روایت کارشناسان صنعت خودرو حاکی است که این بخش پس از گذراندن روزهای سخت و البته افت به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد و این امر به غیر از رشد دو برابری شمارگان تولید خودرو است. چرا که یکی از نقاط قوت و قابل تکیه شروع مذاکرات با خودروسازان جهانی است.
به گزارش ایرنا، خبرها حکایت از آن دارد که روند مذاکرات ایران با برخی از خودروسازان بهبود یافته است و بزودی همکاریهای مشترک آغاز میشود. اما این همکاری مشترک در چه قالبهایی است و آیا صنعت خودرو را میتواند به رشد برساند یا نه، سؤالهایی است که خودروسازان تا نهایی شدن گفتوگوهای خود با طرفهای خارجی نمیتوانند پاسخ بدهند.
هر چند رویکرد دولت در باب همکاری متفاوت شده است و خودروسازان باید به سمت تولید مشترک و صادرات حرکت کنند. تجربه همکاری ایران با سایر کشورها در سالهای اخیر راضیکننده نبوده است و بعضاً دیده شده قراردادها به جای برد - برد به نفع طرف خارجی بوده است. مانند برند پژو که در زمان تحریم ایران قطع همکاری خود را اعلام کرد. به هر ترتیب تحلیلگران صنعت خودرو رشد صنعت در سالجاری را در گرو توسعه همکاریها میدانند.
دو پیشنهاد برای پیشرفت صنعت خودرومنوچهر منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو و مدیرعامل صنایع هوایی وزارت دفاع درباره صنعت خودرو و آیندهای که میتوان برای این بخش متصور بود به ایران گفت: در مورد خودروسازی در سال ۹۳ که سال اقتصاد و فرهنگ است باید دو سیاست مدنظر قرار گیرد. یکی آنکه ایران در بخش قطعهسازی وارد رقابتهای جهانی شود و دوم علاوه بر قطعهسازی، در طراحی خودرو وارد و در رقابت جهانی حضور پررنگ پیدا کند. اگر این سیاست محور قرار گیرد میتوان مذاکره با کشورهای مختلف را به طور جدی آغاز کرد.
وی ادامه داد: در سیاست اول طبعاً باید خودروهای با کیفیت غربی و یا ژاپنی و کرهای مورد نظر باشد. هر خودروی جدیدی که در نظر گرفته میشود برای شروع تولید باید حداقل ۴۵ درصد از قطعات آن در قطعه سازیهای کشور ساخته شود و حداکثر در دو سال به ۶۵ درصد سهم تولید داخل برسد. در این سیاست اشتغال و رسیدن به سهم صادراتی قطعات از اولویتها است.
منطقی خاطرنشان کرد: در زمینه صنعت قطعه به دلیل رشدهای خوبی که به دست آمده است میتوان به آنها در تولید خودرو تکیه کرد.
مدیر عامل اسبق ایران خودرو در مورد سیاست دومی که خودروسازان در سال جدید میتوانند در دستور کار خود قرار دهند، گفت: در سیاست دوم برای طراحی جدید خودرو باید از پلتفرمهایی که ما از نظر مالکیت معنوی میتوانیم از آنها استفاده کنیم و فناوری جدیدی نیز دارند، بهره ببریم. وی تأکید کرد: برای طراحی خودرو باید به روزسازی پلتفرمها با شرکتهای معتبر اروپایی پیگیری شود تا صنعت خودرو به رشد و شکوفایی برسد.
منطقی توضیح داد: طراحی خودرو روی این پلتفرمها با محوریت مراکز طراحی داخل کشور در خودروسازیها و با همکاری مؤسسات خارجی باید باشد و در این خصوص طراحان معتبر اروپایی در اولویت هستند. البته ممکن است به خاطر موضوع تحریم طراحان اروپایی به صورت مستقیم کار نکنند اما میتوان از شعب آنها در کشورهایی که روابط نزدیکی با ما دارند استفاده کنیم. کشورهای کره و چین از مطرحترین این کشورها هستند.
وی به مدیران خودروسازی توصیه کرد: خودروسازان میتوانند از پلتفرم خودروها ی تندر ۹۰ و رانا استفاده کنند. با تولید پلتفرم جدید این خودروها تقریباً تمام نیاز خانوادههای با درآمد متوسط را میتوان تأمین کرد. از سویی مزیت طراحی توان صادراتی بالاتر روی خودروهای تولید داخل است. در این شرایط هدفگذاری حداقل ۲۰درصد صادرات خودرو باید گذاشته شود.
وی گفت: معتقدم دو سیاست عنوان شده اگر با هم اجرایی شود میتواند به رشد صنعت خودرو کمک کند. به طوری که در ابتدا سهم تولید برندهای معتبر خارجی با داخلیسازی حداقل ۶۰ درصد معادل نصف نیاز داخلی باشد و نصف دیگر به برندهای داخلی که روی پلتفرمهای به روزسازی شده و با همکاری طراحان به نام جهان اختصاص پیدا کند. بر این اساس اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو پیادهسازی میشود.
صنعت خودرو در سال جدید پیشرفت میکنداحمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در مورد چشمانداز صنعت خودرو در سالجاری به خبرنگار ایران گفت: خودروسازان برنامههای متعددی برای پیشرفت و توسعه دارند اما این امر منوط به پرداخت تسهیلات به خودروسازان است. خودروسازان در سالهای ۹۱ و۹۲ به ترتیب ۴هزار و ۲هزار میلیارد تومان بابت مرحله اول هدفمند کردن یارانهها و تثبیت قیمتها متضرر شدند که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید این زیان را پرداخت کند.
وی افزود: اگر دولت زیانهای وارده را پرداخت کند خودروسازان میتوانند ضمن پرداخت بدهی خود به قطعه سازان وارد مذاکرات جدید شوند و در زمینه طراحی و تولید خودروهای جدید ورود کنند. نعمت بخش تأکید کرد: صنعت خودرو در سالجاری و با نگاه مثبت دولت رشد خواهد کرد و این امر فتح بابی برای ورود سرمایهگذاران خارجی خواهد شد.
خودروسازان یکدیگر را قبول کنندرضا دانش فهیم سرپرست گروه مذاکرهکننده تندر ۹۰ و قائم مقام اسبق معاونت تولید و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره اینکه خودروسازان در شرایط فعلی چطور میتوانند در مسیر توسعه گام برداند تا صنعت خودرو در سال جدید متحول شود به خبرنگار ما گفت: ما باید به سمت سرمایهگذاری مشترک حرکت کنیم. اگر خودروسازان خارجی مانند برند رنو با ایران وارد مذاکره شوند صنعت خودرو به رشدی که مدنظر است میرسد.
وی افزود: سرمایهگذاری مشترک در صنعت خودرو ویژگیهای متعددی دارد. یکی ارتقای تکنولوژی بخصوص در صنعت قطعهسازی است. دوم مجموعهای که سرمایهگذاری کرده باشد در انتقال دانش فنی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و مانند برخی از برندها با تغییرات سیاسی از بازار کشورمان نمیرود.
تجربه مذاکره با مجموعه رنو و سرمایهگذاری که این بخش انجام داد میتواند در شرایط فعلی که ایران به دنبال شریک میگردد بسیار مناسب باشد. وی در ادامه اذعان داشت: خودروسازان مشکل مالی دارند و باید ساختارها بازنگری شود. توصیه میکنم خودروسازان فعالیتهای کم بازده خود را واگذار کنند.
دانش فهیم تأکید کرد: خودروسازان زمان مذاکره با خودروسازان جهانی باید برای خودرویی مذاکره کنند که آنها نمونه سازیاش را انجام داده باشند و یا حداقل یکسال وارد بازارشان شده باشد. قائم مقام اسبق معاونت تولید و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت خودروی کشور دارد و آن باید اصلاح شود، قبول یکدیگر است. دو خودروساز یکدیگر را قبول ندارند و حاضر نیستند همکاری مشترک کنند.
صنعت خودرو آماده جهش استعلی خاکساری استاد دنشگاه علامه نیز درباره صنعت خودرو و چشمانداز آن در سال ۹۳ به خبرنگار ایران گفت: در سال جدید صنعت خودرو آماده جهش است چرا که عطش بازار برای ورود خودروهای جدید بیش از گذشته است.
مدیران خودروسازی نیز در گفتوگوهای خود اذعان داشتند که در حال مذاکره برای تولید مشترک خودرو هستند. اما این امر مستلزم از بین رفتن انحصار در صنعت خودروسازی است. وی گفت: معتقدم دولت باید با حذف تعرفه واردات خودرو شرایط را برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی فراهم کند. چرا که در شرایط فعلی به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی کشور، خودروسازان انگیزهای برای بهبود کیفیت خودروهای تولیدی ندارند. وی با بیان اینکه در بازار انحصاری نه مصرفکنندگان بلکه تولیدکنندگان برای بازار تصمیمگیری میکنند، خاطرنشان کرد: با رفع انحصار و رقابتی شدن بازار، مصرفکنندگان تصمیمگیر اول و آخر بازار خودرو خواهند بود. باید صنعت خودرو در حوزه تولید، توزیع و قیمتگذاری رقابتی شود.
تولید خودرو ۳ دهه گذشته در ایراناین کارشناس صنعت خودرو افزود: نتیجه این وضع ادامه تولید خودروهایی است که پلتفرم آنها مربوط به سه دهه پیش بوده و مصرفکنندگان انتخاب دیگری جز خرید این خودروها ندارند. این کارشناس صنعت خودرو گفت: تنها راهکار اصلاح صنعت خودرو رقابتی شدن این صنعت در حوزه تولید، توزیع و قیمتگذاری محصولات است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: متأسفانه هماکنون صنعت خودروی ایران یک صنعت انحصاری و غیررقابتی است.
وی با بیان اینکه در سالجاری باید قیمت خودروها واقعی و با درآمد عموم مردم متناسب شود، خاطرنشان کرد: در واقع مردم باید بتوانند با پول چند ماه حقوق خود خودروی مناسب را خریداری کنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: کیفیت خودروها نیز باید نسبت به سطح فعلی افزایش یافته و استانداردهای لازم در صنعت خودرو اعمال و در عمل رعایت شود. شمارگان تولید خودروها باید در حدی افزایش یابد که شکاف بین عرضه و تقاضای این محصولات به حداقل رسیده و بساط دلالی و واسطهگری از بازار خودرو جمع شود.