نظر منتشر شده
۱۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 264723
اشتباه محاسباتی پادشاه جدید سعودی؛
عربستان در باتلاق یمن گرفتار خواهد شد
بخش خارجی الف، 7 فروردین 94
تاریخ انتشار : جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۰
ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، ساعت ۱۲ نیمه شب به وقت ریاض، دستور حمله به حوثی های یمن را صادر کرد.

این عملیات پس از آن انجام شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، روز چهارشنبه از کاخ ریاست جمهوری در عدن به ریاض گریخت. در روزهای اخیر نیروهای ارتش به همراه مبارزان انصارالله کنترل فرودگاه بین المللی شهر عدن، تعز و چندین شهر و بندر مهم یمن را در اختیار گرفتند.

به گزارش العربیه عربستان سعودی با مستقر کردن ۱۰۰ هزار سرباز نزدیک مرز یمن، بارزترین نقش را در حمله به این کشور بر عهده دارد. ۱۰۰ جت جنگنده عربستان نیز در این عملیات شرکت دارد. علاوه بر عربستان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس- به استثنای عمان - در تجاوز به یمن ایفاگر نقش هستند. ۳۰ جت جنگنده امارات، ۱۵ جت بحرین، ۱۵ جت کویت، و ۱۰ جت قطر در این عملیات حضور دارند.

مشارکت در تجاوز به یمن به کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس محدود نمی‌شود. ۶ جت جنگنده اردن، ۶ جت مراکش و ۳ جت سودان نیز در تجاوز به یمن مشارکت دارند. قرار است جت‌ها و کشتی‌های پاکستان و مصر نیز در این عملیات شرکت داده شود. نام آمریکا را نیز باید به لیست کشورهای حاضر در این عملیات تجاوزکارانه افزود.

آمریکا هم اطلاعات نظامی و فنی خود را برای حمله به یمن در اختیار عربستان قرار می‌دهد: نکته‌ای که کاخ سفید نیز آن را تأیید می‌کند. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور با حمایت لجستیگی و اطلاعاتی از عملیات‌های نظامی تحت هدایت شورای همکاری خلیج فارس موافقت کرده است.

این در حالی است که عادل بن احمد الجبیر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، از اقدامات دولت خود علیه حوثی ها حمایت و تصریح کرد گروه حوثی که با ایران متحد هستند، بخش هایی از پایگاه های نظامی و تسلیحات از جمله موشک های بالستیک را در یمن تحت کنترل درآورده اند. وی گفت: «شرایط به شدت خطرناک است»

نکته مهم این است که تهاجم عربستان سعودی به یمن برای حفظ منافع مردم یمن و این کشور نیست بلکه برای جلوگیری از تبدیل شدن یمن به کشوری مستقل از هژمونی سعودی است. به همین علت است که این جنگ شروع شده است. اما سوالی که ریاض در روزهای آتی می بایست به آن پاسخ دهد این است که در این جنگ تا کجا پیش خواهد رفت و اینکه تا چه اندازه ای حاضر به قبول مخاطرات در جنگ با نیروهایی کاملا مسلح و آموزش دیده است؟!

به گزارش فارن پالیسی، حملات هوایی علیه مواضع حوثی ها احتمالا تاثیر زیادی در تضعیف این گروه و کاهش توانایی های نظامی آن نخواهد داشت. بروس ریدل، افسر پیشین سازمان سیا، نیز خاطرنشان کرد عملیات زمینی در یمن برای ارتش عربستان سعودی مخاطرات بسیاری خواهد داشت و تلفات نیروهای عربستان سعودی بالا خواهد بود.

ریدل در مصاحبه ای پیش از آغاز حملات هوایی عربستان و با اشاره به عملیات تهاجمی ریاض علیه یمن در سال ۲۰۰۹، گفت: «حوثی ها در چندین درگیری طی سال های گذشته سعودی ها را شکست دادند. ارتش عربستان سعودی در کوه های واقع در شمال یمن گرفتار می شود. استفاده از نیروی هوایی گزینه بهتری است، اما بدین ترتیب عربستان نمی تواند از نیروهای زمینی استفاده کند.»

نکته مهم تر این است که مبارزان انصارالله اکنون مجرب‌تر و مجهزتر از نیروهای حوثی هستند که این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی با آنها مبارزه می کرد.

این در حالی است که دکتر علی الاحمد، مدیر موسسه تحقیقاتی خلیج فارس در آمریکا، معتقد است «سخنان سفیر عربستان سعودی در آمریکا درباره عملیات یمن، مضحک و شبیه نمایش خنده دار است. او درباره مشروعیت و انتخابات و قانون اساسی صحبت می کند و اینکه عربستان سعودی می خواهد از یمن محافظت کند. درحالی این سخنان مطرح می شود که خود عربستان سعودی، قانون اساسی ندارد و هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نمی شود و شکل حکومت نیز مشروع نیست و مردم عربستان، حکام خودشان را انتخاب نمی کنند. عربستان سعودی از سرنگون شدن دولت منتخب مصر حمایت کرد. حال چگونه ممکن است مقامات سعودی از مشروعیت حکومت و انتخابات در یمن سخن بگویند؟ »
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۷:۰۱:۰۰
مخلص کلام همون پاراگراف آخره که الحق درسته!
لعنت بر وهابیت صهیونیستی که مظهر جنایت در جهان شده است... (2768677) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۴۷:۴۳
خوشم میاد یک سری از دوستان طرفدار همه کشور هستند غیر از ایران . الان جیبوتی هم به اوگاندا حمله کنه و ایران بگه حق با اوگاندا این ها می گویند نه با جیبوتی . یک سری فکر می کنند مخالفت با همه چیز نشان دهنده با فکر بودن ان هاست. (2769093) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۷:۵۹:۴۳
مشکل شما دقیقا با شیعه است یا مشکل دیگری دارید چون خودتان نیز فکر می کنید حق با شماست (2769952) (alef-13)
 
س
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۱۲:۰۸:۳۸
جالبه .. احساس میکنم ، ظاهرا یک عده سازمان دهی شدن و منتظرن که سایتها یک خبر ضد امریکایی و ضد انگلیسی و انقلابی رو مطرح کنن بعد این عده سریعا قبل از همه نظرات ضد انقلابی خودشونو بنویسن .تا بقیه احساس کنن اکثر مردم مخالف انقلاب و جنگ هستند. اینها از کجا حقوق میگیرن. (2773879) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۵۳:۱۳
خوب دوستان، اصلا هدف همین بوده، در گیر کردن عربستان در باتلاق یمن... شما فکر می‌کنید قدرتهای جهانی‌ دلشان با عربستان سوخته... در تمام درگیریهی خاورمیانه در ۳۰ سال گذشته، هدف در گیر کردن کشورهای مهم منطقه در باتلاق نظامی یا سیاسی یا اقتصادی و تحریم بوده... هدف جنگ تحمیلی، در گیر کردن دو کشور ایران و عراق، در یک باتلاق یک جنگ فرسایشی بود.... بهار عربی‌ هم هدفش در گیر کردن لیبی‌، تونس، مصر، عراق ، سوریه ، لبنان و... در جنگهای داخلی‌ بود، هدف از پرونده هسته‌ای ایران هم در گیر کردن ایران در باتلاق تحریمها و مسائل اقتصادی بود.. البته چون ایران قویتر و بزرگتر بود ، نیاز به در گیر کردن بیشتر او در باتلاق‌های بیشتر منطقه نزیر سوریه، لبنان، عراق و اخیرا یمن بود... تنها کشور عمده منطقه که از این موج در امان مانده بود عربستان بود که آن را هم با خرج و خون شیعیان و در نهایت ایران، درگیر باتلاق یمن کردند... هدف مجروح کردن و خونریزی کلیه کشورهای مسلمان منطقه بود نه حل مسائل آنها که با ندنام کاری این کشورها به نحو احسن انجام شد... در ایران نیز متاسفانه به نحو احسن انجام شد و همچنان ما نمیدانیم ضربه را از کجا دریافت کردیم... همان تحلیلگرن ساده انگاری که پیروزی خرمشهر را با قطعنامه ۵۹۸ عوض کردند، همانها پرونده هسته‌ای و رفتن به شورای امنیت را روی دست ایران گذاشتن و حالا هم همانها با لطیفه و تحریک، ایران و عربستان یعنی‌ دو قطب بزرگ جهان اسلام را در گیر در باتلاق یمن کردند، و همچنان این دسته گلها را به آب خواهند داد... کسانی‌ که می‌گفتند تحریم نفت ایران ، قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار میرسند، یا اقتصاد آمریکا با جنبش ۹۹ درصد و ... فرو میپاشه، همانها هنوز ما را به دنبال خود میبرند و با توجیهاتی همچون انتقال مرز ایران به یمن یا دمشق، بٔر همه نتایج تحلیل‌های مششأ خود که کشور را برای دهها سال عقب انداخت و هزینه‌های بسیار تحمیل کرد و فقر دانش و بینش سیاسی خود سرپوش می‌گذرند و هم همچنان باید بگویم که آنها لباس دارند!!!!!! (2769100) (alef-13)
 
جناب
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۱۷:۱۲
یادش بخیر ده سال پیش همه می گفتن آمریکا در باتلاق افغانستان گرفتار خواهد شد بعدم گفتن آمریکا در باتلاق عراق گرفتار خواهد شد الان هم میگن عربستان در باتلاق یمن گرفتر خواهد شد همه جا باتلاقه (2769126) (alef-13)
 
سید مصطفی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۷:۰۳:۱۰
با سلام
به نظر بنده مراجع عظام شیعه مبایست حج را تا مدتی متوقف کنند . پول حجاج در راستای جنگ و آدم کشی استفاده میشود . دقیقا در. دور پایانی مذاکرات ایران حالا که موضوع به انتها رسیده عربستان و ترکیه بازی جدیدی را شروع کرده اند خدا کند عدو شود سبب خیر انشاالله (2768678) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۱۳:۰۵
داداش حج و عمره سهمیه ایه، یعنی ایران نره سهمیه اش بین کشور های دیگه پخش میشه
پس هیچ تاثیری نداره جز اینکه وهابیا بگن آره دیدید شیعه ها مسلمون نیستن و از حج گذشتن!؟ پس کافرن :/ (2769239) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۹:۰۲:۴۳
نه برادر اینقدر تند نرو، فقط در ایران همه از سر و کول هم بالا می رند که چند باره برند حج به چند دلیل : اول اینکه بقیه کشور ها سهمیه های حج خود را پر نمی کنند تا جاییکه از دیگر کشور ها بغیر از ایران پذیرش حجاج می شه دوم اینکه حاجیان ایرانی متخصص خریدن آشغالهای بازار عربستان هستند جالب اینکه جنس چینی همینکه تو مکه یا مدینه بفروش برسه می شه مقدس !!! سوم آماری هم اخیراً استخراج شده که درآمد عربستان از حجاج سالانه قریب 17 میلیارد دلار هست که بیش از 40 درصد آن را ایرانیهای عزیز تامین می کنند یعنی میشه حدود 7 میلیارد دلار ، که همین پول هم صرف شیعه کشی توسط حکام احمق آنها می شود. (2771456) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۰:۱۹
انوقت میخوای شهرت طلبهای ایران چه کنند سالی دوبار کربلا چهار بار کربلا بهشون بگی بیا به یه ندارکمک کن یه قرون نمیدن ولی سالی چند بار میرن جیب این وهابی ها رو پر می کنند از مکه چه طلاهایی که نمیخرن و ...
متاسفانه گوش شنوا هم ندارند دولت اگه راست میگه بین دوتا مکه ده سال فاصله بگذاره و یا از اونهایی که چندمین باره مشرف میشوند چنر برابر مبلغ سفر حج رو بگیره صرف اشتغال جونها کنه کسی که سالی دوبار میره مکه سهم اینو اونو میخره یعنی که من چولدارم با پول هرکاری میشه کرد وسالی چند تانوبت حج خرید باید از پولهای نازنینشون بگذرن و یه کنم هم بریزن به حساب جونهای بیکار منطقیش هم همینه تعادل برقر ار میشه (2773559) (alef-13)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۸:۴۷:۰۵
به نظر من هم بازي بسيار پيچيده است . وممكن است اين باتلاق براي گرفتار شدن ايران باشد . اگر مذاكرات به نفع ايران پيش رود پر واضح است كه تركيه و عربستان ضرر خواهند كرد و با توجه به قرابت فكري و ايدئولوژيك انقلابيون يمن به ايران ، بازي شطرنج گونه اي پيش روي ماست چه اگر نسبت به يمن بي تفاوت باشيم در واقع يك خط از جبهه شيعه را از دست ميدهيم و اگر از انقلابيون حمايت كنيم با در نظر گرفتن سابقه حضور رهبران شيعه يمن در قم ، حتم اليقين پيراهن عثماني از سوي عربستان وبه كمك تركيه و ديگر كشورهاي منطقه افراشته خواهد شد و ضربه سختي به روند مذاكرات خواهد خورد . بنابر اين بايد اقدامات و موضع گيري ما بسيار سنجيده باشد (2769346) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۱۲:۲۴
اقایونی که حج تشریف میبرید شما دارید به جیب کسانی پول میریزید که پولتون رو صرف کشتار در عراق و یمن میکنند یه مقدار تجدید نظر کنید در این تفکراتتون مخصوصا شما اقای استاد دانشگاه که هر سال میری که اسمتو اینجا نمیارم این حج رفتن شما باعث تقویت ال سعود و ضربه به پول ملی و ضربه به شیعیان و مردم ازاده منطقه میشه
پول رو ببر بده چهار تا جوون ازدواج کنن
یه کاسبی باهاش راه بنداز دو تا شغل ایجاد بشه
غذا ببر بده به فقرای جامعه ما که سال تا سال گوشت که چه عرض کنم یه خورش ساده نمیتونن بخورن
این کارا رو نمیخای بکنی؟ بخدا پولت رو اتیش بزنی بهتر از اینه که ببری بریزی در حلقوم ال سعود
اخه این کارای شما در این شرایط چه معنایی میده (2769526) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۳:۱۴:۱۹
امریکا و کشورهای اروپایی دارند اهداف خودشان را در منطقه پیاده می کنند و در هر دو صورت چه رسیدن به هدف و چه نرسیدن به هدف آنها پیروز هستند و آن وقت ما دست رو دست هم گذاشته ایم و داریم تماشا میکنیم.

امروز بحران منطقه خاورمیانه دست کمی از جنگ جهانی ندارد، فقط با این تفاوت که امریکاها و اروپائی ها بدون دادن تلفاتی، مردم منطقه را به جون هم انداخته اند. وقتی که امریکا ، انگلیس ، فرانسه از جنگ حمایت و پشتیبانی می کنند باید جنگ به امریکا و اروپا کشیده شود در غیر اینصورت فقط ما هستیم که ضرر می کنیم و در نهایت این کشور های استکباری از یک طرف اسلحه و مهمات خود را فروخته اند و از طرفی دیگر برای باز سازی همین خرابی های که به بار آورده اند تکنولوژی خود را روانه خاورمیانه می کنند و آن وقت است که متوجه می شویم که همین نفت یا طلای سیاه هم برای آنها بوده است و ما هیچ بهره ای از آن نبرده ایم. (2770364) (alef-13)
 
ایران ناموس من
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۱۱:۳۱:۲۹
چه زیبا گفت شمس تبریزی
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید/معشوق همین جاست بیایید بیایید
معشوق تو همسایه ی دیوار به دیوار/دربادیه ی سرگشته شما درچه هوایید
گرصورت بی صورت معشوق ببینید/هم حاجی وهم کعبه و هم خانه شمایید
صدبار ازاین راه بدان خانه برفتید/یکبار ازاین خانه براین بام بیایید (2771653) (alef-13)
 
امیر محمد سیستانی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۸:۰۸:۰۴
این تله امریکائی هم اهداف جداسازی و تجزیه عربستان و یمن و پاکستان و افغانستان وخاورمیانه با دهها کشور ریز و مستعمره را انجام می دهد هم ترسوهای سعودی و اتباع این کشورها را تشویق می کند سرمایه هایشان را به امریکا و غرب ببرند چه بخور بخوری بشود برای غربیها و بدبخت و بیچاره سران و مردم این کشورها که از تله امریکا برای حمله عراق به کویت و یازی غرب از طریق مزدوران تکفیری داعش درس نگرفتند (2768713) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۰:۳۰:۰۰
همین اکنون 13% اقتصاد امریکا متعلق به عربستان سعودی میباشد. امریکا الزامی در شعبده بازی ندارد که سرمایه گذاران را روانه بازار خود کند. (2770913) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۹:۱۲:۳۹
سند ی هم داری؟ (2771469) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۸:۱۲:۴۲
از قدیم گفتن تفرقه بینداز و حکومت کن!!!

از زمانی که نفت شیل آمریکا وابستگی این کشور به واردات نفت رو کم کرده، آمریکا داره حضورش رو توی خاورمیانه کم میکنه و امنیت منطقه براش کمتر مهمه. بنابراین برای آمریکا وجود جنگ و تفرقه تو این منطقه بهترین گزینه است! هم باعث میشه که رقباش دسترسی سخت تری به نفت داشته باشن و هم بهتر میتونه سلاحهاش رو بفروشه و تازه راحتتر میتونه از آب گل آلود ماهی بگیره. تازه این باعث میشه افراطیها مشغول باشن و فکر حمله به آمریکا به سرشون نزنه! (2768715) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۹:۰۷:۵۲
جالب اینجاست که همه اشتباه می کنن ولی ما دست می گیم
جالب اینجاست که ما با یکی خوب نیستیم ولی دلسوزش هم هستیم، هم با عربستان خوب نیستیم هم دلمون می سوزه که اشتباه کرده و دلمون می خواد فورا عملیاتش رو قطع کنه! (2768745) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۷:۳۱:۵۹
بنظر شما عربستانی که تا حالا یک انتخابات در آن برگزار نشده و دارای یک حکومت خشن قرون وسطایی است ، حق با اوست ؟؟؟ (2769931) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۹:۳۲:۳۲
به نظر من ایران باید وارد جنگ شود یا لااقل هشدارهای تاثیرگدارتری دراین برهه از زمان بدهد (2768767) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۰۹:۲۱
خيلي علاقمندم بدونم درصورت وارد شدن ايران به يك جنگ تمام عيار دوستاني مثل شما كه توصيه به ورود ايران به جنگ مي كنن كجا خواهند بود. در كشوري كه وقتي اعلام مي كنن كساني كه سربازي نرفتند و ٨ سال! غيبت كرده اند بيايند و با ١٠ تا ٥٠ ميليون تومان! كارت پايان خدمت بگيرند تنها در مدت كوتاهي ٢٦٠ هزار نفر ثبت. نام مي كنند شما چه توقعي داريد؟ در كشوري كه اغلب افراد موثر كارت اقامت كانادا ( و يا امريكا و ..) در جيبشان است و با اولين شعله جنگ ناپديد خواهند شد( به مسابقه هاي تلويزيون هاي فارسي آنورآبي دقت كنيد چند شركت كننده نوجوان و جوان اعلام مي كنند بجز پدر خانواده محل سكونت اصلي بقيه افراد خانواده كاناداست؟) صحبت شمارو درك نمي كنم. راستي يك سوال خود شما و يا چند درصد از جوانان ٢٠ تا ٤٠ ساله فاميل و اطرافيان شما سربازي رفته اند و به نحوي معاف و يا غيبت يا هرچه نبوده اند؟ كار ساده اي است صادق باشيد و خودتان حساب كنيد. بعد درباره وارد شدن ايران به جنگ توصيه دهيد. ميدونم نظرم سانسور مي شه ولي اينها همه واقعيته. متاسفم (2769118) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۹:۱۹
به جای اینکه ما وارد جنگ بشیم خود یمنی ها وارد حرکات انتهاری بشن و مقامات عربستان رو بکشن انوقت اوضاع بهتر میشه یا مردم بی بخار عربستان بلند شن و فریاد اسلام خواهی سربدن و خودشون رو از این پادشاهان مستبد خلاص کنند .... (2773580) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۱۳:۱۹
وارد جنگ شدن ما مطلوب صهیونیستها است تا مذاکرات رو خراب کنن (2769528) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۱۷:۵۳:۲۱
نظرت با ان طرف ابها بیشتر با اسراییل همخونی داره . یا انکه خیلی احساساتی هستی .انچه را که سید حسن نصرالله گفت درست است .ایران می تواند کمک مالی ودارویی کند نه حمله نظامی هر ملتی مانند ایران تازه انقلاب کرده درجنگ تحمیلی دنیا بر سرش بمب ریخت وتوانمند شد. حوثی ها ی مظلوم باید خود سر نوشتشان را تعین کند (2774464) (alef-13)
 
احمد ک
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۹:۴۷:۵۸
این ائتلاف از مرتجعترین کشورهای عرب وپاکستان ،باب فتحی برای امریکاست که راههای دیگر ی غیر از مذاکره باایران را در واقع سوءاستفاده کند وموجب ویرانی کشورهای مسلمان شود ، ایران در این جنگ نیابتی باید بسیار هشیار وصرفا سیاسی عمل کند ،از تحریک احساسات عامه خودداری کرده وصرفا کار سیاسی را در دستور داشته باشد ، (2768776) (alef-13)
 
hamvatan
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۰۹:۴۸:۲۴
الف جان حمله به یمن متشکل از چندین نیروی خارجی هست که اسم کشور ها و میزان مشارکتشان را ذکر کردید یمن از نظر وسعت به اون حدی نیست که اصلا باتلاقی داشته باشد برای گیر کردن البته واضح و مبرهن هست که نقض حریم هر کشوری جرم هست شاید در نگاه اول حمله به یمن نادرست به نظر آید اما اگر سیاسی به قضیه نگاه کنید میبینید که یمن چسبیده به عربستان هست و این تغییر و تجولات سریعی که در یمن رخ داد باعث نگرانی میشود نه تنها عربستان بلکه هر کشور دیگری هم جای عربستان بود برای جلوگیری از دامنه درگیری ها و نفوذ احتمالی آن به مرزهای خودش دست به کار میشد و البته ذکر این نکته ضروری میباشد که از جمعیت 22میلیونی یمن 42 درصد شیعه هستند و اگر تمام این 42درصد هم طرفدار جریان حوثی باشند باز هم کفه ترازو به سمت آن 58 درصد مابقی سنگینی میکنه درستش این بود که حوثی ها زمانی که به کشور مسلط شدند به دور از هر گونه درگیری و رجز خوانی با همکاری سازمان ملل انتخابات برگزار میکردند تا تمام مردم یمن شرکت کنند و حکومت آینده شان را خودشان انتخاب میکردند در آن صورت هیچ کسی حق حمله را برای خودش جایز نمیدانست اما الان با این وضعیت انصار الله گروهی آشوب گر لغب میگیرد آخر نمیشود که هر کسی تقنگ دست بگیرد و حزب تشکل دهد بعد هم شورش کند. (2768777) (alef-13)
 
فاطر
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۲۵:۰۲
در یمن بحث شیعه و سنی نیست .
الان غالب سنی ها و ارتش هم با حوثی ها هستند (2769255) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۳۵:۵۲
سازمان ملل و شورای امنیت خودشون منبع خرابکاری و فساد هسن و اصولا قدم خیری برای حل مشکلات که بر نمی دارن بلکه تا میتونن به جنگها دامن میزنن. فیلم ارباب جنگ با بازی نیکولاس کیج رو ببین: خود هالیوود به کثیف بودن افراد سردمدار سازمان ملل و شورای امنیت اعتراف میکنه اونوقت شما به انصارلله ایراد میگیرید! انقلاب یمن از دل مردم برخاسته نه از حوثی ها. حوثی ها قدرت بیشتری دارند ولی سنی ها هم خیلی هاشون با اونها هستند. حوثی برای مقابله با ظلم میجنگه نه برای قدرت طلبی. انشاله گذر زمان واقعیت رو روشن میکنه.
فتنه ها این روزا داره یکی یکی بر ملا میشه
نمیدونم با این همه بی عرضگی سازمان ملل و سکوت او در مقابل ظلم چرا هنوزم خیلی ها اعتقاد به موثر بودنش دارن! (2769278) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۱:۲۲:۰۰
دوست عزیز کسی که این وسط جنگ را شروع کرده عربستان نیست. اصلا کشوری به اسم عربستان از نظر استقلال و تصمیم گیری سیاسی وجود نداره.

اگه میخوای دلیل اصلی این جنگ را پیدا کنی برو و پرچم انصارالله را ببین به خصوص سطر سوم و چهارم شعار انرا. (2769478) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۰۵:۴۰
خودش و رهبرش هم بزودی خواهند مرد و ما جشن و پایکوبی خواهیم کرد (2768789) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۳۱:۳۹
تو کلا هر کاری دوست داری بکن. اصلا احتیاج به فکر کردن نداری (2769207) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۱۵:۰۳
پادشاه بعدی میاد باز اون موقع چیکار کنیم؟
منتظر بمونیم بمیره؟
به نظر شما مرگ راه حله؟ (2769532) (alef-13)
 
خلیل قاسمی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۱۶:۰۷
عربستان نمیتواندحملات خودرا ادامه دهد وگرنه بامخالفتهای داخلی مواجه خواهدشد، ودرضمن باهشیاری یمنی ها حملات هوائی چندان کارساز نخواهد بود
وعربستان نمیتواند ازحملات زمینی استفاده کند،وکلا این رفتار او باعث اتحاد بیشتر
مردم یمن خواهد شد (2768800) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۱:۲۲:۵۹
انصار الله مرد جنگند . اونا از سال 2003 تا حالا در جنگند و در همه ی انها هم پیروز شده اند. (2769480) (alef-13)
 
آریو سوئد
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۲۱:۴۱
عربستان یک کشور جنایتکار و حامی تروریسم است. اگر جلوی این جرثومه فساد گرفته نشه همه منطقه در باتلاق جنگ های طولانی فرو خواهد رفت. حمایت رهبران جانی عربستان از صدام، خلق گروههای افراطی مسلح در گوشه و کنار جهان، حمایت عربستان از تروریستهای فرقه گرا در کشور ما، تسلیح افراطیون داعش در سوریه، زندانی کردن رهبران شیعه و مخالفان سنی در خود عربستان، دخالت نظامی و سرکوب اکثریت شیعه در بحرین ، و الان هم تجاوز آشکار نظامی در یمن و اتحاد علنی با رژیم صهیونیستی از جمله جنایات رهبران نوکر صفت عربستان است. آخه چقدر نوکر صفتی؟ چرا این کشور به جای کمک مالی برای بهبود وضع دیگر مسمانان پول نفت را خرج نجات کارخانه های اسله سازی غربی میکند؟ دخالت نظامی رهبران عربستان در دیگر کشورهای منطقه من را یاد دخالت نظامی شاه در ظفار می اندازه. من موندم اگر ایران برای حفاظت ار اماکن متبرکه در عراق دخالت نظامی کرده بود کشورهای غربی چگونه عکس العمل نشان میدادند. (2768808) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۲۱:۴۵
اینا همه صف کشیدن برای پول عربستان مطمئن باشید وقتی کار بالا گرفت هر کدام به طرفی خواهند رفت به قول معروف تا فلوس موجود مگسان به دور شیرینی هستند (2768810) (alef-13)
 
نقیان
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۳۰:۵۹
یکی از بدیع ترین و جالب ترین خصلت های تحلیلگران رانتی در ایران اینه که هر حرکت نظامی قطعا موثر کشورهای رقیب یا دشمن را اشتباه محاسباتی اعلام می کنند یادم نمی آد آمریکا، اسرائیل، عربستان و ... دست به اقدام نظامی زده باشند که تقریبا همه اش هم موثر بوده و طرف مقابل آنها ( صرب ها، صدام، طالبان، حزب الله، حماس و ...) را نابود یا منکوب، وادار به عقب نشینی و یا ساکت یا تضعیف و ... کرده و اینها نگویند اشتباه محاسباتی بوده و ... به نظرم اینگونه تحلیل حداقل عده ای را گول میزنه و در درجه اول خود این جماعت رانتی در ایران را، الف میتونه راه دیگری را بره و به صورت واقع گرایانه تحلیل کنه اینجا که صدا و سیما با مخاطب عام نیست (2768822) (alef-13)
 
عادل وحدتی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۵۱:۳۷
شما که خیلی هوشمندی ، سرنگونه صدام به نفع کی شد ? سقوط طلبان چی؟حمله به حزب الله توسط اسرائیل ، موازنه قوا را به نفع اسرائیل تغییر داد یه بازدارندگی حزب الله را نشون داد؟ یادت که نرفته ، یک هفته بعد از ترور جهاد مغنیه ، اسرائیل جوابش را دریافت کرد . حمله به سوریه واسه مردمش بد بختی آورد ولی الان ما کجاییم ؟ نزدیک جولان ،بیخ گوش اسرائیل . باز هم بگم. توی عراق چی؟ داعش رو پر وبال دادن ، نتیجه چی شد ؟ الان نفوذ نظامی سیاسی و مذهبی ما بیشتر شد یا کمتر؟ (2769221) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۲:۰۴:۴۱
شما که خیلی هوشمند تری بگو با سرنگونی صدام عراق به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی دسترسی نفت ایمن رو برای امریکا فراهم کرد یا نه؟شما که خیلی متفکری میدونی امریکا با افغانستان توافق امنیتی بسته ؟یعنی حضور پشت مرزهای چین؟فکر میکنی اونها برای ایران اینهمه لشکر کشی کردن؟میخوای بگم تو سوریه چه اتفاقی افتاد؟یک از کشورهای محور مقاومت درگیر جنگ داخلی کردن و بعد هم سلاح های شیمیایی شو نابود کردن .
به نظرت این به نفع کیه؟مگه سوریه تا الان که مرز مشترک با اسرائیل داشته تونسته به این رژیم حمله کنه؟حالا که تمام توان نظامی و اقتصادیش رفته میخوای چیکار کنه؟ (2771008) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۳:۵۹:۵۸
چي ميگي برادر من؟؟؟؟؟
ذخاير نفتي عراق اكثرا طرف جنوب شرق عراق يعني در جاهايي مثل بصره است كه منطقه شيعه نشين است و تحت نفوذ ايران بد نيس ي نگاهي به اتفاقاتي كه در سال ٢٠٠٧اونجاها و كربلا افتاد بندازيد
در ضمن افغانستان كمتر از ١٠٠كيلومتر با چين مرز داره اونم باغرب چين كه مناطق مسلمان نشيني مثل سين كيانگ است و همچنين كاملا عقب افتاده است
امريكا نيازي نداره كه به غرب چين نزديك باشه چون تو ژاپن و كره كه به شرق چين نزديكن پايگاه نظامي داره و در اخر اضافه ميكنم كه چين و امريكا وارد مناقشه نظامي نميشوند (2771143) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۱۶:۱۲:۱۳
شما همچین صحبت میکنی که ادم فکر میکنه هیچی نمیدونی؟
برادر من مگه نفت مال کسی که این چاهها در محل سکونتش قرار گرفته؟کسی منکر نفوذ ایران بر شیعیان عراق نیست ولی نفت دست دولته وبهتر یه مطالعه کنی تا بدونی دولت عراق چه همکاری وسیعی با غربی ها به خصوص امریکایی ها دارن.
همان طور که دولت شیعه عراق قرادادهای سنگین نظامی با امریکا داره در زمینه نفت هم داره.اگه تو این زمینه ها با ما همکاری میکردن با افزایش تولید نفت زمینه تحریم ما رو فراه نمیکردن.
شما از کجای حرفای من مناقشه نظامی امریکا با چین رو تفسیر کردی.دو کشوری که روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارن ودارنده سلاح اتمی هستن هیچ وقت با هم وارد مناقشه نظامی نمیشن‌.
حضور امریکا در افغانستان نه به خاطر صد کیلومتر مرز مشترک به قول شما بلکه به خاطر حضور به یکی از نزدیکترین کشورهای اسیای مرکزی نسبت به چین اهمیت داده میشه.شما میدونی خیز چین برای اسیای مرکزی حتی روسیه رو نگران کرده.
این مهم با حمله وسپس حضور نظامیه امریکا محقق شد.
لطفا منتشر کنید. (2772273) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۲۰:۲۲:۰۸
اگه میدونستی امریکا بخشی از هژمونی اش(قدرت برتر)را از طریق تامین امنیت ودسترسی ازاد به انرژی خاورمیانه چه جوری ایجاد میکنه اونوقت حرف خنده دار وجود بخش زیادی از ذخایر نفت تو مناطق شیعه نشین رو نمی گفتی.
با وجود حاکم بودن صدام اقتدار امریکا برای تامین انرژی جهان زیر سوال میرفت.
امریکا از این طریق کشور ها رو مجبور میکنه به خواسته هاش تن بدن. (2774679) (alef-13)
 
تقیان
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۰:۱۱:۰۵
دوستان جواب کافی دادند اما بهترین دلیل بر موثر بودن عملیات نظامی همین است که مخالفان آن، آنرا اشتباه محاسباتی اعلام می کنند اگر این عملیات به نفع حمله کنندگان نبوده و به نفع مخالفان فوق الذکر بوده و واقعا اشتباه محاسباتی بود مخالفان هرگز نباید می گفتند اشتباه محاسباتی است که حمله کنندگان احیانا هوشیار شوند و .... (2775399) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۱:۵۴:۳۵
بعضی ها هم مثل شما با مغز آکبند از خودشون تحلیل در میکنن.

دنیا داره میگه آمریکا تو باتلاق افغانستان و عراق فرو رفته ، حتی خودشون میگن ! باز امثال شما از خود متشکر ها میگید عملیلتش موثر بوده !!!

دولت اسرائیل سر جنگ با حزب الله سقوط کرد و دولت جدید جاشو گرفت امثال شما تحلیلگران نابغه میگید لبنانو منکوب کرد.

عربستان هم تو عراق هم تو سوریه به خودش گند زد این اساتید تحلیل امور سیاسی میگن دولت های این دو کشور رو وادار به عقب نشینی کرد.

اون تحلیلگران رانتی برازنده امثال همین آقای نقیان هست که هردو سر و ته یه کرباسن .
از قضا داشتم امشب سریال شوخی کردم رو میدیدم . مهران مدیری میگفت آقا نمیمیری وقتی چیزیو نمیدونی سکوت کنی ! (2769514) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۰:۳۷:۲۶
این عربای مفت خور به خاک سیاه بشینن آی چه حالی میده بهشون بخندیم (2768835) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۱۳:۱۱
اگر حمله زميني انجام دهد، حق با شماست، البته حملات هوايي خسارت هاي سنگيني به يمن مي زنه اما نمي تونه حوثي ها رو نابود كنه. (2768875) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۳۴:۰۴
واقعا مضحک و خنده دار است کشوری مانند عر بستان سعودی اصلا هیچ انتخابات وقانون اساسی ندارد دم از دمکراسی و قانون گرایی می زند حال ای قلدران و زورگویان و ظلم کنند گان عالم اعم از امر یکا و مزدوران شیطان صفت ان در عالم و منطقه بدانند دوران ظلم و عوام فریبی به پایان رسیده وبا هوشیاری ملتهای مسلمان بساط انها به دست مردم مظلوم و مسلمان بر چیده خواهد شد و جهان خود را انشاالله در استانه ظهور خواهد دید . انشا الله (2768897) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۳۵:۲۵
شوخی میکنی؟
یمن چیزی جز اسم نیست ... چند تا طایفه ی بزرگ هستن. همیشه ملوک الطوایفی بوده بعد از این هم خواهد بود. علی عبدالله صالح از اتحاد با حوثی ها خارج میشه و یه گوشه رو بش میدن. طایفه های که امروز دور منصور هادی هستن هم همون یه گوشه میرن. یه مدل لبنان درست میکنن (2768902) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۳۶:۴۷
عربستان بدبخت حالا شده کداخدای منطقه خاورمیانه دربین کشورهای عربی وکشورهای غربی تا دست نشاندگانی مانند ال سعود دارند به خود زحمت لشکر کشی واعزام نیرو به این منطقه را نمدهند (2768904) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۴۱:۳۹
عربستان در جنگ با یمن پیروز نخواهد شد. برای پیروزی در یک جنگ سلاحهای پیشرفته لازم است اما کافی نیست. یکی از مهمترین فاکتورها، تجربه جنگی و فاکتور دیگر کارامدی نیروها است که عربستان فاقد هر دو مورد است.
جنگهایی که در خاورمیانه با دلارهای نفتی عربستان شروع می شود باعث تضعیف بیشتر این کشور شده و موضع ایران را قویتر می کند. داشتن دشمن احمق نعمتی است که خدا به ما داده است. (2768907) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۴۲:۴۳
چه فایده که نادانان حاکم بر کشور از یک سوراخ هزاران بار گزیده میشوند اگر فرضا شاه ملعون بود این وهابیون جسارت این کارها را داشتند (2768909) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۳:۱۹:۱۹
بابا شاه که در خط خودشان بود و اصلا با هم مشکلی نداشتند.شاه رفت که اینها جایش را در خوش خدمتی به امریکا گرفتند (2769599) (alef-13)
 
و-د
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۱:۵۴:۲۴
این عرب ها اگه عرضه داشتند اون موقع که آمریکا به عراق حمله کرد شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دادند. (2768925) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۰۶:۱۵
تو شاید سنت کمه یادت نمیاد اون موقع صدام داشت کویت و عربستان را با موشک اسکات میزد (2769044) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۴۲:۳۲
قاطی کردی؟ صدام چاه های نفت کویت رو اتیش زد و همه عربهای منطقه و ازجمله عربستان رو هم تهدید میکرد.
اتفاقا شورای همکاری موافق حمله به عراق و سرنگونی صدام بود
در حمله به محاس هم همینا بودن از اسرائیل میخاستن حمله بکنه و تارومار کنه و.. (2769283) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۱۲:۲۱
من یادمه امریکا هم میخواست به عراق حمله بکنه از همین اصطلاحات استفاده میکردین که بله میره در باتلاق عراق گیر میکنه و...این تخیلات ما تمومی نداره
این پادشاه عربستان میخواست بمیره همه خوشحال بودن حالا مرد این پادشاه جدیده رو تحویل بگیرید الان به نظر شما بهتر شد که قبلی فوت شد
در جمیع بحرانهای تاریخی از حمله یونانی ها تا حمله مغولها و اعراب و...هیچ وقت ایران خوب عمل نکرده همیشه نسبت به دنیا محاسباتمون اشتباه بوده (2768933) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۴۷:۰۶
خوبه دوزار سواد داری که حمله مغول و عرب و یونانی ها را یادته!!
بیش از 100 لشکرکشی موفق که دهها کشور منطقه و آسیا و اروپا را فتح کردیم چی؟
ایران در تاریخ ماندگار است ولی کو بنی عباس و خلفای اموی؟ کو فاطمی مصر ؟
در ضمن ماجرای یمن نوعی تلافی فشار اعراب با خلق داعشه.
تصاویر العربیه یا الجزیره را ببین که بعد حمله عربستان ، بیش از یک میلیون یمنی اومدن تظاهرات ضد سعودی، به خاطر اینکه اونها با عربستان بیش از پنجاه ساله درگیرند. (2769020) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۰۴:۳۱
خواهشا نظر مخالف را منتشر بفرمایید سانسور نداره بالاخره اگر حرف اشتباهی باشه دوستان میان جواب میدن
بنده اگر انتقاد میکنم برای اینه که دوست دارم ایران دچار اشتباهات تاریخی نشود. من علاقه ای به عربستان ندارم امیدوارم هم که واقعا در باتلاق فرو برود اما تخیل و تحلیل فرق دارند ادمیزاد دوست داره ارزوهاشو به صورت تحلیل بیرون بده که بله مثلا این پادشاه عربستان میمیره همه چیز بهتر میشه و.. دیدید که نشد اما در مورد نظر شما:
شما مغالطه میفرمایید از زمان ساسانی ها به بعد نقشه ایران هی کوچکتر و کوچیکتر شد در اخرین جنگی که با روسها کردیم هم که شکست خوردیم و یک سوم خاک ایران را واگذار کردیم در دریای خزر هم که سهم ایران به حداقل ممکن رسید در سیاست خارجی هم الان گرفتار تحریم هستیم
لشکرکشی کردن با حفظ اونجا و پاتک را جواب دادن فرق داره بنی عباس و اموی ها چند صد سال بر ایران حکومت راندند. و باجها و خراجها از ایران گرفتند لیست مالیاتهایی که مردم ما به این دو سلسه دادن در تاریخ با دقت زیاد اومده ب تفکیک ولایات و استانها
موقع حمله امریکا که دوستان میفرمودند در باتلاق گرفتار میشه دیدین که اومد و اونجا رو گرفت بعد فرمودید داره عراق رو غارت میکنه، حالا میگین چیزی گیرش نیومد بعد فرمودید ای اشغالگر چرا عراق رو اشغال کردی؟ چرا بیرون نمیری؟ اخر سر هم که طبق برنامه خارج شد فرمودید که امریکا از عراق فرار کرد!
الانم که نصفش دست داعشه
هر جایی که ایران در طول تاریخ حمله کرده بعد مدت کوتاهی مجبور به ترک اونجا شده
در حمله مغول دوستان چند بار فرستاده های چنگیز رو سر بریدن این اخه مثلا سیاست خارجی درستی بوده؟ محاسبات درست بوده؟در حمه یونان به ایران در حمبه اعراب و..هم به همین نحو اشتباه کردیم در حمله افغان نیز همینطور
در تحریمها هم که دوستان دائما بحث کاغذ پاره داشتند و تا توانستند ایران را به سمت تحریم بردند اخر سر هم سر از بند 7 منشور سازمان ملل دراوردیم
عمان رو نگاه کن با ما مقایسه کن سیاست خارجیش رو ببین یه کشوره که هیچوقت درگیر نشده
سیاست خارجی باید محاسباتش درست باشه نه اینکه منفعل باشه و تحریم زایی کنه
ما در طول تاریخ اگر موفق بودیم روز به روز بر وسعت خاکمون افزوده میشد نه اینکه به این صورت دربیاد.
سیاست خارجی یک ابزار مهمه باید ازش درست استفاده کنی اشتباه کنی تاوانش رو پس میدی
همین عربستان هم تاوان خواهد داد اما با تحلیل های باتلاقی موافق نیستم
این که نمیشه هر کی هر جا حمله کرد فوری ما بگیم در باتلاق فرو میرن
در افغانستان همینو گفتیم در عراق همینو گفتیم
صداوسیما هم که کارشناسش میگفت عربستان به هیچ وجه حمله نخواهد کرد دیدی که حمله کرد
میزان اگاهی ما از اطرافمون کمه و تحلیلهامون هم اشتباهه
ارزوی موفقیت برای یمن در برابر تجاوز عربستان هم دارم (2769181) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۵۹:۳۰
امریکا چه چیز خاصی از عراق عایدش شد؟؟؟نزدیک به 5000نفر کشته داد و از پس گروهک های مخالف برنیومد اخرشم باوجود متحمل شدن هزینه های گزاف خارج شد از عراق و توی اشوب موند عراق!
تازه داریم درمورد امریکا حرف میزنیم که قدرت مند ترین ارتش دنیا رو داره چ برسه به عربستان (2769038) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۱۴:۴۴
نه این جور نیست ، عراق برای آمریکا هیچ دستآوردی نداشت جزء دو سه هزار سرباز کشته شده و یک حکومت وابسته به شیع و نفوذ شدید ایران در عراق که به نظرم هرگز این اهداف آمریکا نبوده . . . (2769056) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۰۶:۵۹
وقتی به دوستان و هموطنان صادقانه میگیم که همیشه در روابط خارجی در طول تاریخ مشکل داشته ایم بدون اینکه تفکر کنند فوری می ایند و گارد میگیرند، عزیز من خب برخوردهای ما همیشه احساسی بوده ده ها نمونه وجود دارد یک موردش رضاخان بود که در موقعیتی که کل دنیا با المان مشکل داشت اومده بود و به طرف المان گرایش پیدا کرده بود این مساله باعث شد خاک ایران در جنگ جهانی اشغال بشود و ضمنا از این اشغال تا حدود 10 میلیون ایرانی بر اثر قحطی ایجاد شده توسط قشون انگلیس کفته میشود که فوت شده اند
ما ده ها و شاید صدها نمونه در طول تاریخ داریم که همیشه موضع گیری ما نسبت به دنیا از سر غرور و از سر احساس بوده یک زمانی هخامنشیان بخشی از دنیا را اشغال کرده بودند بعد از رقتن هخامنشان و ساسانیان این غرور از تفکر ما پاک نشده بود فکر میکردیم باز کل دنیا را در تصرف داریم نتیجه اش شد درگیر شدن با چنگیزخان و هجوم مغول
این کارهایی که ما میکنیم از محاسبات اشتباه در مواجهه با یونانی ها تا محاسبات اشتباه در برابر اعراب و محاسبات اشتباه جنگ جهانی و اشغال سفارت و...اینها خسارت ایجاد کرده و خواهد کرد.
واقعیات رو بهت میگن از واقعیت شیرین تر هیچی نیست اگر بپذیری اشتباهاتت کمتر میشه حالا بیا و گارد بگیر و انواع مغالطات رو به کار ببر با این مغالطات که باز هم در امتداد هموون خط تصمیم گیری اشتباه خارجیه نه تاریخ تغیییر میکنه و نه کار ما در اینده راه میفته
در مقاطع حساس تاریخ اکثرا اشتباه تصمیم گرفته ایم این یک واقعیته اگه ناراحتی از واقعیت دیگه من چی بگم؟ بگم اینا نبوده؟اگر راحت میشی بنده میگم بهترین تصمیم گیری ها را ما ایرانیان در طول تاریخ داشته ایم و از ما بهتر هم هیشکی نبوده! الان حالت بهتر شد؟
متاسفانه عادت کرده ایم مدح بشنویم و انتقاد از خود همیشه تعطیله (2769523) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۲:۱۱:۲۰
دسترسی به کشوری که بالاترین ذخایر نفتی رو داره.
نفوذ در منطقه استراتژیک کردستان.
.......
میخوای باز از دستاوردهای امریکا در عراق بگم.
وای چه نفوذی در عراق داریم.نفت عراق از لحاظ کیفیت و نوع شبیه ایرانه.با کمک همین عراق نفت ما رو تحریم کردن.اینه اون نفوذی که ازش صحبت میکنین. (2771013) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۱۹:۳۶
دوست عزیز قیاس مع الفارق نکن
لشگر 101 آمریکا به تنهایی 900 هلکوپتر آپاچی داشت کل جهان عرب چند تا داره ؟لشگر موش های صحرا تجربه پیچده ترین جنگ های تاریخی را در آفریقا واروپا داشت ارتش مصر تجربه فرار از صحرای سینا در برابر کشور 6 مییونی اسراییل
یادمون نره صبج جنگ شش روز ه جمال عبد الناصر از فلسطینی ها خواست مواظب باشند بلدوزرهای مصری که دارند یهودی ها رو تو آب می ریزند به اونها صدمه نزنند اما حقیقت چه بود
اسراییل کوچک جهان عرب ا شکست داد وبه فضل خدا یمن کوچک در جنگ استقلال در برابر نظام خلافت در برابر کل جهان وخلیفه سعودیش پیروز می شود
کم من فیته القیل غلبت فیته الکثیر باذن الله ان الله مع المحسنین (2769130) (alef-13)
 
حمورابی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۳۴:۰۴
عزیز جان این دیگه جنگه و سرانجامش معلوم نیست ولی محض اطلاعتون دفعه پیش یعنی سال 2009 حدود 60 نفر از چتربازهای عربستان موقع فرود از ترس بی هوش شدند!تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! (2769152) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۱۷:۰۶:۵۲
لابد شما آنجا بودید و شمردید تعداد افراد بی هوشی که با چتر از آسمان فرود می آمدند. راستی اگر بیهوش شدند چطور چترشان را باز کردند و سالم به زمین رسیدند؟ در اینصورت که می بایست در آن جریان 60 نفر کشته دست عربستان می ماند؟ (2774405) (alef-13)
 
هوشنگ
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۲۶:۵۴
چتر موقع پریدن به طور حتمی و اتومات باز میشه - جهت اطلاع احتمال بیهوشی و سکته در هنگام فرود وجود داره (2776076) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۳:۲۳:۳۲
امریکایی ها خودشان اعتراف کردند عراق برایشان باتلاق شده.اصلا چرا اوباما رای آورد؟چون قول به مردمش داد که نیروهای امریکا رو از عراق بیرون میکشه.نتیجه حمله امریکا به عراق هم بنفع ایران بود چون صدام رو برداشتند و طی روند انتخابات دولت متمایل به ایران سرکار اومد که اتفاقا در موضوع یمن هم موضع همسو با ایران گرفته. (2769604) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۵:۳۱:۵۴
تخیل بهتر از توهم است! از صدام و ارباب کدخدا عبرت بگیرید! (2770565) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۳۸:۵۹
باتلاق وافعی است. (2768961) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۱۹:۲۹
باتلاق رو تا جایی که ما میدونیم به زمینی میگن که پر از اب و گل هست و ادمها توش فرو میرن
نه امریکا در عراق فرو رفت نه عربستان در اونجا فرو رفته
این انصار الله اگر قدرت داشتن چهار تا موشک میزدن به این عربستان سعودی جنایتکار
نه موشک دارن
نه اسمان یمن در اختیارشونه
تخیل هم حدی داره
وقتی میخواهید نظر بنویسید 5 دقیقه فکر کنید این کلماتی که مینویسید بار دارند سارا اب داد و بابا نان داد نیست (2769536) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۵:۳۳:۵۶
تحویل عراق دودستی به ما یعنی چه؟ باتلاق شاخ و دم دارد؟ (2770568) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۲:۲۴:۰۹
نکته جالب قضیه اینه که این دوستان فلسطینی مورد حمایت ما همه طرف عربستان را گرفته اند!! از اینجا میشه به منطق درست سیاست خارجی ما پی برد
حالا عزیزان نظردهنده میان با انواع مغالطه توجیه میکنن که نه!! شما در اشتباهی ما فلان کردیم ما چنان کردیم و...
کشور برادر پاکستان گه با عربستانه
سودان که یه زمانی عشق ما بود با عربستانه
فلسطینی ها هم در این جنگ و هم در جنگ ایران و عراق طرف دشمن ما رو گرفتن
نکته جالبتر قضیه اینه که فلسطینی ها و اسرائیل غاصب هر دو روی تجاوز به یمن هم داستان هستند!! عجب روزگار عجیبی شده
حجاج ما هم میروند و هی پول در جیب ال سعود میریزند و به شعله های اتیش جنگ میافزایند. (2769540) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۴۸:۳۰
به مسؤول محترم بخش خارجي سايت الف يادآوري مي شود كه محموداحمدي نژاد كه داعيه مديريت جهان و تغيير ساختار سازمان ملل متحد را داشت زماني مي گفت كه بزودي امريكا فروخواهد پاشيد و همچنين مي گفت محال است قيمت نفت به زير 100 دلار در هر بشكه برگردد و ديديم كه هيچكدام از حرفهاي او درست نبود.

درمورد يمن هم لطفا طوري تفسير بفرمائيد كه اگر بعدا واقعيت چيزديگري را نشان داد ، خيلي شرمنده نشويد.

اصلا چطور است ماموريت سردار قاسم سليماني از عراق به يمن تغيير داده شود. (2768968) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۴۳:۴۹
من که متوجه صحبت شما نشدم
احمدی نژاد رو با یمن و نفت و عراق و قاسم سلیمانی دوختید به هم خودتون فهمیدید چی شد؟ (2769285) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۵:۳۴:۴۰
شما نترس و نگاه کن. (2770570) (alef-3)
 
حسين رضائي
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۴۹:۳۵
سلام بظرم دولت عربستان دلش براي جنگ و آواركي مردمش تنگ شده بود به قول معروف خوشي زير دلشان زده بود. با كم عقلي و بي تدبيري ندانستند كه كاري كه در دنيا امروز پول و سياست انجام ميدهد جنگ و خونريزي برعكس جواب ميدهد. تاريخ قضاوت خواهد كرد. (2768970) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۵۰:۲۹
این حمله از لحاظ اینکه تجاوز به قوانین و حقوق بشری است بشدت محکوم است که فواید پنهان و پیدایی زیادی دارد که اول از همه قدرت خدا را در حفظ امنیت و رزق و روزی فراموش نکنیم و بعد نشان بدهد که هیچ کسی در پیشگاه قدرت الهی هیچ نیست و ضد هوایی و موشک هم بدرد نمایش هم نمی خوره و ایران را چه قدرتی برابر ابرقدرتکهایی که از لحاظ قوانین فیزیکی در کمترین زمان قادر به نابودی همه ایران هستند حفظ کند زمانی که هیچ کس به هشدارهایی که عربستان می داد توجه نداشتند و در حال احوال پرسی از همدیگه بودند و خبر نداشتند در دنیا چه خبر است بعضیی ها خدا را دست کم گرفتند همانکه امنیت می دهد قادر به از بین بردن امنیت هست و این به صورت دومینویی تمام خاورمیانه را می تواند منهدم کند در حالی که مسئولین از جابجایی یک اشغال خودداری می کردند دست قدرت خدا نادیده گرفتند انشائ الله خدا خودش این شری را مسلمانان دچارش شدند از سرشان کوتاه کند فقط انهایی که نزد خدا خداوند ابرو دارند دعا کنند و از نون قرض دادن به همدیگه و سهل انگاری در انجام امورات دینی خود داری کنند خیلی از امت های پیشین ناسپاسی کردند و برای بدست اوردن دل ظالمان شل دینی را ترویج کردند در اخر ضایعهدر گذشت همسر ایت الله جنتی را تسلیت می گوییم خدا ایشون را حفظ بفرماید به کشور خدمتها کرده (2768972) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۰۰:۳۶
صدا و سیما گفت حمله نمیشه صبحش حمله هوایی شد الان هم میگید زمینی حمله نمی کنن توی همین هفته جدید حمله می کنن ! نتیجه جنگ زمینی هم مشخصه حوثی ها مجبورن کوتاه بیان نمیتونن در مقابل این همه کشور وایسن همون عربستان هم کفایتشون رو میکنه چه برسه به این همه کشور ! البته جنگ خوب نیست و من طرفداری از هیچ طرفی نمی کنم امیدوارم 2 طرف کوتاه بیان و ختم به خیر بشه ! (2768981) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۰۳:۳۳
به خاطر اینکه مسئولین صدا و سیما تحلیل گر مستقل نمیارن تو برنامه هاشون و یک سری تحلیل گر هایی از خودشون میارن و یک برگه از پیش نوشته میدن دستشون و میگن بسم الله .... واسه همین همیشه اشتباه محاسباتی داریم و اتفاقاتی که دوست دارن رخ بده رو به عنوان تحلیل میگن ؛ مثلا میگن انصار الله به دلایل ..... پیروز این جنگ خواهد بود فرداش میبینی اصلا تسلیم شدن رفته !! (2769040) (alef-13)
 
ندا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۴۳:۰۳
حوثی هرگز کوتاه نمی آد چون تشیع اصیل هسش. بذار زمان بگذره برات اثبات شه. (2769284) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۹:۲۸:۴۶
چطور ما 8 سال
جلوی اون همه کشور تونستم وایستیم (2769385) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۲:۰۲:۴۴
بعد آخرش چكار كردي ؟ از قديم گفتن شاهنامه آخرش خوشه . اگر صدام به كويت حمله نميكرد هنوز خيلي از مناطق مرزي ما دست عراق بود . اگر سنتون ياري كنه در اواخر جنگ ارتش بازسازي شده بعثي مجددا وارد خاك ايران شده بود و مناطقي رو به اشغال خودش در آورد . اگر قطعنامه قبول نميشد ممكن بود دوباره خرمشهر و مهران و قصر شيرين بدست عراقيا بيفته , كما اينكه از مرز شلمچه جلو اومده بود . (2769812) (alef-13)
 
مهرداد
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۰۷:۵۸
ای کاش تحلیلی می گذاشتید از واقعیت جامعه یمن و اینکه حوثی ها چه جمعیتی دارن ، شافعی ها چقدرن و سلفی ها نیز همین طور؟ و چرا انصارالله با وجود توانایی نمی خواد فعلا با موشک جواب عربستان رو بده؟ به نظر می رسه انصارالله داره با زیرکی تمام عربستان و منصور هادی رو دشمن ملت نشون میده ( البته که هم هستن) و بخش خاکستری اهل سنت و قبیله ای یمن رو با خودش همراه می کنه و بی شک هیچ کسی دوست نداره به کشورش حمله بشه و کشتار کودکان و مادران هم وطنش رو ببینه ، جالبه حوثی ها حتی از ایران هم درخواست کمک نمی کنند و مدام دارن میگن همه کشور یمن باید علیه این تجاوز مقابله کنند !!! سعودی بی شک هم جنگ میدانی و هم جنگ نرم رو با هم خواهد باخت. نقش آمریکا در تشویق سعودی ها خیلی جالبه که با زیرکی خاصی در زمان مذاکره هسته ای چراغ سبز به سعودی نشان داد، هم سعودی رو سرگرم جنگ می کنه تا تمرکز روی مسائل هسته ای نداشته باشه و هم از ایران اگه بتونه سر یمن باج لازم رو بگیره. در هر صورت سر سعودی کلاه گشادی رفته . . . (2768988) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۳۲:۲۴
من نمی دانم بعضی از دوستان چرا فقط به چیزی که فکر می کنند اعتماد دارند..این کلمات را هم در جنگ آمریکا با عراق و افغانستان هم از زبان خیلی ها که ادعای پروژه خوانی و تفسیر نقشه های جنگ را داشتند شنیدیم .ولی دیدیم که نه تنها در باتلاق غرق نشدند بلکه باتلاق هم درست کردند..نقشه خاورمیانه باید عوض شود که دارد میشود و من و شما با این حرفهای عاری از فکر و واقعیت فقط تماشاگر آن هستیم.. (2769007) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۰۵:۲۳
دقیقا همینه امریکا باتلاق درست کرد در عراق اما دوستان میگفتن در باتلاق فروخواهد رفت (2769183) (alef-13)
 
ندا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۴۸:۱۶
خداوند به ظالمین خیلی خیلی خیلی فرصت میده
یه وقت که فکر میکنن به اوج رسیدن خوب خوب خوب سقوطشون میده
چرا خدا یهویی کمک مظلومین نمیکنه؟ چون اکثرشون در خواب غفلت و نادانی تفرقه جهل بی سوادی و جدال داخلی هسن
تا وقتی هم این طوریه طبیعی هسش که آمریکا و اسرایی بتونن سواری بگیرن
دقت کردین هر جا مردمش وحدت بیشتری با هم دارن آرامش هم بیشتر هست
عراق سوریه فلسطین اینها پر از جنگ و جدال داخلی و تفرقه طوایفی و احزابه
وقتی راه بازه جاده هم درازه چرا آمریکا نتونه سواری بگیره؟ (2769289) (alef-13)
 
majid
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۳:۵۳:۲۵
سردارسلیمانی وقت کردی یه سری به یمن بزن. (2769028) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۲:۰۵:۵۱
اول بذار تكريت رو بگيرن , فعلا كه درخواست حمله هوائي كردن از آمريكا و ائتلاف . يادمه دو هفته پيش يكي از رهبران شبه نظاميان شيعه ميگفت ما اصلا نيازي به كمك آمريكا نداريم و خودمون يه تنه تكريت رو فتح ميكنيم , بعدش ديدن نه بابا , اين جنگه رژه نظامي و شعار و تظاهرات خيابوني و تيراندازي هوايي نيست . (2769814) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۱۰:۳۸
ما كأسه داغ تر از آشيم
تو سر هم كه بزنند در انتها مينشينند و بر عليه ايران و ايراني توافق ميكنند
به سرف اينكه شيعه هستند كه نميشه جنگ سني و شيعه راه انداخت
أعراب و تركها چشم ديدن اقتدار و پيشرفت ايران را ندارند. تاريخ چنين بار اين را به ما نشان داده (2769051) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۱۴:۲۵
این سیاست کثیف عربستان سعودی و اسراییل هست در آستانه توافق هسته ای برای ایران هاشیه درست کنند و ایران را تحریک کنند. ما باید هوشیار و با سیاست پیش بریم که نه توافق را از دست بدیم نه بگذاریم انصارالله مظلوم واقع شود. کاملا با سیاست. حالا منتظر شیطنت اسراییل برای مظلومین فلسطینی باشید. تو سوریه و عراق که کاملا شکست خوردند. (2769055) (alef-13)
 
قرتاسب
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۲۹:۳۶
به راحتی یمن را فتح می کنند،واقعا قدرت های زیادی جمع شده اند (2769068) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۳:۲۹:۳۶
گیرم که فتح کنند.با مردم ناراضی میخواهند چه کنند؟الا اینکه یک منصور هادی سرکار بیاورند .آنوقت بازی از اول شروع می شود (2769611) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۳۷:۳۳
بفرض تحلیل شما صحیح شبه جزیره عرب با تمام تضاد های قبیله ای اگر باتلاقی هم هست برای کسانی استکه از خارج به این میدان قدم میگزارند
تفاوت تحلیلگر مستقل با یک دیپلمات در اینستکه تحلیل اولی مبتنی بر واقعیات است اما یک دیپلمات براساس سیاست های دولتش سخن میکوید صدها کیلومتر مرز مشترک عربستان با یمن بتنهائی کافیست نگرانی حکام سعودی را فهمید . (2769079) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۴:۵۸:۲۴
این دیگه جنگ نیابتی نیست. وقتی عربستان خودش وارد جنگ شده+نه کشور دیگه.
باید قبول کرد بعضی وقت ها اشتباه انجام میگیره. دخالت در یمن اشتباه محاسباتی بود. شیعیان یمن پتانسیل خیلی بالایی برای تغییر در منطقه داشتند ولی خوب استفاده نشد. حیف شد. (2769104) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۰۱:۱۷
سردار سلیمانی هم یه آدمه مثل بقیه. سوپرمن-مافوق بشر-که نیست. نمیتونه در آن واحد در یمن و در عراق باشه. اصلا کی میتونه همچین جبهه گسترده ای رو کنترل کنه. الان شیعیان یمن گوشت دم توپ سعودی ها شدند. فقط امیدواریم زن و بچه های این بدبختا زیاد تلف نشن. (2769109) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۰۹:۰۶
دوست عزیز حماس و تشکیلات خودگردان از عربستان حمایت کردن و برعلیه حوثی ها هستند (2769117) (alef-13)
 
ندا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۵۰:۰۷
تشکیلات خودگردان علیه یمن هسش من نشنیدم حماس باشه (2769291) (alef-13)
 
ندا
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۸:۰۳:۲۳
هر تحلیلی رهبر مان آیت الله خامنه ای و نیز رهبر دیگرمان سید حسن نصرالله داشته باشن همون درسته.
اگه اعتقاد و ایمان داشته باشیم که مرگ به عنوان بزرگترین دلیل بر پست بودن دنیا و به درد نخوردن مال و منال هست و اینکه پول و جاه و ظلم نشانه ی قدرت واقعی نیست، پس میتونیم اعتقاد داشته باشیم که تزویر و زر و زور آمریکایی یا هر ظالم دیگری (فقط نگیم اسراییل آمریکا. حتی خود ما هم اگه تو شرایط اونها بودیم معلوم نبود دیکتاتور و زورگو نباشیم و بلکه خیلی آدمها ظالم هسن ولی نه آمریکایی هسن و نه اسراییلی) هم پابرجا نخواهد ماند.
البته تا وقتی ضعف. جهل. پارتی بازی شغلی و مدیریتی. تفرقه و حق خوری و مزدوری در خاورمیانه هست تعجبی نداره که آمریکا هم برای مسلمانان و ساکنان خاورمیانه بتونه باتلاق درست کند.
اینهمه تاریخ حکایت از نابودی دیکتاتورها داره چرا باید فکر کنیم ظالمها تا ابد میمونن؟ خنده داره! بالاخره هر ظالمی بیش از 90 و خوردی زنده نمیمونه.
امپراطوری های بزرگ همه برچیده شدن و روزی اسراییل و آمریکا هم میروند
حالا یا منجی میاد یا هم همین چرخه ادامه داره تا منجی بیاد.
یه زمانی اثری از پیشرفت اقتصادی چین نبود. همه و همه قدرت آمریکایی بود. اون زمان جک می گفتند که ایران زیر دریایی دو تا ساخته یکی زیر آب نرفته یکی هم رفته در نیومده یا اینکه ایران فقط آفتابه بلده درست کنه! این جک ها در واقع یه جور تمسخر و عدم اعتماد به نفس بود
ولی الان میبینیم اوضاع خیلی فرق کرده و ایران روز به روز در حال پیشرفته. بالاخره روزی میرسه مردم ضد بی عدالتی قیام میکنن حتی در درون آمریکا. آمریکا در بلندمدت از درون فرو خواهد پاشید. (2769301) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۱:۵۹:۳۴
مگه میشه حماس و تشکیلات از عربستان حمایت کنن؟ اینها دوستان ما هستند شما حتما اشتباه میکنید مردم فلسطین هرگز با ظالمان نخواهند بود خود اسرائیل میگن در بمباران یمن شرکت داشته حالا چطور ممکنه حماس هم برود با اینها متحد شود؟
این نظراتی که مینویسید خیلی تعجب اوره
ما کلی به اینها کمک کرده ایم و محال است طرف عربستان باشند. (2770263) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۱۱:۵۳
الف جان سلام،

ایکاش بیش از تاکید بر روی تحلیل‎هایی که ممکن است نادقیق هم باشند (هنوز معلوم نیست که واقعا عربستان در یمن گرفتار بشود یا نه) تاکید را روی سخنان کسانی بگذاری که وقتی حرف می‎زنند بقیه‎ی دنیا (حتی دشمنانشان) به دقت گوش می‎دهند.
سید حسن (نصرالله) قرار است دیر یا زود سخنرانی کند و احتمالا در مورد یمن هم حرف می‎زند. ایگاش سخنرانی عربی ایشان (بدون ترجمه) را با زیرنویس پارسی روی سامانه‎تان بگذارید. حرف‎های نصرالله را حتی دشمنان عاقل ایشان شدیدا جدی می‎گیرند. برای ما هم مایه‎ی قوت قلب و روشنی مسیر خواهد بود. (2769121) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۱۵:۴۶
اصلا این مسایل هیچ ربطی به اایران نداره باید با تعامل با دنیا مسایل رو با سیاست حل کنیم آمریکا هم با این قدرتش نمیتونه تو 4 تا جبهه بجنگه بنده خدا سردار سلیمانی رو هم برگردونیم از مملکت خودمون دفاع کنه (2769124) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۵:۴۴:۳۷
با سلام
به نظر من ورود عربستان به جنگ اشتباه بود چون هزینه های زیادی را متحمل میشه چه از بعد مالی و چه از بعد سیاسی تازه بر فرض اینکه پیروز جنگ نظامی هم بشه این پیروزی تداوم نخواهد داشت چون افکار عمومی مردم یمن بر ضد آل سعود است هدف اعلام شده از طرف آل سعود در حمله به یمن دفاع از دمکراسی در یمن است در صورتی که عربستان افکار عمومی خودش را چگونه توجیه خواهد کرد وقتی در کشور خودش هنوز دمکراسی شکل نگرفته به نظرم آل سعود به آخر عمر سیاسی خود در عربستان رسیده و در این کشور به زودی دمکراسی حاکم بشود انشالله (2769166) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۱۱:۰۸
این عربهاخودشون به خودشون رحم نمی کنندببینیددارندباهم چه می کنند؟انتظارداریدباماچه کنند؟تشکیلات خودگردان فلسطین وحماس هم ازحمله عربستان حمایت کرده اندایناباهم اندگاهی برسرمنافع شون درگیرمی شوندمثل همان زمانهای قدیم که قبیله هاشون باهم می جنگیدند.بهتراست مابه فکرخودمان باشیم وبه هیچ طرفی ازعربهادل نبندیم .ماایرانی ی مسلمانیم وفرهنگ مان بااینهابسیارمتفاوت است.ازامسال رفتن به حج راقدغن کنیداگرمی خواهیم به دشمن کمک نکنیم راهش این است اقتصادش راتقویت نکنیم باناسزاونفرین عربستان تضعیف نمی شودنرسیدن پولهای کلان آنهاراضعیف می کند.تشکیلات خودگردان وحماس می داننداگرعربستان به آنهاپول ندهدیک روزهم دوام نخواهندآوردکه دردبی وقطردربهترین مکانهازندگی وخوشگذرانی کنند.ازمای بیسوادگفتن بود. (2769191) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۳۷:۵۵
اقای شیخ بدرالدین بسیار ساده لوح نقشه عربستان ایجاد زمین سوخته بدون مقاوت و تصرف بدون درد سر ان است درست مثل امریکا ول با جنگنده همه راههای مقاومت صدام را منهدم کرد و بد با تلفاتی کمتر از انگشتان دست بغداد را تصرف کرد این ارایه فازی و 2000 کیلومتر برد چه شد چرا به اعتماد مردم یمن پاسخ درستی داده نمی شود حالا یک کشور عربی دارد یمن را شخم می زند اگر امریک و غرب بود چه می شد می ترسم زمانی تسلیم شوند که سرها بالای نی باشد الان به شروط انها تن دهند بهتر است که از قحطی و حمله تکفیریها سلاخی شوند اگر کسی حامیشان نیست الکی انها طائفه شان را به نابودی سوق ندهند اگر چه سیاست پدر و مادر ندارد و هیچ کس از هیچ کس حمایت نمی کند و هر کسی طمع به حمایت کسی کند چوب محکمی می خورد که نتواند سر بلند کند (2769211) (alef-13)
 
رضا بهشتی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۴۷:۵۳
با سلام، عربستان برای حفظ اعتبار و قدرت ش در خاورمیانه و جهان می جنگد و اینکه خود را مرکز ثقل کشورها ی اسلامی خصوصاً سنی و عربی میداند مجبور به جنگیدن با یمن است و احتمالا همان خطای محاسباتی صدام در مورد ایران را خواهد کرد و وارد جنگ طولانی خواهد شد. و مکرو ومکرالله و الله خیر الماکرین. انشاءالله با متحد شدن بیشتر مردم یمن بلاخره پیروز میدان خواهند بود. تاریخ هم نشون داده همیشه پیروزی با ملت متحد است. (2769218) (alef-13)
 
عبادی
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۶:۴۹:۲۸
چقدر به سودان کمک کردیم، و همانطور که بخش مهمی از حماس به ما خیانت کرد، امروز سودان نیز به ما خیانت نمود!
ای کاش به جای اهداف آرمانی و غیرواقعی روزی تنها و تنها منافع ملی ملاک تصمیم در سیاست خا جیمان باشد! (2769220) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۱۷:۰۷:۲۸
هیچ باتلاقی در کار نیست (2769230) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۱:۴۲:۱۱
اگر نبود دعای پیامبر بزرگ وعزیزمان جد حضرت محمد(ص) حضرت ابراهیم (ع) که پس ازساختن خانه خدا گفت خدایا این مکان را امن قرار بده تا زیارت کنندگان یعنی حاجیان در کمال آرامش مراسم حج را هرساله انجام بدهند تا الان فاتحه آنها خوانده شده بود بروند دعا برای حضرت ابراهیم(ع) ودیگرپیامبران وامامان بکنند که تا حالا هیچ بلایی سرتان نیامده.....؟؟؟؟؟ (2769499) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۰۷ ۲۱:۴۵:۵۳
به مردم خوب کشورمان میگویم که اصلا" ناراحت نباشند حج ما حرم امام رضا(ع) و دیگر اماکن مذهبی است حج ما خدمت به فقیران وشکم آنها را سیر کردن است حج ما فراهم کردن جهیزیه برای افراد مستمند است ووو.....؟؟؟؟؟ (2769503) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۰:۲۵:۲۶
به نظر میرسد آمریکا در فکر حذف عربستان از ساختار پادشاهی است به یاد دارم که صدام با چراغ سبز آمریکا به کوبت و عربستان حمله کرد یا القاعده دست پرورده آمریکا بود
آمریکا بزودی زمینه بازی با قدرت آل سعود را فراهم می آورد
اشتباه راهبردی ترکیه و عربستان واقعا تعجب برانگیز است چطور میشود که عقلای ترکیه و عربستان کنار گذاشته شده اند
مردم یمن مردمی شهر نشین نیستند و به سختی عادت دارند و میتوانند براحتی در عمق عربستان نفوذ کنند در صورتی که عربستانی های خوشگذاران فکر میکنند تجهیزات همه چیز است
باید تجربه حمله روسیه به افغانستان را مرور میکردند یا حتی حمله آمریکا به عراق
بنظر میرسد عربستان و ترکیه از توهم دچار مسیر تزلزل شده اند و حتی نیروهای آنها نیز میدانند که متجاوز هستند و برای پادشاه عربستان و متوهم عثمانی میجنگند
مهمتر اینکه این دو کشور اسلامی خداوند را فراموش کرده اند خداوند مدافع متجاوزان نیست و همواره متجاوزان در تاریخ محکوم بوده اند کسانی چون هیتلر، چنگیز و ... و کشورهایی چون انگلستان و ... همواره با نفرت در تاریخ بررسی میشوند
عربستان ثبات را همواره در دستور داشت ولی اکنون بی ثباتی را دستور کار دارد و به نظر میرسد عده ای احمق برای نابودی در کوتاه مدت به قدرت رسیده اند
زمینه های فروپاشی عربستان در داخل و هزینه های مالی و جانی و گرفتاریهای جنگ آنها را خواهد بلعید
شروع جنگ راحت است ولی لکه ننگ تاریخی آن همواره خواهد ماند و دیر یا زود عواقب آن شروع خواهد شد (صدام که بود و چه شد - میلوشویچ که بود چه شد)
خداوند نیز میخواهد پادشاهان عرب را تنبیه و آنها را ضعیف کند و حتی کاری کند روزی محاکمه و اعدام شوند
این بهترین فرصت است که کشورهای جهان بعد از این پارادوکس با اشاره به جنگ جهانی دوم و پایان آن و تشکیل سازمان ملل و حق غیر قانونی وتو برای چند کشور زورگو این حق غیر قانونی را به چالش بکشند و تکلیف رفتارهای هیتلر گونه را برای همیشه روشن کنند و ابزار غیر قانونی وتو را بردارند چون شاه عربستان به پشتوانه یک تلفن به کشور دیگر حمله کرد (سازمان ملل کشک) (2769688) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۰۰:۳۲:۴۱
ایران ماشاءالله چقدر کارشناس امور سیاسی داره! (2769696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۱:۵۷:۰۳
این کلمات باتلاق و خودجوش و خودسر و حرف گوش نکن و...اینها فقط برای تحلیلهای سطحی که نمیخواهد واقعیت را بیان کند به کار میروند.
هر وقت کلمه باتلاق را میبینم با توجه به حرفهای دوستان از جنگ خلیج فارس و جنگ افغانستان و جنگ عراق که همین حرفها را میزدند فقط این نتیجه را میگیرم که ما از دست کشوری که میگویند وارد باتلاق میشود عصبانی هستیم و معمولا هم میره اونجا رو میگیره اب از اب هم تکان نمیخوره
گفتن کلمات قلمبه خیلی راحته ولی باید پشتش تحلیل باشه شمایی که تحلیل میکنی باید بگی به فرض یمن این موشکها رو داره میزنه به عربستان و عربستان هم موشکی نداره کلا دست خالی بیکار میشینه نگاه میکنه اطرافش هم هیشکی نیست کمکش کنه در باتلاق فرومیره و...
ای کاش فرو بره ای کاش باتلاقی بود ولی نیست روز قبل حمله کارشناس صداوسیما میگفت عربستان حمله نمیکنه و..تا این حد تحلیلهای ما غلطه
تحلیلهای ما احساسی و سرشار از کلمات باتلاق و...است که هیچ ارزشی نداره
از سه ماه پیش دوستان دارن تخیل میکنن که پادشاه سعودی میمیره و چنین میشه و چنان میشه و دعا میکردن برای مرگش اینم نتیجه استجابت دعای شما عزیزان
حالا باید برای مرگ پادشاه کنونی دعا کنیم که بمیره بعدی هم از این بهتر باشه (2770259) (alef-13)
 
سلمانی
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۲:۲۰:۲۰
با توجه به اینکه نقشه جدید خاورمیانه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال پیاده سازی است تا کشور های شعیه مذهب را با ضریب انحرافی شدیدی بسوی وهابیت و سلفی گری سوق دهند و یا با حذف و فرو پاشی کشو رهای شعیه مذهب و حلال این کشور ها و از بین بردن افکار آنها جنگ جهانی جدید صلیبیون را پیاده سازی نمایدند تا علاوه بر کشور گشایی تا قلب جهان اسلام (مکه) بتواند قلب جهان شعیه (نجف ) را نیز بگیرد و به یک بار طومار شیعه و مذهب علوی را در هم بپیچد .برای تمامی برداران لازم است تا با تامل و اندیشه به روشنگری ومتحد سازی جهان اسلام بپردازند تا علاوه بر جلوگیری از اضمحلال درونی نیروی عظیم اسلام را مجدد احیا سازند در این راستا لازم است تعصب گری و بدون برنامه بودن که هدف اصلی دشمن برای فروپاشی تدریجی اسلام و جهان اسلام است را کنار بگذارند. برای تنبیه کشور هایی که خود را دستاویز جنگجویان صلیبی کرده اند لازم است اتحاد ی ایجاد و اینگونه کشور ها مورد بازخواست قرار گیرند در مرحله حرف بسیار ساده است و بروری کاغذ بسیار روان نوشته می شود ولی عزم مسلمانان هر مشکلی را حل و قابل اجرا خواهد کرد به امید تنبیه و آگاه شده جیره خوارن غرب و بازگشت اینها به آغوش پر مهر جهان اسلام و پیروی اعوان و انصار آقا امام رمان(عج) (2770300) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۳:۲۳:۵۸
باتلاق، مرداب، و...واقعا این کلمات نبودن ما چه حرفی برای گفتن داشتیم در مقالاتمون؟ واقعا از زبان فارسی باید تشکر کرد که این همه واژه خوب داره که وسط عید لازم نباشه فشار بیاریم به خودمون برا نوشتن مقاله خوب. پسته هست اجیل هست عمو حسین میاد دید و بازدید و میره چرا اخه مقاله خوب بنویسیم؟ چهار تا کلمه باتلاق و مرداب رو میچینیم کنار هم میشه یه مقاله تازه اگر هم در باتلاق فرو نرفت مگه بازخواست میشیم؟ اون کارشناس صداو سیما میگفت عربستان ابدا حمله نخواهد کرد الان طوریش شده؟
بنده یک تحلیل برای همیشه اینجا عرض می کنم خیال همه راحت بشه:
در جمیع موارد وقتی کشور دشمن ما حمله کرد او در باتلاق فرو خواهد رفت والسلام
حالا هر کشوری میخاد باشه و شرایط هر طور باشه تحلیل ما همین یک خطی است که عرض کردم
تا باتلاق هست زندگی باید کرد
یاد موضع وزارت خارجه در جمیع بحرانهای بین المللی افتادم اونها هم فقط یک جمله دارند:
"بحران...راه حل نطامی ندارد"
کلا حالا جای سه نقطه هر کشوری میخاین بذارین (2770384) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۳:۲۷:۱۷
ايران با دخالتهاي آشكار و پنهانش در منطقه نهايتا جنگ شيعه و سني را به نفع امريكا و اسرائيل به راه خواهد انداخت (2770390) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۳:۵۲:۴۲
من یک سوال دارم
چی شد که ایران تحمل نکرد داعش عراق رو تصرف کنه بعد ما انتظار تحمل انصار الله توسط عربستان را در مرز خودش داشته باشه؟ (2770422) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۸:۳۹:۱۵
پس چرا شما ها با همین کاری که روسیه با اکراین کرد مخالف هستید؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟

اگر این درست است، پس اون هم درست است.

عزیز من نمی شود از یک طرف به نعل زد از طرفی دیگر به تخته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2771424) (alef-13)
 
شفیق
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۹:۰۵:۱۴
ال سعود وهابی کثیفترین جرثومه هایی هستندکه درنوکری امریکا واسراییل از هیچ عمل شنیعی ابا ندارند.برادران اهل سنت سعودیها راسنی نپندارند.چون انان باورهای عقیدتی خود راازابن تیمیه گرفتند.ابن تیمیه درمجموع فتاوای خود درجلد22صفحه248به صراحت پیروان ایمه چهارگانه(مالکی.حنبلی.شافعی.حنفی)رادرصورت توبه نکردن ودست ازعقیده خود برنداشتن کافر میداندومال وجانشان را حلال اعلام میکند.بالنتیجه جنگ سعودیها بایمنی ها جنگ شیعه وسنی نپندارند.بلاشک عربستان ازیک کشورباسیستم دموکراسی درکنار خود وحشت دارند.حمایتهای سران عربی هم بدلیل نوکری و وابستگی شان به امریکاست.چون هیچ یک ازانان پایگاه مردمی ندارند.انشاا... به حرمت رسول ا...مرگ ال سعود که بنیانگذار داعش جنایتکار با این بلوای مظلوم کشی نزدیک است. به کوری چشم بدخواهان باحفظ وحدت از همه نهضتهای ازادیخواه حمایت خواهیم کرد. (2770805) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۰:۵۹:۴۳
اونها خودشون حواسشون هست و خوب مب دونند دارند چکار می کنند شما بهتره حواست به کار خودت باشه (2770948) (alef-11)
 
میثم
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۱:۵۶:۲۱
بایستی دید در این میان کشور ما جزء محکوم کردن چه کمک دیگری میتواند به شیعیان یمنی کند در بحرین که چندان کمکی نشد وحکومت دیکتاتور بحرین دست به سرکوب شدید ملت شیعه ی انجا زد واب هم از اب تکان نخورد (2771006) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۳:۰۲:۲۹
خیلی هیجان انگیزه بسرعت داریم بسمت فینال مبارزه ی تاریخی حق و باطل نزدیک میشیم خیلی خوبه حالا ممکنه خیلیادرک نکنند که البته مایه تاسفه اما تاثیری در سیر تحولات نداره- روزگاری سخت اما تعیین کننده و البته با نتیجه ای شیرین در پیش رو داریم . بحول و قوه الهی (2771064) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۲۳:۵۰:۴۸
بنام خدا - پیامبر گرامی اسلام فرمود ((هرکس به من مژده مرگ عبدالله را بدهد من هم به او بشارت ظهور مهدی را خواهم داد )). دوستان انشاءالله خبرهای خوبی در راه هست . برای ظهور مهدی فاطمه بیشتر از قبل دعا کنید. (2771132) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۰:۳۲:۱۶
انگار داره یواش یواش لازم میشه که حاج قاسم به نواحی مرزی عربستان سعودی هم یه نیم نگاهی بندازه...حاجی یا علی بگو... (2771176) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۳:۰۷:۲۷
تخم تفرقه و نفاقی که در منطقه مدعیان رهبری جهان اسلام پاشیدند هنوز بطور کامل به بار ننشسته و این تازه جوانه آن علف زهر آگینی است که عاقبت مسلمانان منطقه و جهان را تا دوران جهالت به عقب خواهد برد. (2771294) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۰۹:۱۶:۵۷
مدتی ما جنگ کردیم آنان نگاه کردند حال ما نگاه کنیم آنان بجنگند. هم چین حال می ده ببینم این عربستان وحشی با امارات و قطر و بحرین و چند کشور فسقلی درگیر یک جنگ تمام عیار شوند و ما هم در امنیت کامل تو ایران حالشو ببریم. (2771479) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۱۱:۰۷:۳۹
بهتر نبود در این تحلیل سیر تحولات یمن از فوریه ۲۰۱۱ یا موج بهار عربی در یمن هم مورد اشاره قرار میگرفت و تلاشهای فراوانی که برای تامین ثبات و امنیت این کشور فقیر صورت گرفته اشاره وار ذکر می شد؟ مثلا جای طرح این سوال نبود که کنفرانس گفتگوی ملی و طرح دولت انتقالی و وحدت ملی و انتخابات ریاست جمهوری و بسیج نیروها و فشار آوردن حوثی ها بر فرایند مذکور و هم پیمانی آنها با علی عبداله صالح دیکتاتور سابق چگونه قابل تحلیل است؟ عبدربه منصور هادی که با انتخابات سرکار آمده بود چرا تحت حصر خانگی مجبور به استعفا شد؟ همه کشورهای منطقه غیر از سوریه و ایران از حملات ائتلاف عربی پشتیبانی کرده اند؟ و ... (2771617) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.