نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249892
نامه زیباکلام به آیت‌الله جنتی درباره فساد
تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
صادق زیباکلام - استاد دانشگاه - درباره موضوع «فساد» به آیت‌الله احمد جنتی نامه نوشت و مسئولیت‌های و اختیارات شورای نگهبان را یادآور شد.
متن این نامه که در خبرمنتشر شده، بدین شرح است:
«بسمه تعالی
حضرت آیت‌الله احمد جنتی
دبیر مکرم شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران
با سلام و تحیات، حضرتعالی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آبان گلایه و اظهار تأسف از گسترش مفاسد و ناهنجاری‌های موجود در کشور نمودید. با اشاره به برخی از آنها از جمله رشوه‌خواری، نزول‌خواری، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، مفاسد اقتصادی، زیر میزی پول گرفتن برخی از اطباء و ... نارضایتی‌تان را اعلام داشته و خواهان تغییر شدید.

پرسشم از حضرتعالی آنست که براستی مسئولیت آنچه شما به عنوان وجود فساد در کشور می‌فرمائید بر عهده کدام نهاد است؟ کجا قصور صورت گرفته و کدام دستگاه در انجام وظایفش مرتکب کوتاهی شده که این مشکلات و مفاسد که می‌فرمائید امروزه گریبانگیر جامعه‌مان شده؟ مشکلم از این‌جا شروع می‌شود که هر دو قوه اصلی مقننه و مجریه که مسئولیت سیاست‌های خرد و کلان کشور را بر عهده دارند (و علی‌القاعده بیشترین تقصیر و مسئولیت در خصوص مفاسدی که اشاره فرمودید بر عهده این دو نهاد می‌باشد)، هم نظارت بر سیاست‌هایشان و هم انتخاب مجریان و کارگزارانشان مستقیم و غیرمستقیم بر عهده جنابعالی و همکارانتان در شورای محترم نگهبان بوده است.

آیا جملگی نمایندگانی که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند نمی‌بایستی در ابتدا مورد تصدیق شورای نگهبان قرار بگیرند؟ آیا در مرتبه بعدی کلیه مصوبات مجلس که در حقیقت سیاست‌های اجرایی کلان کشور را تشکیل می‌دهند نمی‌بایستی به تایید شورای نگهبان برسند؟ آیا شورای نگهبان فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری را که از نظر آن شورا صلاحیت احراز آن مقام را دارند تعیین نمی‌کند؟ آیا رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب وزرا و تأیید برنامه‌هایش به همان مجلس مورد تأیید شورای نگهبان نبایستی مراجعه نماید؟ آیا دولت آقای روحانی بالاخره توانست وزیر علومی را که مورد تأیید مجلس نبود وارد کابینه‌اش نماید؟

این هم حکایتی است که با اینکه جنابعالی و شورای محترم نگهبان از قدرت و امکانات فراوانی برخوردار بوده‌اید و سیاست‌های خرد و کلان مملکت به همراه مجریان و کارگزاران آن مستقیم و غیرمستقیم زیرنظر و مطابق با خطوط فکری و باورهای منتسب به تفکرات و اعتقادات شما و همفکرانتان تنظیم شده و می‌شود اما و علیرغم همه اینها حضرتعالی به گونه‌ای از نابسامانی‌ها و گسترش فساد صحبت می‌فرمائید کأنه هیچ سمت و مقام جدی در این مملکت نداشته‌اید و آنچه که امروز هستیم بالمره ارتباطی با شما پیدا نمی‌کند و دیگرانی که نه معلوم است چه کسانی هستند و نه معلوم است در کجای مملکت و نظام قرار گرفته‌اند می‌بایستی پاسخگوی فساد و ناهنجاری‌های دیگر باشند.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
اول آذرماه یکهزار و سیصد و نود و سه»
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۰۷:۵۸
وقعا ها
تا بحال من از این زاویه که اتفاقا زاویه ی درستی هم هست مسئله رو ندیده بودم
خدایی درست گفته (2502552) (alef-13)
 
سلمان شکیبا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۲۷:۲۴
اتفاق با توجه به کامنت ها هنوز هم افراد معنای کلام زیبا کلام را نفهمیده اند چه موافق چه مخالف
زیبا کلام می گوید:
بس است در همه چیز دخالت مستقیم داشتن و مسئولیت هیچ چیز را هم نپذیرفتن! (2502780) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۷:۰۱:۰۳
چه جوری می تونید این طور خودتون به خواب بزنید . در مورد کاندیداها یک سری کاندید می شوند و از بین ان ها یک سری صلاحیت دارند و تایید می شوند و اگر افراد بهتر و متعهد تر خود را کاندید کنند ان ها هم تایید می شوند مثلا اگر بهتر و متعهد تر از اقای روحانی کاندید می شد قطعا تایید صلاحیت می شد و کشور را هم بهتر اداره می کرد اما چون ان بهتره وجود ندارد یا کاندید نشده اقای جنتی مقصر است . برید سرگذشت اشعث بخونید تا بفهمید مظلومیت علی تا چه اندازه زیاده . (2503165) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۳۲:۴۷
شورای نگهبان مسئول بررسی مطابقت قوانین با شرع و قانون اساسی هست نه مسئول تشخیص اینکه قانون برای کشور مفید هست یا نه ثانیا در تایید صلاحیت افراد شورا وضعیت کنونی شخص را در نظر می گیرد نه کارهایی که شخص پس از گرفتن پست انجام خواهد داد بعلاوه شورا نمی تواند کسی را از پست خود عزل کند. چرا اقای زیبا کلام اینقدر مغالطه می کند؟ براستی چرا؟ (2502789) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۲:۰۶
پس از تایید صلاحیتها، مدیران باید تحت کنترل و پایش باشند و اگر تخلفی دیده شد شدید برخورد بشه.
اما نه بازرسی و پایش داریم و نه برخورد شدید
چون اگر مدیری در یک سازمان اقتصادی مثل بانکها و بورس و بیم ، فسادش لو بره، زنجیره ای از مدیران پاشون وسط کشیده میشه (2502897) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۵۷:۱۶
نعل وارونه زدن قاعده بازی سیاست هست ؛ برادر. (2503026) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۱۱:۵۱
چه ربطی داشت؟
حالا چون اینها از فیلتر شورای نگهبان گذشته اند دیگه تمام مواردشان درست است!!!؟

آیا هر دانشجویی که از فیلتر کنکور بگذرد یا هر فارغ التحصیل دانشگاهی از فیلتر امتحانات شفاهی و کتبی بگذرد به این معنی است که دیگه هیچ قصور و خطایی در آینده نخواهد داشت؟ آیا قصور و خطاهای او را باید به پای اساتید دانشگاه نوشت؟ (2503057) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۱۴:۱۸
اميد است حضرت آيت الله جوابى منطقى براى سوالات دكتر زيبا كلام داشته باشند . (2503067) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۱۱:۵۸
سوال فوق العاده جدی و اساسی طرح شده است و ایشان باید این سوال را پاسخ دهد. (2502562) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۱۶:۵۲
جناب استاد زیبا کلام در اینکه فساد در مملکت ما وجوددارد ومسئولین باید در قبال ان پاسگو باشند شکی نیست اما از شما که دارای مراتب علم هستیدو در کسوت استادی دانشگاه قلم میزنید بعید است که دچار چنین سفسطه هایی شوید . قیاس شما شبیه این است که تمام دانشجویان ما مرحله کنکور راپشت سر می گذارند و همگی از لحاظ علمی مورد تایید سازمان سنجش قرار می گیرند اما ایا همه انها در به پایان رساندن دوره تحصیلات عالی موفق هستند ایا همه انها به فردی که دارای مهارت و تخصص کافی است تبدیل می شوند .با این قیاس حضرتعالی باید تقصیر تمام جنایاتی که در دنیا اتفاق می افتد را بر عهده خداوند جل جلاله که ذات مقدسش از هر گونه ظلمی منزه است قرار داد چراکه تمامی مخلوقات از ذات مقدس ربوبی نیرو گرفته و تمام اعمال انها متکی به خداوند پاک است (2502929) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۳۴:۲۴
معماي قشنگي بود. جوابش هم خوب معلومه، ميشه تقصير اون قوه ديگه كه زير نظر شوراي نگهبان نبوده، يعني قوه مقننه. (2502973) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۷:۱۸
البته این سوال شامل هردو جناح میشه. (2503002) (alef-13)
 
رشید
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۱۴:۳۶
احسنت دکتر! (2502571) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۱۳:۰۰
برعکس کاملا بی ربط بود.

چون شورای نگهبان نظارت کلی بر موارد ومعیارهای کلی دارد. بعد از این هم فقط بر تصویب قوانین نظارت دارد و بر نحوه اجزای آن و برخورد با متخلفان هیچ نقشی ندارد (2503063) (alef-13)
 
امیری
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۱۷:۲۴
بسیار متشکر از تذکار و تلنگر دکتر زیباکلام به اقای جنتی (و سایر خطبای نماز جمعه تهران) .زیرا به نظر حقیر این انتقاد به انها نیز وارد است . (2502576) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۲۱:۲۸
طبق نظر اقای زیبا کلام چون تمامی دولتها ازاول انقلاب تاکنون که تشکیل شده مورد تایید شورای نگهبان بوده بنابراین هرتخلفی که تا الان شده بعهده شورای نگهبان است فرقی هم ندارد ازهاشمی گرفته تاروحانی این منطق غلط وسفسطه گرانه است چه نظرشازی (2502587) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۰:۴۱
شما بگو درستش چیه؟! شورای نگهبان با این همه اختیارات و سخت گیریها نقشی نداره؟ (2502891) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۵:۵۶
شاز غلط است برادر
شاظ صحیح است😉 (2502952) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۵۲:۲۶
شاذ (2503141) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۳۲:۴۹
عزیز جان مغلطه نکن.
آقای زیباکلام نگفته هر تخلفی که تا الان شده بعهده شورای نگهبان است، گفته "وقتی تخلف و فساد این همه گسترده است، با توجه به اختیارات و قدرت زیاد شورای نگهبان، این شورا نیز در وضعیت موجود مسئول است و باید پاسخگو باشد"
نمیشه که به یک عده فقط اختیارات بدن، اما اونها از هر پاسخگویی معاف باشند. (2502968) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۱۴:۳۲
دقیقا. من هم کامل باهت موافقم.
بنظرم سفسطه گری ای بیش نیست. چون هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد رو شورای نگهبان تایید کلی کردن پس هر اتفاقی توسط وزرا و معاونین وزرا این دولت ها بیفته تقصیر اقای جنتیه!!!؟ (2503068) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۳۴:۰۱
همه شان مقصرند زيرا همه شان در مديريت كشور بوده اند يك روز چپ و يك روز راست و يك روز اصولگرا و يكروز اصلاح كلب وووو بودند خلاصه همه شان در خوبيها و بديهاى مملكت شريك جرم هستند و بهتر است بروند و ببينند كجاى كارهايشان ايراد و اشتباه داشته ، ضمن عذر خواهى از ملت دنبال اصلاح امور بروند . (2503451) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۳۶:۲۵
خیر ایشان گفته اند که اون فردی را که باعث فساد است معرفی فرمایید چون ریاست جمهور که از صافی شورای نگهبان رد میشود و تایید صلاحیت میشود و به عنوان صالح معرفی میشوند و وزرا هم توسط نمایندگان مورد تایید شورای نگهبان تایید صلاحیت میشوند خب پس مشکل از کجا است؟ قوانین هم که توسط شورای نگهان وضع یشود
به نظر بنده تذکر بسیار به جایی است. هر مقامی را ا میبینیم از کلمات خواستار...شد خواستار ...شد این خواستار...شد معلوم نیست منظور چیه؟طرف خودش مسئوله میگه خاستار شد طرف مثلا رئیس حفاظت محیط زیسته خواستار رفع الودگی میشه خب این که نمیشه شما خواستار باشی شما باید بفرمایید اقای ...که این فساد را ایجاد کرده اید با توجه به اینکه این فساد در دادگاه مطرح و نقش شما در فسا هم مشخص شده از سمت خود استعفا دهید یا مجلس محترم ما ضعف قانون داریم و...این حرفهای مبهم که خواستار شد که نشد حرف!!!
یا بفرمایید بنده اقای ...مسول ... در مدت... مشکل ...را حل میکنم
خواستار شدن چیه؟
انگار یه عده از مریخ هستند فساد میکنند. (2503107) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۴۷:۲۱
کسی نگفته همه ایرادات از شورای نگهبان است بلکه گفته شد شورای نگهبان سهم خود را نیز در نظر بگیرد و از همه طلبکار نباشد. یکی از مهمترین دلایل وضع کنونی پاسخگو نبودن نهادهایی مانند شورای نگهبان در خصوص وظایف و عملکردشان است (2503127) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۲۶:۰۸
واقعا آفرینننننننننننننننننننن (2502599) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۳۰:۴۲
اینطور که آقای زیبا کلام گفته پس ملت حق هیچ گونه اعتراض به مفاسد را ندارند چون مستقیم وغیر مستقیم به قوای مجریه و مقننه رای داده اند (2502608) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۴۲:۱۵
خوب ملت مجبورند به کسانی که آقایون انتخاب کردن رای بدن (2502815) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۴:۱۶
برادر رای با تایید فرق دارد ! رای شما چقدر در انتخاب شدن فلان ادم اثر دارد؟ به همان درصد شما هم مسوولی. (2502905) (alef-13)
 
یک اصفهانی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۵۶:۵۲
من خودم در خیلی از انتخاباتهای گذشته می خواستم به افرادی که شورای نگهبان تاییدشان نکرده بود رای بدهم و عملکرد گذشته این نمایندگان قابلیتهایشان را نشان می داد ولی جناب آقای جنتی آنان را رد صلاحیت نمودند. من باید از کی شاکی باشم؟ (2503024) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۳۰:۵۶
با سلام
ممنون از نشر صحبت های دکتر زیباکلام.
شاید وقتشه کمی تامل کنیم..
نگوییم سیاست ها یک چیزند افرادیک چیز دیگر
اگر کاریش نمیشه کردپس جمع کنیم بساط را

والبته این درست نیست. باید نگاهمان تغییر کند تا بلکه.. (2502611) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۳۵:۲۸
باریکلا العاقل و فی الاشاره (2502626) (alef-13)
 
سوال گر
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۳۶:۱۱
کامنتی بدون سلام
جناب آقای استاددانشگاه اول خواستم باضرب المثل جواب سفسته؟؟؟؟های شمارابدهم که گویند گنه کرددربلخ مسگری زننددرشوشترگردن آهنگری یابرعکس حالا...جانم اگه خیلی چیزها نبود که الان این وزرا تایید نبودند شما ها خواستید کسانی راکه درفتنه 88دخیل بودندواینهمه ضرر به مملکت وآبرویش زدنند البته آبروراخداداده معرفی کنید به مجلس آنها هم ردصلاحیت کنند وعدم صلاحیت بدهندکه فتنه ای دیگربپاکنید دست بردار ازاین ایجادتشویش استادبیخیال ماهم این مشکلات راداریم که آقایان خس وخاشاک گویان راتایید نمیکنیم ولی دل رهبر رابدرد نمی آوریم نه دیگه بس هست آقای عزیز دارای تمدن آیا شما مسیجهایی که درتمسخرایشان ارسال کرده اند خوانده ای نه نگونخوانده ام آقای بافرهنگ که پیروانتان دم ازفرهنگ غنی ایرانی میزنند توهین به ریش سفیددر هرجا محکوم است بجزاینجانه عزیز م فسادهمه مقصرهستند حتی من هم شاید اینجا مقصرهستم.الان دارم همزمان به کار یکی ازخانواده شهدارسیدگی میکنم وکامنت راهم تایپ میکنم بیایید بسوی وحدت گام نهیم.آیا درآمریکا بعداز300سال اهداف ودکترین استکباریش راتغییر داده که شماها بعد30 سال این جور تغییر موضع دادهاید وبه دنبال معذزت خواهی ازآمریکا برااشغال لانه جاسوسی هستید شما که براخرید برنج دانه بلند هندی 60 هزارتومانی درعذاب نیستیدبرنج دم سیاه ایرانی میل میکنید حالا ژست سوختن دل برای ضعفارانگیرید چون میگن سیرازگرسنه خبر نداره ........................................................... (2502630) (alef-13)
 
سلمان شکیبا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۲۴:۲۴
کامنت شما رو که خوندم متوجه شدم چقدر درس ادبیات میتونه از پزشکی واجب تر باشه!
آخه برادر من سرور من
چرا سر کلاس های ادبیات که میشینی کاردیگه میکنی؟
این چه مدل نگارشه (2502774) (alef-13)
 
حرف حساب
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۵۶:۴۲
باسلام
دوست عزیز اشکال اینه که شماهایی که سفسطه رو سفسته می نویسید مصدر امورید و نظر در اموری میدید که هنوز علم املایش را ندارید .در کشور داری هم علم هایی است که هر کس داره رو شرط سیاسی مثل اعلام موضع در باب ۸۸ می ذارید و از گردونه خارجش می کنید نمی تونید بپذیرید که کسی ممکنه دیندار باش به حاکمیت دین هم معتقد باشه تخصص لازم برای کشورداری هم داشته باشه ولی نه تاکتیکی که در روش و تکنیک متفاوت از شما فکر کنه .نتیجه ی ۳۵ سال این نوع فکر این شده که ایت ا...گفتند .ایا وقتش نرسیده نگاه رو عوض کنیم و بدور از سیاست بازی و با سیاست گری میدون رو برای کاربلدا باز کنیم و خروج از چهار چوب دین رو به عهده ی ولی فقیه و شورای نگهبان بگذاریم و ادمای کار بلد که حداقل در باب سیاسی نظر خاصی ندارند ولی دلسوز کشورند رو بیشتر در تصمیم سازی سیستم اقتصادی و اداری دخیل کنیم که فردا خیلی دیره .لطفا تاریخ رنسانس و فاصله گیری غرب رو از دین چندین بار بخوان و تحلیل کن شاید.... (2502869) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۳۱:۳۰
عزیز دل برادر بهتر نیست به وظیفه رسیدگی به کار خانواده شهید می پرداختی تا حقوق ت حلالت باشه کامنت رو بعد ارائه میدادی.؟ (2503096) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۳۱:۵۳
عزیز دل برادر کسی بهت نگفته در زمانی که حقوق ار دولت میگیری نباید کار دیگه ای بکنی . (2503449) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۴۶:۴۷
سوال بسیار خوبی است.
ما که تا کنون هیچ پاسخگویی از جانب آیت الله جنتی ندیده ایم و هرچه دیده ایم تنها محکوم کردن دگیران بوده است.
انشالله که به این پرسش بسیار ساده پاسخ درستی بدهند (2502665) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۱:۰۶
درودبر استاد ازاده وای کاش هرمسولی واقعا احساس مسولیت میکرد وتوپ رادرزمین رقیب نمی انداخت (2502679) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۲:۴۲
استاد حرف حساب جواب نداره............ (2502681) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۳:۴۹
آقای زیبا کلام نمیدانند که تمامی این مفاسد از اینجا ناشی میشود که آن وزارتخانه مسئولیت خود را انجام نداده است . چه قصوری از این بالاتر که قانون در آن اداره مرده است . (2502683) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۴:۱۰
حرف به حرف این نامه رو باید با طلا نوشت. (2502685) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۹:۱۴
استاد عزیز : واقعا هم صادق هستی هم کلامت زیباست . (2502702) (alef-13)
 
بماند
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۱:۱۶:۳۴
بر عکس نه صادق هست ونه کلامش زیبا بدبخت (2503594) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۱۰:۳۷
آقای دکتر زیبا کلام
من هم با شما موافقم اما از جنبه دیگری.
علی الاصول شورا ی نگهبان وقتی صلاحیتی را احراز می کند تضمین نمی کند که شخصی که صلاحیتش را احراز نموده، توفیقاتش هم قطعی باشد!!! به عبارت دیگر احراز صلاحیتی که شورای نگهبان می کند برای ممانعت از ورود شخص فاقد صلاحیت است اما تضمینی برای توفیق او نیست.
نکته بنده این است که اتفاقا هر که را که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کرد، فاقد صلاحیت بود ( حداقل از نگاه خودشان) مثلا همین اقای کروبی مگر تایید شورای نگهبان را برای ورود به مجلس نداشت؟ ایضا در مورد آقای خانمی و احمدی نژاد ؟ بنا بر این می خواهم بگویم که شورای نگهبان هم به زعم خودش در تشخیص صلاحیت ها چندان نبوغی ندارد.
این اوضاع قمر در عقرب همیشه وجود داشته و مختص یک دوره خاص نیست.تورم ، فساد، اختلاسها، بی اخلاقی ها و بزه های اجتماعی هیچکدام چیز های جدیدی نیستند.
اگر شورای نگهبانی نداشتیم و اگر هر کسی می توانست برای هر سمت و مسئولیتی کاندید شود و مردم با عقل و سلیقه خود آنها را برگزینند، چه میشد؟!!!! همه مشکلاتمان حل می شد. تنها نقطه ضعف نظام ما وجود شورای نگهبان است. من با هیچ جزئ دیگرش مشکلی ندارم ولی از آنجا که این یک رویا و آرزو بیش نیست اقلا توصیه می کنم یک شرط حداکثر سنی مثلا 60 سال در مقطع انتخاب یا انتصاب برای اعضای شورای نگهبان گذاشته شود و همچنین یک حداکثر 4 یا 8 ساله برای دوره ماموریت آنها درنظر گرفته شود و انتخاب اعضای مجلس هم با انتخاب ( انتصاب) اعضای شورای نگهبان همزمان باشد. وجدانا من خیلی نگران بعضی از آنها هستم. بالاخره هر کار و سمت دولتی ، بازنشستگی هم دارد و از طرف دیگر باید قدیمی تر ها بازنشسته بشوند تا برای جوانتر ها هم فرصت ایجاد شود. (2502744) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۴۴:۵۵
دوست عزیز منطق آنچیزی است که هر عقلی ممکن است قبول کند.سعی کرده اید طوری بنویسید عقل ما هم قبول کند.احسنت
اما....
اول اینکه بی دلیل جناب خاتمی منتخب دیروز و امروز را با احمدی نژاد مخرب را در کنار هم قرار دادید.مدارکشم موجوده!
دوم شورای نگهبان به همان علت که منتخبین را غربال میکند مقصر هست.و چون دخیل هست سهیم است.
سوم اینکه فرضا هر انتخابی که کرده است به موفقیت نرسیده است،پس باید از خود سوال کند شاید شیوه انتخاباتشان که بر اساس عقاید و برداشتهای شورا بوده کجراهه و اشتباه بوده است.نه اینکه رو در روی جامعه اعتراض کند چرا سقف سوراخ چکه میکند ما که سوراخش را مناسب ایجاد کردیم?

خدا توفیق دهد بکار شهدا میرسید،امیدوارم همین قدرم وقت بگذارید نظرات مثبت منفی مردم را لحاظ کنید و کمی فکر کنید شاید مردم هم کار شورای نگهبان را اشکالدار میبینند نا مثل شما متعصابانه بگویید چون جمهوری اسلامی است پس نعوذ بالله مورد اشکالی هم ندارد و باید دهانمان را شست مملکت امام زمان است و....
خداوند توفیقتان دهد. (2503123) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۴:۳۹:۵۷
من سوال ديگري از آقاي جنتي دارم وان اين است كه چرا در زمان دولت قبلي كه فساد به اوج رسيد وچندين پرونده كلان تشكيل شد ايشان با اين حرارت واز اين تريبون به فساد گسترده اعتراض نكردند؟ وقتي دولت از ما باشه فساد خوبه ولي اگر بر خلاف ما باشه فساد بده؟ (2502808) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۰:۲۱
و سخنی با الف:
یا سخنان امثال اقای جنتی را منتشر نکنید یا اگر منتشر میکنید نظر خوانندگان را در باره سخنانش منتشر کنید .بنده نطرم را در ذیل سخنان روز گذشته ایشان با این مضمون که ایشان تلاش دارد جای پرسشگر و پاسخگو را عوض کند اظهار نمودم اما شما نظری را منتشر نکردید و زود هم خبر را حذف کردید .متاسفانه ایشان میاد با" مهره خواندن"به افراد توهین میکند انوقت شما پاسخ محترمانه به ایشان را منتشر نمیکنید برایتان متاسفم!من برایتان نوشتم که یک جانباز هستم و ازاده و نزدیک به یک دهه عمرم را در اردوگاههای صدام سپری کردم به ایشان میگویم برای یک چنین سخنانی از شهدا و جانبازان مایه نگذارید ما اهل توهین و.....به کسی نیستیم. (2502890) (alef-13)
 
محمدرضا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۱:۲۹
زیبا کلام اینجا زیبا کلام اونجا زیبا کلام همه جا (2502894) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۰۴:۱۳
ای بابا مثل اینکه این آقای زیبا کلام اگر امسال بالاخره زندانی نشه ، سالش سال نمی شه
مرد مومن مثل اینکه تازه حکم حبست به جریمه تبدیل شده بودها !! حالا یک چیزی دوباره میگی به یک نفر بر می خوره دوباره باید بروی جلو میز قاضی بایستی
بعدم که حکم حبس گرفتی دائم تقدیر و تشکر کنید (2502904) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۱۲:۲۳
میگویند آقای م . ر . گفته استکه حتی یک ریال از پول بیمه را به خانه نبرده بلکه تما ما به بعضی از نمایندگان مجلس فعلی داده تا خرج تبلیغات انتخاباتی خود کنند . این اتفاق در هر جای این دنیا رخ میداد حتی در همین پاکستان که سیاستمدارانش اکثرا به فساد متهم اند بسادگی از کنارش رد نمیشدند . مردم ما دیگر به فساد حساسیتی بخرج نمیدهند یعنی آنکه فساد نهادینه شده (2502921) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۴:۴۳
اینکه چیز تازه ای نیست سرمنشا بسیاری از مشکلات موجود در جامعه مربوط به تصمیمات بخش های مهم نظارتی حاکمیت است (2502949) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۵۴:۵۲
راستش نمی دانم چرا در کشور ما دکتر زیبا کلام را جدی نمی گیرند.
ایشان واقعا جزء سرمایه های کشور ما هستند.
رسانه ملی که بنا را گذاشته است بر پخش سخنرانی ها ی آقای ازغدی پور گاه و بی گاه ، یا در مناسبت های مختلف سخنرانی های ایشان را پخش می کنند.

فقط چند بار آمدند در برنامه " زاویه" که از شبکه 4 پخش می شود.
یک مناظره ای داشتند ایشان که از اینترنت دانلود کردم که فکرمیکنم در موضوع نظریه ولایت فقیه بود. باورکنید من تازه از صحبتهای ایشان به حقیقت انقلاب به رهبری حضرت امام خمینی پردم .
واقعا حیف است قدر دکتر زیبا کلام را بدانیم . باید با ایشان مثل یک متفکر بزرگ برخورد شود. ولی می دانم فایده ای ندارد و ایشان هم مثل بسیاری از نحبگان تاریخ ما ، قدرندیده می مانند. (2503020) (alef-13)
 
salehi
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۰۹:۱۳
با سلام؛ اگر مسئول عملکردها ، فقط بوجدآورنده باشد ، پس باید متوجه خالق باشیم. که این استدلال غلط است چون مخلوغ در عملکرد آزاد آفریده شده است و پاداش عمل خود را خواهد گرفت. فرمایش آقای جنتی کاملاً بجاست ، چون فساد در اداره های دولتی علنی شده و رشوهبگیران عبائی ندارند و می بایست فکری آجل کرد. تمام مشکلات برمیگردد به بی تجربه بودن قانون نویسها و این موضوع هم برمیگردد به رانت مجلس که با مدرک گرائی بجای شایسته سالاری بوجود آمده است . و برای اصلاح می بایست آزموده ها به مجلس راه یابند. (2503054) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۱۴:۱۷
همه فرضا مرتبط . این جمله و سئوال چه ربطی به شورای نگهبان و آقای جنتی داشته است که : "آیا دولت آقای روحانی بالاخره توانست وزیر علومی را که مورد تأیید مجلس نبود وارد کابینه‌اش نماید؟"
گرچه با کمال معذرت, همه نوشته جز سفسطه چیزی در برنداشت!!! (2503066) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۲۵:۲۰
این در واقع حرف همه مردم است (2503085) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۰۶:۱۳
از طرف خودت حرف بزن نه همه مردم... زیباکلام مغالطه کرده... شورای نگهبان فقط برخی صلاحیت های حداقلی را تأئید می کند و حق ندارد مثلا بگوید فلان نماینده کارآمد نیست و نباید تأئید شود. تشخیص کارآمدی با مردم است و عمل به وظایف و قانون، تکلیف نمایندگان و مسئولان (2503394) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۷:۱۱:۴۶
آقای زیبا کلام جنابعالی باآن سابقه ونظرات جناحی که دارید .که بیشتر مورد به به،به به دشمنان ایران واسلام است.خودتان مشکل فرهنگی دارید. اما به جناب آقای آیت ال... جنتی به غیر از مسئولیتهائی که دارید .آیا امام جمعه های ما نقشی در این موضوعات ندارند.خدائیش چقدر کمک کرده اند. (2503189) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۷:۳۳:۱۹
آقای صالحی صحبتی که می کنید بیشتر باز کنید وبه یک قوه ربط ندهید ...نیروی انتظامی ،صدا وسیما بنیاد ها نهاد ها همه نقایصی در مورد فرهنگ نداشتند . باید برویم دنبال چاره ،نه اینکه دنبال مقصر بگردیم .با تمام وجود عرض می کنم آمران ما در هر مسئولیتی توصیه هاشان با عملشان یکسان نبوده .وهمین جلوی اثر را کرفته است (2503227) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۰۵:۰۶
چقدر اعتماد به نفس میخواد که راحت بتونی راجع به هرچیزی اظهار نظر کنی و فرافکنی کنی. آقای زیبا کلام میشه بسه!!؟ (2503391) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۲۸:۰۲
فکر کنم زیباکلام میخواد این نامه هاش رو به صورت کتاب منتشر کنه. (2503440) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۵۰:۰۰
هم صادقی وهم زیبا کلام ، احسنت. (2503472) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۰:۱۳:۴۹
ممنون از شجاعت آقای زیباکلام.وقتش رسیده که همه بله تاکید میکنم همه مسؤلیت وضع موجودرا بپذیرند.برخی هاله قدس به دورخود کشیده اند وباوجود اختیارات بسیار پاسخگوی هیچ چیز نیستند.درضمن در دولت قبل که وضع بهتری نبود چرا مدام از دولت تشکر میکردند؟ (2503517) (alef-13)
 
سوته دل
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۰:۱۶:۵۹
همه دراوضاع بوجود آمده درمقابل مردم وحضرت حق مسئولند و باید بجای فرافکنی ضمن پاسخگو بودن یا علاج کنند یا واگذاری مسئولیت و گرنه خدا درکمین است (2503524) (alef-13)
 
ابومهدی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۰:۳۷:۱۰
سلام این آقای زیبا کلام یکی از طرفداران سرسخت آمریکاست وازبازماندگان نهضت آزادی است باید هم شورای نگهبان را زیر سؤال ببرد یک عده هم متأسفانه به او به به و چه چه می گویند. (2503546) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.