نظر منتشر شده
۱۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 252212
سه اظهارنظر سیف درباره بازار ارز؛ سه بار گرانی دلار
بخش اقتصادی الف، 20 آذر 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۰۰
دکتر ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی دولت یازدهم طی یک سال و چند ماه اخیر، سه بار با اظهارات خود در بازار ارز دخالت کرده که در هر سه بار نیز واکنش بازار، گران شدن دلار بوده است.
سیف در سه مقطع زمانی ۲ مهر ۱۳۹۲، ۳۰ فروردین و ۱۴ آذر ۱۳۹۳ درباره بازار ارز اظهارنظر مستقیم کرده که نتیجه این اظهارات، افزایش قیمت ارز در بازار بوده است.

بار اول ۲ مهر ۱۳۹۲ در حالی که هم‌زمان با سفر حسن روحانی به سازمان ملل و بروز نشانه‌هایی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار روند نزولی به خود گرفت و از ۳۰۰۰ تومان پایین‌تر رفت، رئیس‌کل بانک مرکزی با سخنان خود جلوی کاهش بیشتر قیمت دلار را گرفت.
سیف در آن زمان در حاشیه نشست اتاق بازرگانی ایران، گفت: هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.
سیف همچنین با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است، عنوان داشت: نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد. {اینجا}

 بلافاصله پس از سخنان مقام ارشد پولی کشور، روند نزولی قیمت دلار متوقف شد و ارز دوباره گران شد. مشخص بود که در آن زمان، رئیس‌کل بانک مرکزی به هدف خود که جلوگیری از کاهش قیمت دلار بود، رسیده است.


اما دو بار دیگر که سیف درباره قیمت دلار اظهارنظر مستقیم کرد، وضع بازار بر خلاف مهرماه ۱۳۹۲ متفاوت بود. اوایل امسال که قیمت دلار به طور محسوس رو به افزایش بود، سیف دوباره در این باره اظهارنظر کرد و مدعی شد که روند صعودی قیمت دلار متوقف خواهد شد.
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به عملکرد مثبت اقتصاد کشور در نیمه دوم سال گذشته و گشایش‌های ارزی اخیر، نوسانات موجود در بازار ارز موقتی بوده و انتظار می‌رود شرایط به روال ماه‌های گذشته بازگردد.

ولی‌الله سیف افزود: علائم مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد با نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز سازگار نیست که این امر می‌تواند ناشی از تأثیر عوامل غیراقتصادی باشد. وی با اشاره به عملکرد مثبت اقتصاد در شش‌ماهه گذشته و امکانات ایجادشده در استفاده از منابع ارزی و از بین رفتن محدودیت‌ها و مشکلات قبلی در زمینه ورود کالاهای مورد نیاز کشور، اظهار داشت: در شرایط عادی بعضی از اخبار و اظهارنظرها که بنا بر احتمالات و نه از روی اطلاعات واقعی مطرح می‌شود، می‌تواند آثار کوتاه‌مدت و موقتی بر بازار داشته باشد که البته بلندمدت نخواهد بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی برنامه تأمین نامحدود ارز به منظور ورود کالاهای اساسی را در دستور کار دارد و مسلماً این امر بر شرایط بازار آزاد ارز نیز بی‌تأثیر نیست. {اینجا}

اما واکنش بازار به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی، معکوس بود و دلار با سرعت بیشتری رو به گرانی حرکت کرد.

آخرین بار هم هفته گذشته بود که سیف دوباره با مشاهده افزایش قیمت دلار، احساس تکلیف کرد و به میدان سخنرانی آمد. در حالی که پس از عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار مجدداً روند افزایشی به خود گرفته بود، سیف در اظهاراتی از بازگشت ثبات به بازار ارز خبر داد. سیف در خصوص ثبات بازار ارز و اعتدال ایجادشده در این حوزه خاطرنشان کرد: عوامل بنیادی در اقتصاد از تعادل و استحکام لازم برخوردار است و نوسانات گذشته دیگر در آن نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اقتصاد، خوشبختانه ثبات لازم را دارد و مقدمات بحث اقتصاد مقاومتی در حال نهادینه شدن است.
این بار اظهارنظر سیف سبب شد یکی دو روز بازار آرام بگیرد اما بازار ارز بی‌اعتنایی خود به مواضع رئیس‌کل بانک مرکزی را نشان داد و مجدداً وارد روند گرانی شد.


 {اینجا}

با توجه به وظیفه ذاتی بانک مرکزی که حفظ ارزش پول ملی است، معقولانه‌تر آن است که بر اساس تجربیات ارائه شده کمتر حرف بزند و بیشتر کار کند. مانند تجربه مفید و روال حاکم بر کشورهای مختلف جهان، چه پیشرفته و چه در حال توسعه، که رؤسای بانک‌های مرکزی حد ممکن از سخنرانی‌ و موضعگیری پرهیز دارند، زیرا هر کلمه یا جمله رئیس‌کل بانک مرکزی که به درستی ادا نشود، یا حتی او درست بگوید ولی افکار عمومی برداشت نادرستی از آن سخنان وی داشته باشند، می‌تواند کل اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد و برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور را به هدر دهد.
 
omid
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۶:۳۹:۰۰
درباره دومورد اولی شاید ،ودر در مورد اخیر بنده خدا کاری بجز حرف زدن ازش بر نمی آمد،همیت دوروز هم که توانست جلوی بالا رفتن قیمت ارز رابگیرد کلی هنر کرده،کف دست مو نداره کاریش نمیشه کرد... (2542275) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۲:۲۱
سیف راه بهمنی را میرود.

زیاد حرف می زند، کم عمل می کند. (2542395) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۹:۵۵:۵۱
یه مقدار ارز داره، اونارو بفروشه قول میدم دخالت نکنه. (2548301) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۰۰:۵۰
دولت متاسفانه به دلیل تحریم ها و از دست دادن جایگاه خود در اوپک درسال 90 قدرت چانه زنی خود را در رابطه با نفت اوپک از دست داده وازاین بدتر در آمد های نجومی کشور که سالیانه 130 میلیارد دلار در بازه ی زمانی 84 تا 90 که معلوم نشد کجا رفت و چطور شد ؟؟؟ اوضاع انقدر بد بود که با وجود اینکه دولت قبل این درآمد را داشت بازهم پول بدونه پشتیبانه چاپ میکرد تا کسری بودجه را از سال 88 جبران کنه !!! همون طور که درسال 91 اقتصادان های برجسته ی ایران بیان کردند تنها راه خروج از این وضعیت راه سیاسی است . ما باید یاد بگیریم یا در مقابل جهان و گرسنگی . و یا رفاه پایان وضعیت وحشتناک . تا امروز هم این دولت هرچی توصیه ی اقتصادان ها بوده انجام داده ولی مشکل از جای دیگست !! شاید بهتره یک تصمیم سخت را بگیریم تا کشور نجات پیدا کنه !!!! (2542449) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۱۱:۵۷
آخه من متعجبم که چرا نیروهای مدیریتی جدید وارد عرصه اقتصاد کشور نمی شوند؟

وزیر اقتصادمان همان مشاور اقتصادی احمدی نژاد است که مصیبتهای آن دوره را هنوز حس می کنیم. سیف هم که در چندین سال رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سابق بانک‎های کارآفرین، ملت، صادرات ایران، سپه، ملی ایران بوده که خلاقیت خاصی را از او مشاهده نکرده بودیم.
صالح آبادی رئیس بورس پس از کارنامه منفی عملکردش در بورس بخاطر حباب سازی 8 ساله و سپس سقوط بورس، اکنون بعنوان مدیرعامل بانک توسعه صادرات انتخاب می شود. قالیباف اصل مدیرعامل بورس در طول دوره احمدی نژاد مدیریت شرکت بورس را داشته که هنوز با همان روش حاکمیت بورس را در دست دارد و زیانهای وارده اش را می بینیم. رئیس دانشگاه تهران هم که به یکبار قائم مقام سازمان مالیاتی کشور شد.
چرا در یک دایره بسته مدام حرکت می کنیم؟ اگر مدیری نتونست تحول مثبت ایجاد کنه راحت کنار بگذاریدش.
اقتصاد بحرانی ما نیروهای تازه نفس می طلبه آقایان. (2542461) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۲:۴۸
بانک مرکزی هیچکاره است. (2542489) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۰۳:۴۹
دوستان عزیز
وقتی که دولت هدفمندی را اجرا کند و هزینه ها در داخل کشور بالا برود صادرکنده ای که جنسش را یک دلار میفروشد که دیگر یک دلار 3000 تومن جوابگوی هزینه هایش نیست از طرفی اگر در بازار بین الملل قیمت جنسش را به 2 دلار افزایش بدهد هم نمیتواند رقابت کند بنابراین فقط یک چاره باقی میماند انهم افزایش قیمت دلار هیچ راه دیگه ای در شرایط هدفمندی وجود نداره مطمئن باشید. این طرح هدفمندی مردم را فقیرتر کرد. (2542745) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۷:۲۸:۲۲
تنها چاره کار برگشت دلار به قیمت واقعی زیر ۱۰۰۰ تومان و توقف پرداخت یارانه هست (2542993) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۷:۳۰:۲۸
قیمت واقعی دلار ۹۰۰ تومان هست و فروش با قیمت بالاتر آن خیانت به مردم و کشور و اسلام هست (2542995) (alef-13)
 
بدون شرح!!!!!!!!!
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۴:۵۴:۳۸
وظیفه رییس بانک مرکزی ایران= حفاظت ، دفاع و افزایش ارزش پول ملی آمریکا!!! (2542872) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۵۶:۳۷
گاهی اوقات بالا رفتن قیمت دلار یعنی بالا رفتن ارزش کار ایرانی یعنی رشد بازار کار برای ایران همان کاری که مدتها چین میکرد واین کاهی اوقات خوب هم هست (2543091) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۷:۳۰:۵۸
عمو جان این مقدار فقط چند درصد هست نه ۳۶۳ درصد ! (2546908) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۰۵:۵۰
قضیه ملا نصرالدین و الاغشه. اگر سوار بشه یه عده حرف میزنن، اگه سوار نشه یک عده دیگه حرف میزنن. اگر آقای سیف در قضایای اخیر اظهارنظر نکرده بود بعضیها شاید خود شما میگفتید که رییس کل بانک مرکزی وسط بحران رفته تعطیلات و بی اعتنا به ارزش پول ملی است. (2542528) (alef-13)
 
منتقد دولت
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۷:۳۴:۱۱
اتفاقا وقتی دلار رو به گرانی بود جناب سیف انگار لال شده بود و تا سه روز هیچ حرفی نزد تا دلار راحت یک نفس تا 3400 بالا برود و کسری بودجه دولت با این ترفند جبران شود اما وقتی شهریور 92 دلار به 2800 تومان رسید جناب سیف ساعت 5 صبح سریع تمام فعالان بخش خصوصی را جمع کرد و در سفره صبحانه و در حالی که هنوز کاملا از خواب بیدار نشده بود با کاهش قیمت دلار مخالفت کرد!!!!!!!!!!!!

بله دوست عزیز مردم عقل دارند قضیه ملانصردین شما هم مشتی خزعبل و اباطیل است که شما می بافی.

امیدوارم نفت تا 30 دلار ارزان شود تا دولت هیچ رقمه نتواند با گران کردن دلار کسری بودجه خود را تامین کند آخه دولت نمی داند تامین کسری بودجه با گران کردن دلار = دزدی و سرقت از جیب مردم و بی ارزش شدن مستمری کارگران و مستضعفان و افزایش ارزش دارایی و املاک فئودال ها و سرمایه دارها.

دولت و بانک مرکزی باید یاد بگیرند بجای تامین کسری بودجه از جیب مستضعفان یکبار هم که شده با مبارزه با مفاسد مالی و صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از ریخت و پاش ها کسری خود را جبران کنند. (2543917) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۰۹:۳۸:۵۹
لطفا بررسی کنید که ایشان هیچ دوره ای در امریکا گذرانده یا خیر (2544503) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۰۱:۱۹
بی زحمت بهش بگین حرف نزنه. بهتره. یادم به بهمنی میفته. (2542625) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۰:۵۰:۴۰
قضیه جالبیه
این دلار و ریال کالا هستند شما الان دارید چونه میزنید که ارزش ریال رو که زیاد نیست به زور بالا ببریم خب عزیز من بیشتر از این نمیارزه چرا اصرار میکنی روی چیزی که واقعیت خارجی نداره؟چرا هر دلار34 ریال نیست؟ چرا شده 34000 ریال؟چون ارزشش در این حده
حتی اگر سیف هم اظهار نظر مثبت یا منفی بکند در هیچ کجای دنیا ارزش یک پول کم ارزش با صحبتهای رئیس بانک مرکزی تا ابد بالا نمیرود اقتصاد علم به تعادل رسیدنه (2543177) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۳۴:۳۶
اصلا بايد بانك مركزى صورت خرج ارز كشور را خلاصه وار اعلام كند مثلا
١- چقدر ارز براى مهاجرين خارج از كشور بصورت رسمي و غير رسمى خارج ميشود بنظر ميرسد با موج جديد و شديد مهاجرتها منابع بسيار زيادى از ارز كشور اينچنين هدر ميرود .
٢- چقدر از ارز كشور براى واردات انهم چگونه وارداتى مصرف ميشود براى كالاهاى اساسى و مواد غذايى اساسى چقدر و براى مواد غذايى غير اساسى مثل ادامس و شكلات و نوشابه ها چقدر ؟ براى مواد ارايشى و عطر و خرازى و تجملات چقدر ؟ براى ماشينهاى سوارى چقدر ؟ و براى صنعت و كارخانجات چقدر ارز مصرف ميشود .
٣- چقدر از ارز كشور مصرف تورهاى خارج از كشور و تورهاى زيارتى و عمره و حج واجب ميشود .
٤- چه ميزان از ارز كشور مصرف امور سياسى و مسافرتها و ريخت و پاشهاى ديپلماتيكى و هدايا و كمكهاى سياسى و اقتصادى ميشود .
٥- چه ميزان از ارز كشور مصرف سياستهاى فرهنگى و سينمايى و صدا و سيما ميشود ؟
٦- چه مقدار از ارز كشور مصرف مسائل ورزشى و تيمهاى مختلف ورزشى ميگردد ؟
وقتى مسئولان كشور و نمايندگان ملت و خود مردم ميزان واقعى مصرف ارز و چرايى و ضرورت مصارف ارزى را بدانند و ميزان درامدهاى ارزى واقعى نيز مشخص باشد مينشينند و برنامه ها و لوايح صحيح براى مصرف ارز كه نه تنها متعلق به نسل حاضر بلكه شايد بيش از ٧٠ درصد ان متعلق به نسلهاى بعدى ميباشد تصويب مينمايند .
دولتى ميتواند خود را موفق بداند كه ارزش پول كشور را قوى و مستحكم و مطمئن سازد . (2542783) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۱:۳۵:۰۷
جدا از اینکه چه شخصی یا دولتی سرکار هست: در مورد اولی آثای سیف را تحسین میکنم که جسارت داشتند و با اینکه زیر سوال رفتند جلوی فاجعه ایی رو گرفتند. چه بخواهیم و چه نخواهیم همه دولت ها دستشون در جیب مردم است. در کشورهای دیگر از طریق مالیات و در کشور ما هر چیزی که دم دست باشد (2543214) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۳:۲۷:۱۷
رئیس جمهور علی رغم انتقادات به انتخاب سیف هیچ موقع توضیح ندادند انگیزه شان از انتخاب سیف چه بوده...اغلب تحلیلگران مقصر اصلی وضع اسف بار بازار آشفته بورس وبازار سرمایه را شخص سیف میدانند.نه اجازه حمایت از بازار سرمایه را به بانکها میدهد ونه میگذارد سود سپرده ها کاهش پیدا کند. (2543647) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۹:۵۳:۵۵
نکته ای که به نظر میاد آگاهانه هم باشه!! اینه که در نمودار اول نرخ دلار با فاصله ۱۰۰ تومانی درج شده اما در دو نمودار بعدی فاصله ها ۵۰ تومان ۵۰ تومان است!!! این مسئله در مورد نمودار اول که بررسی کاهش قیمت است شدت عدم کاهش را به درستی نشان می دهد (همان چیزی که نویسنده محترم قصدش را دارد!) اما نکته این است که در مورد دو نمودار بعدی که تحلیل افزایش قیمت است اگر همان فاصله گذاری رعایت شود مقصود نویسنده محترم (که القای بی تاثیر بودن رییس بانک مرکزی است) برآورده نمی شود! یا حداقل به طور کامل برآورده نمی شود!

با تشکر (2544103) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۱:۰۳:۰۱
مورد سوم علتش چیز دیگه ای بود

جناب بانک مرکزی گفت نرخ ارز مرجع رو 200 تومن گرون میکنه، بازار رفت بالا.
وزیر اقتصاد گفت نه، همون 2650 میمونه، بازار یه کوچولو آروم شد.
بعد زمان تقدیم لایحه به مجلس دیدیم پیشنهاد بانک مرکزی عملی شده و مجدد گرون شد... (2546037) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۱:۵۶:۱۸
کشوری که پول ندارد ؛ صادرات و وارداتش را به امان خدا رها نمی کند (2546154) (alef-13)
 
شكرالله نراقي
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۶:۴۴:۱۳
ضمن عرض سلام خدمت دوستان بايد به اطلاع برسانم در موقعيت حساس كنوني ما نبايد در پي تضعيف خدمتگزاران به نظام مقدس اسلامي باشيم بلكه با وحدت و همدلي بايد با در پيش گرفتن اقتصاد مقاومتي در مقابل اين تحريمها استاده و بر مشكلات غلبه كنيم. البته ملت ما براي نرخ دلار و ارز و پول و مسكن و شغل يا درآمد، انقلاب نكرده و حاضريم بيش از اينها هم در ابراب زياده خواهي هاي استكبار جهاني بايستيم. (2542277) (alef-9)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۵۷:۴۸
خدمتگزاران حراف بدون عمل (2542738) (alef-13)
 
یک دوست
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۲:۴۰:۱۶
شکرالله مثل اینکه خودت این وسط ها از یک جا نان خوبی می خوری که اینجوری دفاع می کنی (2543268) (alef-13)
 
امیر حسین سلطان/تهران
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۱۸:۲۰
فرمایشات شما بسیار متین است اما هنر مدیریت را هم نمی توان انکار کرد. اینکه تصور شود همین است و به غیر از این نمی شد کاری کرد که به این روزها دچار نشویم نیز تصور باطلی است. چه بسا در دوره بخصوص چهار سال قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم مدیریت بانک مرکزی و بالاخص شخص جناب آقای دکتر بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با تدبیر و درایت بیشتری عمل می کردند به یکباره شاهد افزایش سه و یا حتی چهار برابر شدن ارزش ارزها در مقابل ریال ایران نمی بودیم و اکنون هم دست روی دست گذاشتن و بازار را رها کردن با جنبه منفی آن و عدم پیش بینی های ضروری متاسفانه هر لحظه امکان تکرار ضایعات دو یا سه سال پیش را می تواند رقم بزند که واقعا در دوره دولت یازدهم قابل پذیرش نیست. نه اینکه بخواهیم مشکلات و معضلات داخلی و خارجی و اقتصاد ایران را به فراموشی بسپاریم بلکه عمدتا از این زاویه که خدای ناکرده مدیریت کلان اقتصاد و نظام پولی و مالی دست کم گرفته شوند و به جای تقویت ارزش پول ملی سهوا ولی عملا روز به روز از ارزش پول ملی مان کاسته گردد و نهایتا قدرت خرید و ارزش دارایی های هموطنان در معرض خطر تا سر حد نابودی قرار بگیرند. جناب آقای دکتر سیف رئیس کل محترم بانک مرکزی دولت تدبیر و امید شایسته است با چشمانی همیشه بیدار و بینا از ارزش پول ملی کشور محافظت نمایند و این جنبه تعارف نداشته و ندارد و علی الاصول اگر بانک بانکها یعنی بانک مرکزی نتواند از عهده این وظیفه مهم ذاتی آش برآید دیگر بود یا نبود آن چه توفیری خواهد داشت. والله اعلم / با سپاس - منتقد جدی رئیس کل سابق بانک مرکزی (2542766) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۱۹:۵۱
به نظر من مشکل اصلی از میز آقای رییس کل می باشد! هر کی پشت این میز می نشینه، شروع میکنه به اطهار نظرهای غیر کارشناسی (2542289) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۵۹:۱۴
تقصیر احمدی نژاده !! (2542515) (alef-13)
 
س ع م
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۳۳:۳۴
سخنان سه باره ایشان نشان از سیاست کثیف فروش دلار دولتی در بازار آزاد برای کسری درآمدهای نفتی است//. والسلام (2542291) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۰۳:۳۷
من نمی دانم این کسانی که این نظرات را می نویسند یا همین تحلیل گر الف تا به حال لای کتاب اقتصاد 1 را هم باز کرده یا نه ؟!
دولت یازدهم دلار چقدر تحویل گرفت ؟ 3500-3600 در نوسان .
شما تورم را در بهترین حالت 20% حساب کن. یعنی باید 700 تومان با متوسط تورم به قیمت دلار افزوده شود یعنی چقدر می شه ؟ 4200 تومن. در یکسال با یکسال و نیم حساب کنی می شود 4500 !
الان دلار چقدره ؟ 3450.
می دونی چقدر تلاش شده برای اینکار ؟! بعد همینجا می شینیم ! اره اصا الان دولت دارن صب تا شب گل کوچیک می زنن کاری نمی کنند!
تاریخ راجب زحمات این دولت خواهد نوشت.
کسانی که توقع دارند یک شبه کشور بشه 84 بهتره از خواب بیدار شن. نه دولت روحانی بلکه اصلا شما بگو دولت اوباما بیاد سر کار تو ایران !! کاری بیشتر از این من بعید می دونم از دستشون بر بیاد.
برید ببینید المان بعد از جنگ جهانی چند سال تول کشید که وضعیت مالی شو تونست تثبیت کنه ( تازه با استقراض بین المللی) که به واسطه تحریم هایی که اعمال شده وام هم نمی توانیم بگیریم و سرمایه گذار خارجی هم نداریم !
سنگی در چاه انداخته شده .... دیگه اینگه بقیه دارن تلاش می کنند درش بیارند! کسی اعتراض داره به اون اندازنده سنگ اعتراض کنه لطفا ! (2542452) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۱:۰۷:۴۴
جناب رئیس جمهور مرد و مردونه قبل از انتخابات می اومد میگفت
من اگه تو انتخابات پیروز بشم، سال آینده دلار بالای 3400 میشه. ببینم کی بهش رای میداد... (2546045) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۵۱:۳۷
این سیاست در دولت قبلی بود که با شدت هر چه تمام تر و در سکوت مطلق خیلیا!! انجام میشد، نه این دولت. (2542604) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۵۵:۲۱
تحلیل بسیار ساده انگارانه و دور از منطق اقتصادی بود. هر کسی میتونه با ترسیم 4 تا نمودار به نتیجه ی مورد نظر خودش برسه. چرا فکر نمیکنید رئیس بانک مرکزی بهتر از هر کسی میدونه قراره تو هفته های اینده چی به سر بازار ارز بیاد، و بر این اساس صحبت میکنه، یعنی چه حرف بزنه چه نه، میدونه که قراره نرخ ارز افزایش پیدا کنه. کمی از تحلیلهای ساعتی و روزانه فاصله بگیرید و یاد بگیرید تفکر و تحلیل بلندمدت داشته باشید. (2542608) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۳۸:۱۷
همتون يكى هستيد دلار ٣٤٥٠ كليد خورد يعنى هر جه رشتيد پنبه شد اىن كشور و اىن مردم شايسته رفاه و زندگى ارام نيستند انگار ما غضب الهى شديم جون ناشكرى كرديم و سايه امثال شما بر سرمان نازل شد (2542295) (alef-13)
 
زهرا
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۴۴:۴۶
سكوت كني بهتره بابا (2542300) (alef-9)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۵۷:۱۹
سيف = بهمني (2542312) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۰:۰۶:۲۲
بهمنی و سیف نمونه های مدیران ساخت ایران. اینها بهترین گزینه های داخلی هستند. مدیر خارجی هزینه بر خواهد بود (2543143) (alef-13)
 
بدري
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۰۹:۲۰
ايشان اعتقادي به حفظ ارزش پول ملي ندارد وبارها اين را ثابت نموده. (2542321) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۴۷:۴۱
اتفاقا چون ارز مرجع را ثابت نگهمیداره این اعتقاد را نشون میده . در ثانی پایه ی پولی کاهش یافته !!! ثالثا اینکه دولت پول جدید خلق نمیکنه !!!!اینها دلایلی براینه که دولت اعتقاد راسخ به پول کشور داره . اما من یسوال دارم از شما 50درصد ارز تخصیصی در دوران احمدی نژاد چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میشه 300 میلیارد دلار یا 650 هزار میلیارد تومن برابر است با 13 سال بودجه ی جاری کشور (2542427) (alef-13)
 
یکان
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۰:۳۱:۳۲
اصلا مگه دست سیفه!؟
چرا همتون حرف بیخود می زنید!؟
مگه بانک مرکزی استقلال داره!؟ (2543349) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۱۰:۵۳
نگران نباشید ایشان می دانند چه کار می کنند. در ده سال گذشته هر بار که دولت با کسری بودجه مواجه میشده دلار در ایران گران میشده است! (2542322) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۵۳:۴۰
6 سال نیم در دولت احمدی نژاد دلار 1000تومن بود (2542808) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۶:۵۵:۵۱
این که عذر بدتر از گناهه دلار را یکساله چهار برابر دوستان افزایش داده اند شما اگر طی شش سال ارام ارام به دو برابر میرساندی بهتر از افزایش یکباره و چهار برابریه یه عده دارند تجارت میکنند یک عده هم ناچارند دلار بخرد یکساله 4 برابر بشود شوکه میشوند.
دلار را دوستان 900 تحویل گرفته تا 4160 بردند و 3500 تحویل دادند . (2542960) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۰۲:۲۴
چون الی ماشالله پول نفت داشتیم که همش حیف و میل شد و تحریمهای جدید هم شروع نشده بود. کسری که نداشتیم، لبریز هم شده بود (2543035) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۱۹:۴۰
واسه تزریغ بی رویه و مصنوعی دلار به بازار بود که فنرش در ر فت! اگر می گذاشت ارام ارام بالا بره یک دفعه کلی ادن بد بخت نمی شدن سر یک شبه 300% گران شدن ارز ! (2543057) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۰:۳۲:۲۸
و در آخر دولت کریمه اش 4200 تومان !!! (2543350) (alef-13)
 
سيدحسين
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۱۱:۰۰
براي افزايش يا كاهش قيمت دلار هزار دليل دست به دست هم ميدن...اخه اين چه تحليلي هست كه شما كردي آقاي نويسنده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به ياد آن روز ها كه جليلي به اشتون سلام ميكرد ٤٠٠ تومان دلار گران ميشد بخير!!!!!! (2542323) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۳۶:۲۱
آقای نویسنده من یه سوالی دارم !درآمد های ما به علت تحریم های سال 90 و بحران نفتی 93 به 27میلیارد دلار رسیده یعنی کاهش 73 درصدی ! البته اگر یک عده نیان بگند دولت قبلی زرنگ بوده که البته اون افراد بدونند تحریم ها جایگاه نفت مارا از تولید 4000000بشکه و جایگاه دومی اوپک مارا به جایگاه 5 اوپک با 700000هزار بشکه رسوند که رقبای ما توانستند جای مارا بگیرند و تولید و عرضه ی خود را افزایش دهند بطوری که سهم ایران از درصد اوپک از انگشتان دست هم کمتر شد !!! دولت با یک اقتصاد رکود زده ی 50درصد نابود شده به برکت دولت مهرورز چکار میتونه بکنه ؟؟؟؟؟؟؟ (2542415) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۵۴:۴۵
اولا اشتون به جلیلی سلام میکرد
ضمنا از اول دولت بنفش تا امروز دلار 700تومن گرون شده (2542809) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۰:۱۴:۲۴
شما یادتون نمیاد اما اخرای دولت قبل دلار 3600 بود! حالا چطور الان 3400 ، هفتصد تومن گران شده !! بگردو پیدایش کن! (2543147) (alef-13)
 
مخ دیوخ
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۱:۱۵:۳۶
2500شده 2700دولتی و آزاد تا 4500 قبلا داشتیم (2543540) (alef-3)
 
خلاق
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۴۱:۴۴
گروه اقتصادی دولت تدبیر هیچ تدبیر و امیدی نشان نداده است مانند آقا خان نوری از زیر تشک پول در می اورد و خرج می کند . حداقل به وعده های امسال خودتان عمل کنید . گران کردن ارز از کسر بودجه کم و فشار آن به مردم می اید ؟/ (2542350) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۱:۰۸
شما اون 50درصد ارز تخصیصی را بگید دوستاتون برگردونند بعد ارز خودش میاد پایین میشه در حدود 300میلیارد دلار (2542392) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۹:۵۸
بله من هم بودم هیچ تدبیری نداشتم . درآمد 27درصدی !! بدهی های سرسام آور و 50درصد ارز تخصیصی گم شده هیچ انتظاری از دولت و هر دولت دیگه ای در این وضعیت نمیشه کرد (2542406) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۵:۰۶:۰۳
خب از اول با مردم روراست باشند
مگر مجبورن موقع انتخابات کلی قمپز در کنن؟؟؟؟ (2542883) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۴۲:۱۴
وقتی کسی به درستی سر جای خود نباشد و فقط بخاطر دوستی و باند بازی در جایی منصوب گردد نتیجه همین است که حرفهایش بدون پشتوانه کارشناسی و تنها از روی هوا است.
به نظر میرسد روحانی نیز ناآگاهانه درست پا جای پای گذشتگان میگذارد که البته این با وعده هایی که داده در تناقض اشکار است. (2542352) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۸:۱۱
اتفاقا من عقیده ی شما را ندارم چون دولت مجبوره به این کار . شما هم انتقادتون را به افرادی بکنید که 50 در صد ارز تخصیصی را بردند پس نیائردند . با اون پول ما تا سالها مشکل نداشتیم ولی متاسفانه شما از این حجم پول غافل هستید (2542403) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۸:۵۲:۰۱
ایشان ماموریتشان را انجام می دهند . باید برای دولت ریال جمع کنند . و باید صاحبان دلار بخش باصطلاح خصوصی را از خود خشنود سازند.

هر کسی را دوروزه نوبت اوست . ولکن در ایران خوش خدمت به صاحبان اقتدار و ارباب زر و سیم همواره نوبت اوست (2542363) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۵:۲۳
نرخ ارز مرجع ثابته ببم جان !! اگه میخواست که ارز مرجع را گرون میکرد !!!!!!!! خب مردم نرند ارز بخرند تا دولت پول جمع نکنه حدود 6500میلیارد تومان پول تو دست مردمه !! نرند بخرند تا دولت موفق نشه الان 2 میلیون زائر رفته کربلا خرج هر کدومشون حدود 40 دلاره حساب کن ببم جان (2542400) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۰۲:۵۶
مارگزيده از ريسمون سياه و سفيد ميترسه، بهمني هم ميگفت دلار گرون نميشه ولي ميشد براي همين چشم مردم ترسيده. (2542375) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۲:۳۸
بهمنی میگفت دلار گرون نمیشه . احمدی نژاد میگفت دستمال کاغذیه !!! حداقل این بنده خدا میگه با افتخار میگم دلار 2800 میشه !!!!!!!!!!!! (2542396) (alef-13)
 
روزبه
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۸:۳۲
تمامی نوسانات بازار ارز مستقیما ازسیاستهای بانک مرکزی ودولت تدبیر نشات میگیرد و دلیلش هم که دست توی جیب مردم برای حل کسری بودجه وتامین یارانه نقدی مردم.تمامی دولتمردان چه قدیمی و جدید تنها کاری را که خوب بلدن توهین به شعور وفهم مردم با سخنرانی های فریبنده. (2542405) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۳۰:۳۷
از رئیس دولت اعتدال تعجب میکنم که در مورد وزرای خود آنچنان عالی کرد به طوری که تعداد دکتری از آمریکا کابینه حسن روحانی از کابینه حسین اوباما بیشتر است ولی بلعکس در مورد رئیس بانک مرکزی و وزیر کشور و وزیر دادگستری....!!!! لا اله الا الله! (2542407) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۳۷:۳۰
همه دولتها هر چقدر هم فیلم برای مردم بازی کنند باز هم سر مسائل اقتصادی ماهیت اصلی خودشون رو نشون میدن. به نظر من ایجاد ثبات واقعی اقتصادی کار هر کس یا کسانی نیست . اینکه چرا بعد از انقلاب این گونه شد هم به فکر میکنم کار نابلدی مسئولین در سالهای اول انقلاب مشکلاتی را رقم زد که در نتیجه آن مشکلت اقتصادی مثل افزایش تورم و عدم ثبات اقتصادی و ... پدید آمد که در که بروز اختلافات سیاسی حزبی و چند گانگی قدرت و حضور افراد نالایق در اغلب پستهای انتصابی غیر دولتی سبب شد به جای مهار مشکلات و ایجاد ثبات کم کم گرانی و افزایش قیمت به یک عرف تبدیل شده و علاوه بر عوامل طبیعی ایجاد آن به عاملی برای افزایش سرمایه برای حاکمیت و بازار بدل شد. به مرور هم به دلیل چند گانگی قدرت و تصمیم گیری در عرصه اقتصادی شاهد رشد قارچگونه فساد بودیم که به دلیل به هم خوردن ثبات اقتصادی و ایجاد فاصله بین متوسط درآمد مردم و متوسط خرج کرد آنها و همچنین باز شدن راه سو استفاده افراد فرصت طلب اتفاق افتاده بود .دبه طوری که امروز افزایش قیمت ارز و طلا و به تبع آن تورم تبدیل به مالیات خاموشی شده تا دولتها کسری های خود را از آن راه جبران کنند ولی چون این نوع مالیات ساز وکار و قانون مالیات واقعی را ندارد موجبات سو استفاده های مکرر را فراهم آورده به طوری که شاید میزان آن را چند برابر کرده و شرایط را به وضع موجود تبدیل کرده. با این حساب هم دیگر کلا امیدی به بهبود اوضاع نیست با هر رئیس جمهور و با هر دولتی. (2542417) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۳۹:۲۰
مگر شما ها خبر ندارید یا نشنیده اید هرگاه بازار بهم می ریزد مردم می گویند دولتیها اگر چیزی نگویند و حرف نزنند وضع بازار بهتر میشه و اگر بیایند حرف بزنند و دخالت بکنند اوضاع بدتر می شود؟؟؟!!!!!!!!! (2542420) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۴۹:۲۰
همه جای جهان رئیس کل بانک مرکزی یک اقتصاددان با سابقه و صاحب نظر است. تنها ایران است که روسای جمهور مفهوم بانک مرکزی را درک نمی کنند و آن را همانند بانک های خصوصی و دولتی می‌پندارند و روسای یکی از بانک‌های مذکور را عهده‌دار ریاست بانک مرکزی می‌کنند. در مورد دولت یازدهم وضعیت حتی بدتر است. چون رئیس سابق و سهام‌دار یکی از بانک‌های خصوصی رئیس کل بانک مرکزی شده است! (2542434) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۵۰:۱۰
ایشان فقط میداند زمانی که دلار پایین آمد باید سخن بگوید (2542438) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۵۸:۱۲
حتما خودش خیلی دلار خریده!!! (2542446) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۹:۵۷
نه به اندازه ی 50 درصد ارز تخصیصی دست دوستای شما (2542497) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۱۴:۴۷
دولت قبلی ارثیه ای برای دولت بعدی بجای گذاشت که با توجه به وضعیت فعلی قیمت نفت وتحریمها هیچکس بهتر ازاین نمیتوانست عمل کند یعنی محدودیتها جای مانور کمی باقی میگذارد.
بخشی از یارانه ها ازکجا بایست تامین شود؟
ضمنا" صحبتهای ایشان درابتدای کار دولت هم کاملا"درست بودچون اتفاق خاصی درزمینه سیاست خارجی واقتصاد نیافتاده بود وارزانی دلار هم میتوانست واردات را تشدید کند (2542463) (alef-13)
 
عزیز
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۲۰:۴۱
سلام . در دولت قبلی برای جبران کسریهایشان هر روز در ساعتهای مشخص نوسانات چشمگیری بوجود می اوردند تا هم دولت و هم سودجویان وابسته سودهای کلانی به خود بگیرند البته هم در ارز و هم در طلا. که باعث نابودی اکثر قشر متوسط میشد .در دولت فعلی نوسانات در در چند هفته یکبار و یا ماهانه تبدیل کرده اندگاهی وقت بازار ارام میگیرد گاهی وقت سودجویان وارد میشوند در ان چند وقت سود کلانی از نوسانات به خود میگیرند واقعا باید بدانیم وقتی در یک روز دلار 300 تومان افزایش داشته یا طلا مثقال 30 هزارتومان افزایش داشته کسی وارد خرید نشود سودجویان چه سرمایه گزار کلان و چه دولت نمیتواند سود ببرد قشر متوسط اسیب نمیبیند اینده دلار نیز به نظر بنده شل میباشد (2542472) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۲۴:۴۵
بیخود گناه رعشه های اقتصاد بیمار و معتاد به دلار کشور را گردن این و آن نیاندازید.
کشوری که پول نفتش را داد و میوه از آن سر دنیا وارد کرد عاقبتش همین است که میبینیم. (2542477) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۳:۴۰
حالا قدر بهمنی رو میدونید! (2542491) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۵۱:۵۷
هنوز به 4600 مونده که بدونیم (2542508) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۰۲:۴۱
آره 50 درصد ارز تخصیصی گم شده و 12000میلیارد اخیرا (2542521) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۳۸:۴۰
واقعا درست میگی!!! الان قدر اون دوران باشکوه اقتصادی و پرافتخار در دوره آقای بهمنی و دکتر احمدی نزاد رو میدونم. (2542587) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۵۶:۴۲
بابا جان این آخه چه تحلیلیه که می دهید. اگر گرون و ارزون شدن دلار به حرف این بنده ی خدا باشه که وضع علم اقتصاد دیگه واویلاست و باید در تمام علوم ریاضی و اقتصاد را گل گرفت.

حساب حساب دو دو تا چهار تاست! حجم بودجه معلوم است. مقدار قیمت نفت هم معلوم است. میزان اتکای درآمد دولت از نفت هم معلوم است. میزان صادرات نفت هم معلوم است. خودت بشین حساب بکن ببین به دلار چند تومنی می رسی؟

من رسیدم که چند تومان می شود. منتها می ترسم دنبال یه جمشید بسم الله دیگه باشید و بخواین همه ی گرونی رو تو سر اون خراب کنید واسه همین نمی گم.

خودتون بشینید حساب کنید. پای این بنده خدا سیف هم به این ماجرا باز نکنید! اساسا" تو این موضوع اگر یک نفر کاری ازش برنیاد همین بنده ی خداست! (2542511) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۰۳:۱۱
متاسفانه بانک مرکزی نمیخواد که قیمت بازار ارز کاهش پیدا کنه و صحبت های جناب سیف هم فقط در جهت افزایش قیمت ارز بوده نه کاهش مثلا همین اخرین بار که قیمت ارز تا 3350 کاهش پیدا کرده بود جناب سیف اومدن و زودتر خبر دلار 2850 را دادند و دوباره قیمت ارز رو افزایش دادند.....همینطور محقق نشدن حرف مسولین در یکسان سازی نرخ ارز باعث شده که مردم اعتمادشون رو نسبت به مسولین از دست بدهند (2542522) (alef-13)
 
hassan
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۳۰:۲۷
باعث تاسف است که سایت الف که بلندگوی نظرات آقای توکلی است با این نظرات بی جا وبیمورد خود ، مسائل را به غلط تحلیل نموده ومینماید . دوستان عزیز سایت الف ، جناب آقای توکلی ، بدانید که مردم با دانش ایران ، دیگر هرتحلیلی را از هر کسی ، نمی پذیرند .
مردم بخوبی آگاهند که چه کسانی ، بمنظور ضربه زدن به دولت ، در این نوسانات دست دارند .
امید است که شما متوجه این قضایا شده و لااقل صحیح وبیطرفانه بررسی وقضاوت کنید .
ضمنا امیدوارم که نظریات ایجانب را منتشر نموده ، تا مردم خود قضاوت کنند . (2542570) (alef-13)
 
دکتر فریبرز هندسه
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۳۳:۳۱
عرضه نفت زیاد شده. آمریکا از شن های زیر زمین دارد دریا دریا نفت استخراج میکند.
نتیجه اینکه قیمت نفت پائین آمده و پائین تر هم خواهد آمد. ما هم مجبوریم یا نفت نفروشیم یا مثل بقیه ارزان بفروشیم. یعنی پول جیب ما لاغر میشود. یعنی دلار نداریم و به این علت دلار کمیاب و گران خواهد شد. این روند نه سیاسی است و نه محدود به خاورمیانه. اما من هم با نویسنده محترم موافقم که در این بحران آقای سیف چیزی نگوید بهتر است. خبر بسیار خطرناک اینست که چین هم بعنوان بزرگترین مصرف کنند در شنزار هایش دارد بدنبال نفت میگردد و ظاهرا مبالغی نفت هم پیدا کرده است. پیش بینی اهل فن اینست که با آمدن سال نو مسیحی بهای نفت به زیر 50 دلار خواهد رسید. نکته ای که عملا همه سایت ها در مورد آن توافق دارند. لطفا چاپ کنید تا بعنوان سند در آرشیو شما بماند. (2542577) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۵۶:۰۴
کلا از کرامات روسای بانک مرکزی همینه
بلاخره باید دلار بفروشن دیگه به خودشون که ضرر نمیزنن
البته از مشعشعات این آقای رییس در دوره های قبلی ریاستش بربانک صادرات و ملی هم زیاد میشه ذکر کرد
منتها دولت تدبیر مصمم هست آزموده های خوش سابقه رو دوباره بیازماید (2542611) (alef-13)
 
J
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۰۸:۲۷
اینها همش کار جمشید بسم ال... است! (2542633) (alef-13)
 
ابراهیم
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۱۵:۲۵
گران شدن دلار به نفع کشور است. این تنها وضعیت ممکن برای رونق گرفتن تولیده. (2542664) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۱:۵۲:۳۹
كدوم توليد ؟ توليدي كه بايد مواد اوليه شو از خارج وارد كنه و قدرت رقابت در بازارهاي جهاني رو نداره , گرون شدن دلار براش سمه . (2543571) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۷:۳۱:۴۴
نه که تا بحال رونق گرفته؟!!!!!! (2545015) (alef-13)
 
Amir
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۷:۳۳:۰۳
راست این همون آقائیه که در بانک صادرات بود؟!!!! (2545018) (alef-13)
 
مجی
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۳۲:۰۷
همش تقصیر رئیس بانک مرکزی هست که دلار میره بالا. واقعا هیچی و هیچ کس عامل گرونی دلار نبوده به جز حرف های رئیس بانک مرکزی. اگر به حرف شخصی دلار بره بالا که خیلی باحاله. ولی

واقععیت: ما تحریم هستیم. صادرات نفت ما نسبت به 5 سال قبل نصف شده. کسی نفت ما رو نمیخره. ما به جای فروش نفت و گرفتن دلار مجبوریم کالا های بی کیفیت از هند و چین بگیریم. جیب دولت خالی از دلاره. دولت نمیتونه تقاضای دلار رو پوشش بده. از آقای رفسنجانی کمک گرفته نمیشه برای بهبود روابط ایران عربستان. قیمت نفت نصف شد. به خاطر روابط بد با عربستان و لجاجت ها. و این چنین است که در آینده قیمت دلار بیشتر خواهد شد (2542691) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۳۸:۳۷
اینها که عرضه ندارند قیمت ارز را کنترل کنند باید بروند پی کار شان (2542704) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۶:۰۴:۲۴
نکه شما ها داشتید بازم 15 ماه ثابت نگهداشتند شما چی (2542920) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۲۲:۱۰
نکه قبلی رفت !!! تازه الان نهایت 100 تومان نوسان داره ! ( اونم طی این 15 ماه بار اول است! ) نه بعضی ها که کلا الاکلنگ درست کرده بودن از ارز! (2543060) (alef-13)
 
کیا
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۲۲:۴۷
این فرمایش شما کاملا دقیق و منطقی است ولی من یک سوال از شما دارم چرا در زمان رئیس کل قبلی (بهمنی) که قوت کلامشان بیش از رئیس کل فعلی بود و با یک اظهار نظر 500 تومان قیمت دلار را افزایش می دادند از این خبر ها درج نمی شد. (2542772) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۵۹:۵۵
به امید روزی که دلار به 8000 تومان برسه و تکلیف یکسره بشه. (2542815) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۱:۵۴:۵۹
خوب چرا يهو نگفتي 10000 تومن ؟ يادمه زمان كلينتون , ميگفت هر دلار آمريكا در ايران برابر با يك اسكناس هزار توماني خواهد شد , الان هم دلار ميره تا بشه يه اسكناس ده هزار توماني . (2543574) (alef-13)
 
faramarz
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۴:۱۰:۵۵
دخالت در هر موردی توسط مسئولین محترم ظرف چندین سال اخیرحاصلش فقط گرانی بوده . (2542825) (alef-13)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۵:۳۳:۵۴
جناب دکتر خواهشا به کارهاي ديگه بانکي برس مثلا اختلاس هاي بانکي و بانکهاي غيرمجاز و ... حالا اظهارنظر نکنيد در مورد مسايل پيش پا افتاده مثل قيمت دلار و ... (2542893) (alef-13)
 
محفوظ
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۵:۴۰:۳۸
ریاست محترم جمهور، وزیر محترم اقتصاد ودارایی،باور بفرمائید پول ملی هرکشوری غرور ملی آن کشور است پس اجازه ندهید غرورملی کشور ومردم عزیزکشورمان مدام لگدمال شود، تاکی باید شاهد این وضعیت اسفبار باشیم،انتخاب این دولت که یکی از شعارهایش بالا بردن ارزش پولی کشور بود داردیرعکس میشود، چرا کسی جلوی این رئیس کل بانک مرکزی رو نمیگیره، چراکسی پاسخگوی این وضعیت نیست!!!؟ باور بکنید هروقت ارزش ریال در مقابل سایر ارزها تقویت میشه شادابی درچهره مردم به وضوح قابل مشاهدس ، واتفاق برعکس آن یعنی همین وضعیت فعلی شادابی وامید رو ازاین مردم میگیره (2542899) (alef-13)
 
Ali
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۰:۵۰:۴۴
غرور ملی وقتی پایمال میشه که کشورمون از بین 170 کشور رتبه 136 رو از نظر شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد داشته باشه (2543517) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۵:۴۴:۳۱
از ماست كه بر ماست (2542902) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۳:۱۲:۰۴
از وقتي به ماست ها هم شروع كردن روغن پالم زدن، ديگه اين ضربالمثل هم اصل نيست و از ارزش افتاده... (2543290) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۸:۲۷:۰۸
نه جانم از این هاست بر ما از یک طرف هر سال بنزین و بقیه اقلام گران میشود تا به هدفمنی برسد و از طرفی دلار بالا میرود اگر این وصع ادامه داشته باشد تا ابد باید هدفمندی ادامه داشته باشد چون دلار ثابت نیست و در پی ان فقیر تر شدن مردم من فقط ماندم که اصلا این جماعت ایرانی هستند یا ضد ایران که چنین کمر بستن به نابودی اقتصاد (2543443) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۷:۳۷:۱۲
دولت قبلی حد اقل بانان مردم به نفع پول دارا بازی نکرد مسکن اجتماعی آخوندی موکول شد به وزیر بعدی (2543002) (alef-13)
 
اميد
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۵۴:۴۲
به نظر مي رسد با توجه به گذشته اين آقاي رئيس و فرمايشاتشان در نابود كردن ارزش پول ملي ايران ايشان فقط يك نفوذي در دولت تدبير و اميد است كه دكتر روحاني هر چه زودتر به ياري خداوند متعال ايشان را بازنشسته خواهند كرد، پيش از اينكه ايشان فاجعه بيشتري براي دولت و ملت ايران به بار بياورند. (2543087) (alef-13)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۸:۵۵:۳۱
وقتی رئیس بانک مرکزی یک کشور و وزیر اقتصاد بر روی یک برگ اسکناس امضا خود را درج می کنند به معنی تضمین حفظ ارزش واقعی پولی است که در اختیار مردم قرار می گیرد. در واقع اسکناس چیزی جز رسید کاغذیدر مقابل پشتوانه پول نیست.
این کار رئیس بانک مرکزی به معنی بی اعتبار بودن ارزش امضا وی و در واقع همان چک بی محل است. (2543089) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۹:۱۰
خدا یا چرا ما رو تو ایران افریدی ناشکر نیستم ولی چی میشد تو یک کشور جهان اول و پیشرفته می افریدی (2543235) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۲:۴۸:۲۷
سیف ، بهمنی و هرکس دیگر که رییس بانک مرکزی شود خیال می کند قیمت ارز دست او است. قیمت ارز دست دیگران است. بگردید آنها را پیدا کنید. یادتون هست یکی می گفت: جمشید بسم الله ؟ (2543276) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۲:۵۵:۳۴
فقط میتونم بگم دیگه خیلی اوضاعمون داره خراب میشه. آخه تا کی این نوسانات و این مشکلات. قد خم کردیم زیر فشار. یه کاری بکنید (2543279) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۰:۰۴:۱۲
آقا جان خلاصه ی مطلب اینکه تورم دیگری در راه است. درسته؟؟ (2543332) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۰:۰۶:۲۰
شما كه نظر مي دهي : لطيفه سازي مي كني و خودت مي خندي. باركالله. جنس ارزان و تقلبي از چين و هند وارد مي كنند و سود سرشار مي برند و شما هم لطيفه مي سازي. كل سيستم واردات و صادرات براي پول شويي استفاده مي شود. نه ان پول شويي كه خارجي ها مي گويند. يك مقدار كه فكر كني و بي خودي خودنمايي نكني درك مي كني. افتاد! (2543335) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۱:۰۲:۱۰
تا انحصار ورشوه ورانت و0000 هست و تا متخصصین در تولید نقش ندارند .ارزش پول کاهش می یابد . (2543364) (alef-13)
 
بابک رضایی لرستانی
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۰:۳۳:۰۹
با سلام خدمت کلیه ایرانی های گرامی
به نظر بنده عملکرد سی و پنج سال گذشته نشان داده است که مسئولین کشور عزیزمان سیاست توان خلق پول از راه تولید و ارز آوری را نداشته و در طول این سی و پنج سال با کاهش مستمر ارزش ریال، بخش عمده ای از هزینه های دولت را از جیب مردم مظلوم ایران تامین نموده اند.
توصیه بنده به کلیه مسئولین نظام این است که ضمن دست برداشت از لجاجت های بی فایده واحد پولی کشور را از ریال به دلار آمریکا تغییر داده ، شاید روند توسعه اقتصادی کشور مثبت و آثار زیان بار کاهش ارزش ریال بر اقتصاد و تولید از بین رفته و کشور به حالت آرامش اقتصادی برسد. (2543496) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۱:۱۷:۲۲
نکته اصلی اینه که سبک زندگی مردم عوض شده و داره بیشتر هم عوض میشه.مردم رفاه طلب تر شدن .توی خونه ها تلویزیون های بزرگ وارداتی و لب تاپ و تبلت و انواع مختلف تلفن همراه وکلی کالاهایی دیده میشه که همشون با دلار یا همون ارز وارد کشور میشن .میل مصرفی مردم روز به روز بیشتر میشه و واردات کالا هم بیشتر.کشوری که تو منگنه اقتصادی هست تو تعطیلاتش تمام تورهای خارجی تایلند و ترکیه ودبی رزرو میشن .واقعیت اینه که 4 دهک بالایی جامعه به شدت مصرف کننده ارز هست و6 دهک دیگه هم تاوان مصرف اونها رو با افزایش نرخ ارز میدن.فرهنگ ایرانیهاشده خودنمایی وداشتن ماشین لوکس ولباس شیک والبته وارداتیش و تلفن همراه اخرین مدل و .......قاچاق کالا خیلی راحت به داخل بدون مشکل ادامه داره و کسی هم پاسخگو نیست.تنها راه کنترل نرخ ارز کنترل قاچاق و کاهش واردات هست وبس.... (2543541) (alef-13)
 
کارگر
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۱۰:۱۴:۴۹
سبک زندگی کدوم مردم عوض شده من برای خرید نان هم مشکل دارم چه برسه به تبلت و ماشینو اینهایی که میفرمایید برای قشر کم درامد جامعه خرید یه پراید هم آرزوی دست نیافتنی است با ماهی 700 هزار تومان نمیشه ماشین لوکس خزید (2556371) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۴:۰۰:۲۳
این دولت , دولت میلیاردها هست اصلاً به پیچیدگی ها جامعه و اقتصاد ایران توجه ای نمیکنند اینکه مقامات به راحتی با نان آب مردم بازی میکنند باعث تاسف هست (2543671) (alef-13)
 
علي وارنا
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۰۰:۵۹:۲۹
اينكه مثل ملا مي ماند و الاغش واقع جاي تاسف است براي ادمهاي عامي مثل اينها!!!! اخر عزيز من بازار سرمايه اينجوري نيست، هر حرفي كه از كانال دولتمردان زده ميشود و مسايل روز جهان را بررسي كرده و ان وقت بازار سرمايه واكنش مثبت و يه منفي از خود نشان ميدهد، خب بازار سرمايه تو دو سال گذشته از عمر دولت تدبير به حرفهاي دولت نشان ميدهد كه اصلا اطمينان نكرده و متوجه شده كه دولت دارد عوام فريبي ميكنند و امار و ارقام غير واقعي ميدهد!!؟؟ خب به طبع قيمت دلار رو به بالا شد خيلي راحت، حالا با توجه به كاهش قيمت نفت و كسري شديد بودجه( نفت روي ٦٠ دلار امده) انوقت دولت بودجه ٩٤ رو روي نفت ٧٢ دلار بسته است!!!!!؟؟؟؟ خب بازار سرمايه چه تحليلي ميكند؟ كاهش درامد ارزي دولت و كمبود عرضه دلار از سوي بانك مركزي به بازار و متعاقب ان عكس العمل بازار افزايش قيمت دلار ميشود، خب وقتي دولت واقع گرا نيست و با مردمش با امار غير واقعي و شعاري حرف ميزند!!! خب تواقع داريم بازار دلسوز ما شود در اقتصاد سود مهم است و بس،......!!!!؟؟؟ (2544388) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۰۶:۲۶:۳۸
اگر شما ها توانستید ارزش پول ملی را به 70 ریال به ازای یک دلار برسانید تازه به زمان شاه معدوم رسیده اید و اقتصاد ملی را به همان نقطه رسانده اید و الا شما ................ (2544440) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۰:۴۷:۰۷
کشور ما شده مانند موش ازمایشگاهی تمام سیاست های اقتصادی مختلف روش ازمایش شده و هیچکدام هم جواب نداده پس زیاد نارحت نشوید این هم بروش بی خیالش شوید . کار درست نمی شود . این اقای سیف هم چند روز می اید و بعدش می رود و بعدی هم دورباره همین کار را میکند اما بازم فایده نداره . بی خیالش بشیم بهتر (2544557) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۴:۴۵:۲۵
تنها راهش اينه كه ايشون بگن تا مثلا يك ماه بعد دلار ميشه پنج هزار تومن ، اينطورى بازار ارز ارزون ميشه چون مدتهاست كه مردم عادت كرده اند بر عكس اظهارات مسئولين برداشت كنند (2544785) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۰:۵۳:۰۳
مشكل سيف اين است كه باج به كسي نمي دهد (2546019) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۰۸:۵۶:۵۳
مقاله اي تندتر از قوت خود
مشخص است که هدف تثبيت نرخ ارز بوده و ايشان بر خلاف روند کاذب (خارج از واقعيت اقتصاد) صحبت کرده و اين در راستاي وظايف ايشان است. (2545823) (alef-13)
 
بینام
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۱:۲۰:۰۴
عملکرد اشتباه
اخراجش کنن ملت راحت شن (2546077) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۵:۱۸:۰۱
دولت کسری بودجه را با افزایش قیمت دلار جبران میکنه و کاری هم نداره که مردم فقیر چی به روزشان میاد آقای سیف دستتان درد نکنه که اینقدر موجب افزایش ارزش پول ملی میشوید! (2546563) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۳:۴۸:۵۴
همه بگید مظلوم کارمند. (2548933) (alef-13)
 
تقی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۴:۳۱:۲۶
اقای سیف حتی ثابت کرد که وزیر اقتصاد فرق بین سرمایه و گردش سرمایه را هم نمداند و به راحتی گفت اختلاس 12000 ملیلردی فقط 70000 ملیارد تومن بوده راستی میبینین اصلا شاید اقای وزیر نمی دانسته 12000 ملیارذ یعنی چه ؟ (2549053) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۷:۰۸:۴۵
با سلام اقای سیف اله خان قربونت برم این قدر نزن تو سر پول ملی وطن من ماایرانی هستیم نه امریکا تمام گرانی باعث اش همین دلاره اصلا حرف نزن بهتره (2549427) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.