مسكن.
من ميگم مسكن در ايران در اين دو سال اخير قيمتش دو برابر شد.
چرا اينا نميان و مشكل مسكن رو حل كنند؟ چرا مي شود و مي توانيم را در اونجا عملي نمي كنند كه عمه من هم مي تونه بفهمه و باور كنه كه اينا واقعا دارند كاري مي كنند؟

چرا بايد اينا همه مي توانيم و مي شود هاشون رو توي يه جايي عملي مي كنن كه آدم نمي تونه باور كنه و يا باور نكنه؟

آيا رفتن به فضا راحت تر از حل معضل مسكن است؟
مگه ما در زمينه مسكن كه مشكل فراگير جامعه شده و ريز تا درشت جامعه رو با خودش درگير كرده ، دانشمند نداريم؟
چرا ما خبر خوش مسكني نمي شنويم ؟
شما مي تواني به جاي مسكن خيلي چيزهاي ديگر را مطرح كني.
چرا ما خبر خوش تورمي نمي شنويم؟


البته دوست من ، من جواب روشني براي اين دارم وآن هم اين است كه در زمينه مسكن نمي شود دروغ گفت و لاف زد.
نمي شود يك كلاغ و چهل كلاغ كرد.
مسكن را نمي شود از بازار سياه تهيه كرد و وارد كرد.

اميدوارم متوجه شده باشي كه چه مي گويم.
در ضمن يادت باشد كه سوختن غربيها دردي را از ما دوا نمي كند. (50209)
 
فرهنگ
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۸:۲۳:۵۰
از زاویه جالبی به مسئله نگاه کرده اید . باشما موافقم و اگر مسئولی کامنت شما را خواند امیدوارم از ان ساده رد نشود (50237)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۳:۱۹:۵۱
بسمه تعالی
عزیزمن اینطورنیست گفته شمابه این می ماندکه کسی بگویدایران که قادرنیست یک سوزن بسازدآیامی تواندفلان کاررابکنددرحالیکه ساخت سوزن به نفع ایران نیست که سرمایه گزاری نمایدروی آن پس عدم ساخت فلان چیزوفلن چیز دلیل براین نیست که ایران نتواندموشک بسازد...وعدم اتمام برج میلادتاکنون و...به سوءمدیرت برمی گرددنه عدم توان ایرانی می تواندوتوانسته است امااین که درایران سوءمدیریت هست قابل انکارنیست (50214)
 
افشين
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۲:۱۰:۳۵
از خواندن اين مقاله لذت بردم و از نويسنده روشنفكر تشكر مي نمايم.
شايد رفتارهاي غرب در مقابل پيشرفت هاي مختلف كشورمان چند سالي آنها را به اين گونه رفتار وا دارد. اما ديري نميگرد كه آنان ايران پيشرفته را باور و نسبت به رفتارشان تجديد نظر خواهند كرد. (50135)
 
سید علی سنائی
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۲:۱۸:۵۲
خیلی مطلب به حق و جالبی بود...فقط پاراگراف آخرش بد تموم کرد. نگرانی غرب رو محدود به \"اقتصاد\" و \"ایران\" کرد، در صورتی که این ها آرزو می کنند موضوع فقط به مرزهای ایران ختم بشه!
ترس و عصبانیت غرب از گسترش این موج ایران به فرای مرزهاشه، یعنی خاور میانه، افریقا، و الی آخر، به خصوص ملل مظلوم و آزاده جهان. و این جنبه ی اقتصادی فقط ظاهر قضیه است، موضوع ریشه در تمام معادلات جهانی در تمام جنبه ها داره. (50137)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۳:۳۲:۲۴
با سپاس از سهراب با سخانان منطقی و غیر مغرضانه که بیان داشتند......
اگر ما قبل از این کاری را شروع کنیم و قبل از این که \"خبر خوش هوافضا \"اعلام کنیم ، بگویم که داریم چه کار میکنیم (حداقل به مردم کشور خومان........ ما که ایرانی هستیم باید تازه بفهمیم میخواهیم بریم فضا!) دیگه کسی نمیتونه بهانه بیاره........پس خودمان بهانه ایجاد میکنیم....
مطمئنا ما ایران را بیشتر از دست اندارکارن دوست داریم ...ایران پیشرفته را........ (50147)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۱۹:۱۶:۲۱
خوب اینکه یک کشوری اول سوخت هسته ای تولید کنه بدون آنکه تکنولوژی ساخت راکتور اتمی را داشته باشد و یا اول موشک بالستیک و سامانه پرتاب آن را تولید و آزمایش کنه قبل از آنکه ماهواره ای برای پرتاب کردن داشته باشه همچین یه نمه برای ما هم که تو این مملکت هستیم سوال برانگیزه .
بررسی لیست 11 کشوری که قبل از ما این کار رو کردن نشون میده تقریبا سه کشور از لحاظ ویژه گی های اقتصادی و علمی با سایر اعضاء قابل تمایز می باشند ( عراق ، اسراییل و ایران )
چرا بیش از 200 کشور دیگر جهان که تعدادی از آن ها به القوه دارای منابع و توانایی های لازم جهت اقدام مشابه هستند جهت بومی ساختن این تکنولوژی تلاش و صرف منابع نه کرده اند؟
اگر این قبیل اقدامات بدون توجه به نیاز های اصلی و انسانی یک جامعه باعث دوام و پایداری آن تمدن می شد امروز باید کشوری به نام اتحاد جماهیر شوروی در صحنه روزگار و جود می داشت ؟
واقعا اگر این همه منابع و توانایی در کشور عزیز مان هست؟ که هست ؟ چرا در مسیر تامین نیاز های اصلی و اولیه این ملت نجیب هزینه نمی شود ؟ آیا رفع مصیبت های بزرگی از قبیل بی کاری ، گرانی مسکن ، تورم و ..... که اتفاقا گریبان گیر عاشقان و صاحبان اصلی این انقلاب است خیلی سخت تر و یا کم اهمیت تر از تولید سوخت هسته ای یا پرتاب موشک بالستیک است ؟ چرا به جای سوال چه به سازیم که غرب نگران نشود ؟ به سوال چه به سازیم که مشکلات مردم بر طرف شود ؟ نیندیشیم؟
همه به خاطر داریم که در سال های آخر دولت دوم خاتمی مقام معظم رهبری مکرر به قوای مختلف خصوصا قوه مجریه تاکید می فرمودند که رسیدگی به مئیشت مردم مهمترین چیز است . آیا مشکلات مئیشتی مردم مرتفع شده است ؟ و حالا و قت رفتن به فضا است ؟ (50166)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۰:۴۳:۵۲
این موشک که پرتاب شد کجا رفت؟ (50190)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۴:۳۷:۱۱
در صحت این مطالب که شکی نیست و غرب هم از ایران می ترسه و هم از ایران متنفره، ولی حالا یک موشک که تا فضا- که اون هم معلوم نیست حالا چقدر بالا رفته- بره و یک ماهواره-که اون هم حالا معلوم نیست چه جور ماهواره ای است- رو ول کنه اونجا، نسبت به پروژه های فضایی فعلی واقعا چیز خیلی پیش پا افتاده ای است. (50194)
 
سید جواد
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۰۰:۴۷:۵۰
شما مگه از پروژهای فعلی خیلی با خبرید؟ اگر هستید چرا دانشش را به ایران منتقل نمی کنید تا به پیشرفت ایران کمک کنید.اگر نیستید گزافه گویی نکنید.
در ثانی پیشرفت امری تدریجی است. یکباره انتظار نداشته باشید ایران ماهواره به بهرام بفرستد. هنوز به ماه نشستن آمریکایی ها در ابهام هست. (50248)
 
ساربان
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۰۹:۵۴:۰۱
بله من از پروژه های فعلی با خبرم! حداقل تا این حد که بدونم چه خبره. شما لازم نیست مثلا یک ماهواره بسازید که خبر داشته باشید در این تکنولوژی چه خبره. مثلا می توانید به سایت ناسا یا موسسه علوم فضایی اروپا بروید تا به طور زنده مسیر حرکت هر ماهواره رو در فضا ببینید. البته اگه یک دوربین قوی یا تلسکوپ داشته باشید و بدانید یک ماهواره از کجا رد می شود می توانید حتی با چشم خودتان ببینیدش. چیزهای بزرگی مثل ایستگاه فضایی هم که در حقیقت یک ماهواره است- ماهواره هر چیزی است که دور زمین یا چیز دیگری بچرخد- رو حتی می توانید با چشم غیر مسلح هم ببینید! به هر حال برای با خبر بودن از پروژه ها لازم نیست سرآمد اون علوم باشید، بسیاری از تکنولوژی ها تا حد بسیار جزئی در دسترس علاقمندان هستند، مگر اینکه واقعا سری باشند.

من هم نگفتم که پیشرفت تدریجی نیست، درسته تدریجی است، ولی کاری که قبلا شده خیلی های و هوی کردن نداره! اگه کار بزرگی بکنید مطمئن باشید همه دنیا خودشون خواهند فهمید حتی اگه پنهانش کنید!

به ماه نشستن هم با وجود اینکه یک عده هی دوست دارن بگن در ابهامه اصلا در ابهام نیست. اینم دلیلش: فضانوردان در روی ماه یک آرایه از آینه به جای گذاشتند که همین الان دانشمندان از روی زمین با منعکس کردن لیزر و محاسبه زمان رفت و برگشتش موقعیت دقیق ماه رو تا چند سانتیمتر مشخص می کنه، البته بسیاری دلایل دیگر هم وجود دارد . اما علت این ابهام که وجود داره رو الان دیگه مشخص شده. علتش اینه که دولتمردان آمریکایی در اون زمان می خواستند از این پروژه نهایت استفاده سیاسی رو بکنند، چون در واقع یک مسابقه بین آنها و روسیه بود. اما با یک مشکل مواجه شدن! تصاویر ارسالی از ماه به طور زنده خیلی ناواضح و گنگ بودند-در آن موقع تکنولوژی بسیار پیش پا افتاده بود و حتی کی کامپیوتر درست و حسابی هم موجود نبود- و چون می خواستند یک تصاویر درست و حسابی به همه نشون بدن طبق معمول به دروغ متوصل شدند و مردم رو هم خر حساب کردند و در یک استودیو در فکر می کنم آریزونا یک صحنه مصنوعی ایجاد کردند و فیلمبرداری کردند. این رو همه می دونند و شب و روز از شبکه های علمی مثل دیسکاوری در اینجا پخش میشه و طبق معمول دیگه کسی اهمیتی نمیده یا اگه بده مثلا میخواد چکارکنه؟!

اما چرا نمیام ایران و خدمت کنم، من که چیزی نیستم ولی مسلما تعداد فوق العاده زیادی ایرانی در تمام دنیا الان پراکنده اند که در هر علمی که بگید تخصص دارند و اون هم در سطوح خیلی بالا و حتی حاضرند از تمام امکانات مادی و رفاهی هم که در غرب احتمالا دارند بگذرند فقط برای اینکه در ایران باشند و خدمت کنند ولی یک مسائل دیگری هست که باعث می شود اینها علیرغم شوق بسیار زیادشون برای خدمت قیدشو بزنند و عمری رو در غربت به سر کنند. دلایل این مسئله بسیار زیادند و من الان دیگه واقعا حالشو ندارم که توضیح بدم و فکر می کنم از حوضه مسائل مربوط به فضا خارج میشه! والبته بارها و بارها دیگران راجع به علت فرار مغزها صحبت کرده اند. مخلص شما. ساربان (50261)
 
سید جواد
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۰۰:۴۸:۴۳
این موشک که پرتاب شد کجا رفت؟
به همان جایی که باید می رفت (50249)
 
مقداد
۱۳۸۶-۱۱-۲۰ ۱۱:۱۲:۰۶
ببخشید!نه اینکه غرب بصورت ناگهانی یک ماهواره فوق پیشرفته فرستاد هوا و دنیا را پوشش داد!؟!؟!؟عزیزم این دیگر چه طرز فکری است؟ این فناوری یک فناوری بومی است.از جایی وارد نشده که بگویی پیش پا افتاده اش را وارد کرده ایم! (50331)
 
ساربان
۱۳۸۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۸:۰۵
بابا دمشون گرم که حالا همین یک کار رو هم کردند. ولی بعضی ها همچین میگن این یک فناوری بومی است مثل اینکه مثلا سبد بافتن! بابا توی این موشک حداقل چهار پنج هزار قطعه الکترونیک هست، از یک مقاومت بگیر تا میکروپروسسور و شتاب سنج و ارتفاع سنج و گیرنده جی پی اس و همینجوری برو بالا، که ما اصلا نمی تونیم بسازیم یا اگه بتونیم هم نمیسازیم چون از خارج وارد میشه به قیمت خیلی ارزون، البته بعضی هاشم واقعا نمی تونیم. حالا دیگه بومی بودن یعنی چی؟ به احتمال زیاد تعداد بسیار زیادی قطعه آمریکایی توی این موشک هست. یا مثلا به احتمال زیاد تمام کامپیوترهایی که در طراحی و ساخت موشک به کار گرفته شده اند توشون پردازنده اینتل آمریکایی بوده. همینطور هم به احتمال زیاد ماشین های سی ان سی که برای ساخت موشک و موتور و غیره به کار گرفته شده اند خارجی اند چون ایران اصلا فکرش هم نکن که ماشین سی ان سی بسازه. در نتیجه به نظر من باید بسازیم ولی خیلی سر و صدا راجع بهش راه نیندازیم، تا روزی که کم کم به اونجا برسیم که یهو دنیا ببینه همه چی رو خودمون می سازیم. (50557)
 
 نا شناس
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۴:۴۶:۱۴
تا چند وقت پیش هر گاه خبری از پیشرفت های هسته ای ایران میشنیدم خونم به جوش می امد.
اما مدتی است که من نیز به این باور رسیدم که انرژی هسته ای حق مسلم ایران است. از شنیدن خبر خوش فضایی ایران هم در حد گریه خوشحال شدم. زنده باد ایرانی ایران.... (50195)
 
حسين
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۹:۰۴:۱۵
چرا وقتي ژاپن وچين وكره وهند و....پيشرفت ميكنند دنياي غرب با انها بد رفتاري نميكند؟ممكن است شنا گر قابلي باشيم ولي عادت كرده ايم فقط در خلاف مسير شنا كنيم.اگر ديدي توي بزرگراه همه خلاف ميايند حد اقل بايست وخودت را بازنگري كن.اين كه بخواهيم ديگران توليدنكنند تا عرصه رقابت بر ماي نوعي تنگ نشود كه ذات راحت طلبي انسانهاست .مهم اينست كه رقيب نيز دست بر نميدارد. (50199)
 
احد اسدی
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۳:۱۸:۴۹
اقای حسین عزیز و دیگر دوستان گرامی بنده نیز مانند هر ایرانی بسیار خوشحال شدم از پرتاب ماهواره به فضا .
اما حسین عزیز:
دلیل اینکه امریکا و غرب از پیشرفت کشورما ناراحت است گویا شما یا سن کمی دارید یا مطالعه انچنان نمی کنید.
دلیلش واضح است مردم ایران یکی از هوشیار ترین و با استعداد ترین مردمان جهان هستند زود یاد می گیرند و زود ترقی می کنند و مهمتر از این مسئله کشورما در منطقه ای قرار گرفته که نبض اقتصاد کشورهای غربی به ان بستگی دارد یا نفت و گازی که موتور اقتصاد غرب را می چرخاند.
و باید بدانید این نفت و گاز در حقیقت بطورمجانی به طرف غرب به غارت می رود.
غربیها فکر می کنند با شناختی که از ایرانیها دارند در کمترین زمان ممکن ایران به یک ابرقدرت در منطقه تبدیل شود و کشورهای مکنطقه دیگر به غربیها باج ندهند یا بطور اشکار دیگر نترساند از ناوهای جنگی غربی که که در این کشورها لنگر انداخته اند و مانند زنجری گلوی کشورهای عربی را دارند می فشاند.
شما فکر می کنید این سران کشورهای عربی و مردم انها به غارت رفتن منابع عظیم انرژی راضی هستند؟
باور کنید از ترس شان است که نمی توانند حرفی بزنند.
شما انشالله در ده سال اینده خواهید دید اوضاع در منطقه تغیر خواهد کرد و خیلی مسایل دیگر.
پرتاب موشگ یا ماهاره یک رویداد تاریخی در کشورما به حساب می اید دوستان خوشحالند دشمنان غمگین.
ما هم می توانیم خودمان ماهواره به فضا پرتاب کنیم و بگذارید کشورهای دیگر فیلم های پرتاب ماهواره ایرانی را از این به بعد تماشا کنند.
غرب یکی دیگر از مهمترین غیر ممکن های خود را از دست داد.
منتظر دیگری هم باشید.
ولی امید ورام در اینده هزینه هنگفتی که برای این موسسات از بودجه عمومی هزینه شده دولت به بهانه خصوصی سازی به سرمایه دارها و و کسانی که پول دارند سهام بخرند واگذار نکند این تاسیسات را. (50213)
 
سید جواد
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۰۰:۴۴:۰۲
این که چون تورم داریم گرانی هست نبود مدیریت در فرودگاه امام هست و ... دلیل نمی شود در آنجایی که می توانیم و افراد لایقی هستند و صد البته حمایت هم می شوند در جا بزنیم بلکه باید این نوع کارها برای دیگر بخش ها که در خواب خرگوشی هستند الگو بشود و از آنها در برابر کم کاریهایشان باز خواست شود که شما پس چه می کنید در حالی که بخش ها و افرادی هستند که در حوزه خود در سطح جهانی عمل می کنند. عزیزان نباید پرتاب ماهواره و ساخت موشک و ... را کوبی بلکه کسانی و طرز تفکراتی باید کوبیده شود که حاضر نیستند محض خاطر خودشان ( نه خدا) تکانی به خود بدهند. شاید اندام این پیکر ایران میهن همه ما با هم و با سرعت به رشد و نمو برسد و ادامه بدهد.
دست اندرکارارن بخش های فعال را باید تشویق کرد و بخش های خفته را تنبیه. (50247)
 
سید محمد
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۰۷:۲۸:۳۵
سلام
مطلب نوشته شده بسیار عالی و به جا بود.
موفق باشید. (50291)
 
مرتضي
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۰۹:۵۶:۴۵
به نام خدا

1-اين موفقيت را به تمام ايرانيهاي سراسر جهان تبريك مي گويم.
2-چند سؤال از برخي از اين دوستان كه در ذيل اين مقاله مطلب درج كرده اني دارم
الف) چرا ما خودمان را باور نداريم گيرم كه با نظام مشكل داريد با علم اين جوانها چه مشكلي داريد كه با گفتن اين خبر هاي ياس اور سعي دراز بين بردن ان مي كنيد
ب)چرا با انتقاد دشمن شاد كن اب در اسياب دشمن مي ريزيد به خدا قسم كه ما در اين قسم مطالب ان قدر ايرادها و به اصطلاح انتقادها از خا رج داريم كه ديگر اگر قرار باشد خودمان از اين گونه حرفها بزنيم جز خوارج گونه عمل كردن كاري نكرديم.



مي دانم كه پرسش هاي مطرح شده استفهام انكاري است اما بيايم وقتي مي خواهيم مطلبي در اين گونه سايتها كه با افكار عمومي در گير است درج كنيم كمي بيشتر تعمق كنيم و هر چه في البداهه به ذهن مان رسيد مطرح نكنيم.
مي سازمت وطن گرچه باخشت جان
في امان الله (50293)
 
رها
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۲۰:۲۷:۳۴
جند نکته :
جهان به سرعت به سوی تکنولوزهای جدید در حرکت است و ما نمی توانیم جلوی سرعت آن را بگیریم و بهتر است که خود را به آن برسانیم.
بر همین مبنا فعلاما میتوانیم از سراسر دنیا با هم در مکاتبه باشیم و به همدیگر آسیب هم نرسانیم !
در مورد بیشرفت علوم - این بدیده نیز میتواند هم جهات مثبت و هم جهات منفی داشته باشد سعمی ما می باید این باشد که نکات منفی را به مثبت تبدیل کنیم به بیان دیگر علم و تکنولوزی در خدمت بشریت باشد نه در خدمت نابودی بشر.
دانشمندان می باید از این علم برای حل معضلات بشری استفاده کنند بقول مولانا
علم کز تو را بنستاند جهل از آن علم به بود بسیار
ایران در زمینه بیشرفت تکنولوزی هسته ای و فرستادن موشک اشتباهی مرتکب نشده و مسلما خودکفایی در هر زمینه ای برای زورگویان و دشمنان ایران و بشریت که خود را صاحب و مالک دنیا می دانند گران تمام میشود . ایران می باید خود را در مسیر تحولات علمی قرار دهد.
از طرف دیگر انتقاد و دلگیری را که وجود دارد در زمینه سیاست های داخلی میتوان فهمید ودرک کرد واگر چاره ای اندیشیده نشود متاسفانه تمام این زحمات از بین خواهد رفت و دشمن میتواند در مدت کوتاهی ایران را مجدادا به صد سال قبل برگرداند نمونه آن کشور عراق و افغانستان و نمونه های بیشمار دیگر.
باید در نظر داشت که دنیا در شرایط خاصی قرار گرفته است و مشگلات داخلی ایران بخشی از آن تحت تاثیر شرایط جهانی است و بخش دیگر مربوط به سیاست های غلطی است که بر مبنای گرایش به سیستم سرمایه داری و البته موضع طبقاتی از سوی اصلاح طلبان در زمینه های اقتصادی رواج داده شده است و بوسیله اساتید مختلف طرفدار نیولیبرالها در دانشگاه های ایران تدریش شده و کتابهایی امثال میلانی ها به وفور در دسترس است بدون آنکه امکان چالشی عمیق در مقابل آنها در این زمینه فراهم گردد.
در زمینه آزادیهای اجتماعی هم متاسفانه تعصبات و دخالت در امور خصوصی مردم و حتی نوع و رنگ لباس که دیگر در خیلی از کشورهای اسلامی نیز این مسُله حل شده است باعث شده که مردم به قدری تحت فشار قرار گیرند که اولویت ها را نادیده بگیرند.
مبارزه با اشاعه فرهنگ غرب با زورگویی فرق دارد و شیوه متفاوتی را میطلبد .
بطور نمونه کشورهای اسکاندیناوی به خاطر نبودن آفتاب مجبور هستند به اطراف سفر کنند و لااقل چندروزی از نعمت آفتاب استفاده کنند و یکی از این مسافران که به مراکش رفته بود می گفت که مردم هنوز با شتر رفت و آمد می کنند و ابتدایی ترین وسایل زندگی را دارند و مسلمان هم هستند اما توریست هابه آنجا مسافرت می کنند در حقیقت آنها هم توانسته اند با این مسٌله کنار بیاینددر عین حال تورست ها میدانندکه می باید یک مقدار رعایت کنند .
حال در نظر بگیرید کشور ما با این همه امکانات و جذابیت و فرهنگ غنی به خاطر تعصبات موجود نه تنها از جذب توریست محروم است سرمایه ها ی کشور را به سوی دبی سرازیر شده و بیابانهای آنجا را آباد کرده اند . جذب توریست علاوه بر تولید کار مزایای بیشماری دیگری هم دارد که دید افراد خارجی را نسبت به تبلیغاتی که بر علیه ایران میشود را عوض میکند. بنابراین کشورهای مسلمان بیشماری در دنیا هستند که به گونه ای دیگر عمل میکنند وبدینوسیله جلوی تبلیغات مزورانه دشمنان را در مورد آزادی و دمکراسی می گیرند .
تا واقعیت ها را به چشم نبینیم حل آن مشگل میباشد.
تا جوانان برشور و بر انرزی را در راس کارها قرار ندهیم کشور از خمودگی بیرون نخواهد آمد.
مردم ایران ثابت کرده اند با خیلی از ناملایمات در طول تاریخ ساخته اند اما نمیتوان بازور در دنیا جنگید و به مردم خود زور گفت .امید است تا دیر نشده چاره ای اندیشید . (50311)
 
سيد مجتبي
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۲۳:۵۰:۴۲
قابل توجه اقايان ساربان ،سهراب و امثالهم:

عزيزان من ، اينكه چرا ايران در زمينه مسائلي كه قابل درك توسط عمه شما باشند خبر خوش ندارد به 2 دليل است
1) اكثر اون نوع اخبار خوش زماني منتشر خواهند شد كه من ، شما و تمام ايرانيان بخواهند و تصميم بگيرند كه هر ايراني در نوبت خودش شخص خودش را اصلاح نمايد و اعمالش را به فرمايش آن معصوم كه فرمود هر كس امروزش همانند ديروزش باشد مسلمان نيست و دستور پارسال رهبر عظيم الشان ايران كه فرمود هر ايراني يك قدم به جلو ، استوار سازد. اينكه مثلا قيمت خانه در طي يك سال 2 برابر مي شود هر چند بستگي به سياستهاي اشتباه دولت هم دارد ولي بيشتر به خاطر زياده خواهي هاي من و شماي سرمايه دار است. و ...
2) در كشور ما هم متاسفانه همانند ساير ممالك افرادي هستند كه براي رسيدن و يا در دست داشتن قدرت حاضرند هر غلطي را انجام دهند و از دارايي مادي و معنوي سايرين براي رسيدن به اهداف خود بهره گيرند. و در اين ميان هيچ اهميتي برايشان ندارد كه بر سر من و شما چه مي آيد. همانگونه كه رييس جمهور شجاع و دليرمان گفتند تعداد اين افراد زياد نيست ولي متاسفانه در طول ساليان متمادي چنان سازمان يافته اند كه مقابله با انان و حذف يا اصلاح احتمالي انان مخارج مادي و معنوي زيادي خواهد داشت و ما به عنوان يك ايراني ازاده بايد اين مخارج (گراني ، مشكلات و ...) را پرداخت نماييم تا فرزندانمان نتيجه اش را ببرند.
3) به نظر شما و به حكم عقل و منطق ، در حالي كه از يك طرف سازمانهاي جاسوسي دشمنان كل نيروي خود را متمركز كشور ما كرده اند و از طرفي عده ايدر داخل كشور براي نيل به اهدافشان حاضرند از جان ملت مايه گذارند(مثل قضيه گاز شمال در چند هفته گذشته) و عده اي ديگر كه مرعوب غربند در پي فرصتي هستند تا ديگر بار پس از گذشت سه دهه پاي غربيان را به مملكت باز كنند اعلام پيشاپيش فعاليتهاي علمي قبل از به نتيجه رسيدنشان به صلاح است ؟ ايا در ان صورت با وجود اين همه فشار مي توان ان فعاليت را به نتيجه رساند؟

در پايان از اينكه نتوانستم مطالب را مختصر تر بيان نمايم از محضر همه عزيزان پوزش مي طلبم. (50317)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۱:۴۴
اول -- عزيز جان
ما براي رشد و ترقي جامعه دو را داريم ،
1-- بياييم و منتظر باشيم تا تمام افراد جامعه امروزشان بهتر از ديروزشان باشد و وقتي آخرين نفر هم اينگونه شد را بيافتيم به سمت پيشرفت .
2-- سهم حكومت و نخبگان در پيشرفت و حركت جامعه به سمت جلو سهم خاص است و اصولا حكومت در جوامع به اين منظور ايجاد شده است كه براي پيشرفت منتظر نباشيم تا همه امروزشان بهتر از ديروزشان باشد.
بنابر اين عزيز من در جامعه آمريكا و هر جامعه اي كه از نظر شما پيشرفته است ، اينگونه نيست كه همه افراد امروزشان بهتر از ديروزشان بوده و پيشرفت كرده اند ، بلكه در آنجا نخبگان جامعه پيشرفت را حاصل كرده اند.
حالا سوال پيش مي آيد كه آيا جامعه ايراني نخبه ندارد؟
و جواب اين است كه چرا جامعه ايران نيز باندازه نياز خودش براي پيشرفت نخبه دارد.ولي مشكل اين است كه نخبگان از حكومت حذف مي شوند به دلايل مختلف و دوم اينكه سيستم ايراني سيستمي نخبه پرور نيست .يعني در سيستم هاي ايراني سالوس ها و چرب زبانها بيشتر و بهتر جا برايشان هست تا نخبگان.

در كل من اينگونه استدلال را كه همه بايد خودشان را خوب كنند تا جامعه خوب شود ، شرط كافي مي دانم و لي به هيچ وجه آنرا شرطي لازم نمي دانم و از آنجا كه حاصل شدن اين شرط محال است ، عملا اينگونه استدلال را بچگانه مي دانم.


دوم -- عزيز من اين چيزهايي كه گفتي و اين افرادي كه رييس جمهور دلير و شجاع تو گفته در تمام كشور هاي پيشرفته هم هست ، پس اصلا فكر نمي كنم جايي براي بحث راجع به آنها باشد.

سوم --- فكر مي كنم اهداف اصلي تئوري توطئه افرادي همانند جنابعالي باشند كه در عمل هم طراحان اين تئوري با وجود افرادي چون شما موفق مي شوند.تا زمانيكه افرادي چون شما باشند هميشه اين تئوري پابرجاست.
بچه بودي يادته بابات از لولو مي ترسوندت تو ساكت مي شدي و بابات هم به كارش مي رسيد.حالا هم لولو يه چيزايي ديگه هستند و تو هم تا زمانيكه از لولو بترسي و اساسا فكر كني چيزي به اسم لولو هست ، ساكت خواهي شد و بعضي ها به كارشان خواهند رسيد.تئوري توطئه يعني اين به زبان ساده. (50329)
 
حسن
۱۳۸۶-۱۱-۲۰ ۱۵:۴۸:۵۶
با سلام
شك و ترديد شما به پرتاب موشك با استدلالتان به برج ميلاد - فرودگاه امام -ترافيك - گازرساني در سرما - قطع شدن برق - وضعيت تحصيلي دانشگاهها - تورم -وضعيت مسكن وغيره منطقي نيست .
دوست عزيز ترديدي نيست كه بايد اين مشكلات در جامعه ما حل شود . ولي دليل نمي شود چون در اجراي اين پروژه ها كاستي وجود دارد پس پرتاب موشك را هم بتوانيم زير سؤال ببريم .
به نظر بنده ريشه اين مشكلات در ديدگاه هاي جامعه نسبت به برخي از رشته هاي دانشگاهي ‘ و حتي در قوانين و مقررات و رتبه بندي آنها دارد .
مشكلاتي كه بيان كرديد از جنبهايي به اقتصاد و مديريت مربوط مي شود كه هم نخبه هاي ما حاضر نيستند در آن رشته ها تحصيل بكنند و هم از سوي دولت و جامعه بها داده نمي شود . پستهاي مديريتي و اقتصادي توسط پزشكان و مهندسان كه چند واحد درسي در مورد اقتصاد و مديريت گذرانده اند اشكال شده است ‘ چگونه مي شود از آنها انتظار حل مشكلات را داشت. (50368)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۱-۲۱ ۱۰:۴۶:۰۷
انگار شما نوشته هاي مرا كامل نخوانده ايد.
من به هيچ وجه نمي گويم كه ما موشك به هوا پرتاب نكرده ايم ، آنر كه فيلمش را همه ديدند.
من سخنم چيز ديگري است.
من مي گويم تا زمانيكه زير ساختهاي مملكت از نظر اقتصادي ، سياسي ،‌فرهنگي ، اجتماعي و............. درست نباشد ، سخن گفتم راجع به اين تكنولوژيهاي پيشرفته حرفي واهي است.
دقت كن كه اينگونه تكنولوژيها را مي توان خريد و وارد كرد.و تازه از بازار سياه هم با قيمت گزاف ، حتي اگر ما در تحريم هم باشيم.ولي ارزشي ندارد و فقط چند نفر مثل جنابعالي را شاد مي كند كه تازه واقعا نمي دانيد كه از چه خوشحال هستيد.

همين نكته اي كه جنابعالي مطرح كرديد در باب علوم انساني و ارزش و بها دادن به آن من خودم خيلي قبلتر مطرح كرده ام.
عزيزم اين يك زير ساخت آموزشي است كه بايد درست شود.ما بايد به علوم انساني بها دهيم ولي حالا خود جنابعالي سعي كن كه مكانيسمي ايجاد كني كه به اين علوم بها داده شود.اگر خوب فكر كني ، مي بيني كه چقدر اينكار برپايه هاي كاري عظيمي بايد بنا نهاده شود.و انجام آن چقدر نيرو و انرژي و فكر مي خواهد.
كشور ما الان در مرحله شكل دهي زير ساختهاست.شما مسكن را نگاه كن ، حمل و نقل شهري و بين شهري را نگاه كن ، حتي مسايل فرهنگي جامعه را نگاه كن و هزاران چيز ديگر كه در اين جا نمي شود راجع به همه صحبت كرد.
ما بايد اين مسايل را حل كنيم و به جايي برسانيم ، نه اينكه برويم بازار سياه دنبال چيزي براي راه انداختن سرورصدا در مملكت كه فقط مصرف داخلي دارد و كساني چون جنابعالي را راضي مي كند؟

در پايان از جنابعالي مي خواهم كه يكبار ديگر به دقت و اينبار اينگونه تصور كن كه كسي بدون گرايش سياسي و دوستدار وطن اين حرفها را زده است ،‌نظرات مرا بخواني. (50486)
 
سید جواد
۱۳۸۶-۱۱-۲۱ ۰۹:۱۵:۵۹


اما چرا نمیام ایران و خدمت کنم، من که چیزی نیستم ولی مسلما تعداد فوق العاده زیادی ایرانی در تمام دنیا الان پراکنده اند که در هر علمی که بگید تخصص دارند و اون هم در سطوح خیلی بالا و حتی حاضرند از تمام امکانات مادی و رفاهی هم که در غرب احتمالا دارند بگذرند فقط برای اینکه در ایران باشند و خدمت کنند ولی یک مسائل دیگری هست که باعث می شود اینها علیرغم شوق بسیار زیادشون برای خدمت قیدشو بزنند و عمری رو در غربت به سر کنند. دلایل این مسئله بسیار زیادند و من الان دیگه واقعا حالشو ندارم که توضیح بدم و فکر می کنم از حوضه مسائل مربوط به فضا خارج میشه! والبته بارها و بارها دیگران راجع به علت فرار مغزها صحبت کرده اند. مخلص شما. ساربان
برای انتقال علوم و فنون هیچ نیازی نیست به ایران برگردید. همه آن چیزهای مد نظر شما را هم خودم به حد کافی در ایران تجربه کرده ام ولی می توان با ارتباط علمی با اهل علم و فن از هر جنبه ان که باشد شبکه علمی پیوسته ای برقرار کرد که همکاران ایرانی داخل کشور از آن بهره بگیرند. (50468)
 
سيد مجتبي
۱۳۸۶-۱۱-۲۲ ۲۱:۳۵:۳۰
آقاي سهراب شما طوري صحبت مي كنيد كه انگار شما علامه دهريد و اشخاص طرف مقابلتان همه عوام الناس و نفهم.
نه عزيزم اين طور نيست ، با رعايت نهايت احترام به خدمت مي رسانم:
1) عزيز من ، هر ادمي كه كمي سواد فارسي داشته باشد مي فهمد كه من نگفتم بنشينيم و منتظر باشيم همه خوب باشند ، همه اصلاح شوند. بلكه من گفتم بايد همه سعي كنند در ترقي جامعه سهيم باشند، همه سعي كنند يك نخبه باشند ،يك تاثير گذار باشند نه يك تاثير پذير. اصلا معني جمله من دقيقا برخلاف برداشت شما بود.هر شخصي كه بخواهد منتظر شود تا ديگران نان شب وي را محيا كنند نه تنها از گرسنگي خواهد مرد بلكه ...
2) برخلاف نظر شما ايران در حال حاضر كاملا نخبه پرور است . البته اگر منظور شما از نخبه پروري اين باشد كه شخص ايكس چون نخبه است مي تواند هر طوري دلش خواست حتي خلاف قوانين و مقررات مملكت رفتار كند، اين نخبه پروري نيست ، هرج و مرج پروري است. نه عزيزم ايران قانون دارد و بايد اين قانون براي همه و همه يكسان اجرا شود بد بد است و خوب خوب.
3)رئيس جمهور شجاع فقط با راي من انتخاب نشده كه فقط رئيس جمهور من باشد ميليونها نفر راي به صلاحيت ايشان داده اند آيا فكر مي كنيد همه به جز شما در اشتباهند.
4)در اكثر كشورهايي كه شما و امثالهم سنگشان را به سينه مي زنيد برخلاف ظواهر تمام دول روي كار امده دست يك گروهند به زبان ساده همه از يك كاسه اب مي خورند همانطوريكه تا 3 سال پيش ايران ما نيز به همان روال بود پس اساسا مشكل مطرح شده توسط من يا وجود ندارد يا خيلي ضعيف بوده و براي عوام فريبي است يا در مسايل كليدي نيست.
5)عزيز من بچه شما و امثال شماييد و لولو دول خارجي كه ...
به نظر من شما نه تنها صاحب بينش سياسي نيستيد و فقط برخي مطالب را حفظ كرده و تكرار مي كنيد بلكه حتي انقدر داراي سواد كمي هستيد كه قدرت تشخيص يك جمله كاملا روشن فارسي را نداريد و از ان عده از افرادي هستيد كه همه چيز را ان طوري مي شنوند كه دوست دارند نه ان طوري كه گفته ميشود.
انكس كه نداند و نداند كه نداند --- در جهل مركب ابد الدهر بماند
والسلام. (50598)