نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 299059
علت قهر مشتریان با بازار خودرو چیست؟
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیو رکود این روزها در حالی پنجه در پنجه اقتصاد کشور انداخته و گلوی تولیدکنندگان داخلی را می‌فشارد که «خودروسازی» نیز از ضربات این دیو، زخمی شده و بازارش خوابی سنگین را تجربه می‌کند.

در این شرایط، کارشناسان معتقدند این وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، بر دیو رکود غلبه کرده و با بالا بردن توان خرید مشتریان، بازارهای کشور را در این جنگ نابرابر (جنگ رکود با بازارها) یاری کند. در این میان، بازار خودرو کشور نیز این روزها یکی از راکدترین دوران عمر خود را سپری می‌کند، چه آنکه بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را تحریم کرده و سبب شده‌اند غول‌های جاده مخصوص در شرایطی سخت (از نظر تامین نقدینگی) قرار بگیرند. هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست.
کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست. به اعتقاد کارشناسان، در این شرایط، دولت باید وارد عمل شده و با در نظر گرفتن راهکارهایی مناسب و اصولی (نه فقط مقطعی و گذرا)، تقاضای خرید را تحریک کند، تا هم مشتریان بتوانند خودرو موردنظر خود را بخرند و هم سایه سنگین رکود از سر خودروسازان برداشته شود. اهمیت ورود دولت به تحریک تقاضای بازار خودرو، وقتی بیشتر می‌شود که به گفته کارشناسان، خودروسازی اثری بزرگ بر رشد اقتصادی کشور داشته و اگر روند کاهش تولیدش (به‌دلیل افت تقاضا) متوقف نشود، احتمال بازگشت اقتصاد به کانال منفی وجود دارد.

اگرچه دولت به تازگی از طرح‌هایی برای کمک به تولید رونمایی کرده، اما مساله اینجاست که خودروسازان به لحاظ تیراژ و توان تولید، چندان مشکلی ندارند و چالش اصلی آنها در حال حاضر «رکود بازار» است. به‌عبارت بهتر، شرایط فعلی ایجاب می‌کند دولت توان و برنامه خود را روی تحریک تقاضا بگذارد نه افزایش تولید، چه آنکه وقتی تقاضا رشد کند، تولید نیز خود به خود بالا خواهد رفت.

البته اینکه گفته شده قطعه‌سازان به‌دلیل بالا رفتن حجم مطالبات شان، دیگر توان تامین نیاز خودروسازان را ندارند، حرف درستی است، اما این مشکل نیز ریشه در افت تقاضا داشته و اگر به اصطلاح بازار راه بیفتد، فروش خودروسازان رونق خواهد گرفت و آن زمان امکان تسویه حساب با شرکت‌های قطعه‌ساز نیز فراهم خواهد آمد.

اما در باب اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در شرایط فعلی بابت تحریک تقاضا انجام دهد، نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، هر چند فصل مشترک شان، اعتباربخشی به مشتریان است. در واقع از نظر کارشناسان، اثربخش ترین اقدام دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، بالا بردن توان مالی مشتریان است و این اتفاق می‌تواند در قالب پرداخت وام و تسهیلات به خریداران اتفاق بیفتد.

نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان روی آن اجماع‌نظر دارند، «برنامه‌ریزی و مدیریت خودروسازان برای تسهیلاتی است که دولت برای حرکت چرخ خودروسازی متعهد شده است.»

در این مورد، یکی از مدیران پیشین خودروسازی کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی معتقدند دولت باید به خودروسازان پول بدهد، در حالی که به نظر من شاید این روش مناسبی نباشد.وی تاکید می‌کند که خودروسازان باید به دولت برنامه بدهند و بگویند قصد انجام چه اقداماتی را در راستای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست دارند. به گفته این مدیر پیشین خودروسازی، در حال حاضر راهکار اصلی برای خروج بازار خودرو از رکود، اعتبار دادن به مشتریان است؛ زیرا با این اقدام، توان خرید آنها بالا می‌رود و در نتیجه فروش خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت.

گفته‌های وی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با رد پرداخت پول به خودروسازان می‌گوید: دولت پولی به صنعت خودرو نداده و نباید هم بدهد؛ بلکه قصد دارد با استفاده از منابع بانک‌ها، بازار خودرو را تحریک کند. یکه‌زارع با اشاره به طرح دولت برای اختصاص ۱۴۰ هزار میلیارد از منابع بانکی به خرید کالاهای داخلی می‌افزاید: این طرح می‌تواند بازارهای مختلف داخلی از جمله خودرو را راه بیندازد.

به گفته وی، در شرایط فعلی، بهترین اقدام دولت برای خروج از رکود، اعتباربخشی به مشتریان است، منتها به شرطی که اگر دولت پول و اعتباری برای خرید کالاهای داخلی از جمله خودرو در نظر می‌گیرد، باید نظارت کند تا این پول صرف خرید همان کالاها شده و در جایی دیگر خرج نشود. اما رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر جیب مشتریان خالی است و آنها به همین دلیل قدم به بازار خودرو نمی‌گذارند، می‌گوید: دولت در این شرایط باید به مشتریان پول و اعتبار بدهد نه خودروسازان.

محمدباقر رجال تاکید می‌کند: بهتر است دولت با در نظر گرفتن پول و اعتبار برای مشتریان، توان مالی آنها را افزایش دهد؛ زیرا رونق گرفتن بازار، مساوی است با افزایش تولید و خروج خودروسازی و صنایع وابسته اش، از رکود. گفته‌های رئیس انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: راه انداختن بازار خودرو راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در این شرایط، بالا بردن توان خرید مشتریان، در اولویت است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید، در بلندمدت جواب خواهند داد، می‌افزاید: در حال حاضر دولت علاوه‌بر پرداخت تسهیلات به مشتریان، می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری قوانین سختگیرانه، بازار را برای کوتاه‌مدت از رکود خارج کند. به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای ۱۰ سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد.

وی البته تاکید می‌کند که این کار مستلزم تسهیل شرایط خرید خودرو و افزایش توان مالی مشتریان است و ابتدا باید این اتفاق رخ بدهد تا انگیزه و قدرت لازم برای خرید خودروهای نو وجود داشته باشد.

 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
لاله
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۸:۵۵:۴۹
با سلا م . علت : عدم توجه به نظر مشتریان در بهبود کیفیت و عدم کاهش قیمت خودرو ها خلاصه می شود . ضمنا عدم رعایت نزاکت در گفتار نعمت بخش و نعمت زاده رو هم اضافه کنید (3233138) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۱:۱۴:۰۳
خودرو سازان کماکان در فکر فروش هستند با همان کیفیت و با همان قیمت
ملاحظه کنید که قیمتها را پایین نمیاورند و بر سر قیمتها مصر هستند بلکه دارند سود پولها را به مشتریان میدهند
شرکتهای خودرو ساز به جای اینکه تنوع در محصولات و کیفیت خودرو ایجاد کنند تنوع در نحوه خرید ایجاد کرده اند اینکه یک روش منسوخ شده است.
شما صد تا روش هم که پیشنهاد بدبد باز هم تا قیمت خودرو به حداقل نصف نرسه من نمیخرم. (3233542) (alef-11)
 
سلمان
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۱:۲۹:۲۹
باید قیمتها را یکسوم نمایید
کیفیت را 3 برابر کنین
نگویید نمیشود و هزینه بردار است و ضرر میکنیم
همانند چینی ها ارزان و با کیفیت ارائه دهید
از قانون دامپینگ استفاده کنید
از ما گفتن
وگرنه نمیخریم
و یا مردم نمیخرند
آن وقت این تولیدکنندگان هشتند که ضرر میکنند (3244181) (alef-11)
 
جمال
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۸:۵۷:۳۷
سود خودرو نمی خواهیم شما فقط قیمت هارو بطور محسوس بیارین پایین و با مردم رو راست باشین . (3233145) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۸:۵۸:۱۸
من پول دارم و احتیاج فوری هم به ماشین دارم
ولی ماشین بی کیفیت داخلی و چینی نمیخرم (3233146) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۰۰:۳۵
یک کارمند بخواد یک خودروی بی کیفیت ال 90 شمارو بخره باید بیش از دئ سال تمام حقوقشو پس انداز کنه !!! تنوع زیاد در اخذ وجه خودرو داشته باشین و با مردم راه بیایید . یک مدیر مدیر میانی ایران خودرو پنج برابر یک کارمند عادی حقوق و مزایا میگیره (3233154) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۰۳:۰۹
قهر کدام است ؟ قیمت بالاست و هر کسی نمیتواند بخرد و به قول معروف گربه دستش به گوشت نمیرسید و میگفت بو میدهد . انهایی هم که میتوانند نو بخرند فعلا منتظر هستند تا مدلهای جدیدتر وارد بازار شود چون شنیده اند خودرو سازهای اروپا قرار است به ایران بیایند . (3233161) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۲۱:۳۶
علت قهر : پررو بودن خودروسازان (3233193) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۳۹:۳۶
یادتونه یه جند هفته پیش خودرو سازها میگفتند ما کمه مشکلی نداریم، فروش خوب هم که داریم. قیمت رو هم بالا میبریم. حالا چی شده الان مینویسید مشکل خودرو سازها بازاره. پس دیدید کمپین اثر داره.
قدرت خرید هم حرفه. مگه ما همین یک ماهه قدرت خریدمون کم شده. الان چند ساله قدرت خرید نداریم. ولی بازم این لگن ها رو خریدیم. الان واقعا نمیخواهیم بخریم. حالا اگه فهمیدید؟! (3233226) (alef-11)
 
قابل توجه صاحب نظران
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۴۰:۲۴
از صاحب نظران و صاجب منصبان عزیز تقاضا میشود نگاه دقیق تری به خیابان های شهر بیاندازند و حجم بالای خودرو های چینی در تردد را نظاره کنند ، خودرو هایی که با دو برابر قیمت خودرو های داخلی بفروش رفته اند ، این وضعیت بیانگر چیست ؟ (3233230) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۵۸:۳۵
این پیشنهاد آخری عجب نامردانه است (3233281) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۰:۱۵:۴۸
اقاجون چرا خودتونو به کوچه علی چپ میزنین؟ظرفیت فروش خودرو در حال حاضر 300 تا 400 هزار خودرو میباشد و طبیعتا چون توان صادراتی نداریم پس 1 میلیون تولید مازاد داریم.حالا هی برید بررسی کنید که چرا خودرو فروش نمیره. (3233330) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۱:۱۶:۱۲
چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است (3233553) (alef-11)
 
سادات
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۴:۳۴:۵۹
درسا ل 1373 یک پراید کره ای یک ملیون وچهارصد وسی هزار تومان بود حال اگر هرساله با ده درصد تا سال 94 حساب شود می شود ده میلیون تومان انهم پراید کره ای حال کیفت بد را هم فراموش کنیم فرض براینکه خوب است باید قیمت پراید حداکثر ده ملیون تومان باید باشد پس بیایید ویک ذره مردم را بنگرید و با مردم رو راست باشید ببینید چه اتفاقی رخ خواهد داد (3234275) (alef-11)
 
مهرداد
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۴:۴۸:۲۱
با سلام

ضمن قدرداني از ديدگاه نويسنده متن ميخواهم پرسشي را مطرح كنم:
هدف از تبديل به احسن كردن خودرو چيست؟
پاسخ : خوب پاسخ سوال در خود سوال مستتر است, مصرف كننده خودرو مبلغي را هزينه ميكند تا خودرو به روزتر, ايمن تر , كم مصرف تر و ...... سوار شود

حال در واقعيت چه اتفاقي ميافتد: (از اين به بعد تجربه شخصي خودم رابيان ميكنم)
اين بنده حقير صاحب يك دستگاه سمندTU5 توليد سال 1388 بودم و از سوار شدن اين خودرو هم راضي, اما به اصرار خانواده و براي به روز بودن!! و ارتقا كلاس!!, پس از فروش آن سمند نازنين يك دستگاه پژو پارس LX با ليست بلند و بالايي از آپشن ها خريداري نمودم.
حال اتفاقي كه افتاد چه بود(در مقايسه با سمند 88) :
1-صداي داخل كابين به مراتب بيشتر بود و آزار دهنده
2-صداي گيربكس بسيار بيشتر بود(هنگام عبور از كنار جدول بتني با سرعت 60 كيلومتر اين صدا بسيار آزار دهنده بود و بايد شيشه ها را بالا ميكشيديم)
3-عملكرد سيستم ترمز غير قابل قياس(4 چرخ ديسكي)
4-ضخامت ورقهاي اطاق اينقدر كاهش يافته بود كه در سرعت بالاي 100 كيلومتر كاپوت و سقف خودرو به لرزش مي افتاد.
5-لامپ هاي خودرو بي كيفيت بوده و مرتب مي سوختند.(من براي آن نازنين سمند در طول 5 سال استفاده يك لامپ چراغ ترمز تعويض كرده بودم)
6-مصرف سوخت به مراتب بالاتر و سرعت و شتاب كمتر.
7-عملكرد فرمان ضعيف تر به طوري كه در پيچهاي جاده كنترل اتومبيل بسيار مشكلتر از آن نازنين سمند بودو در كل احساس رانندگي ايمن تر و لذتبخش تر را منتقل نميكرد.
8-كيفيت ٌصندلي ها پايين تر بود بطوريكه پس از 2 ساعت رانندگي درد در ناحيه گودي كمر احساس ميشد.(اتفاقي كه با خودروي قبلي سابقه نداشت)
و.........
با مراجعه با مراكز خدمات پس فروش با اين جمله مواجه مشويد كه : "اينها همه همينطوري هستند برو خدا رو شكر كن كه ايراد اساسي ندارد و راه ميرود!!!"

حال با اين اوصاف آيا منطقي است كه مصرف كننده خودرو, وسيله نقليه خود را تبديل به احسن!!!!!!!!!! كند ؟
من بعنوان يك مصرف كننده زخم خورده دليل قهر مشتريان را امقوله كيفيت ميدانم و لا غير. (3234330) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۷:۰۱:۴۳
من به نوبه خودم توان خريد دوتا خودروي سمند يا پژو يا ال نود رو دارم ولي كلا سالهاست به خودروي به اصطلاح ملي فكر نميكنم و گذاشتمش كنار , با تاكسي و اتوبوس و مترو و آژانس راحتترم , نه تو صف بنزين معطل ميشم نه آواره جاي پارك نه اعصابم تو تعميرگاه هاي مجاز و غير مجاز فرسوده ميشه , به محيط زيست هم كمك ميكنم . از من ميشنويد تا واقعا نياز به خريد خودرو را حس نكرديد براي خريد اقدام نكنيد . (3234730) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۸:۴۲:۴۵
من فقط میتونم دوچرخه داشته باشم هزینه داشتنذاون با درامد و وضعیت

اقتصادی متناسبه و هزینه خودروی بی کیفیت از توان بسیاری از مردم خارجه و

از پس مخارجش بر نمیان .. (3234922) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۲۲:۱۵:۱۴
این یک شروع برای مبارزه با ظلم انحصار با مصرف کنندگان است (3235328) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.