نظر منتشر شده
۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 237525
صحبت‌های جنجالی زنگنه درباره همه‌چیز؛
دوران بخور بخور تمام شده/رونمایی از تخلفات بابک زنجانی در صنعت نفت
بخش داخلی الف، 21 مرداد 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
وزیر نفت که کمتر در جمع رسانه‌ها حاضر می‌شود با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی حرف‌های جنجالی زیادی را به زبان آورد، از افشای نقش چند وزیر در واریز پول به حساب بابک زنجانی تا انکار وجود توافقی برای تهاتر نفتی با روسیه؛ از انتقاد شدید از حضور افراد بی‌سواد و بدون بلیت در اتوبوس صنعت نفت تا حضور گروهبان‌ها در جایگاه سرهنگ‌ها! از تداوم اعتقادش به بی‌فایده بودن پالایشگاه سازی تا مخالفتش با افزایش قیمت بنزین و ده ها مورد دیگر...

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه که بامداد سه شنبه در برنامه اقتصادی پایش در شبکه یک سیما سخن می گفت، افزود: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دولت قبل با امضای چند وزیر و رییس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت.

اقتصاد ایران با نفت به رکود رفت
وی در پاسخ به این سوال که وزارت نفت و چهار شرکت تابعه آن چه برنامه هایی برای خروج از رکود دارند؟ گفت: اقتصاد ما با مشکلاتی که برای نفت ایجاد کردند به رکود رفت. تمرکز تحریم ها بر بخش نفت بود و این تمرکز بر نفت اثر گذاشت. اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید نفت در بخش مهمی از اقتصاد نقش پیشران را داشته باشد. سیاست هایی که اکنون برای خروج از رکود تعریف می کند عمدتا برای سال جاری و ۹۴ هستند. البته برنامه های دراز مدت هم داریم ولی وقتی در مورد زمان حال صحبت می کنیم باید به مسائلی توجه کنیم که طی دو سال بتواند در اقتصاد اثر بگذارد.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که داریم افزایش صادرات نفت خام و میعانات است. اگر صادرات نفت افزایش پیدا کند از دو طریق بر خروج از رکود تاثیر می گذارد اول اینکه برای کشور ارز تولید می شود و وقتی ارز بر تولید کالا و خدمات وارد شد به مواد اولیه تبدیل می شود. قسمت اعظمی از مواد اولیه برای تولید و فعالیت بیشتر کارخانه ها صرف می شود.

افزایش صادرات نفت باعث افزایش بودجه عمرانی می شود
وزیر نفت گفت : دومین تاثیر نیز این است که دلار به دست آمده از نفت به ریال تبدیل شده و وارد بودجه کشور می شود. چون وقتی بودجه کم است طبیعتا بودجه های عمرانی را محدود می کنیم اما با این کار بودجه های عمرانی افزایش پیدا کرده و فعالیت های اقتصادی نیز بیشتر می شود. اکنون یک قوه عاقله در دولت مشغول فعالیت است که به صورت سلیقه ای عمل نمی کند. برای انجام هرکار گروهی بحث، تبادل و چالش می کنند تا به یک تصمیم برسند و هیچ کدام از تصمیم ها بر مبنای نظر شخصی نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه رئیس جمهور یک تیم مشاوره ای برای مسائل اقتصادی دارد گفت: برای خروج از رکود در دو سال آینده بیشترین تمرکز را بر افزایش تولید گاز گذاشته ایم. در واقع یک سری طرح هایی در پارس جنوبی داریم که عموما هم میدان مشترک مورد بحث ماست تا تولید گاز را در کشور افزایش دهیم. سال گذشته ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف کردیم. این آمار مصرف نشان دهنده وجود کمبود گاز است. ارزش سوخت مایع مصرفی فوق بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بود. استفاده از این سوخت هوا را آلوده کرده و متاسفانه محصولی را که می توانستیم صادر کنیم بسوزانیم.

برنامه برای تولید روزانه ۱۰۰ متر مکعب گاز
زنگنه ادامه داد: هر یک واحد گازی که تولید می کنیم یک لیتر از آن را کم می کند و به صادرات ما افزوده می شود. برنامه ما تا پایان سال این است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه کنیم که برنامه سختی است و برای آینده هم آن را در نظر گرفته ایم. این برنامه باعث می شود امسال دست کم پنج میلیارد دلار درآمدمان از صادرات فرآورده افزوده شود. سال دیگر نیز این رقم بالای ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. اجرای برنامه فوق باعث می شود که منابعی را برای اجرای طرح های نفت تامین کنیم و پول برای واردات کالا تامین شود که به جریان اقتصادی کشور حرکت بدهد تا بتوانیم از رکود خارج شویم.

وی گفت: وقتی گاز را تامین کردیم می توانیم طرح های بهینه مصرف را که تحت عنوان بند قاف ماده دو قانون است را انجام دهیم. در کنار نیروگاه ها خوراک و سوخت برای پتروشیمی و صنایع تامین می کنیم. تولید پتروشیمی ها به دلیل کمبود گاز کاهش پیدا کرده است. امسال سعی می کنیم گاز را برای پتروشیمی ها تا حدود زیادی فراهم کنیم. خوراک های دیگر پتروشیمی مثل اتان که در حال حاضر کمبود داریم نیز در صورت امکان مشکلات تامین آن را برطرف می کنیم.

وجود سه میلیون خانوار بدون گاز در کشور
وزیر نفت گفت : تولید پتروشیمی از ۲۰ میلیارد دلاری که سال گذشته بوده به ۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید و در صورت تحقق ۱۲ درصد افزایش خواهیم داشت. در افزایش تولید گاز هم میادین مشترک مدنظر ماست و آن چیزی که اتفاق می افتد به طور کامل از سوی پارس جنوبی است. ۱۷ فاز پارس جنوبی را در دست اجرا داریم و اولویت و تمرکز ما بر تعداد هفت فاز است که ۱۸۰ میلیون گاز برای ما تولید می کند. مقداری نیز از میدان کیش تا سال آینده تولید می کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت : با وضعیت متعادلی که به وجود می آید امیدواریم بتوانیم گاز نیروگاه ها، صنایع و خوراک پتروشیمی ها را تامین کنیم. نزدیک ۸۰ میلیارد دلار در سال تفاوت قیمت سوختی که در داخل می فروشیم نسبت به قیمت فوق بین المللی اش است. مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی توصیه کردند که از ظرفیت هدفمندی یارانه ها برای ایجاد اشتغال و تولید استفاده شود. نزدیک به سه میلیون خانوار در روستاها و شهرهای کوچک کشور گاز ندارند.

زنگنه ادامه داد: پیش بینی کردیم نزدیک به دو و هشت دهم میلیون نفر از این تعداد را ظرف حداکثر سه سال گاز بدهیم. مقداری که صرفه جویی می شود حداقل حدود سه میلیارد دلار ارزش سوختی است که این افراد استفاده می کنند. باید گاز طبیعی را داشته باشیم. کل هزینه گاز رسانی به سه میلیون خانوار کمتر از چهار هزار میلیارد دلار است و ما طی یک سال می توانیم این صرفه جویی را داشته باشیم.

وی افزود : در حقیقت ما از ظرفیت صرفه جویی و بهینه سازی مصرف می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. ۱۰ هزار میلیارد تومان کار در دولت تهیه می شد بدون اینکه از منابع اعتبارات بودجه ملی کشور هزینه کنیم. مجلس اجازه خوبی را به دولت داد که در قالب تبصره دو قانون بند قاف است. موتورخانه هایی در خانه های سطح کشور داریم که با یک سری اقدامات ساده می شود ۳۰ درصد از مصرف آنها را کاهش داد ولی بدون اینکه رفاه مردم کم شود. به افرادی اعلام کردیم نسبت به اصلاح موتورخانه ها اقدامات لازم را انجام دهند و با این اصلاحات پول قبض گاز آنها کم می شود.

پرداخت ۵۰ هزار دلاری به هر نفر برای چاه‌های آب کشاورزی
زنگنه گفت : هر کسی که یک متر مکعب گاز صرفه جویی کند در مدت ۳۰ ماه آن را ۵۰۰ تومان می خریم. در حال حاضر چاه های آب کشاورزی نزدیک به دو و نیم میلیارد لیتر نفت و گاز مصرف می کنند. برآورد کردیم اگر یک متر مکعب گاز صرفه جویی کنند و مصرفشان را برقی کنند می توانیم ظرف سه سال یک هزار میلیارد دلار را به آنها پرداخت کنیم. اگر هر نفر در سال ۵۰ هزار مصرف سوخت در چاه دارد ولی آن را برقی کند حاضریم تا ۵۰ هزار دلار در عرض سه سال به وی پرداخت کنیم و این یک و نیم میلیارد دلار کار است.

وزیر نفت اظهار داشت : یک تن کیلومتر بار را اگر به جای حمل و نقل در جاده از راه آهن استفاده کنند ۳۰ سی سی صرفه جویی خالص ما در نفت و گاز می شود. برای مترو اعلام کردیم برای هر مسافری که اضافه می شود بین ۱۲ تا ۱۸ سنت پرداخت می کنیم و این باعث شد تا تمام متروهای موجود فعال شود. در حقیقت برای بازپرداخت هزینه خرید تجهیزات و ماشین آلات از خارج را ما برای مترو ضمانت می کنیم که با این کار صرفه جویی می خریم.

وزیر نفت ادامه داد : قرار شد ۱۴۰ هزار تاکسی را نوسازی کنیم و با خروج تاکسی های فرسوده از خط، تاکسی های گازسوز و اتوبوس های جدید بیاوریم که این یک حرکت بزرگ است. قرار است نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار کار ایجاد شود که از امسال آن را اجرایی می کنیم. برای انجام این کارها از دولت اعتبارات نمی خواهیم ولی تمام اموری که قرار است انجام شود اجازه قانونی دارند.

وی افزود : توسعه میادین نفتی و گاز را با کمک صندوق توسعه در برنامه داریم. یک تحرک مهمی را در بخش نفت بدون محتاج بودن به اعتبارات دولتی شاهد هستیم. اگر قرار است ظرف سه سال ۱۰ هزار میلیارد تومان پول به اقتصاد واریز کنیم یک بخش عظیمی کار ساده تولید می شود. مجلس امسال ۱۰۰ میلیارد دلار برای کارهای مهندسی، تقاضا برای کالاهای صنعتی و دیگر کارها به ما اختصاص داده است.

مردم باید باور داشته باشند که بدون رانت زندگی کنند

زنگنه گفت : تا زمانی که مردم و کارآفرینان ما باور نکنند که برای تولید ثروت باید زحمت کشید دولت پیشرفت نمی کند. اکنون برخی افراد هستند که فقط می خواهند با رانت زندگی کنند. کسی که چیزی را از دولت ارزان خریده و جای دیگری گران می فروشد که کاری نکرده است. برخی از افراد یک شرکت را اقساطی می خرند و ظرف دو تا سه ماه تمام پول بدهی خرید شرکت را پرداخت می کنند این کار منطق اقتصادی ندارد.

وی افزود : پیشرفت کشور نه با رانت بلکه با زحمت، خلاقیت و کارآفرینی میسر می شود. ما باید باور داشته باشیم که بدون رانت زندگی کنیم. قیمت حمل و نقل کالا با کامیون در ترکیه ارزان تر از ایران است.

زنگنه تصریح ساخت: تا مردم و کارآفرینان باور نکنند و فرهنگ اجتماعی تقویت نشود که برای ثروتمند شدن کشور باید زحمت کشید، از مشکلات خارج نخواهیم شد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز عده ای هستند که تنها می خواهند از رانت دولتی استفاده کنند و به طور مثال کالایی را از دولت با هزینه پایین بگیرند و آن را گران بفروشند؛ حال آنکه در کره جنوبی مردم زحمت می کشند تا کشورشان پیشرفت کند.

وی با طرح این پرسش که چگونه یک نفر یک شرکت را پیش خرید می کند و ظرف سه ماه تمام پول آن را می پردازد، اظهار داشت: با رانت نمی شود به کشوری پیشرفته تبدیل شد بلکه باید با کار و تلاش و خلاقیت به این هدف رسید.

۵۰۰ میلیارد دلار درآمد مازاد تا سال ۱۴۰۰ درصورت رفع تحریم ها

وی در واکنش به این حرف مجری که هر زمان درآمدمان خوب بود بهره وری در نظر گرفته نشد گفت: اگر تحریم ها تا سال ۱۴۰۰ برداشته شود ما ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافی خواهیم داشت. برای اینکه پارس جنوبی کارش پیش برود و گاز تولید کند نیاز به یک الزامات است. بخش مدیریتی، پیگیری، ساماندهی و منابع مالی برای این تولید نیاز است. منابع نفت خیلی کم است و امسال بخشی را از صندوق ذخیره وام می گیریم.

وی افزود : بخش از منابع را نیز از طریق فروش فرآورده های تولیدی مازاد، میعانات اضافی تولید شده و بخشی را از محل بازار داخلی سرمایعه تامین کنیم. در حقیقت پیش فروش فرآورده های آتی را انجام می دهیم تا پول جمع کنیم. این یک کار جدیدی است که بورس انجام می دهد و طی یک ماه اخیر اولین بسته پیش فروش فرآورده های نفتی را انجام می دهد. برای اقدامات ضد رکود و تورمی، در کارهای تولید و سرمایه گذاری از آن استفاده می کنیم.

چیزی به اسم تهاتر نفتی با روسیه نداریم

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ماجرای تهاتر نفت و کالا بین و روسیه به کجا رسیده است؟ گفت: چیزی بعنوان تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه نداریم.

ساخت پالایشگاه به صرفه نیست

وی در واکنش به این پرسش که چرا طی سالهای ۷۶ تا ۸۴ که وزیر نفت بودید ، هیچ پالایشگاه جدیدی نساختید ؟ آیا هنوز هم معتقدید پالایشگاه سازی مقرون به صرفه نیست، اظهار داشت: من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی دانم اما مخالف تأسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راه اندازی می شود. اتفاقاً تمام پالایشگاه هایی که بعداً ساخته شد در زمان وزارت من کلبگشان به زمین خورده بود .

زنگنه اظهار داشت: اگرچه معتقدم پالایشگاه به صرفه نیست اما اگر نیاز کشور را تأمین کند اقدام به ساخت پالایشگاه می کنیم. در زمان حاضر سالانه ۴ میلیارد دلار به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم و برخی می خواهند این رقم دوبرابر هم بشود.

وزیر نفت گفت : مجلس قیمت خوراک را ۹۵ درصد اعلام کرد و خیلی ها به دنبال این هستند که قیمت خوراک ۹۰ درصد شود. وقتی قیمت ۹۵ درصد باشد یعنی در هر بشکه ۶ دلار به پالایشگاه تخفیف می دهیم. ماهانه ۱۱ میلیون دلار و سالانه ۴ میلیارد دلار با این قیمت به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم. برخی از نماینده های مجلس به دنبال این هستند که عدد قیمت را به ۹۰ درصد کاهش دهند و رقم وی افزود : تخفیف ما هشت میلیارد دلار شود که پالایشگاه ها ۱۰۰ درصد قیمت خوراک خرج نمی کند.

زنگنه ادامه داد: اکنون در اقتصاد مقاومتی پیش بینی کردیم ظرفیت پالایشگاه با هدف صادرات به سه میلیون بشکه برسد که فعلا خوشبختانه با همین ۹۵ درصد قیمت خوراک هم به صرفه است. در زمینه میعانات گازی یک میلیون بشکه برای پالایشگاه ها در نظر گرفتیم و تمامی میعانات کشور باید اول پایش شده و بعد ارسال شود. برای نفت سنگ هم در حال برنامه ریزی هستیم.

میعانات گازی اقتصاد بهتری دارند

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت : دو میلیون بشکه برای کالاهای متعارف در نظر گرفته ایم و قرار است ۲۰۰ هزار بشکه دیگر نیز در آینده اضافه شود. در حقیقت ظرفیت ۱۸۰۰ حال حاضر به سه میلیون بشکه خواهد رسید که عمده آنها میعانات گازی است چون اقتصاد بهتری دارند.

وی افزود : برای نیاز داخلی با پالایشگاه ستاره خلیج فارس تقریبا برای ۱۰ سال هیچ کمبودی به منظور مصرف داخلی نداریم که حتی با استاندارد یورو چهار است و این کار از سال دیگر شروع شده و تا پایان سال ۹۵ تمام واحدها مهیا می شوند. ۳۶۰ هزار بشکه آن می تواند ۳۶ میلیون بنزین یورو پنج و مقداری هم گازوئیل به ما ارائه کند.

زنگنه در واکنش به پخش فیلمی از مصاحبه ۱۵ سال پیش که در آن می گفت نفت را صرف تزریق بودجه نکنیم. پاسخ داد : در مورد حساب ذخیره و صندوق توسعه ملی به مواردی که عنوان شد اعتقاد ۱۰۰ درصدی دارم.

در هشت سال دولت احمدی نژاد خیلی خراب کاری شد

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی ۱۵ سال چقدر درست عمل کردیم؟ گفت: در هشت سال دولت احمدی نژاد که خیلی خراب کاری شد. قبل از آن پول زیادی گذاشته شد ولی آن زمان که پول های کلان وجود داشته و باید نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار پول به صندوق واریز شود ولی این کار انجام نشد.

زنگنه اظهار داشت : از سال ۹۲ واریز پول عمل شده است و باید ببینید این صندوق در گذشته چه قدر و به کجاها وام داده است. به هرحال باید وام می دادند چون اگر ۱۰۰ میلیارد دلار به صندوق ریخته بودیم که باید اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار طرح در کشور از طریق صندوق و جدای از فاینانس های دیگر انجام می شد اما این پول واریز نشد. یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی به نظر من توجه به این مسئله است که از منابع نفتی به صندوق واریز کرده و سرمایه گذاری کنیم.

نیمی از کارکنان وزارت نفت، مازاد هستند

وزیر نفت افزود: در حال حاضر ساز و کار نوسانات بودجه را نداریم و این ضعف موجود در کشور است. اکنون مشکلات زیادی به وجود آمده است، با اینکه دچار تحریم هستیم پول واریز می کنیم ولی این واریز با زمانی که چهار میلیون بشکه تولید داشتیم بسیار متفاوت است. خیلی فرق می کند با زمانی که بدون محدودیت می توانستیم صادر کنیم ولی اکنون مشکلات فراوانی داریم اما وی افزود: دولت همچنان پول را واریز می کند و صندوق آماده ارائه وام است.

در هر صورت این اوضاع ساز و کار درستی برای اصلاح اقتصاد ایران نیست و اگر بتوانیم وابستگی اقتصاد را کم کنید خیلی خوب است. ناراحت هستم که جوانان ما گرفتار مشکل بیکاری هستند. وظیفه دولت این است که نرخ بیکاری را پایین آورده و تولید اشتغال کند.

وی افزود : یکی از راه کارهای رونق اقتصادی ایجاد اشتغال است. مشکلی که در حال حاضر در خانه های مردم وجود دارد این است که هیچ خانه ای خالی از چند فرد بیکار نیست. وقتی وزارت نفت را در سال ۸۴ ترک کردم حدود ۸۰ هزار نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده ۱۲۰ هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نیروی مازاد داریم آیا می شود باز هم استخدام کنیم.

وزیر نفت گفت : هفته ای حداقل ۱۵۰ نفری که به من دسترسی دارند برای استخدام تقاضا دارند. یک آزمون استخدامی در اردیبهشت سال ۹۲ برگزار شد که به حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر نیرو نیاز داشتند ولی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. مراحلی از کار طی شده و بحث هست تا تعدادی از این شرکت کنندگان در آزمون استخدام شوند. بحث اینجاست که وقتی این تعداد استخدام را انجام دادیم تکلیف میلیون ها نفر دیگر چیست و وقتی مشکل این افراد حل شد بقیه مردم در کشور چه می شوند.

بیکاری، فقر، فاجعه و کاهش قدرت خرید از نتایج رشد اقتصادی منفی

وزیر نفت گفت : هرساله تولید ناخالص و ثروت کشور کم می شود و این به معنای فقیرتر شدن کشور است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید به نقطه ای برگردیم چون در حال حاضر رشد منفی داریم یعنی طبیعتا برای رسیدن به نقطه مثبت باید از نقاط قبلی عبور کنیم. رشد اقتصادی منفی به معنای فاجعه و بیکاری است. در این حالت مردم فقیرتر شده و قدرت خریدشان کمتر می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت : ما باید بیکاری را حل کرده، از رکود عبور کنیم و تورم را نیز پایین بیاوریم. مهمتر از همه علاوه بر اینکه اقتصاد با محور منطق اداره شود هر روز نیز یک اتفاق زیر و رو کننده و عجیب و غریب در این حوزه نداشته باشیم تا با یک روال منطقی رو به جلو حرکت کنیم.

میزان تولید در چند سال گذشته از زمان جنگ هم بدتر بود

او تصریح کرد : با رعایت منطق در اقتصاد می توانیم به اقتصادمان اعتماد کرده و از این وضعیتی که به طرز بدی به آن دچار شدیم خارج شویم. اگر به سال ۸۹ هم برگردیم اصلا خوب نیست ولی از نظر ریاضی باید به آن میزان تولید برگشت داشته باشیم و پس از آن رو به جلو حرکت کنیم.

متاسفانه تولید طی چند سال گذشته همیشه نسبت به سال قبلش کمتر شده و از زمان جنگ هم بدتر بود.

لزوم خروج افراد بی سواد از وزارت نفت/ هر روز یکی اتفاقی رئیس نفت میشد

وی در پاسخ به سوالات دیگری مبنی بر این‌که آیا می دانید در یکسال اخیر در صنعت نفت به طور متوسط روزانه بیش از یک مدیر تغییر کرده‌اند؟ آیا می دانید صادرات روزانه نفت ایران در خرداد و تیرماه امسال کاهش پیدا کرده است؟ آیا می دانید به احتمال زیاد، دادگاه لاهه به زودی علیه ایران به دلیل شکایت گازی ترکیه حکم خواهد داد؟گفت: حالا به فرض اینکه روزی یک مدیر هم تغییر کرده باشد خب یک گروه از افرادی که صلاحیت نداشته و بدون بلیط سوار اتوبوس شدند را عوض کرده و افراد با صلاحیت را جایگزین کردیم. مگر قرار است وقتی افراد بی سواد و ناتوان که در شلوغی و هرج و مرج جایی را گرفتند تا ابد آنجا بمانند. آنها باید جای خود را به افراد با صلاحیت تحویل دهند. وقتی در مجلس بودم تعهد کردم که نفت توسط نفتی ها اداره شود و همین کار را نیز انجام دادم.

زنگنه اظهار داشت : تمامی مدیران نفت از افراد با سابقه و با صلاحیت هستند. همه آنها سالم هستند و سلامت نیز برای من بسیار مهم بود. این افراد سالم، با سابقه، با صلاحیت و مشهور هستند که خوشبختانه با کمک آنها آرامش را در نفت ایجاد کردیم. هر روز یکی از بیرون نفت اتفاقی می آمد و رئیس نفت می شد و بعد تمام دوستانش را دور خودش جمع می کرد این گونه که نمی شود زندگی کرد.

وی افزود: وقتی در مجلس بودم تعهد کردم نفتی ها، نفت را اداره خواهند کرد؛ من نمی گویم که با صلاحیت ترین ها را بر سر کار آورده ام چرا که حرف مطلقی است اما مطمئن هستم که آدم های سابقه دار و سالم را بر سر امور قرار داده ام تا آرامش در نفت ایجاد شود.

وزیر نفت گفت: متأسفانه در دولت قبلی هر روز یک نفر از خارج می آمد و مدیر یک بخش می شد و پس از مدتی دوستان خود را هم می آورد، اما امروز فردی مدیریت می کند که سابقه دارد نه اینکه یک تعداد گروهبان جای بالاتر از خود بنشینند.

درست نیست که یک گروهبان در جایگاه سرهنگ حاضر باشد

وی افزود : کسی باید بیاید که سابقه دارد. بعنوان مثال در نیروی انتظامی یک نفر که سروان است را هیچ وقت در شغل سرتیپی نمی گذارند اما متاسفانه آنها یک سری گروهبان را روی کار گذاشته بودند. عده ای از بیرون نفت می آمدند و مدیران نفت را تحقیر می کردند که شما چیزی سرتان نمی شود و ما آمده ایم تا یادتان دهیم. این کار خوبی نبود. اگر روزی یک مدیر هم عوض شود مگر اتفاقی می افتد یا اگر صادرات کم شده باشد نباید خوشحال بود.

وی درباره تغییر مدیران نفت گفت: عده ای غیر نفتی در دولت گذشته وارد نفت شدند که جایگاه شان در وزارت نفت نبوده و در شلوغی وارد وزارت نفت شدند.

زنگنه افزود: از همان ابتدا در مجلس عنوان کردم که مدیران غیر نفتی جایی در وزارت نفت ندارند، این درست نیست که یک گروهبان در جایگاه سرهنگی حضور داشته باشد. آیا باید کاری انجام می دادم که انجام ندادم و در کل تو چرا از کاهش صادرات خوشحالی؟

ارائه پشتوانه قوی وزارت نفت به مذاکره کنندگان

زنگنه گفت : همه تلاشمان را انجام می دهیم تا میزان صادرات بالا برود. هزاران مشکل داریم ولی کوتاه نمی آییم و برای خدمت به مردم همه وظایفمان را انجام می دهیم. کاری می کنیم که وقتی افراد ما به مذاکره می پردازند با قدرت مذاکره کنند. پشتوانه عملکرد ما یک پشتوانه قوی به مذاکره کننده برای حل مشکلات کشور می دهد.

اموال بابک زنجانی در ایران بسیار کمتر از بدهی هشت هزار میلیارد تومانی به خزانه است

زنگنه افزود : افرادی اموال نفت را بردند و قرار هم نداشتند که پول آن را پس بدهند و اشتباهی نکرده اندو در حقیقت تیم بابک زنجانی که اموال ما را بردند عملا می خواستند پول ها را ندهند. بابک زنجانی یک سری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی هشت هزار میلیارد تومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد.

وی در پاسخ به این سوال مجری که برای ورود هر نوع درآمد به خزانه ساز و کار وجود داشته و باید با مقررات خاصی هزینه شود پس چرا باید به یک سری از افراد نفت بدهیم تا مشکلش حل شود گفت: نفت را به زنجانی دادند تا آن را فروخته و پولش را تحویل بدهد ولی او اینکار را انجام نداد. بخشی هم از پول های دیگر به زنجانی داده اند یعنی بخشی از وام هایی که به شرکت نفت برای اجرای طرح ها داده بودند را به زنجانی تحویل دادند تا به پیمانکاران پرداخت کند اما وی پول ها را خورده بود.

پرداخت بیش از دومیلیارد دلار پول دولت به بانک بی اعتبار زنجانی با امضای چند وزیر

بیژن زنگنه گفت : زنجانی یک بانک بی اعتبار را درست کرده بود که تمام دارایی اش شاید ۵۰۰ هزار دلار نبود ولی بیش از دو میلیارد دلار پول دولت با مصوبه کارگروه نفت و دولت که رئیس بانک مرکزی و چند وزیر امضا کردند به وی داده شد. این افراد امضا کردند که پول را به بانک (FIIB) بدهید در صورتی که معلوم نیست این بانک در تاجیکستان چه بود.

زنجانی بعد به مالزی رفته و یک بانک دیگر درست کرد. برای بانکی که هیچ اعتباری نداشته روی چه حسابی این ریسک بزرگ را کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پول شما برمی گردد و میزان دارایی های زنجانی کافی است؟ گفت: میزان دارایی های وی در مقابل بدهی اش خیلی کم است. در مالزی هم چیزی ندارد. به گفته قاضی های دادگستری زنجانی یک پدیده بود.

نزدیک به سه میلیارد دلار پول بیت المال رفته و بعضی آقایان زبان دراز و طلبکار هستند

زنگنه گفت : بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول بیت المال رفته تازه بعضی آقایان زبانشان یک متر و نیم دراز بوده و طلبکار هم هستند. ما نجابت می کنیم و حرف نمی زنیم ولی زبانشان دراز است. یعنی چه که این پول را برد؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول ها قابل ردیابی است گفت: چرا قابل ردیابی نباشد مگر می شود تنهایی چنین کاری را انجام دهد آیا می شود این همه اموال بیت المال را به تنهایی بخورد و برود؟ اصلا شدنی نیست. دوران بخور بخور تمام شده است.

وی در جواب به تبعیض بین کارمندان رسمی و مدت موقت شرکت نفت گفت: وقتی کارمند رسمی داریم نمی شود نیروی بدون پست و موقت را به جای آنها بیارویم. الآن از نظر نیروی انسانی به یک وضعیت بحرانی دچار شدیم. دلم نمیاد افراد را اخراج و بیکار کنم و از طرفی نزدیک به ۶۰ هزار نیروی مازاد داریم. برای استخدام به برنامه بودجه نامه نوشتیم که باید به ما اجازه دهند و فکر می کنم ظرف هفت تا هشت روزه جواب بدهند و تکلیف را روشن کنند.

مخالف افزایش قیمت بنزین هستم

وی افزود : طرفدار افزایش شدید قیمت نیستم و گرایشم به سمت بهینه سازی است. تمرکز را باید بر سیاست های غیر مقیمی و اصلاح انرژی گذاشت. من مخالف افزایش قیمت بنزین هستم تا وقتی خودرو درست نشود. من می گویم اول خودرو درست شود و مصرف را کاهش بدهیم. همیشه با اروپا نباید مقایسه کنند در هر صورت افغانستان و بنگلادش هم وجود دارد.

زنگنه گفت : قرار بود برای رسیدن به چشم انداز رشد اقتصادی ما حداقل هشت درصد باشد. چرا رشد اقتصادی ما را منفی کردند. چه کسی باید جواب دهد، چه کسی رشد اقتصادی ایران را با ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفت منفی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت نفت افزایش پیدا می کند؟ گفت: قیمت فعلی نفت خوب است. در کارهایی که برای توسعه نفت و گاز در نظر گرفتیم فرض را بر این گذاشتیم که تحریم و افزایش صادرات فرآورده ها وجود دارد.

امیدواریم برای صنعت پتروشیمی و خیلی از کارهایی که برای توسعه کشور نیاز داریم تحریم ها برداشته شود و برای مذاکرات سعی کردیم قدرت چانه زنی و توان مذاکرات گروه را بالا ببریم. هرچه بتوانیم در شرایط مذاکره وضعیت بهتری از نظر صادرات و اقتصاد و کنترل تورم داشته باشیم مستقیما در مذاکرات اثر می گذارد.

وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا می شود بودجه های جاری را از نفت جدا کرد گفت: این کار سخت اما ممکن است و عزم جدی می طلبد. کسی که باید این را بخواهد تا اجرا شود مردم هستند. مردم اگر بر این مسئله حساس باشند که پول ها کجا می رود و به دولت ها هم بگویند.

زنگنه گفت : الان با صادرات نفت کم کشور را اداره می کنیم نمی گویم عالی ولی اداره می کنیم آموزش و پرورش، بهداشت، نیروهای مسلح، دانشگاه ها دارند می چرخند.

دولت قبول کند مهمانی نفت تمام شده

هزینه های جاری کشور چندین برابر شده است و اصلا قابل قیاس با سال ۸۳ و ۸۴ نیست. اگر درآمد اضافه شد همه آن را باید صرف توسعه کشور کنیم. درآمد نباید صرف بزرگ کردن دولت شود ما باید این تجربه را قبول کنیم که با بزرگ کردن دولت در نهایت وضع زندگی مردم بهتر نمی شود. ما باید سعی کنیم که پول ها را توسط کار آفرینان صرف توسعه کشور کنیم تا پول بچرخد و به زندگی مردم برگردد. از طریق بزرگ شدن اقتصاد توسط کارآفرینانی که خلاقیت و بهره وری خوبی دارند انجام دهند. اگر دولت قبول کند مهمانی نفت تمام شده است خیلی عالی می شود. خیلی راحت با کمک نفت می توانیم به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم.

وی در پاسخ به این سوال مجری که چند سال طول می کشد کاری به درآمد نفت نداشته باشیم گفت: مازاد نفت را وارد بودجه جاری کشور نکنیم. نوک زدن به صندوق توسعه را انجام ندهیم. ما همه چیز را از دولت می خواهیم حل کند. دولت فقط زیرساخت ها را فراهم می کند. پول باید جایی خرج شود که وضعیت اشتغال کشور بهتر شود. ترکیب جهان کار ما عوض شده اکنون همه لیسانس و در گذشته همه دیپلم بودند بنابراین می توانیم کارهای جدید برنامه ریزی و تولید اشتغال کنیم.

زنگنه در پاسخ به این سوال که با توجه به گشایشی که در بودجه ۹۳ به وجود آمده ، وزارت نفت برای گازرسانی به روستاهای محروم و شهرهای کوچک در استان های جنوبی چه برنامه ای دارد ؟ گفت : تمام روستاها و شهرهای کوچک ظرف ۳ سال عموما گاز رسانی شوند میادین نفتی دغدغه ما هم هست. در اقتصاد مقاومتی اگر منابع تامین شود ظرف ۳ سال تولیدمان را به ۷۰۰ هزار شبکه برسانیم البته از میادین غرب کارون یک تحول عظیم در اقتصاد کشور و تولید نفت از میادین مشترک است. برخی از پیمانکاران که قرار بود تا امسال ۲۵ دکل بزنند ولی فقط ۳ تا زدند و ما هم آنها را حذف کردیم.

بنزین پتروشیمی در بنزین تهران مخلوط شده بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که از آنجایی که بنا به گفته مسئولان بنزین پتروشیمی اصلا در شهر تهران توزیع نشده که بخواهد در ردیف اتهامی آلایندگی هوای تهران باشد، توضیح شما در این باره چیست؟ گفت: بله پس از مخلوط شدن توزیع شده است.

ظرف ۳ سال آینده نفت و گاز فقط برای چیز دیگری مصرف می شود و آن هم توسعه شبکه رسانی است. یعنی نیروگاهها که سال گذشته متوسط روزانه ۳۴ تا ۳۵ میلیون لیترگازوئیل به طور متوسط مصرف کردنمد. حمل و نقل ما ۵۵ میلیون لیتر کلا مصرفشان است. وقتی گاز بیاید نیروگاه ها و صنایع دیگر گازوئیل استفاده نمی کنند.کانال های قاچاق سهمیه هایی است که بدون نیاز فروخته می شود مثل کامیون و صنایع بزرگترین قاچاق نفت و گازوئیل است. ما فقط ۲ حامل انر‍ژی مایع داریم که می ماند. گازوئیل – بنزین و سی ان جی. باید تمرکزمان را روی حمل و نقل بگذاریم. نیاز کشورهای همسایه به نفت و گاز را باید رسما برطرف کنیم.

در پایان مجری کلماتی را مطرح کرد و از وزیر نفت خواست نظرش در مورد ان کلمات را بگوید:

تحریم: شر

جهادسازندگی: برکت ماندگار

قرارگاه خاتم: آشتی بین نظامی گری با سازندگی

مدیریت جهادی: ضرورت

عسلویه: افتخار

قطر: رقیب

پاکستان: همسایه

ژنو: دل مشغولی

وین: اوپک

لاهه: ناخوشی

یورو چهار: سلامتی

مسعود میر کاظمی: وزیر اسبق

رستم قاسمی: دوست خوب

حسن روحانی: زیرکی

خودانصرافی: نشد

کارت سوخت: کارت سوخت

پول نفت: خیر و شر

برنامه پایش: برنامه پایش
 
سیامک
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۱۴:۲۷
قرارداد کرسنت چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! (2304108) (alef-9)
 
امیرازقم
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۲۹:۱۰
رفت پیش 800 میلیارد دلار و11000میلیارد تومان بابک زنجانی 2300میلیاردتومان مرتضوی ساحتمونهای کیش هاله ی نور (2305193) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۲۳:۱۰:۳۷
اگر دوران بخور بخور تمام شده آن 800 میلیارد دلار پول نفت مردم را بی زحمت بر گردانید دلار 1000 تومانی را هم الکی 2600 و 3200 بی مردم بیچاره نیاندازد که این پول تمام و کمال حرام هست شک نکنید همین پولهای حرام کشور را به این فلاکت رسانده (2310292) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۳:۱۹:۴۸
راستی زنگنه جانازکرسنت نگفتی چرا نکنه ازافتخارات است. (2312639) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۴۰:۴۶
دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دولت قبل با امضای چند وزیر و رییس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت. اینو جواب بدین (2305245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۳:۲۱:۱۰
چرامجری ازکرسنت نپرسید.شاید اگرمی پرسید به وی توهین می کرد چونکه این ئولت غیرقابل پیش بینی هستند. (2312641) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۴۰:۴۲
همه اینارو جمع کنی، از اصلا از اول تاریخ ایران هر چی فساد بوده جمع کنی ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان نمیشه(پنجاه هزار میلیارد معادل ۱۸ میلیارد دلار، ۲۰ تا ۳ هزار میلیارد) نمیشه، تازه اونارو دارن پس میگیرن اینو از کی بگیریم از عربا!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2305874) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۹:۱۶:۱۰
تو اصلا خواندی مصاحبه رو . یا سوادشو نداشتی؟؟؟؟؟؟؟/ (2306580) (alef-1)
 
ali
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۳۰:۰۴
یک محاسبه ساده و البته دردناک !
سال 84 روزی 4 میلیون بشکه نفت تولید می شد
سال 91 رسید به 1 میلیون بشکه در روز یعنی 3 میلیون بشکه در روز ، با احتساب هر بشکه 100 دلار و هر دلار 3 هزار تومان خسارت وارده در هر روز می شه :
3میلیون بشکه 100دلار قیمت هر بشکه 3000 تومان قیمت هر دلار = 900 میلیارد ناقابل !
توجه کنید 900 میلیارد تومان در روز !
900 میلیارد خسارت هر روز دولت قبل با عدم احتساب رشد تولید نفت ، عربستان از 6 میلیون بشکه در سال 84 به 12 میلیون بشکه نفت در سال 92 رسیده !
خدایا به دادمان برس از جهل بسیاری از دوستان خاله خرسه . (2308287) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۴۷:۰۱
جالبه که رستم قاسمی را دوست خود خوانده و کمی بالاتر متهم به بالا کشیدن پولها کرده اش. پیدا کنید پرتقال فروش را ؟!!! (2308433) (alef-14)
 
مهسا
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۰:۱۶
چرا مجری برنامه که خودش رفته استخدام و کارمند دولت شده به دیگران توصیه می کنه که بروند کارآفرینی کنند و نیایند استخدام دولت شند واقعا مجری فکر کرد هر کدام از این جوان ها سرمایه ها و رانت های دارند که می توانند کارخانه و کارگاه یزنند چرا صدا و سیما پول بیت المال ار به بدترین شرایط موجود خرج می کند (2304148) (alef-9)
 
خسته از ستم
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۴۶:۱۳
موافقم
واقعا دلم به حال خودم و صد ها هزار جوون تحصیلکرده ی بیکار میسوزه
یکی نیست بگه بابا آخه من که کارشناسی لرشد مکانیک دارم گیرم که رفتم شرکتم واسه خودم زدم آیا پروژه ها رو میاد کسی به من وامثال من بده یا این که پروژه گرفتنم پارتی می خواد
والله پارتی میخاد (2306360) (alef-13)
 
فوق لیسانس نفت
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۲۱:۱۱:۲۰
من هم فوق لیسانس نفت دارم وقتی شرمت نفت بگه نیرو نمی خواهیم کجا برم کارآفرینی کنم اکثر شرکت های نفتی بزرگ دنیا دولتی و چند ملیتی هست بعد من برم از کجا سرمایه جور کنم از کجا رانت بگریم پیمانکار صنعت نفت شم (2306769) (alef-10)
 
مهندس شیمی
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۰۹:۳۷:۱۰
درد دل مارو گفتی...... (2310776) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۰:۵۵
ای کاش این جمله از آقای زنگنه رو حذف نمی کردین که گفتند "دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار در دولت قبل با امضای چند وزير و رييس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجيکستان واريز شد و کلا از بين رفت" (2304149) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۲۶:۴۴
بانک مرکزی تاجیکستان این ماجرا را تکذیب کرده (2314041) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۱۳:۴۲:۳۹
بانک مرکزی مالزی تصدیق کرده (2315187) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۸:۴۰
کرسنت کجای این مصاحبه بود.

برادر کرسنت که مهم نبوده تا وزیر محترم درباره اش صحبت کند .

صدا و سیما هم مجاز نبوده پرسش کند

اینهمه توفیقات برای شما بر شمرده حالا سه پیج امدی و انتظار داری از کرسنت براین بگویند.

گاز بیچاره دارد می سوزد بگذار نفعش به این اماراتی های بیچاره برسد و کمیسیونش را هم هر که اقازاداه تر بودببرد . به من و شما چه مربوطه . تاریخ را هم کی خونده و کی نوشته .

الف جان هم میتوانی درج نکنی و هم می توانی اگر امثال این نظر ها زیاد بود طبق روال معمول درگاه نظر را ببندی

همانطور که همین امروز در گاه نظر را برای خبرهای مربوط به ساختار صنعت هوائی تغییر می کند و انتونوفی نمانده را به هزاران نکته باریک تر زموبستی (2304164) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۸:۰۶:۱۱
کرسنت را باید میرکاظمی و احمدی نژاد جواب بدهند که بخاطر لج بازی بچه گانه این قرارداد را لغو و 8 سال گاز را سوزاندند و این همه ضرر به ایران زدند ! (2306417) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۵۵:۲۶
متاسفم برات که یه ذره هم اطلاعات نداری، می دانم که انسان باهوشی هستی، اما کمی اطلاعاتت رو بیشتر کن، اونوقت میبینی که اجرای این قرارداد نه تنها ضرر مالی برای ایران داشته، حتی مشکلات امنیتی و مرزی هم برای ما داشته و خیلی هم خوب شده که دولت قبل جلوی اجرای آن را گرفته
اگه دولت محترم وزیری رو که تو قرارداد دست داشته و فساد کرده رو انتخاب نمی کرد، دادگاه هم به ضرر ما رای نمیداد که بخوایم جریمه بدیم
یعنی این مشکل هم از این دولت تدبیر! و امید! است (2307471) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۴۵:۳۵
گاز مفت بسوزه بهتر از این است که به عنوان باج، مفتی بدیم به عرب ها.
اصلا چرا گاز را با ملت ایران بااین قیمت حساب نمیکنن؟ (2308423) (alef-14)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۲۹:۰۰
اگر ضرر بوده پس چرا وزیر دادگستری دولت اعتدال به رای دادگاه لاهه برای عمل به این قرارداد اعتراض کرده ؟؟ (2311731) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۶ ۰۵:۴۷:۱۵
خودروحانی زمانی که دبیرشورای امنیت ملی بودبه خاتمی نامه نوشت وازقراردادکرسنت ووزیرنفت که زنگنه بود انتقاد. (2316590) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۲۱:۳۸
از کامنت های مخالف معلوم میشه که برادران دلواپس هیچ کدام سواد درست و حسابی ندارند و یک چیزی راجع به کرسنت شنیدن و آن را طوطی وار تکرار میکنند !! این گاز جزو میدان نفتی سلمان بود که همراه با استخراج نفت سوزانده میشد (2307522) (alef-14)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۰:۳۲
چرا وزیر دادگستری دولت اعتدال به رای دادگاه لاهه مبنی بر عمل به مفاد قرارداد کرسنت اعتراض می کنه ؟ حتما یه گندی زدید دیگه برادر (2311734) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۳۱:۲۱
عزیزم خبر داری دولت ترکیه تقاضای تحفیف کرده می گه چرا به امارات ارزون میدید به ماگرون؟ هان؟؟ (2314049) (alef-14)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۸:۴۹
با سلام آقای وزیر نفت باید به جای استخدام نیروی جدید فکری به حال فرار نیروهای قدیمی و مهاجرت به کشورهای عربی بکند ، بیشتر نیروهای قدیمی به خاطر پول هنگفتی که کشورهای عربی میدهند صنعت نفت را ترک کرده و از ایران میروند. (2304166) (alef-9)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۴۷:۵۳
بابک زنجانی مجسمه فساد نمیبینند بعد میرن یه مشت توهم به عنوان مدرک فساد در کرسنت تحویل میدن خوب جوابتونو داد (2304188) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۲۰:۵۳
عزی من زنجانی مجسمه فساد قبول و با استدلال رییس جمهور راستگویتان اگر شرایط فشار بیاورد می توان رانت هم داد این شهامت است راستی از دولت راستگویتان بپرسید الان پول نفت های فروشی چگونه وارد کشور می شود جز از راه ابداعی دولت سابق درآمد دیگری هم دارند ؟؟؟ (2306256) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۳۹:۲۳
جواب!!
كوش پس اين جواب كجاست؟
بابك زنجاني هر غلطي كرده الان گوشه زندونه باعث و باني كرسنت كجاست؟ (2306329) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۲:۰۵:۲۹
گوشه زندون؟
این برای من و تو شد پول؟ (2307272) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۱:۱۲
همون زنجانی که نوربخش جون در دولت خاتمی پرورشش دادن ؟ (2311738) (alef-13)
 
محمدرضا
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۴۸:۵۷
اصلاح پالايشگاهها با كمتر از 12 ميليارد دلار هم در دوره قبلي وزارتشان از نظر ايشان صرفه اقتصادي نداشته است ولي واردات بيشاز 55 ميليلرد دلار بنزين در10 ساله گذشته وفراهم آوردن زمينه تحريم وايجاد مشكل براي مملكت از نظ ايشان مقرون به صرفه بوده است . اگر پتروشمي ها براي جبران كمبود بنزين و افزايش اكتان بنزين توليدي پالايشگاههاي بسيار فرسوده وبا تكنولوژي پائين (كه ايشان با سرمايه گذاري براي اصلاح آنها در دوره قبليشان بشدت مخالفت ميكردند) كشور ريفرميت (نه بنزين ) توليد كردند (والبته نسبت به بنزين استاندارد يورو 4 تاحدودي در بعضي تركيبات نامطلوب و لي نسبت به بعضي پالايشگاهها داراي فاكتورهاي بهتري است ) به همين دليل عدم توجه به اصلاح پالايشگاهها ويا ايجاد پالايشگاههاي جديد بوده است كه ايشان با آن مخالفت كرده اند . خوب بود از ايشان سوال ميشد كه 12 ميليارد دلار براي اصلاح وارتقاء پالايشگاهها ي 9 گانه كشور وتبديل آنه به پالايشگاههاي بسيار مدرن بهتر بود و يا واردات 55 ميليارد دلاري بنزين در حدود 10 سال (تا سال 1391) وادامه اين وارد در سالهاي آينده ؟ باز خدا پدر وزيري را بيامرزد كه اصلاح پالايشگاه اراك را شورع كرد تا درسال 91 وارد مدارتوليد شود و امروز 14 ميليون ليتر بنزين يورو 4 توليد كند وگرنه فاجعه بيش از اين بود و اگر حداقل پالايشگاه اصفهان هم همين راه را رفته بود امروز نياز به واردات نداشتيم وصادر هم ميكرديم . آقاي زنگنه خوب بود ميگفت اين واردات از كدام كشورها ميآيد و با كدام روش ( اشتباه نگيريد من با واردات مخالف نيستم ولي با آتش زدن به اموال وسلامت مردم مخالفم . با فشار بي مورد به جامعه مخالفم و البته من كسي نيستم كه مخالفتم ارزشي داشته باشد ولي با لاخره يك ايرانيم وفكر ميكنم جايي كهميتوانيم با هزينه كم كارمان را اصلاح كنيم چرا بايد اختيارمان را به واردات نياز استراتژيكمان بدهيم ).جالب است بدانيد ما بخش زيادي از واردات گذشته را از كشورهاي عربي و بخصوص امارات وارد كرده ايم جائيكه بازي كرسنت هم در آنجا انجام شده !!! وامروز هم بنزين وارداتي را به روش پاتيلي تامين ميكنيم كه تا بحال حتي يك محموله يورو 4 وارد وتوزيع نشده است . (2304190) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۳۴:۴۲
از مقایسه وضع هوای 4 سال قبل و امسال کاملاً صحت ادعای شما اثبات میشه دوست مهندس؟؟؟؟؟/ (2305840) (alef-13)
 
بهنام
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۰:۰۱:۲۶
دیروز خبر قطعی شدن حکم دادگاه کرنست منتشر شد و به عبارتی ایران به طور مستقیم به 18 میلیارد دلار جریمه محکوم شد . حالا از تخفیف هایی که به واسطه همین حکم باید به خریدارهای دیگه مثل ترکیه بدیم و چند برابر این 18 میلیارد میشه میگذریم!

به کار امروز ایشون میگند کنترل خسارت! اون هم نه خسارت به کشور ، بلکه خسارتی که به وجه ایشون وارد شده. با یه مشت حرف عوام پسند که هر فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت کلمه به کلمش رو تو سال اول حفظ میشه داره اذهان عمومی رو از مسئله اصلی منحرف میکنه. به زبان عامبانه دست پیش رو گرفته که پس نیفته!

آقای روحانی ! سابقه نداشته هیچ کدوم از وزرای این مملکت تو بعد انقلاب این همه ضرر به منافع کشور بزنه ... (2304209) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۸:۰۴:۳۰
وقتی چیزی از گاز نمیدانی بیخود اظهار نظر نکن ! (2306413) (alef-13)
 
شرکت نفتی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۰:۲۲:۵۳
مملکت ما در حال حاضر به امثال زنگنه نیاز داره تا خیلی رک ، صریح و قاطع تصمیم بگیره. آنچه که در مورد مازاد نیرو فرمودند کاملا صحیح است. به عنوان یک شرکت نفتی قدیمی شاهد و ناظر بودم که خیل عظیمی از نیروها قانونی و غیر قانونی وارد سیستم شدند که اصولا کاری برای انجام دادن ندارند و میلیاردها تومن صرف حقوق و مزایا و ... اینها میشه که از جیب مردم مستضعف پرداخت خواهد شد. فرهنگ تنبلی همینجوری شکل میگیره که کسی بدون اینکه کاری انجام بده سر ماه حقوق و مزایای کامل دریافت میکنه خب این فرد دنبال کار نخواهد رفت (2304257) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۰:۳۶:۱۶
آقای توکلی انتظار از جنابعالی این است که در جبهه حق شمشیر بزنید. اعتبار شما خیلی زیاد بود و در قالب منافع مالی قابل محاسبه نبود. ایکاش به خاطر منافع گروهی و یا یک گروه دیگر خرجش نکنید. (2304290) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۰:۳۸:۰۱
تازه جایزه هم به او می داند و بسیجی اقتصادی هم صدایش می کردند..ببینید ریس و بسیج و بسیجی واقعی چیکاره است وقتی که ایشان بسیجی اقتخاری لقب گرفت..بیسیجی واقعی چه می خورد و می برد.. (2304298) (alef-9)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۰:۵۳:۳۰
افراطیون وام پی تریون تحویل بگیرند؟؟؟؟ درور بر شیخ الوزرا !این مرد وقتی سخن میگه جماعت لرزان از فرط لرزش به تشنج می افتند (2304349) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۴۴:۰۵
چرا از خودت حرف نمى زني؟!!
همش از دولت قبلي حرف مى زني فك مى كني با حرف نزدن از كرسنت صورت مسئله پاك مى شه!!
زنجاني تو زندانه مسبب كرسنت كجا نشسته؟ (2306350) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۵۸:۱۶
همون جایی که مسببین بابک زنجانی در دولت قبل نشسته اند اگر قرار به محاکمه است باید کل دولت قبل محاکمه شوند نه فقط بابک زنجانی (2307603) (alef-14)
 
1001 "غصه"
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۳۶:۴۷
پول مثل انرژی می ماند
از بین نمیرود بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا میکند.
باید بگردید و ان "شکل دیگرش" را پیدا کنید .
البته اگر "بخواهید" و اگر "بگذارند" .
بقیه حرفها لالایی برای خواب کردن بچه هاست . (2304510) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۳۹:۳۵
اول دهه ی هفتاد. تمام فسادها تمام آدم های فاسد در همان دوره شروع به کار کردند. بابک زنجانی هم از آنجا شروع کرد. (2304514) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۸:۰۷:۰۲
آره تو راست میگی !!!!!! (2306419) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۲:۴۵:۰۱
کرسنت رو بگو (2304930) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۸:۰۷:۲۵
8 سال سوزاندن گاز سلمان رو بگوووووووووو !!! (2306423) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۴۷:۱۳
اعتراض وزیر دادگستری دولت اعتدال به رای دادگاه لاهه رو بگوووووووووووووووووو

مگه قراردادش به نفع کشور نیست ؟ اعتراضتون برای چیه ؟ الان باید دست و جیغ و هوراا باشه توی اصلاحات چی های عزیز (2311761) (alef-13)
 
محفوظ
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۲:۴۹:۴۴
مدیران سالم!!
آقای زنگنه بفرمایند چگونه می توان به مدیران سطح بالای وزارت خانه مهمی همچون وزارت نفت اعتماد کرد که خود و خانواده شان اقامت کشور های اروپایی و آمریکایی را دارند، فرزندانشان در آنجا سکونت دایم دارند خودشان مدام در رفت و آمد هستند.
آنها اگر دل در گرو میهن داشتند که آن را ترک نمی کردند.
یعنی باید باور کنیم مدیران سالم! ما در وزارت نفت ، که دارای تابعیت کشور های دیگر هستند ، اگر در شرایطی قرار گیرند که باید بین ایران و کشور داری تابعیت از آن یکی را انتخاب کنند ، ایران را انتخاب خواهند کرد؟ (2304961) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۱۲:۲۹
درود بر مهندس زنگنه (2305115) (alef-13)
 
متخصص خانه نشین
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۱۲:۵۹
جناب اقای وزیر دلسوز و پیشکسوت در صنعت نفت
ایا از مشاور عالیقدر خود که مدت 26 سال شرکت ملی نفتکش ایران را در سطح برترین شرکت حمل نفتی دنیا کرد و ناگهانی و شبانه به اجبار انشرکت را با متخصصین متعهدش به دیگری سپرد و ایشان با بکارگیری نابخردان ولی گوش بفرمان و خانه نشینی گروهی از متخصصین پیشکسوت و ایجاد شرکت در شرکت به بهانه تحریم سقوط انرا پی ریزی نمود و چنانچه تحریمهای نفتی نبود و کشتیهای این شرکت بعنوان مخزن به کرایه شرکت نفت در نمی امد اثاری از ملی نفتکش ایران باقی نمی ماند راهکار خواسته و ایشان ارائه نموده اند؟ ایا سرنوشت مالی پنج کشتی غول پیکر و بار چند صد میلیون بشکه که به بهانه دور زدن تحریمها به اقای یونانی .......(طبق گزارش پیام نفت) واگذار شده بود مشخص شد و یا لااقل در دست اقدام و تحقیق است؟
ایا از متخصصین وپیشکسوتان خانه نشین دعوت به کار شده و از تخصصشان بهره برده و یا خواهید برد؟ (2305120) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۳۳:۵۲
"دوران خوردوبردها تمام شده و وی مدیران سالم را برسر کار آورده"
18 میلیارد دلار کرسنت دست گل ایشون نبوده تقصیر ننه جون معروف آ شیخ بوده؟ (2305207) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۳۵:۵۸
مطمءننباشيد انقدر در داخل و خارج ادم داره كه حالا حالا بايد دنبالش باشيد (2305211) (alef-13)
 
توحید
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۵۲:۰۲
کرسنت کو ؟ (2305322) (alef-13)
 
رضوی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۰۲:۰۷
امیدوارم دوران بخور بخور همه تمام شده باشد نه اینکه برای برخی دیگر مجددا شروع شده باشد (2305374) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۱۳:۱۷
بی سوادها
بزدل ها
جهنمی ها
بی شناسنامه ها
شما چکار به کرسنت دارید
اصلا شما را چه به این حرفها
اصلا همین مطالب را عنوان میکنید که با این القاب خطاب میشید
بجای این حرفها بیاید بگوید همه چیز آرومه دولت هم چقدر خوبه همه چیز ارزونه تورم نابوده من چقدر خوشحالم
اونوقت از لیست نفرات شایسته القاب فوق خارج می شوید
راه دست همینه نه اعتراض و انتقاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2305430) (alef-13)
 
عباس هشی عضو هیئت علمی دانشکده حسابداری و مدیریت مالی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۲۵:۲۳
جناب اقای زنگنه با سلام.چرا اصل مطلب که مقصر اصلی این بی بند و باری مالی در وزارت نفت که متوجه وزارت امور اقتصا د و دارائی بوده است(مسئول انظباط مالی و نظارت و حسابرسی و ذیحسابی و...) صحبت نمیکنید؟؟؟؟؟؟، شما از معدود مقامات هستید که به حساب و کتاب و انظباط مالی و حسابرسی مستقل و انظباط مالی و پاسخگوبودن در امور مالی اعتقاد دارید.
این اتفاقات در شرکت ملی نفت ریشه در بی انظباطی مالی وعدم پاسخگوئی و حسابدهی و لزوم حسابرسی مستقل دارد . انهم شرکت ملی نفت ایران که مسئولیت حساب وکتاب ان با ذیحساب وزارت دارائی و حسابرسی ان با حسابرس وزارت دارائی است. تهیه صورتهای مالی ان با هیئت مدیره منتخب وزیر نفت و ریاست مجمع سالیانه با شخص جناب رئیس جمهور محترم میباشند (همراه دیگر اعضا وزرای محترم دارائیو نفت و )که حساب و کتاب و صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت نفت را بررسی و تصویب میکنند؟؟؟؟؟؟؟ . (2305486) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۱۱:۱۸
در شرکتهای تابعه نفت بخصوص گاز ونفت -سازمان حسابرسی-حسابرسی داخلی-دیوان محاسبات-بازرسی کل کشور- وتازگیها حراست هم ؟؟؟ در کمسیونها - و...بازرسی نهاد جمهوری وباز هم - با این همه دستگاه کنترلی ..... (2314021) (alef-14)
 
خبرنگار بوشهری
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۲۹:۰۱
جناب آقای زنگنه مسوول روابط عمومی شما در وزارت نفن حدود بیست خبرنگار و روزنامه نگار به دلیل اعتراض به دستورالعمل غیر قانونی اش مبنی بر انتقال اگهی های مناقصه و مزایده های شرکت های های تابعه مستقر در استان بوشهر از این استان به تهران و بوسیله رانتی که در اختیار داشته و با فشار بر مدیران مسوول روزنامه ها و فسخ قرار داد با نمایندگی هاشان عده ای را بیکار کرده . لطفا درد دل ما بشنوید و این حرکت غیر اخلاقی را بی پاسخ نگذارید (2305511) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۴۷:۵۱
بد بخت ها گير دادين به كرسنت انهم بخاطر هاشمي ! يكي مثل بابك جان مياد دورتان ميزنه
پول ها را جايي مطمئن ميگذاره و زبونش هم تو زندان درازه كه بيام بيرون ال و بل ميكنمتان !!!!
لياقت ما همين زنجاني ها هستند ، چند ديگه أزاد ميشه و تو خارج با پول ملت مثل خاوري حال
ميكنه دست هيچ كس هم بهش نمي رسه ، حالا بازم بگو كرسنت !!! (2305604) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۵۶:۰۰
در مورد حکم دادگاه لاهه در مورد کرسنت، آنهایی که گیر میدهند بخوانند.

حکم دادگاه لاهه "الزام آور" نیست و صرفا مشورتی است. برای همین هم در بیانیه شرکت دانا به صورت بسیار دوستانه و ملایمی گفته بود که امیدواریم مسائل فیمابین حل و فصل شود. اگر واقعا 18 میلیارد دلار گیرش آمده بود که شمشیر را از رو بسته بود. (2305642) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۵۷:۱۴
کاش دوستان میرفتن تحقیق میکردن چرا تو دادگاه لاهه ایران تو قرداد کرسنت محکوم شده!بله به دلیل پست گرفتن(وزیر شدن) مهم ترین طرف رشوه گیرنده یعنی آقای زنگنه در قرار داد کرسنت!!برادر جان گازی که تو مخزن بسته است،کدوم دیوانه پیدا میشه از مخزن بکشه بیرون بعد الکی بسوزونه که نده به امارات؟؟؟اگه استخراج میشوده بعد الکیه سوزونده میشوده پس چرا تو زمستون با کمبود گاز مواجه میشودیم خوب همون گاز رو که به دروغ میگن الکی میسوزندن،تزریق میکردن به شبکه گاز دیگه!هر آدمی میدونه که وقتی فشار مخزن زیاد میشه و ظرفیت پالایشگاه نمیکشه اضافه شو میسوزنن!!!بعدشم گازی که شما اکثرا در حال سوختن میبینید یا بخاطر همین اضافه فشاره یا گاز مخزن های نفت میسوزه!!! (2305649) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۰۴:۵۵
خیر سرمان شرکت ذخیره سازی گاز داریم در سراجه قم (2314013) (alef-14)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۵۸:۲۰
دوران بخور بخور مطمئنی تموم شده؟! (2305654) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۰۷:۲۴
آره، بخور بخور تموم شده، دوران بلعیدن شروع شده!!!!! (2307498) (alef-14)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۰۵:۰۰
مردم از این مصاحبه های یک طرفه خسته شدند مصاحبه باید دوطرفه باشه موافق ومخالف داشته باشه باید یکی تو اون برنامه حاضر میشد و صحبتهای زنگنه رو نقد می کرد مجریهای صد ا وسیما مترسکی بیش نیست البته اگه بخواهیم بدون تعصب حرف بزنیم مصاحبه های یکطرفه در هر دولتی چه احمدی نژاد وچه روحانی محکوم هست چرا نباید از کرسنت سوال بشه مگه اینحا کره شمالی هست ؟ این رویه م غلطه زنگنه میگه وزیر نفت احمدی نژاد خراب کاری کرده خوب هر دوتاشونو دعوت کنید باهم مناظره کنند (2305692) (alef-13)
 
آقای ضرغامی بخواند
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۴۶:۱۳
لطفا مجری برنامه پایش را اخراج کنید تا برود کارآفرینی کنید و دست چند نفری را بند کند به چه حقی این مجری به ما ها پوز خند زده و می گویید دیگر یعنی مشکلی نداریم که این همه در مرود استخدام ها می پرسید پس این 5/4 میلیون بیکار یعنی برگ چقندر وقتی از یک هفته قبل می خواهید که سوالاتمون رو بفرستیم پس چرا آنها را مطرح نمی کنید
جمعی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت (2305905) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۳۸:۲۰
دوران بخور بخور هیچگاه به اتمام نمی رسد فقط اقراد خورنده عوض می شوند شک نکنید. (2306323) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۹:۲۸:۱۳
الان شده دوره بمان بخور نترس! (2306599) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۴۴:۴۵
بايد تيتر مى زدي همه چيز جز كرسنت! (2306352) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۷:۵۱:۳۸
با کرسنت می خواستند هاشمی را از صحنه رقابت سیاسی حذف کنند. گیرم که موفق شدید اما به چه قیمتی؟ (2306373) (alef-13)
 
مالک
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۸:۲۳:۴۴
همه حرفاش درسته بجز اینکه بخور بخور تمام شده من خودم از ابتدا به اصلاحت و ایندوره به روحانی رای دادم ولی الان دیگه به هیج کدام اعتماد ندارم این بخور بخور چپ راست نمیشناسه فقط ما این وسط له شدیم (2306462) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۰۸:۳۹
بقیه حرفاش هم چندان درست نیست (2307502) (alef-14)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۱:۱۹:۱۱
آقای وزیر با تمام احترام که واستون قائل هستم ولی دولت در تامین انرژی های اولیه مردم به خصوص خوزستان چه کار کرده ؟ آب شربی را که دولت باید برای مردم تهیه کند خود مردم با نصب تصفیه کن دارند تامین می کنند یا فشار آب را که دولت باید تامین کند خود مردم با تهیه ی پمپ آب دارن تامین می کنند یا کیفیت برقمون که با نصب تثبیت کننده ها داریم کیفیت رو بالا می بریم
شما بگویید آیا تمامی هزینه رو دوش مردم نیافتاده ؟ مردم چطور از این نظام دلزده و یا گاها از اسلام دلزده نشوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواب میخوام (2307230) (alef-10)
 
شاهد
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۵۱:۲۶
واقعاً که چه رویی داری آقای وزیر
این همه تکبر و خودبرتر بینی را از چه کسی به ارث برده ای

نکند کرسنت و استات اویل و ... در زمان پدر بزرگ من اتفاق افتاده و شما در این فسادها هیچ نقضی نداشتید
نکند وابستگی کامل صنایع نفت و گاز ما به خارجیها جهت اکتشاف و استخراج و فرآوری در زمان عطار نیشابوری بوده که ما یادمان برود
شما خودت متهم ردیف اول همه این کارها و همه این مصیبتها هستی، فرار رو به جلو نکن، به فکر فردای قیامتت باش، آخر راهی برادر (2307460) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۰:۰۳:۰۳
آقای زنگنه ! ببینیم و تعریف کنیم .
مطمئن باش در صورت انجام اشتباه دوباره اسمت همونجور که با ماجرای کرسنت تا ابد تو این مملکت به عنوان ی وزیر که در زمانش یکی از بزرگترین خیانت ها به کشور ثبت شده ................... (2307611) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۰:۳۳:۳۱
چه کسی نفت به ایشان داده ببره بفروشه (2307727) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۴۱:۳۷
خدمت اون جماعتی که میگن مفت بدیم به عربا بهتر از این است که هیمنطوری بسوزه عرض میکنم: چرا مفت ندیم به مردم ایران و مفت بدیم به عربها؟
از سال 92، بدون افزایش یارانه ها قیمت قبوض گاز ملت 2 برابر شده. حالا چرا باید گاز مفت بدیم به عربها؟ (2308383) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۷:۴۸
واقعا" برای اقای زنگنه متاسفم زیرا تمامی نکاتی که در مصاحبه درباره پاکدستی وسلامت مدیران وتخصص و اشتغال وبیکاری جوانان تحصیلکرده گفته اند ظاهر سازی است وایشان فقط شعار میدهند چرا ؟ به این دلیل که ایشان اخیرا" یکی از مدیران اقای مرتضوی در شستابنام اقای زرین گل را به سمت مدیر ومجری در شرکت نفت و گاز پارس منصوب نموده اند اقای زرینگل8 سال در دوران احمدی نژاد با حمایت قاطع اقای رحیمی که یار غار شان بودند مدیر هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی(تاپیکو) شستاکه یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی کشور و بلکه خاور میانه میباشند مدیریت که نه بلکه حکومت کردند ودر انجا انواع تخلفات ورانتها وباند بازیهای مافیایی را براه انداختند ورفقا و باند اقای رحیمی را به عنوان مدیر و اعضای هییت مدیره شرکتهای زیر مجموعه تاپیکو شستا در حالیکه هیچ تخصصی نداشتند منصوب نمودند واکثر شرکتها رابه ورطه سقوط و ورشکستگی کشیده شدند و سهام شرکت تاپیکو در دوره مدیریت زرینگل را ببینید چقدر نزولکرده جالب تو جه اینکه به محض اعلام عزل ایشان توسط مدیر جدید شستا در دولت جدید بازار واکنش نشان داده و فورا" صعودی میشود نکته دیگر اینکه بعضی از خلافهای گسترده ایشان در شستا در گزارش هییت تحقیق وتفحص مجلس وهمچنین مصاحبه های اعضای ان امده است به عنوان نمونه پرداخت پاداش به دو عضو هییت مدیره که همزمان در دو شرکت تحت مدیریت نامبرده مشغول بوده اند که به هر کدام دریکسال در حدودهشتصد میلیون تومان فقط پاداش پرداخت کرده اند ! وخلاف ورانتهای شرم اور صورت گرفته در شرکت نفت پاسارگاد ! نکته مهم دیگر در اوج دوران بحث پرونده بیمه ایران ودست داشتن رحیمی در ان پرونده که تلویحا" مقامات قوه قضایی هم انرا تایید کردند اقای زرینگل که سر مست از حمایتهای اقای رحیمی شده بودند با نوشتن نامه ای به رییس دستگاه قضا دفاع تمام قدی مبنی بر سالم بودن اقای رحیمی نمودند واقای الیاس نادر ان را متهم به خصومت با اقای رحیمی نموده ومدعی شدند دارند برای اقای رحیمی پرونده سازی میکنند واقای رحیمی مدیر پاکدستی هستند واین نامه را در بعضی سایتها وجراید با افتخار منتشر کرد وبواسطه این خوش خدمتیها ثروت گزافی بر ثروتهای میلیاردی اش افزوده بطوریکه الان یکی از ثر وتمند ترین افراد این مملکت است براستی ایا هیچ از خود پرسیده ایم که چرا فردی مثل زرینگل با ان ثروت افسانه ای چرا باید به هر دری بزند تا در هر دولتی پست داشته باشد ایا یک انسان میتواند هم مدیر مرتضوی باشد هم مدیر زنگنه؟اظهارات اقای زنگنه در مورد دلسوزی برای بیکاری واشتغال جوانان هم حقیقی نمیتواند باشد زیرا همین اقای زرینگل با انهمه سابق مشعشع ! بازنشسته چندین ساله شرکت نفت میباشد اتفاقا" باید گفت اقای وزیر شما به جای زنرال اینبار یک استوار دارای انواع خلافکاریها ورانتخواریهای اقتصادی را منصوب نموده اید. در این میان شاید کسی که بیش از همه خوشحال است کسی نیست بجز اقای رحیمی معروف که حیاط خلوتش در دولت تدبیر وامید به لطف اقای زنگنه در شرکت نفت دایر گشت.اقای زنگنه ای شیخ الوزرا چرا ؟ (2309275) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۰۲:۲۷
شرکت نفت وگاز که وضعش سالهاست خرابه و اندک مدیر مدبری دارد وکلی نیروی بیسواد (2314007) (alef-14)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۶:۰۴:۳۳
برادر عزیز وقتی به یک رزمنده لقب بخور بخور می دهی وبه ناحق متهم به دزدی می کنی کمی فکر کن که اگر ما دزد بودیم در هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها جوانی مان را فدای کشور نمی کردیم که حالا که پیر شده ایم و شما که در دوران دفاع مقدس معلوم نیست کجا بوده اید حالا به ما لقب دزدی وبزدل وترسو می زنید ومی گویید بروید به جهنم اگر خدای نکرده جنگی پیش بیاید بزدلها وترسوها مشخص خواهند شد به ظاهر هم که شده ادب وانصاف داشته باشید (2309331) (alef-14)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۸:۰۰:۵۶
هرکسی در موقع که کشور در بحران بوده کاری کرده توجه کرده اید بعدا به لجن کشیده شده ان موقع تحریم شدیم و نفت در برابر کالا شروع شد چه کسی نفت می فروخت و طلا وارد می کرد یا دلار ان را اگر در ان مقطع این بسیجی اقتصادی این کار را نکرده بود الان دلار 20000هزار تومان بود نه 3000تومان بی انصافها اب به اسیاب دشمن ریختن و راهای مخفی برای دور زدن تحریم را لو دادن چه سودی برای شما دارد جز یک ویزا و یک پاسپورت تاحال به وطن فروشان بیشتر داده اند که تمام راهای مقابل با تحریم را سد می کنید ایا با این کارها دیگر کسی بفکر همکاری با شما خواهد افتاد اگر این توافق زنو درست نشود و تحریم ادامه یابد معلوم می شود نرخ دلار چند خواهد شد و تورم چگونه خواهد شد........ (2309659) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۰۸:۰۵:۴۸
سلام متاسفانه در صنعت پتروشیمی هم مدیران غیر نفتی حاکم شده وضربات جبران ناپذیری به این صنعت زده اند که قابل پیگیری وبررسی است ودر این چند جمله نمی گنجد .مثلا در یکی از این مجتمع ها که بیش از ده سال است خصوصی(اختصاصی) شده به ترتیب مدیرانی از(والبته هر کدام چند اتوبوس دوست وآشنا آورده اند!!!)شهرداری تهران!ایرانول!وایران خودرو!واین آخری که چند ماهی است مدیر عامل شده از سیمان آمده؟؟!!خدابخیر کند بعدیها را . (2310687) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۲۳:۵۸:۴۳
شهرداری بخاطر زباله-ایرانول وایران خودرو بخاطر استفاده از مواد مرتبط با شیمی- سیمان که جای خود دارد آموزش وپرورش که به مهندس درس داده وووو...همه مرتبط هستند ؟؟؟ (2314002) (alef-14)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۱:۳۹:۰۳
بسمه تعالی
جناب دکتر سلام
آیا میدانید در وزارت نفت نهاد نظارتی به نام اداره بازرسی فنی و نظارت پالایش و پخش را پس ازنظارتهای دقیق و موشکافانه اش درحال ضعیف کردن هستند . آیا میدانید وقتی دیدند این نهاد مانع خریدمیترهایی میلیارذی است که بیش از 90 درصد آنها راه اندازی نشده و به جای آن میترهای قدیمی موجود در شرکتها را خود راه اندازی میکند را به بهانه تداخل کاری با اداره نظارت برصادرات که مستقیم زیرنظروزیراست و قدمت پیش از انقلاب را دارد و دچار روزمرگی شده و کلاً حساسیتی به مشکلات ندارد را دارند در محدوده ستاد تهران محدود میکنند و مناطق عملیاتی را دارند حذف میکنند .
آیا میدانید در جلسه ابتدایی که برای حدف این نهاد برقرار کردند رئیس این اداره حضور نداشت و اداراتی که بوسیله این اداره مورد نظارت قرار میگیرند رای به حذف این اداره داده و اعلام کردند نیازی به نظارت آن ندارند . یعنی نظارت شونده نیازی به نظارت کننده ندارد (البته بسیار بدیهی که چنین نظری داشته باشند).
آیا میدانید ....
لذا از جنابعالی به عنوان امین ملت ایران خواهانیم که موضوع را بررسی فرموده ، مانع تصویب نهایی این موضوع گردید ( در هیات مدیره پالایش و پخش تصویب و برای تصویب نهایی به دفتر وزیر رفته است ) .
لطفا موضوع خصوصی فرض شود .
با تشکر . (2311071) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۶:۱۷:۰۹
همه کسانی که باتبانی بیت المال راازطریق بابک زنجانی به غارت بردند به روش چینی محاکمه وبه اشدمجازات محکوم شوندکه درس عبرتی برای طمعکاران خواهدبود (2311838) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۲۳:۵۴:۴۸
هر کسی که مستقیم وغیر مستقیم از اموال ملت خورده محاکمه شود (2313996) (alef-14)
 
یحیی
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۹:۰۳:۰۸
ﺁﻗﺎﯼ ﺯﻧﮕﻨﻪ ﻣﻤﮑﻨﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﺩﺍﻭﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺴﻮﻟﻠﯿﻦ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﻮﻥ ﺭﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﻨﻦ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﺎﻡ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ﺗﺎﻻﺍﻗﻞ ﺑﻔﻬﻤﯿﻢ ﮐﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯿﮕﻪ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻣﻤﯿﺰﯼ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻫﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺣﺬﺑﯽ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺗﻮﺳﻂ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻣﻤﯿﺰﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪبﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭﺳﻪ طلاقه ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﮐﻤﻨﺪ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ مستقل (2312738) (alef-13)
 
یحیی
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۹:۳۸:۱۱
ﺑﺒﯿﻨﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺎﻟﯽ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺴﺕ ﯾﮑﯽ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻣﻼﮐﻬﺎﯼ ﺣﺬﺑﯽ ﻭﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﮔﺰﯾﻨﺶ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭﭼﺮﺧﺶ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻭﺗﺨﺼﺺ ﺍﯾﻨﻤﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﯿﺪﯼ ﺑﺪﺍﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﻭﻡ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻤﯿﺰﯼ ﻭﺭﺯﺵ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﮔﺎﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺩﻭﯾﻞ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻧﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺗﺎﺯﻩ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﺘﻔﻊ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭﺭﺯﺵ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﯿﻂ ﺭﺍ ﺑﺎﺑﺎﺯﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭﺍﻓﺸﺎﯼ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺪﯾﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻘﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ ﺑﺍﺭﺍﻧﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﯾﺎقﻗﺪﺭﺕ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﭘﺴﺘﻬﺎﯼ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺎ ﺍﻣﻦ ﻧﻤﻮﺩ ﻭﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺟﺮﻡ ﺍﺷﺪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻔﺴﺪﯾﻦ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺩﺭ نﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺭﺍﺙ ﺍﺧﺘﻼﺹ نمیکند (2312761) (alef-13)
 
یحیی
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۹:۴۲:۱۶
ﻧﻪ ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﻋﺖ ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﯾﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺪﺭﮎ ﺍﺯ ﻓﻼﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻭﺭﺍﺙ ﻧﻪ ﺑﻮﻕ ﻭﺭﺍﺙ ﮐﺮﻧﺎ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﺍﻋﻼﻥ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﻓﻘﻂ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﺧﺮﻭﺟﯽ ﻣﻼﮎ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻭ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﮐﻨﻨﺪ ﺣﺎﻻ ﭼﻪ ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ ﭼﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﺧﺎﺭﺝ خوانده (2312762) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۳۴:۴۴
اقای وزیر نفت بخور بخور نفت بعد از هشت سال تازه شروع شده (2314056) (alef-14)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.