نظر منتشر شده
۱۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 268197
دولت سیاسی و سیاست انتخاباتی
فرشاد مهدی‌پور، 3 اردیبهشت 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۱
دولت یازدهم، یک دولت ائتلافی است؛ برآمده از حاصل‌ضرب نیروهایی که می‌خواستند به قدرت بازگردند و نقطه توافق‌شان نفی هشت‌ساله صدارت آقای «محمود احمدی‌نژاد» بود. با ایده‌ها و آرمان‌هایی متفاوت و مختلط. درست مشابه آن‌چه در یک وضعیت واقع‌گرایانه (پراگماتیستی) رقم می‌خورد و مهم آن است که رضایت‌مندانه‌ترین گزینه انتخاب شود و نه الزاما درست‌ترین آن. شاهد این ادعا، یکی رای ۵۰ و یک درصدی به دولت است و دومی هم، تمایلی که در رییس‌جمهور منتخب در روزهای اول پیروزی‌اش وجود داشت تا نام دو رییس‌جمهوری سابق را به عنوان حامیان اصلی و شرکایش در این پیروزی، اعلام و از آن‌ها قدردانی کند. شواهد بر تایید این ائتلافی بودن بیش از این‌هاست و می‌توان نحوه انتخاب وزیر علوم را نیز مثال زد که چون ظاهرا، سهمیه جریانی خاص بود تا انتها نیز بر این موضع پافشاری شد.

دولت ائتلافی، لاجرم چشم به رای و انتخابات دوخته، چون نسبت به عقبه اجتماعی و توده‌های هم‌سو با خود نگران است؛ اگر کفه هواداران و موافقانش فزونی بگیرد، گونه‌ای عمل خواهد کرد و اگر کفه منتقدان و مخالفانش، شکلی دیگر. این‌که وجه درونی و مبنایی چنین نگرشی چیست، می‌تواند محل اختلاف باشد و برخی آن‌را به فقدان یا پایین‌بودن اعتماد به‌نفس ربط دهند و بعضی دیگر به نگرش‌های سیاسی حاکم بر دولت. در این‌جا فرض بر آن است که چون دولت متشکل از عناصر سیاسی است و ائتلاف برای آن‌ها جنبه کارکردی و موقتی دارد، به‌دنبال تعقیب سیاستی کلان‌تر هستند که می‌توان نامش را «خط‌مشی انتخاباتی» گذاشت.

دو نشانه بارز بروز این سیاست را باید در سخنرانی‌های ابتدا و انتهای فروردین ۹۴ رییس‌جمهور و معاون اول او جُست: اول این عبارت پیام نوروزی که «...دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما به‌ وجود آورد»، بیان‌گر سمت و سوی دولت در توجه به انتخابات است، مجلسی (چه شورا و چه خبرگان) ایجاد شود که آرامش بیش‌تری را فراهم آورد؛ تجربه یک سال و نیم اخیر دولت می‌گوید که گلایه‌های مکرر از نمایندگان منتقدی بوده که به زعم آن‌ها، آرامش فضا را برهم زده‌اند و حال باید بروند تا دولت راحت‌تر برنامه‌هایش را به پیش ببرد و کشور، دچار ثبات بیش‌تری شود (دلالت‌های بیش‌تر در این سخن هست که نیازمند بسط بیش‌تری خارج از مجال کنونی است).

عبارت دوم که مربوط می‌شود به معاون اول رییس‌جمهور و از قضای روزگار در جمع یک حزب سیاسی گفته شده و بازهم برحسب اتفاق در یک مجموعه دولتی (سعدآباد تهران) این است: «کارگزاران امسال باید این نقش ]تلفیق کردن تجربه حزبی و نزدیکی با دولت کنونی برای افزایش نقش‌آفرینی در جامعه[ را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود». این عبارت را می‌شود بدین‌‌گونه هم خواند که اگر مجلس بدی شکل بگیرد، کار دولت تمام است! پی‌آمد اصلی این حرف آن است که دولت به واسطه ابزارهایی که در اختیار دارد (یکی‌اش همین حزب کارگزاران سازندگی)، نباید بگذارد که مجلس بدی شکل بگیرد و مجلس بد هم می‌شود، آرامش‌برهم‌زن و بی‌ثبات‌کننده کشور.

این‌که دولت‌ها حق دخالت در انتخابات را دارند یا نه، مبحث روشنی است، هرچند که چنین اقداماتی از سوی صاحبان این دیدگاه‌ها، مسبوق به سابقه است و در دوره ریاست جناب آقای اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حزب دولت‌ساخته کارگزاران سازندگی متشکل از ۱۶ وزیر و معاون رییس‌جمهور تشکیل شد تا فهرستی برای انتخابات مجلس پنجم بدهد و آرایش سیاسی کشور را دگرگون کند؛ حالا نیز دقیقا عناصری از همان حزب، در یک دولت ائتلافی حضور دارند و برنامه مشابهی را پی‌گیری می‌کنند.

***
می‌شود این حرف‌ها را رها کرد و بعدترها هم به مساله مداخله دولت در انتخابات پرداخت؛ مضمون اصلی این نوشته، بیان این نکته است که دولت ائتلافی به‌خاطر نداشتن پای‌گاه رای تثبیت‌شده، چشم‌انتظار نتیجه انتخابات است و بزرگ‌ترین پروژه دولت در تمامی بیست ماهه گذشته نیز، حل و فصل پرونده هسته‌ای بوده. گمانه رایج این است که ممکن است دولت در انتخابات آتی، از دست‌آوردهای مذاکرات هسته‌ای بهره ببرد و پیروز انتخابات شود... این اتفاق نامیمونی نیست و اگر دولت موفق شود که شر تحریم‌ها را از سر مملکت بردارد، چرا باید از پیروزی متعاقب او در انتخابات ناراحت شد؟ لیکن نکته نگران‌کننده این است که مبادا دولت، مسیری را طی کند که در آن و به هر شکل ممکن، توافق حاصل شود.

به عبارت دیگر، حصول توافق خوب عاملی اثرگذار بر انتخابات آینده نباشد، بلکه تلاش‌ها بدین‌نحو سامان یابد که حتما توافقی صورت بگیرد (چه خوب و چه بد) تا در انتخابات موثر باشد و به‌جای آن‌که پیروزی در انتخابات، نتیجه این تحولات باشد به جزیی از راه‌حل مذاکرات هسته‌ای بدل می‌شود. چنین نگرانی‌ای را نباید چندان دست‌کم گرفت.
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۲۹:۵۲
این مردم انقلابی غیر از آرمان‌های امام راحل و خون شهدا با احدی عقد اخوت نبسته‌اند لذا در ادامه انقلاب و راه شهدا منتظر خواص نمی‌مانند. (2842473) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۳:۱۶
بله با کسی عقد اخوت نبسته اند. اما انتخابات باید سالم و رقابتی باشد نه اینکه یک جناح همه امکانات تبلیغاتی را داشته باشد و جناح دیگر محدودیت داشته باشد. به گونه ای نشود که فردی با زیر 5 درصد کل آرای مردم یک شهر برود مجلس. این را می شود گفت نماینده مجلس؟! آیا قوانین انتخاباتی ما مخصوصا مجلس دچار ضعف شدید و عقب ماندگی نیست؟ (2842989) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۲۴:۵۵
دولتمردان ما بدانند تکریم واقعی خون شهیدان زنده نگه داشتن روحیه استکبار‌ستیزی در جامعه و ایستادگی تا آخر در مقابل زورگویی‌های آمریکا است. (2843478) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۲۵:۱۴
وقتی که خداوند متعال روزی‌دهنده است آمریکا هم با تحریم‌ها هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با اعتماد بی‌جا به شیطان بزرگ نگذاریم ثمرات خون شهیدان آسیب ببیند. (2843479) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۰:۲۴:۳۴
خدا عقل داده راه زندگی و کسب در امد را خود انسان درست انتخاب کند هیچ جای کلام خدا ننوشته گونی پول واسه بنده هاش می فرسته! (2844039) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۸:۱۴:۱۴
کار رو نشون بده! (2845479) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۳:۴۴
کشور مسیحی ونزوئلا سفیر عربستان را به‌خاطر مسئله یمن اخراج کرد ما که کشور مسلمان و شیعی هستیم چه کرده‌ایم؟ یمنی‌ها ان‌شاءا... بالاخره پیروز می‌شوند ولی سهم دستگاه دیپلماسی ام‌القرای جهان اسلام در این میان چه خواهد بود؟ پاسخ عملی این سوال می‌تواند مایه سرافرازی یا شرمساری ما باشد. (2843497) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۴:۰۲
دولت در اوهام مذاکره منطقی با چه کسانی است؟ مگر آمریکای جنایتکار و نوکران جیره‌خوارش در منطقه و ولیده نامشروع او اسرائیل غاصب و تکفیری‌ها با منطق به قتل و غارت و تخریب مردم مظلوم منطقه در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، بحرین، یمن، غزه و... اقدام می‌کنند؟ (2843499) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۸:۱۷:۰۵
وقتی دولت تدبیر امور اقتصادی داخل را نداشته باشد، چشمش به خارجه! (2845483) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۵۶:۴۸
ما بازنشستگان که اکثراً از درآمدهای پایین برخورداریم در کجای دولت راستگویان و باسوادها قرار داریم؟ و آیا فکری به حال درآمدهای زیر یک میلیونی می‌شود؟ آیا می‌توانند تصور کنند که در یک ماه با یک میلیون و یا ۶۰۰-۷۰۰ هزار تومان حقوق چگونه می‌توانند به رتق و فتق امور جاری زندگی بپردازند؟ (2843621) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۸:۲۰:۴۹
توافق همه چیز را حل خواهد کرد. زیاد غصه نخور!!! (2845487) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۰:۲۳
در عجبم از این مدعیان اصلاح‌طلبی ... که یک فرد بی‌گناه را به جرم یک سوال ساده به باد کتک می‌گیرند. عرض می‌کنم شایسته است ابتدا خود را اصلاح کنند و ظرفیت خود را بالا ببرند، اصلاح جامعه پیش‌کش! (2843634) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۰:۵۰
بعد از حذف نماد انرژی هسته‌ای از اسکناس‌های پنج هزار تومانی دستاورد دیگری از دولت تدبیر و امید رونمایی شد؛ حذف تصویر مسجدالاقصی از پشت اسکناس‌های دو هزار تومانی و جایگزینی خانه‌ای تاریخی در یزد! همچنین نماد ماهواره امید جای خود را به یک کاسه و بشقاب گلی دوران‌های گذشته داد. زهی تاسف! (2843636) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۳:۱۶:۵۵
با همین تصاویر پول ها تفرقه بین مردم می اندازند تصاویر که چیزی را عوض نمی کند. (2843969) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۸:۰۸:۵۱
اتفاقا این تغییر ات خوب هستند.توهمی نیستند. (2844206) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۴۹
یک آقایی که همگان با توانمندی ایشان در صنعت قورمه‌سبزی و بزباش در این دولت آشنا هستند از ترس روی کار آمدن نیروهای غیروابسته به دولت در مجلس آینده از هم‌اکنون شیوه فرافکنی را در پیش گرفته و دادن نسبت‌های ناروا به جناح رقیب را شروع کرده است. اما این فرار به جلو دردی را از او و سوابقش درمان نمی‌کند. (2843648) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۳:۱۱:۴۱
مسعود خان! از نظر شما اگر حزب و نماینده شما بره تو مجلس اون انتخابات سالمه سالمه ولی اگر خدایی نکرده یک نفر مخالف دیدگاه های شما از طرف همین مردم رای بیاره اون انتخابات ناسالم و مشکل داره...

بابا تورو خدا دست بردارید از این توهمات و تیوری پردازی هاتون ...

کلیاتی رو مطرح می کنید برای خودتان و برای خودتون اسمان و زمین رو با هم می دوزید که نه خودتون می تونید ثابتش کنید و نه کس دیگه ای (2844154) (alef-11)
 
سوادکوهی
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۸:۵۹:۵۵
جناب آقای دکتر توکلی با سلام و عرض ادب و احترام
دیشب در مناظره تلویزیونیی 22/40دو نماینده مخالف و موافق طرح استانی شدن بحث کرده اند آقای حسینی مدعی شد از 275نماینده فقط ده نفر خبره و کار بلدند بقیه چیزی سرشان نمیشه !! این بحث قابل تامل بود اما آ؛قای جهانگیری حرفهای متین زده اند گرچه 5 دقیقه دیرتر رسید
شما می دانید که روش انتخابات فعلی در بعد شهری مردم بر اساسس سلایق به منظور رای ـآوردن نامزد موزرد نظر از هم گوی سبقت می گیرند و این سبب می شود اکثریت قریب اتفاق مردم به نماینده رای بدهند و آمار انتخاباتی بالا رود ولی اگر استانی شود مردم روستا مردم شهر های کوچک مردم قصبات رغبتی برای شرکت در انتخابت نشان نخواهند مردم به انگیزه اینکه فلان نامزد اگر بیاید چنین و. چنان می کند حضوری فعال دارند اما همین مردم رای نخواهند داد و این طرح شکست پذیر و برگشت دادن آن هزینه بر هست حساب فرمایید کسی کسیکه در روستهای هزار جریب بهشهر زندگی می کگند و یا در جواهرده و یا اینکه در مناطقی چون لفور سوادکوه و یا دور دست بابل یعنی ... انتخابات استانی بشه رمقی برای خود نمی بیند که در انتخابات شرکت کند
در مناظره دیشب از دیدگاه من بی سواد آقای جهانگیری آنچهرا که مدعی می شد در عمل منافات دارد از امام گفت که میزان رای مردم هست خب اگر این مردم شرکت نکنند این میزان چقدر خواهد بود در جایی دیگر گفت امام فرمود مجلس در راس امور هست همه این را می دانند ایشان گفت که امروز مجلس در راس امور نیست فانون گذاری شغل دوم نماینده ها می باشد اگر یک نماینده شهرستان که برای رسیدگی به حو.زه چند روز در مجلس حاضر نمیشود اگر استانی بشود ایشان هفته یک بار هم در مجلس نخواهد ماند
با توجه به شناختی که از جنابعالی دارم و به عقیده و افکار بلند بی تکبر و بی آلایش شما اعتقاد دارم و مدیری توانمند و فعال نماینده ای قابل قبول می باشید در خصوص طرح استانی شدن انتخابات دقت نمایید که به مصلحت نظام و کشور نیست
با تشکر : سوادکوهی (2844229) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۸:۱۲:۰۷
آیا دولت الان همه ی امکانات را در دست ندارد؟ پس معلوم است چه کسانی رای می آورند!!! (2845477) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۳:۳۰:۵۲
از جانب خودت حرف بزن ، جمع نبند همه رو با خودت . (2843073) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۵۹:۲۹
این رویای دوم خردادی‌ها که روزی بتوانند ایران را وادار به کرنش در مقابل آمریکا بکنند هرگز تعبیر نخواهد شد. فرزندان معنوی امام‌خمینی(ره) با پرچمداری رهبر معظم انقلاب پوزه شیطان بزرگ را به خاک خواهند مالید. (2843630) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۱:۴۰
اگر جلوی مفاسد اقتصادی گرفته شود، اگر به جای پورشه به کشاورزی کمک شود. اگر محکم در برابر غرب بایستیم، اگر افراد مروج غربی شدن در محیط‌های دانشگاهی را طرد کنیم اگر فاصله ۲۲ میلیونی حقوق‌ها برداشته شود و اگر مدیریت به افراد کاردان سپرده شود، غرب چنین دچار توهم نمی‌شود که بعد از انرژی هسته‌ای بخواهد به سراغ موضوعاتی مثل موشک‌ها و حقوق‌بشر و... برود. (2843637) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۳۵:۳۵
اگر اصلاح طلبان و اعتدال طلبان نتوانند با صداقت, درایت وبهره گیری هوشمندانه از پتانسیل مردم ساختار حقیقی نظام را از ناکارآمدی خارج کنند, اقتدار طلبان و انحصار طلبان با واپس گرایی و ناکارآمدی نهادینه شده ای که سالهاست با خود همراه دارند, مردم را به سوی اندیشه ی ناکارآمدی ساختار حقوقی نظام سوق می دهند... (2843320) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۲۰
اصلاح‌طلب‌ها از یک‌ طرف جانباز جنگ را به خاطر یک سوال به باد کتک می‌گیرند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند از طرف دیگر دم از تحمل مخالف می‌زنند. حرکت آنان درست شبیه حرکت گروهک نفاق در اوایل انقلاب است که با شعار آزادی روی صورت مردم تیغ موکت‌بری می‌کشیدند. چنین رفتاری با یک جانباز ۷۰ درصد قلب انسان را جریحه‌دار می‌کند. (2843645) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۰:۴۶:۲۳
آن کسانی که چنین رفتار کرده اند اصلاح طلب نبودند بلکه برانداز بودند..لطفا این دو را یکسان ندانید همانطور که ما اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل و جبهه شبه تروریستی پایداری را یکی نمیدانیم. (2844058) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۲:۰۱:۴۶
خدا خیرت بده بابا الان بدنه مدیریت کشور دست همون مدیران یک شبه مدیر شده است بابا (2843877) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۰:۰۹
دولت 17 درصد به حقوق کارمندان و کارگران اضافه کرده ولی از سوی دیگر کمک هزینه عائله‌مندی کارمندان را قطع نموده است از طرف دیگر روزانه 15 میلیون تومان به یک مربی خارجی پول می‌دهند. معلوم است که وضع معیشت ما کارمندان خوب نخواهد شد. (2842474) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۴:۲۱
به رئیس‌جمهور محترم عرض می‌کنم تنها مشکل ما مذاکرات هسته‌ای نیست که تمام هم و غم دولت به آن گره خورده است. مشکلات ناشی از بالا رفتن سن ازدواج، تهدید کاهش نسل، بیکاری و اعتیاد، نداشتن مسکن، معضلات فرهنگی و ده‌ها مورد ضروری دیگر هم نیاز به تدبیر و گره‌گشایی دارد. (2843500) (alef-11)
 
س
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۱:۴۱:۴۰
شما درواقع مشکلات اکثریت جامعه را نام بردید، مشکلاتی رو که هر روز بنده و جنابعالی و قاطبه ی مردم با آن مواجه هستیم، چند عامل مهم و کلی باعث این مشکلات شده که به نظر میرسه دولت دو مورد از اونها رو شناسایی کرده و در تلاش برای رفعشون هست یکی فساد نهادینه شده در اقتصاد کشور و عدم قانونمندی شفاف در این حوزه و دوم هزینه کردن از زندگی و سرنوشت یک ملت برای 1000 مگاوات برقی که در نیروگاه بوشهر قرار است تولید شود. که البته حل معضل اول دست خودمان است و دومی به خارجی ها هم مربوط میشود و متاسفم از این که بگم حل اولی سختتر به نظر میرسد. (2844417) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۴:۴۴
حقوق کارگر 17 درصد افزایش یافت ولی لبنیات بی‌سر و صدا 35 درصد کالاها و خدمات دیگر نیز! یعنی کارگر در همان جای خود (فقر) ماندگار است! (2843502) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۲:۲۴
مرا توجیه کنید وقتی در طول سال لبنیات سه بار گران شده، قیمت مرغ از ۵ هزار تومان به ۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده و نان را هم تا ۴۰ درصد گران کرده‌اید و ۳۳ درصد هم به قیمت پول برق و گاز اضافه شده چگونه تورم به زیر ۱۴ درصد رسیده است؟ در سبد مصرفی اندازه‌گیری تورم کالاهای مصرفی و خدمات اصلی گویا غایب بوده‌اند. (2843638) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۳:۱۴:۰۷
مهم اینه که شیبش ملایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم بوده!!!

ظریف با کری مذاکره کنه همه مشکلات حل میشه
دلار میشه 1200 تومان
سایپا دیگه خودرو اشغال تحویل مردم نمیده
مردم دیگه هر سال گوشت برزیلی نمیخرن
وضعیت کشاورزها خوب میشه

همه چی خوب میشه. اخه از نگاه برخی کلید تمام این مشکلات در دست کری و اوباما است نه سومدیریت در کشور (2844155) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۵:۰۷
چند ماه قبل قیمت نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. چند روز پیش در تهرانپارس جنب مترو وقتی به نانوایی مراجعه کردم برای هر عدد نان سنگک معمولی ۱۳۰۰ تومان پول پرداخت کردم. حال چگونه تورم را ۱۴ درصد اعلام می‌کنند؟ آیا قشر ضعیف جامعه حق زندگی ندارند. (2843649) (alef-11)
 
رامتین
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۱:۳۴:۴۴
معلومه که داری دروغ میگیرد در تهرانپارس دو ایستگاه مترو یکی بنام خود تهرانپارس واقع در بزرگراه رسالت و یکی هم مترو فرهنگسرا واقع در خ جشنواره و تا آنجایی من مدیونم تو هیچ کدوم از ایستگاه کارشان نانوایی نیست چرا حرف دروغ میزنی من منکر این قیمتی که شما ،فتد نیستم ولی به دروغ چیزی نگید (2844107) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۵:۴۵
اگر دولت مدعی است بودجه لازم برای افزایش بیش از ۱۴ درصد حقوق کارمندان را ندارد، پس چگونه و از چه راهی فوق‌العاده شغل مدیران ستادی را تا ۳۵ درصد افزایش داده است؟ (2843650) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۸:۵۵
نان بربری ۴۵۰ تومانی در اراک با قیمت ۸۵۰ تومان عرضه می‌شود این دولت قرار بود نان را سر سفره مردم بیاورد ولی در عمل غیر از عزت و اقتدار ایران که در مذاکرات هسته‌ای خدشه‌دار شده نان را هم از سر سفره مردم بیرون برده‌اند تدبیر از این بهتر وجود ندارد. (2843654) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۰:۵۵
دولتمردان چگونه حاضر نیستند پرداخت یارانه چند هزار مرفه بی‌درد جامعه را قطع کنند؟ (2842476) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۵۵:۳۶
بخاطر اینکه اولای هدفمندی شما ها میگفتید یارانه برای همه است حق همه هست ! پول نفتشونه هرکی بخواد بنزین بخره هرکی هم نمیخواد نگهداره . آلزایمر تو جوانی خیلی خطرناکه دوست من ! (2842516) (alef-11)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۳۸:۳۷
شما علم غیب دارید که این دوستمون که سوال کردند همین دیدگاه رو دارند ؟

تهمت زدن از آلزایمر در جوانی خیلی بدتره دوست عزیز (2842949) (alef-13)
 
م
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۴:۳۳:۴۴
معلومه جزو کدوم دهک هستین. دهک سیری ناپذیرها (2843172) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۵:۵۲
یعنی همه حرف مارو قبول دارند ، چه اعترافی کردی ، الزایمر بد دردیه (2843507) (alef-11)
 
milad
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۳۲:۰۸
دولت قبل اشتباه کرد شما باهوشها چرا همون راهو دارید میریدf (2843704) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۶:۰۷
چون برامده از قشر ثروتمند هستند (2842549) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۲:۰۷:۰۳
بر امده از قشر ضغیف را دیدم! همه را خواست گدا کند جز دورو بری های خودش!! (2843881) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۲۳:۴۴
به خاطر انتخابات دوست عزیز. دولت به حمایت ثروتمندان در انتخابات بعدی بسیار امید دارد. (2843476) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۳:۱۵:۰۶
معاون اول رییس جمهور خودش ادعان کرده که نگران از دست دادن رای ها ست و واسه همین برای حذف انها مرددند. اگر خواستید لینکش را هم که خبرگزاری ها منتشر کردند در ادامه همین پست منتشر می کنم (2844156) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۱:۱۸
آقای رئیس‌جمهور اظهار داشته‌اند از کجا بدانیم که در بین 80 میلیون ایرانی کدام ثروتمند و چه کسی ثروتمند نیست. آیا واقعا لیست کارخانه‌داران، لیست صاحبین شرکت، لیست پزشکان و مدیران و ... برای ایشان و دولت مشخص نیست؟ چرا باید اکثریت جامعه به پای ثروتمندان و مسئولیت‌ناپذیری دولت بسوزند و بسازند؟ (2842477) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۶:۳۹
دولت نمی خواهد پایگاه رایش ازدست بدهد (2842551) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۰۱:۵۹
نه عزیز دل، واقعا مشخص نیست. سیستم جامع اطلاعات مالی در کشور ما هنوز به وجود نیومده، بسیاری از افرادی که مشاغل آزاد دارند به سادگي فرار مالیاتی میکنند اما کارمندان زیر ذره بین هستند. در سال هزاران نفر خانه کرایه میدن به هر قیمتی که عشقشون می کشه ولی ریالی مالیات نمیدن. (2843543) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۲۹:۳۵
یک سری به بانک ها بزنه و معاملات املاک همه مشخص میشه (2842937) (alef-13)
 
عبدی
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۲:۴۳:۱۰
متاسفانه آنقدر اطلاعات ضعیف است که مسئولان دولت قبل را که از اختلاس و رانتخواری داشتند میترکیدند را بعد از پایان دولت اعلام کردند ثروتشان در دوران تصدی فرقی نکرده است؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! و این در حالی است که برای مردم کوچه و بازار این موضوع مثل روز روشن بود! (2844145) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۲۵:۱۵
دولتی که همینقدر اطلاعات نداشته باشد چطور کشور را اداره می کند؟؟؟ (2843480) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۱:۰۸:۳۵
داداش مشكل از اونجا شرو شد كه پول نفتو اووردن سر سفره! اگر اين يارانه پول نفت باشه مال همه س، ثروت مند و فقير فرقي نداره و همه به يه اندازه سهم دارن، تازه اون كارخونه داري كه واسه كلي جوون كار فراهم كرده بيشتر سهم داره!!! بايد شعار رو بذاريم كنار و اسمشو بذاريم كمك به اقشار كم درامد، اونوقت ميشه يه كاريش كرد...
مشكل از شعاراي دولت قبله كه با اجراي اشتباه هدفمندي اقتصاد اين كشورو كه اونموقه اتفاقن درامد نفتي بالايي هم داشت به زانو دراورد (2843820) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۲:۵۵
مسئله همدلی یک معادله است وقتی دولت منتقدان خود را افراد کم‌سواد معرفی کند، چطور ملت می‌تواند با دولت همزبان باشد. بهتر است دولت با رفتار خود و دور کردن افراد غوغاسالار از کابینه ابتدا همدلی خود را ثابت کند خواهید دید که مردم به پای دولت حتی جان خواهند داد. پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی قابل اجراست به شرط آنکه دولت از ابتدا پایه‌ریزی درستی در کارهای خود داشته باشد. (2842482) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۷:۰۲
دولت با هاشمی همدل است.ایا این کافی نیست (2842554) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۶:۵۵
دهها برابر این استفاده از امکانات دولتی در دولت قبلی بود شماها چرا صداتون در نمی اومد؟ (2842997) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۸:۱۱
نظر من رو بخواید 8 سال تمام احزاب و فعالان اصلاح طلب بایکوت شدند و منکوب شدند . حالا که با تلاش دولت را در دست گرفته اند حقشان است. نوش جانشان. من که موافقم. مثل اون 8 سال احمدی نژاد که ما موافق نبودیم و دهها برابرش را ا ستفاده کردند و صدای آقایان عدالت خواه در نیامد! (2843004) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۲۸:۴۹
به نظر شما این رویه درست است که هر دولتی که سر کار می آید 4 یا به عبارتی 8 سال تمام منتقدان خود را ساکت کند بعد منتقدین در دولت بعدی سر کار بیایند و قبلی ها را ساکت کنند. متاسفانه چیزی که در این دولت و دولت های گدشته اتفاق افتاده است. ای کاش می شد که ما روزی با هم همدل و همزبان شویم و تنها به فکر منافع ملی می بودیم نه منافع جناحی. (2843489) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۸:۵۲
در یک انتخابات فراگیر و گسترده و با مشارکت بالای مردم و ردصلاحیت اندک یا بدون رد صلاحیت . اصلاح طلبان همواره برنده انتخابات هستند و خواهند بود. (2843006) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۱۹:۵۵
اره راست میگی هنوز یادم نرفته سال اخر دولت اقای خاتمی در دانشگاه چه اتفاقی افتاد (2843678) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۳:۱۷
سرانجام غفلت و خوش‌بینی صاحبان تفکری که بنا دارد به هر قیمتی شده به یک توافق با طرف مقابل دست یابد از دست دادن دستاوردهای دانشمندان و شهدای هسته‌ای و دستیابی سرویس‌های جاسوسی غرب به مهم‌ترین اطلاعات امنیتی و نظامی کشور و پایمال‌شدن عزت و استقلال ملت ایران خواهد بود. (2842485) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۵۵:۳۵
علی‌رغم دادن امتیازهای فراوان به گروه 5+1 هر روز شاهد عربده‌کشی‌های استکبار جهانی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای و توافق‌های مربوط به آن هستیم. رئیس جمهور آمریکا، وزیر خارجه‌اش و سناتورها هر کدام به نوعی از عدم لغو تحریم‌ها سخن می‌گویند و به تحقیر بیشتر تیم هسته‌ای ما مشغول‌اند. واقعاً از این نحو تعامل با شیطان بزرگ به ستوه آمده‌ایم. (2843620) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۵۹:۵۵
آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای اینکه در این زمان که مذاکرات هسته‌ای به نقطه حساس و مهم رسیده بتوانند تیم‌ هسته‌ای کشورمان را تحت تاثیر قرار بدهند و امتیاز بیشتر بگیرند هم بین خودشان (یعنی کنگره و ریاست‌جمهوری) و نیز اعضای ۵+۱ و هم بین عوامل داخلی تقسیم کار کرده‌اند (2843632) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۵:۲۳
در شهرهای ملارد، قدس، شهریار و اندیشه بنرهای زیادی در مدح رئیس‌جمهور در خصوص توافق هسته‌ای در مکان‌های گوناگون نصب شده است. اولا چرا به زور می‌خواهند به مردم بقبولانند که در توافق پیروز شده‌اند ثانیا چه لزومی دارد برای بیانیه مطبوعاتی لوزان که به اذعان تیم مذاکره‌کننده کشورمان هنوز نه به دار است و نه به بار این همه از بیت‌المال هزینه شود؟ (2842488) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۴۲:۰۹
زمان احمدی نژادتون یادتون رفته چندین برابر این بنرها نصب بود و صدایی از شماها در نمی اومد؟ (2842964) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۵:۰۷
روزانه میلیون‌ها تومان هزینه چوب، طناب، پارچه، چسب، بنر و پوستر تبلیغاتی که بعضا ضرورتی هم ندارند به مناسبت‌های مختلف در سراسر کشور از جیب دولت و دیگر سازمان‌های دولتی و غیردولتی و آحاد مردم می‌رود و بعد از چند روز به دور ریخته می‌شود. چه خوب است این هزینه‌ها جلوگیری و در موارد نیاز به کار گرفته شود تا مورد رضای خداوند متعال قرار گیرد. (2843505) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۰:۱۷:۴۸
کاش روز قدس و 22 بهمن رو هم اشاره می کردید. (2844031) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۲۱:۰۴
کار اشتباه اشتباه است چه زمان این دولت چه دولت قبل
ریخت و پاش کنند چون دولت قبل هم انجام میداده؟؟ پس کی قراره سیستم ما درست بشه؟؟ (2843679) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۱:۵۱
بین سالهای 84 تا 92 تمامی نهادهای قدرت از مجلس و دولت گرفته تا نهادهای خارج از دولت و مجلس که به طور سنتی همواره در اختیار و قدرت اصولگرایان بوده است . در اختیار و تملک اصولگرایان بود. جالب اینکه در همین زمان ایران بالاترین درآمدهای نفتی تاریخش را داشت. بگذریم که مجلس هفتم که اکثریت اصولگرا بودند نیز سال 82 تشکیل شد و مجلس نهم هم که اکثریت اصولگرا است تا پایان سال 94 روی کار است. حال سوال اساسی و مهم این است که نتیجه رفتار و عملکردهای اصولگرایان در این سالها چه بوده است؟ اینان دیگر بهانه ندارند که بگویند اصلاح طلبان کارشکنی کرده اند و چه و چه. چون هیچ نهادی در اختیار اصلاح طلبان نبوده است. دولت اصولگرا و مجلس اصولگرای همسو با دولت و تبلیغات فراوان و تبلیغات فراوان و عجیب و غریب در مدح دولت از تریبونهای مختلفی چون صدا و سیما و نماز جمعه و حتی بعضا بسیج و ... . نتیجه چه بوده است؟ وضعیت اقتصادی . سیاست داخلی . خارجی. فرهنگ. مسائل اجتماعی . پرونده های قضایی. محیط زیست و ... در پایان این سالها یعنی تا پایان شهریور 92 چه بوده است؟ گرچه عملکرد دولتها حتی پس از پایان کارشان نیز تا چندین سال بعد نیز بر جای می ماند همانگونه که دولت روحانی یک زمین سوخته و ویرانه ای را تحویل گرفته است که حالا حالاها با توافق هسته ای و مدیریت دقیق و هوشمند و عقلانی داخلی و ... حداقل 5 سال زمان می برد تا به سر جای اول یعنی سال 84 برگردد. حال سوال اساسی تر این است که چرا اصولگرایان مسوولیت اقدامات و عملکردهای تاریک و منفی تمام این سالها را بر گردن نمی گیرند؟ چرا به مردم پاسخگو نیستند؟ نه دولتمردان احمدی نژاد پاسخگو هستند- البته که برخی محکومیت قضایی پیدا کردند و به زندان رفته اند و باید در زندان از آنان سوال نمود!- و نه نمایندگان مجلس و نه فعالان سیاسی این جناح در خارج از دولت و مجلس.. با این وضعیت سامان مملکت مشکل است. مهمترین اصل در رشد و توسعه یک کشور. مسوولیت پذیری مسوولانش و بعد موظف بودن به پاسخگویی است. حال اصولگرایان از هراس از دست دادن نهاد مجلس پس از از دست دادن نهاد دولت. کوچکترین نقطه ضعف دولت را بزرگنمایی کرده و هیاهوی رسانه ای به راه می اندازند. چیزی که دهها برابر بدتر و غیرقانونی تر از آن را در دولتهای نهم و دهم ندیدند یا نخواستند ببینند.! (2842987) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۳۱:۰۹
چرا کشور را به اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم می کنید؟؟؟ به نظر من مسولین به اندازه کافی دعواهای جناحی می کنند بهتر است ما فقط به فکر کشور و مردم باشیم. (2843491) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۲:۴۷:۴۵
نگفتی که اصولگرایان تازه طلبکار هم هستند پاسخگو ییشان برای خودشان حداقل طلب کار نباشند تمام فساد ها را هم نگفتی وده چیز دیگر (2843927) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۳۸:۰۰
آسمون به ریسمون بافیدن و تحلیل نامیدن (2842493) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۱:۵۶:۱۶
دفعه بعد میگیم شما تحلیل بنویسید. (2842849) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۸:۰۶:۴۴
واقعا اسمون ریسمون بود، فکر میکنن عهد بوقه دو تا اصطلاح بذارن فکر کنن خیلی علمی بود!! (2843549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۴۷:۰۴
ما 96 درصد از مردم هستیم که خواهان توافق هسته ای هستیم (2842504) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۶:۵۳
شما نود و شش درصد چطور توانستید با یک کلیک وارد سایت الف شوید؟ (2842553) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۲۲:۱۸
نه با 4 درصد جلیلی اومدیم خخخخخخخخخخ (2843291) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۷:۰۲
مگر این همه پیشرفت دفاعی نیروهای مسلح ما اعم از ارتش و سپاه در همین تحریم‌ها صورت نگرفته است؟ پس چرا برخی حل تمام مشکلات را به لغو تحریم‌ها گره زده‌اند؟ اگر اخلاص و توکل بر قادر متعال باشد و چشم طمع از بیگانگان کنده شود هر پیشرفتی ممکن است (2843651) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۳۹:۳۶
خیلی زحمت کشیدی همه را شمردی ولی بدان صددرصد مردم خواهان توافق خوب هستند (2842616) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۱:۵۵:۴۵
شما 96 درصد همونایید که از دریافت یارانه انصراف دادید؟! (2842847) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۱۸:۴۲
نه همون هایی که از ماهواره استفاده میکنند !!!!! (2843279) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۲۰:۵۹
همه 96 درصد رو خودت تنهایی شمردی؟ (2842916) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۴۰:۰۴
حالا دقیقا 96 درصد ؟ شاید 95 یا 97 درصد باشید ، یک بار دیگه بشمرید

متوهم بودن هم بد دردی است (2842955) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۴۱:۲۵
ما هم 99 درصد مردم هستیم که خواهان توافق خوب هستیم نه هر توافقی ... (2842961) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۴:۱۷:۰۰
تعداد مثبت ها گوياست (2843145) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۰۲:۲۳
شما اگه 99 درصد بودید 4میلیون رای نمی آوردید (2843236) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۱۵:۱۳
99 درصد از 4 میلیون (2843266) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۲۰:۳۲
شما 4میلیون بیشتر نیستید یعنی 4درصد از100 درصد (2843287) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۵۵:۱۶
احتمالا از 300 درصد حساب کردی! (2842993) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۳:۰۹:۱۷
به اندازه 0.007 رأی اضافی (0.7 درصد) حرف اضافی بزنید! (2843032) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۰۸:۳۱
شما هم به اندازه ی 4میلیون رای صحبت کن ! از 60میلیون واجد شرایط 4 میلیون میشه حدود 5درصد خخخخخخخخخخخخخخخ (2843252) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۲۳:۴۴
رای شما به لطف وجود افرادی نظیر اقای ولایتی بدست امد خودتون هم میدونید رای ها چطور شکسته شد (2843683) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۳:۳۴:۴۰
تموم شد اون دوران برادر خیلی از کسایی که به اقای روحانی رای دادن الان پشیمون هستن.من مسوول صندوق روستایی بودم که بالای ه هزار رای داشت. و بیش از نود درصدشون به اقای روحانی رای دادن با این توهم که میخان یارانه هارو زیاد کنن و تو صد روز همه چی ارزون شه.الان میبینن هیچ اتفاقی نیفتاده.ا... (2843986) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۸:۵۶:۴۶
حتما طرفدار شماها شدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2844228) (alef-3)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۱:۵۸:۵۹
نه عزیز من یه عده دور از جان شما اینقدر نادان هستند مملکتو به دو دسته اصولگرایی و اصلاحطلبی تقسیم کردند هی میگن ما فلان درصدیم شما بسار درصدیم.از نظرات کامل معلومه در حالی که بیش از 15 میلیون رای تو روستاها اصلا گروه ها براشون مهم نیست.به وعده ها رای میدن.احمدی نژاد از روستاها رای اورد الانم روحانی.توی تهران بزرگ مثلا درصد شرکت تو انتخابات چنده!!!!!! (2844438) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۱۸:۱۴
نه عزیزم دقت کن 19 میلیون از 60درصد که حاضر شدند رای بدن ! اون 40 درصد چیزی حدود 18 میلیون هستند که رای ندادند .!!! در این مرحله بود که شما 4میلیون رای آوردید روحانی 19 میلیون.
به عبارتی 4میلیون از 60میلیون ! دیدید عددی نیستید فقط با دوپینگ بالا هستید (2843277) (alef-11)
 
100درصد
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۴۷:۴۶
نه 96 درصد بلکه ما 100 در صد موافق توافق هسته ای هستیم
ولی

توافق نکردن شرف داره به توافقی که فقط منافع کدخدا رو تأمین بکنه و امنیت اسرائیلو (2843342) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۲۲:۲۵
شما 18 میلیون از 80 میلیون هستید دوست عزیز (2843681) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۱:۴۷:۰۹
خوشم میاد روی این اصلاح طلبان زیاده . ۸۸ که ۲۴ تا به شما رای ندادن زدن زیر میز . این عادت منافقینه . حالا با یک درصد بیشتر دم دراوردن (2843858) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۰۵:۴۵
آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اظهار خوشحالی از نشست‌های احزاب اصولگرایی افزود: دستاوردهای این نشست‌ها امیدبخش است. امیدواریم تجربه انتخابات سال ۹۲ هرگز تکرار نشود. (2842530) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۸:۰۳
نویسنده این مقاله هنوز متوجه نشده که دقبای انتخابات دو نفر نبودن که 51 درصد آرا، رای ضعیفی باشه. بین 5 یا 6 کاندیده یک نفر 51 درصد از کل رو به دست آورده در مقابل آراء به طور متوسط 10 درصدی دیگران! فهمیدن این نکته چیز سختیه؟ (2842556) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۳۰:۳۹
یک انتخابات برگزار شده با 60 درصد واجدان شرایط . تو این 60درصد یکی 19 میلیون رای آورده بقیه زیر 5 میلیون 5به 1 !
حالا اون 40 درصد هم که شرکت نکردند به علت این شرکت نکردند که امیدی به درست شدن وضع موجود نداشتند !
حالا این بنده های خدا ...دارند که 50 درصد 50 درصد میکنند. برید بابا دلتون خوشه شما 4 میلیون رای آوردید ! همونطوری که رای محسن رضایی را در زمره ی مخالفان خودتون درسال 88 حساب میکردید حالا هم برای خودتون حساب نکنید !
در ضمن رای ولایتی هم مال اصولگراها نبود ....
شماهم 10 میلیون . (2843311) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۰۸:۴۸
درصد مشارکت 73 بود نه 60! (2843453) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۲:۵۳:۴۹
آره 73 درصد بود مثل انتخابات 30درصدی مجلس گفتید 64درصد (2843939) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۱:۲۸:۵۲
شما مرجع آمار هستی و شمردی که قشنگ همه چیز رو رد میکنی؟ (2844103) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۱۸:۵۵
تازه قوز بالا قوز جایی وقتی است که رسانه های غربی تلاش دارند از ظریف هم یک رقیب جدید برای رئیس دولت بسازند.

قضیه صلح نوبل کاش درست نباشد
و اگر درست است کاش آقای ظریف نپذیرد

شان وزیر امور خارجه ایران بسیار بالاتر از جایزه صلح است و او نباید همردیف امثال شیرین عبادی شود. (2842560) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۲۰:۳۱
این حزب کارگزاران چرا پوست نمی اندازد؟

دقت کردید
انگار کارگزاران جوان بی معناست
و حتما کارگزار کسی است که با دولت سازندگی به مقامی رسیده است. (2842561) (alef-13)
 
س
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۱:۵۶:۲۹
شما یه لیست از اعضای جوان حزب اصولگرای موتلفه اسلامی رو نام ببر (2844434) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۲۲:۵۸
کاربدبایدبرای همه بدوکارخوب برای همه خوب باشد,چرارسانه هاسخنان معاون اول رادزخصوص انتخابات سرزنش میکننداگرایرادداردچرارییس شورای سیاست گذاری امامان جمعه که درراس نهادیست که نبایدکارجناحی کندواردکارزارانتخاباتی به نفع اصولگزایان شده وازدیدآقایان ایرادی نداردامابرای معاون اول این همه سروصدامیکنند (2842567) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۵۳:۲۵
دولت سیاسی؟ چه تیتری... دولت غیرسیاسی هم داریم مگه؟ نکنه انتظار داشتین دولتیها مثل دوره قبل همه چیز بدونن جز سیاست؟؟؟؟ :)))))

تیترتون خیلی عمیقه واقعا... مثل اینکه بگیم بورس اقتصادی، دانشگاه علمی ...
:| (2842656) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۵۷:۲۴
دولت هر کاری را بد انجام دهد ضربه خواهد خورد بر این اساس شما دلواپس نباشید تمام تلاش انجام خواهد پذیرفت تا یک توافق خوب حاصل شود.

آنهایی که کشور را به اینجا رساندند و قطعنامه دان را پر کردند و در اوج درامدهای بی سابقه نفتی رشد اقتصادی منفی و.. (و ما ادریک رشد اقتصادی منفی) را به ارمغان آوردند بدانند که مردم، مسئولیت هر امتیازی که به ناچار داده شود تا امتیازی اخذ شود را متوجه آنها می دانند. (2842679) (alef-13)
 
کرمانشاهی
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۳:۱۴:۲۲
حضوراکثر نمایندگان فعلی مجلس نتیجه کار انتخاباتی دولت قبل بود و این دولت هم حق داره برای مجلس کار انتخاباتی انجام بده. هبچ ایرادی هم نداره اعضای دولت کار حزبی بکنن دولتی که چهل درصد توروم رو کاهش میده توانایی های بیشتری در آینده بعد از رفع تحریم ها خواهد داشت. (2843041) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۳۴:۴۳
منفی (2843318) (alef-11)
 
saeed
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۳:۳۲:۳۰
هنوز اتفاقات دوره احمدی نژاد از یادمون نرفته که بیشترین قانون گریزی و بیشترین دخالتهای انتخاباتی رو داشت.تو رو خدا بگذارید مردم روی آرامش ببینند و اینقدر مطالب یکسونگرانه ننویسید. (2843075) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۴:۵۴:۱۵
به اطلاع دوستان اصلاح طلب برسانم که بنده از کسانی بودم که از همانابتدا از روحانی حمایت کردم و تبلیغ ولی وقتی رفقای ایشان بر قدرت حاکم گشتند در نشستی به یکیشان گفتم که من فلان شخص هستم چنان با بی اعتنایی برخورد کرد که فکر کردم با دشمنش دارد نگاه می کند ... (2843214) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۳۴:۰۷
تحلیل جالب و درستی بود کاملا موافقم جالب است همین نمایندگان منتخب مردمند با این دیدگاه دولت ، در حقیقت آنها مردم را هم قبول ندارند و ... (2843316) (alef-11)
 
س
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۵۷:۲۴
بحثتون از بنیان دارای سفسطست چون براین مبنا قرار گرفت که همه مخالفان احمدی نژاد دور روحانی جمع شدند در حالیکه توصیف دقیقتر این بود که بگویید همه ی کسانی که از ابتدای حضور احمدی نژاد در سیاست ایران خطر این حضور را برای انقلاب و کشور احساس کرده بودند دور روحانی جمع شدند
و این گروه شامل احزاب مشخصی است حزب اصولگرای عدالت و توسعه، بخشی از جامعه روحانیت مبارز،
حزب مشارکت و کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز و در واقع اکثریت طیفهای اصلاح طلب
و این اسمش اجماع هست نه ائتلاف که در انتخابات قبلی هم ....نجام شده بود خب طبیعیه که کاندید انتخاب شده در همه ی این احزاب عضو نیست و عضو یکی از این احزاب است
که برحسب شرایط این دوره از حزب عدالت و توسعه انتخاب شد و نزدیکترین حزب به عدالت و توسعه از این احزاب حزب کارگزاران بود که باز هم طبیعیست که معاون اول از کارگزاران و بیشترین وزرا از این دو حزب معرفی شده اند.
نه اینکه مثل احمدی نژاد هر سال یدور وزیران رو عوض کنه که یه لیست کامل دم انتخابات مجلس تشکیل بده که همه سابقه حداقل سه ماه وزارت دارند (2843352) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۷:۴۰:۲۰
تعداد مثبتها گویاست (2843519) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۹:۴۳:۱۱
وقتي احمدي نژاد شب انتخابات سود سهام عدالت داد ،چرا هيچ كس نگفت براي انتخابات است ؟
مردم حرف شما را باور ندارند چون در مقابل احمدي نژاد رفتار ديگري از خود نشان داديد (2843727) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۱:۱۸:۴۱
نان لواش از 125 به 350 رسیده است این تورمش چند درصده. نتیجه این دولت با دولت محمود چه تفاوتی داشته. هر دو یه روش را دارند دنبال می کنند (2843826) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۲:۵۸:۴۱
دولت حاصلضربی الان یادش افتاده که نتیجه حاصل ضرب بوده. (2843947) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۰:۵۸:۵۵
من به اين دولت راي مجدد،نخواهم داد فقط بخاطر تشديد رانت و فاميل سالاري در شركتهاي خودروسازي دولتي (2844072) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۱:۳۳:۲۳
دکتر فرشاد مهدی پور

شما روزنامه نگاری از سیاست بکش بیرون (2844106) (alef-11)
 
offline
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۱:۵۶:۱۳
نمیدونم اگه دوستان 96 رای نیارن چیکار میکنن... یعنی ممکنه باز بگن تقلب شده ... یعنی میشه به خودشون هم اتهام تقلب بزنن... (2844124) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۹:۰۲:۳۴
دبیر کارگزاران گفته مگر با کار کارمندی مملکت درست میشه! جالبه خودشون یا کارمند بودند یا اینکه از کارمندی صاحب شرکت ها از طریق خصوصی بازی شدند و همین الانش هم که شرکت دارند وارد سیستم دولتی شده اند و دارند استفاده می کنند می خواهم بگم کارمندی که به انها رای بده به خودش خیانت کرده است. کارمندها یک یا علی بگید و ثابت کنید کسی که نمک بخورد و نمکدون بشکند عواقبش چیه (2844231) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۴:۱۳:۱۸
اینها برادر فراموش کرده اند کی ها باعث شدند اینها رای بیاورند (2844641) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۶:۱۴:۰۵
سلام.من به دولت آقای روحانی رای نخواهم دادچون که هرمسئله ساده ای رو در گوشه و کنارکشور امنیتی کرده و پشت سرهم دم از دخالت گروه های اطلاعاتی میزنند و مردمی که نظر مخالف با اصلاح طلبان دارن رو بشدت تخطئه میکنن (2844819) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۹:۲۹:۰۸
در راستای تحقق وعده دوم در سوره بنی اسراییل ایات 2تا7و104وسرنوشت بنی اسراییل وچرایی پیروزی انقلاب اسلامی اعتقاد بر این استوار است که همانطور که تمام توطیه های استکبار وصهیونیست در طول این 36 سالشکست خورده ونه تنها نتوانسته جلوی تحقق این وعده اللهی را بگیرد بلکه فرایند تحولات در منطقه در راستای سرنگونی اسراییل پیش میرود وچون مسیر تحقق وعده از غرب باوری وارزش گریزی وتعامل با غرب نمی گذرد لذا بطور قاطع همانطور که در انتخابات خبرگان غرب باوران شکست خوردند در انتخابات مجلس نیز شکست خواهند خورد ...وعده دوم.. (2844980) (alef-11)
 
مینا
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۲:۰۹:۰۵
هر وقت که در باره رای 51 درصدی به روحانی صحبت می کنید توجه داشته باشید که پنج کاندیدای دیگر اجماعاً 49 در صد آرا را داشتند. (2845351) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.