نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 280328
نیاز به ۴۰۰هواپیما در کشور
پرواز هواپیمای ۷۴۷ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به نیویورک که طی یک پرواز برنامه ای از تهران عازم نیویورک بود در اولین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجازه فرود در فرودگاه نیویورک را نمی‌یابد و این پرواز ناگزیر در یکی از فرودگاه‌های کانادا مسافرین خود را تخلیه می‌کند و این سرآغاز تحریم‌های امریکا علیه صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان می‌شود
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
اقتصاد نیوز در ادامه می نویسد: در این دوران پر فراز و نشیب دولت امریکا به بهانه‌های مختلف و در مقاطع زمانی خاص علیرغم صراحت مفاد کنوانسیون‌های بین المللی که هم ایران و هم امریکا عضویت آن‌ها را پذیرفته‌اند و جلوگیری از مخاطرات پروازی و برقراری پرواز ایمن از اصول بدیهی آن‌هاست تحریم‌های کشورمان را در این عرصه و سایر عرصه‌ها تشدید و با به خطر انداختن ایمنی پروازها تلاش کرده به نحوی چرخه حمل و نقل هوایی کشورمان را از فعالیت بیاندازند و لیکن علیرغم تمامی تحریم‌ها و کار شکنی‌های امریکا در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولین دولتی و بخش خصوصی تلاش گسترده‌ای برای تامین نیازهای کشور به هواپیما بعمل آورده‌اند که حاصل آن رسیدن تعداد ناوگان کشور به ۲۵۲ فروند هواپیما با ۴۱۵۱۳ صندلی است.

در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شش فروند هواپیمای فوکر۱۰۰و۲ فروند هواپیمای ایرباس و۶فروند هواپیمای ATR به صورت نو خریداری شده و بقیه هواپیماها به صورت کارکرده خریداری و یا اجاره و به ناوگان کشور افزوده شده‌اند و به دلیل تحریم‌هایی که کنگره آمریکا علیه کشورمان وضع کرده است تلاش دولت و شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برای خرید هواپیمای نو به نتیجه مورد نظر نرسیده است و اروپایی‌ها اگرچه تحریم مستقیمی در حوزه حمل و نقل هوایی علیه کشورمان وضع نکرده‌اند ولی در این رابطه ترجیح داده‌اند با بهانه ترس از اعمال مجازات‌های آمریکا در راستای سیاست‌های امریکا حرکت کننده و در برخی از فرودگاه‌های اروپا حتی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند. توافق ژنو و اشاره آن به رفع تحریم‌های هواپیمایی در موارد مربوط به ایمنی اگرچه فضای فی ما بین را تلطیف و نگاه بسیاری از بازرگانان و شرکت‌های هواپیمایی و سازنده قطعات در اروپا را به سوی تهران سوق داد و باب مکاتبات و مراودات را در خصوص تعمیر برخی از قطعات و موتور هواپیما و ارسال مدارک مربوطه به هواپیماها توسط بوئینگ را باز کرد ولی فضا کماکان مطلوب بازرگانان تشنه اروپایی نیست و در صورت حصول توافق بین ایران و ۱+۵ در مذاکرات جاری و بر اساس آنچه که گفته شده اگر رفع تحریم‌های ایران فقط در موارد مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای صورت گیرد بنظر نمی‌رسد چشم انداز روشنی برای امکان استفاده کشورهای اروپایی از بازار کشورمان وجود داشته باشد مگر اینکه جذابیت و شیرینی این بازار و نیاز کشور به بیش از ۴۰۰ فروند هواپیما عاملی باشد برای وسوسه و استفاده مطلوب ایرباس و سایر فعالین صنعت حمل و نقل هوایی اروپا از این فرصت و عبور از دیوار ترک برداشته تحریم‌ها که قطعا در این صورت هم صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان و هم ایرباس و سایر بازرگانان اروپایی برنده خواهند بود.

آنچه که از نتایج سفر اخیر جناب آخوندی به فرانسه و رایزنی ایشان با مسئول اجرائی شرکت هواپیما سازی ایر باس و سایر بازرگانان اروپائی بر می‌آید اشتیاق این شرکت‌ها به حضور در بازار ایران است و بنظر می‌رسد در خط شروع مسابقه برای آغاز یا ادامه فعالیت در ایران صف کشیده‌اند و هر گونه اقدامی را به امضای توافق و رفع موانع موجود موکول کرده‌اند البته شرکت‌های هواپیمائی ایرانی ترجیح می‌دهند شرکای تجاری خود را از بین کسانی انتخاب کنند که شرایط کار و بازار ایران را می شناسند و در شرایط تحریم همکاری خوبی با کشورمان داشته اند یا درآینده در فضای رقابتی قیمت و کیفیت بهتر و شرایط همکاری مناسبتری ارائه کنند.

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و سند چشم انداز به بیش از ۴۰۰ فروند هواپیما در ظرفیت‌های مختلف نیاز دارد . البته پژوهش دیگری که به سفارش سازمان هواپیمائی کشوری و توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام شده نیاز کشور به هواپیما در افق سند چشم انداز را بیش از ۵۸۰ فروند هواپیما برآورد می‌کند . صرف نظر از تفاوت تعداد هواپیمای مورد نیاز بایستی تلاش و تدبیر گسترده‌ای برای تحقق نیاز کشور صورت گیرد تا خواست به حق مردم برای استفاده از هواپیماهای با کیفیت و خوب تحقق یابد وبا توجه به اعتبار کلان مورد نیاز برای خرید هواپیما ، کمک دولت در تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به شرکت‌های هواپیمائی خصوصی و اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورایعالی هواپیمائی در آزاد سازی نرخ بلیط شرایط و انگیزه را درشرکت‌های هواپیمائی را برای تحقق این خواسته فراهم می‌کند ضمن اینکه عملیاتی کردن این تعداد هواپیما در کشور الزامات دیگری ازجمله بروز کردن تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه های کشور ، آموزش و تربیت نیروهای متخصص و بالا بردن استانداردهای آموزشی ، اصلاح ساختار سازمان هواپیمائی کشوری ، تصویب طرح جامع حمل و نقل هوائی کشور ، ایجاد بانک توسعه حمل و نقل هوائی ، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در فرودگاه‌ها بویژه در فرودگاه‌های بین المللی ، تمرکز سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها در سازمان هواپیمائی کشوری و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با صنعت را نیاز دارد که امید است با مساعدت همه جانبه دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در این صنعت تحقق یابد . بر اساس مطالعات و پژوهش‎های صورت گرفته نیاز کشور به ناوگان هوایی مشخص شده است و حتما وزیر راه و شهرسازی برنامه‎ای در سر دارد و باید منتظر بود تا این برنامه‎‎ها تدوین و اجرایی شود.
 
کلمات کلیدی : هواپیما
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۱۸:۳۹:۰۰
عوض خرید 400هواپیما خطوط ریلی سریع السیر را توسعه دهید تا به سفر هوائی کمتر احتیاج باشد (3013087) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۲۰:۳۱:۰۷
400 هواپیما اگه روسی باشه با میانگین سرنشین 200 نفره باید به 80000 خانواده از حالا تسلیت گفت.
انالله و انا الیه راجعون (3013226) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۱:۵۸:۱۴
به ولله اول به يك مدير با لياقت در هواپيمايى نياز داريم هواپيما در نوبت بعد. (3013517) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.