نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 221170
پایتخت 3؛ سند بی‌کفایتی مدیران فرهنگی مازندران
بخش تعاملی الف - رحمت عزیزی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۰
بی‌شک رسانه یکی از مهمترین مجاری شناخت جوامع از فرهنگ و تاریخچه خویش می‌باشد و در این میان صدا و سیما نقش بی‌نظیری دارد. آنچنان که در چند سال اخیر نیز شاهد این نقش بوده‌ایم. چه اینکه در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ همزمان با پخش سریال «شهریار» از رسانه ملی علاوه بر شناخت هموطنانمان از این شاعر بلند آوازه، شاهد فروش بی‌سابقه‌ای از دیوان اشعار ایشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده‌ایم. اتفاق مبارک و مشابه‌ای که برای سریال و کتاب «مختار نامه» روی داد. اما هرگز شاهد حرکتی مشابه برای نخستین سراینده شعر نو فارسی و پدر شعر معاصر ایران نبوده‌ایم، حتی اگر شهریار درباره‌ی وی سروده باشد:

رفــت آنــــکو پدر شـــعر نوین ما بـــود
شعر نو چیست که بالاتر از آن نیما بود

لذا درحالی که گستره فرهنگی و قومی ایران عزیزمان به گستره قدمت تاریخی آن پهناور و شگرف می‌باشد، اما گویی نگاه مدیران فرهنگی کشور آنچنان که باید نافذ و وسیع نگشته است تا بتواند این تنوع بومی و قومی را به عنوان پشتوانه‌های سترگ در مقابل فرهنگ غیر بومی قرار دهد و بلعکس سبب ایجاد تضاد فرهنگی و بعضا موجبات سرخوردگی جوانان قومیت‌های مختلف کشور در اتکا به فرهنگ بومی خود شده است. تا همچنانکه از گویش محلی برای مکالمات روزمره خود بی‌بهره‌اند از پوشش بومی و محلی نیز برهنه گردند تا پوشش‌های غیربومی و سایر جامه‌های وارداتی دیگر را بر اندام جسم و جان خود کنند.

اما توسعه معکوس مدیران فرهنگی کشور و برخی از استان‌ها در بهره‌مندی از تنوع فرهنگی، به اینجا ختم نمی‌شود و بعضا حاصل تلاش دست‌اندرکاران رسانه ملی به نوعی کینه توزی و دشمنی‌های قومی منتهی گردیده است.

و اخیرا نیز درحالی که مدیریت فرهنگی استان مازندران در تعامل با فعالین فرهنگی و مدیران ملی می‌توانست موجبات ساخت سریالی که آینه‌ای از فرهنگ غنی مازندران باشد موجبات وهن مردم شریف این استان شده است.

حال آنکه آوازه پهلوانی‌های مازندران را باید پیش از اسلام در کتاب آسمانی اوستا جستجو کرد آنجا که آرش کمانگیر جان خود را برای مام میهن می‌دهد.

پس از اسلام نیز مازندران نخستین حکومت شیعی علوی در جهان اسلام بوده است و به ضرس قاطع مازندران سرزمین فقهای فَحَل، حکمای متفَطّن، مفسرین کبیر، شعرای نامی، منجمین خرّیت، ریاضی دانان سترگ و عرفای نامدار می‌باشد.

مازندران تنها نقطه‌ای از جهان اسلام است که سه تیره از سادات حسنی، حسینی و مرعشی در آن حکومت نمودند.

تنها منطقه‌ای از سرزمین جهان اسلام که از آن نُه حکومت از خاندان شیعی یعنی؛ علویان، آل بویه، مرعشیان، قاجار، قارنیان، باوندیان، دابوهیان، پادوسپانیان و پهلوی در آن ظهور نمودند.

نخستین بارگاه، حرم و گنبد برای قبورائمه (ع) در عتبات عالیات و مدینه توسط محمدبن زید، حاکم علوی مازندران تاسیس شد.

نخستین بنیانگذار مبانی عرفان نظری شیعی علامه سید حیدر آملی می‌باشد.

نخستین مورخ ِمبدع سالنگاری تاریخ عمومی، محمد بن جریر طبری می‌باشد.

و نیز ظلم ستیزی مردمان مازندران را باید در اسطوره‌های مازندران همچون پیروزی «فریدن شاه» بر «ضحاک ماردوش» یافت که در شخصیتی چون «مَشتی پلوری» شاعر و مبارز حماسی سرا در مقابل طاغوت پهلوی نمایان می‌گردد و می‌سراید.

زنان سربرهنه به بازارها
خدایا بگیر اینچنین شاه را

و اینک روحیه ظلم ستیزی و استقامت در اسوه‌های لشکر ۲۵ کربلای مازندران نمود یافته است.

همچنین نخستین سراینده شعر نو فارسی و پدر شعر معاصر ایران، نیما یوشیج از مازندران است.

و نیز شیخ العجل سراینده اشعار عرفانی، «امیر پازواری»، یک مازندرانی است.

اما گستره فرهنگی مازندران در جغرافیای طبیعی و محدوه زمانی خاصی توقف ننموده است و مازندران در طول تاریخ به عنوان صادر کننده فرهنگ و اندیشه بوده است. چه اینکه؛ تشیع در شامات (سوریه و حلب) مدیون و مرهون فعالیت‌های علمی زیر بنایی و فرهنگی دانشمندان مازندران در حلب بوده است. که قریب چندین قرن بین مازندران و حلب سوریه ارتباطات فرهنگی و مناسبات علمی برقرار بوده است.

در طول چهار قرن مدیریت تمام مراکز علمی و موسسات فرهنگی حکومت‌های جهان اسلام در دست دانشمندان مازندران بوده است. چنانچه در حیدر آباد دکن هند کتابی به نام «آملیّون» با محتوای اسامی هزاران دانشمند مازندرانی مقیم در هندوستان به چاپ رسیده است.

محمدبن جریر طبری مورخ، مفسر، فقیه و ادیب بزرگ قرن سوم با تاسیس دانشگاهی در بغداد و سایر شهرهای مهم جهان اسلام تحت عنوان «مدارس جریریّه» و تربیت رجال سیاسی، قضات و مدیران ولایات جهان اسلام، مکتبی علمی را بنام «مکتب جریریّه» بنا نهاد که صدها سال بعد او نیز پا برجا بود.

سید رضی (مولف نهج البلاغه) و برادرش سیدمرتضی از نوادگان ناصر کبیر، حاکم علوی مازندران، بوده‌اند. چه اینکه تشیع در خراسان، خوارزم، و آسیای میانه مرهون تلاش‌های این دو برادر در کنار ابوبکر خوارزمی آملی (خواهرزاده طبری مورخ) می‌باشد.

مازندران در عصر معاصر نیز دارای شخصیتی همچون علامه حسن زاده آملی می‌باشد که به اعتراف پرفسور مایور (دببرکل سازمان فرهنگی یونسکو): «این دانشمند مازندرانی در پزشکی، ریاضی، تاریخ، جغرافیا، نجوم، فیزیک، شیمی، فلسفه، عرفان، ادبیات و زبان شناسی و تمام شعبات علوم اسلامی دارای تالیفات بسیاری است که خورشید علم مشرق زمین محسوب شده و دنیای علم در برابر عظمت علمی ایشان سر تعظیم فرود آورده‌ است.»

اما پرسشی که مطرح است این است مدیران فرهنگی استان و اصحاب رسانه‌های جمعی تا چه میزان توانسته‌اند تاریخ و فرهنگ غنای مازندران را به تصویر کشند و شخصیت‌های معاصر آن را نیز به جامعه معرفی نمایند؟

همچنین در حوزه ورزشی نیز درحالی که مازندران مملو از جوانان مستعد اما بدون امکانات برای درخشش در میادین کشتی می‌باشد، آیا نمی‌شود با مستند سازی از زندگی قهرمانان کشتی جهان که افتخار مازندران می‌باشند اسطوره و الگویی برای جوانان این استان رقم زد؟

سادگی زنان مازندران را نیز باید در نشاء شالیزارهایی جستجو کرد که امروز زیر کشت ویلای پایتخت نشینان رفته است.

سخت کوشی مردان مازندران را باید در جشن خرمن به تصویر کشید درحالی که شاید برخی بر خرمن بیت المام به جشن می‌نشینند.

اما با وجود همه غنای فرهنگی مازندران، تصویری که از این استان به نمایش گذارده می‌شود هیچ نسبتی با فرهنگ این مرز و بوم ندارد از این منظر پایتخت ۳ تنها سند بی‌کفایتی مدیران فرهنگی استان می‌باشد. چراکه ادامه نگاه مدیریتی دولت قبل بر عرصه فرهنگی مازندران سبب شده است قامت بلند فرهنگ مازندران خمیده گردد. لذا:

پایتخت ۳؛ بیش از آنکه آینه‌ای از جمال زیبای فرهنگی مازندران باشد سیمای زشت مدیریت فرهنگی مازندران را نمایان ساخته است.

پایتخت ۳؛ بیش از آنکه یادآور سخت کوشی زنان و مردان مازندران باشد، بیگانگی مدیران فرهنگی مازندران را با گذشته خویش را یادآور شده است.

پایتخت ۳؛ بیش از آنکه بیانگر سال ها صادرات فرهنگی مازندران باشد علل افول فرهنگی استان و تاثیر پذیری جوانان از رسانه‌های بیگانه و گردشگران استان را بیان نموده است.

شاید علف هرز اثرات متعدد بی‌توجهی به غنای بومی و فرهنگی مازندران از یک سو و تخریب وجهه فرهنگی مردمان این استان را باید در سال‌های آتی درو نمود.
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۷:۱۱
 
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۰:۴۵
 
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۴:۳۲
 
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۰۷:۲۳
 
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۰۷:۰۹
 
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۰۸:۳۲
 
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۶:۳۵
 
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۰۷:۱۱
 
۱۳۹۲/۰۴/۱۵ ۰۹:۳۷
 
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۰:۲۱
 
 
کلمات کلیدی : رحمت عزیزی
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۳۱:۲۶
هجمه فرهنگی به یک خرده فرهنگ و یا یک قومیت را به بهانه هنر و طنز نمی توان در خور تشویق دانست اگر چه اقبال عمومی به لحاظ برخی انحصار های رسانه ای داشته باشد. (2045024) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۹:۰۱:۰۷
صرف داشتن اين فرهنگ غني نميتوان بر سازندگان سريال پايتخت تاخت. كوتاهي هاي بسياري براي شناساندن فرهنگ بسيار غني و بزرگان نام آور ديار دلاوران و سرزمين شيعيان اصيل صورت گرفته است. اما به نظر من سريال فاقد توهين و تخريب است. شايد با ريز شدن در سريال و نكته بينانه نگاه كردن به آن، اندكي نكته ي منفي مشاهده شود اما در مقابل كار فرهنگي انجام شده ناچيز است. اگر هم تاكنون اعتراض آنچناني از سوي مازندرانيهاي عزيز صورت نگرفته باز هم به روح بلند و طبع استوار آنان باز ميگردد.

به نظر من نبايد بسيار تنگ نظرانه به مسائل نگاه كرد. بايد نگاه هايمان را وسعت بخشيم. وگرنه هيچ كس جرات ساختن فيلم درباره ي هيچ يك از اقوام ايراني نخواهد داشت. لرها، تركها، بلوچها، بختياري ها و ... هم بايد به اين نگاه عميق مازندرانيها برسند.

با اين سخنان منكر كوتاهي هاي مسئولين فرهنگي نيستم و بر اين باورم كه مسئولين فرهنگي بايد در قبال اين كوتاهي هايي كه نويسنده ي مطلب بالا اشاره نموده اند، پاسخگو باشند و در صورت ناتواني بايد توبيخ شده و راهي نو در پيش گيرند. (2046783) (alef-13)
 
عادل
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۰:۰۴:۱۹
به نام خدا.اتفاقا مازني ها رو كه خيلي خوب نشون دادن (2046887) (alef-13)
 
پیمان
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۰:۵۱:۰۲
زیر دیپلم حرف بزن ما هم بفهمیم.. (2046964) (alef-13)
 
1268
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۳۶:۵۲
چرا این مسائل خیلی بزرگ میکنید؟
کسی نمی خواد به کسی بی احترامی کند.
مگه شما مسئولان به خودتان شک دارید؟
همه مردم ایران از فرهنگ غنی شهرهای شمالی و بخصوص مازندران بهتر از مسئولان می دانند.
چرا شما کاسه داغتر از آش شده اید؟؟؟؟
بزارید مردم آخرشبها لبخند بر لبشان باشد نه گرفتاریهای فردایشان.
به فکر مردم باشید نه ضد حال زدن به آنها. (2045030) (alef-10)
 
علیرضا-د
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۳۷:۱۸
جناب الف - رحمت عزیزی
سال نو مبارک
دست شما درد نکند این همه انتقاد فرمودین کو پیشنهاد شما؟
نقش امثال شما در این وادادگی فرهنگی چیست؟ (2045032) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۵۳:۰۴
با احترام به مازندرانيها كه مظهر ايثار گذشت و جوانمردي هستند وتاريخ گواه اين ادعا است ودر صداقت و منش و روش پهلواني سرامد ودر فرهنگ غني ترين مردمان روزگار ولي اجازه نديم شور بر شعور ما حاكم بشه ضمن حمايت از دست اندركاران و كارگرداني وعوامل سريال با توجه به يك سري حساسيت ها بد نيست از نظرات اهل فرهنگ و بومي هاي صاحب نظر در چنين برنامه هاي سنگين استفاده شود در كل و جمع بندي حاصل كار عالي دست مريزاد وخسته نباشيدالبته نه از نوع خسته نباشيد (2045042) (alef-10)
 
امير
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۵۳:۰۵
با سلام برنامه پخش شده حالت طنز دارد براي شاد کردن70ميليون ايراني در ايام نوروز و خيلي هم با استقبال مردم روبرو شده با بازي عالي بازيگرانش نه توهيني کرده و نه بي احترامي اين درست نيست وقتي فيلمي اين همه استقبال ميشود از روي حسادت با آن برخورد کنيم شما لطف کن برو از مردم مازندران مخصوصا شهرستان علي آباد سوال کن بعد بجاي انها نظر ده لطفا آقاي عقل کل (2045043) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۷:۵۷:۲۹
با سلام و عرض خسته نباشید :
بهتر است نیمه پر لیوان را هم نگریست :
سریال پایتخت 3 توانسته در عین سادگی و با بیانی طنزآمیز خطر بسیار مهم هجوم فرهنگ های بیگانه را که در دل فرهنگ و رسوم ایرانی رسوخ کرده بیان کند و این تلنگری باشد برای مدیران عرصه فرهنگ و هنر در سراسر ایران اسلامی . (2045049) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۰۶:۱۸
ای بابا چقدر غر می زنید من آنم که رستم بود پهلوان!!!!!!!!!!!! (2045058) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۰۹:۲۱
فیلم خوبی نبود چرا کاربه زبان لهجه ملیت و شخصیت قوم های مختلف دارید میخوای فیلم بسازی بساز نه کسی یا کسانیرا مسخره کنید (2045059) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۰۹:۲۹
تروخدا یک سریال موفق که مردم رو پای تلویزیون کشونده رو با تنگ نظری بی اجر نکنید بسه دیگه این تعصبات قومی و قبیله ای !عوض اینکه خوشحال باشید زبانتون رو توپایتخت ایران به رسمیت شناختند و ازش استقبال کردند دارید نیش میزنید؟این همه زبان اصفهانی ترکی لری وووورو به چالش کشیدند کسی چیزی نگفت بس کنید دیگه. (2045060) (alef-10)
 
از تبار آمل
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۰:۰۱
کاری که رسانه های هالیوود میخواهند انجام دهند رسانه ما خواسته یا ناخواسته انجام میدهد.تمسخر، ایجاد حس حقارت، از بین بردن عزت نفس و القا حس ضعف و ساده بودن و.... اللهم عجل لولیک الفرج (2045061) (alef-10)
 
مازندرانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۴:۵۶
حرف اول و آخر رو شما زدین(پایتخت 3 سند بیکفایتی مدیران مازندرانی) واقعا کجا هستن نمایندگان فرهنگی و سیاسی مازندرانی ها؟؟!! یعنی متوجه نشدن که این سریال فقط و فقط قصد تخریب و تمسخر مازندران و مازندرانی رو داره؟؟
این قضیه من رو یاد اعتراض غیور مردمان لر میندازه به سریال سرزمین کهن،دمتون گرم،متوقف کردن پخش اون سریال رو که فقط و فقط یک جمله توهین داشت.اما سریال پایتخت کلا توهینه به فرهنگ و آداب و رسوم و حتی ورزش مازندران،کیه که ندونه مازندران و مازندرانی آقایی میکنن تو کشتی جهان؟اینها حتی به کشتی ما هم رحم نکردن،کجان مسئولین ورزش استان؟من متاسفم واسه مسئولین استانی و مسئولین و مدیران مازندرانی کشور،واقعا به شما برنخورد این سریال؟روتون میشه از این به بعد جایی بگین من مازندرانی هستم؟پس بشینید سالهایه دیگه پایتخت 4و5و6... ببینید و بخندین ، به خودتون و به مازتدرانی ها بخندین...
پایتخت 3 باید امسال قبل از تموم شدن متوقف بشه،مدیران رده بالا کاری کنین،بابا رئیس دو تا از قوای این مملکت مازندرانی هستن،خواهشا یه کاری کنین،بخدا من یکی دارم آتیش میگیرم از این سریال... (2045066) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۵:۰۱
جلوگیری از پخش این فیلم که سراسر توهین به آداب و رسوم و خانواده مازندرانی است کار نماینده های مجلس ماست . همونطور که نماینده های مجلس جلو پخش سریال سرزمین کهنو گرفتن . اینقدر فرهنگ بدی که اومده هم همین پایتخت نشین ها اوردن به جامعه ما همین که دو روز تعطیلی میشه همه مدون میان شمال (2045067) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۸:۳۱
با سلام
حالا همه کارتون درست شده فقط مونده پایتخت
هر استانی که باشه فرقی نمیکنه سرتاسر عیب و مشکل داره بعد تو این وضع و اوضاع از حماسه افتخارات بگن چشماتون رو باز کنین لطفا (2045072) (alef-10)
 
ط.ز
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۹:۳۳
با سلام نمی دانم از چه منظری نگاه کرده اید که این سریال قوی را اینهمه سیاه دیده اید.اتفاقا هیچ توهینی نشده است.فقط مساله این است که یاد گرفته ایم انتقاد هایی کنیم که اصلا مربوط نیست.مثل سریال حضرت یوسف که از بانویی نظرخواهی کردند که سریال را چطور دیدید گفت این سریال ترویج چند همسری بود.شما را بخدا از آن همه نکته و زیبایی این را در آورده بود .شما را هم توصیه می کنم کار قوی سیروس مقدم را احترام کنید.تنها کاری است از سریالهای نوروزی که مخاطب را رعایت و احترام می کند.کوشش فراوان را سرلوحه کرده نه ماسمالیزاسیون. خدا کناد که همچنان کار کند. (2045073) (alef-10)
 
رامین
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۰:۱۵:۳۲
خدا نکنه تو این مملکت یکی کاری کنه که با استقبال عموم همراه بشه، از اون به بعد باید فقط باید منتظر پاپوش سازی و سیاه نمایی بر علیه خودش باشه. (2046514) (alef-13)
 
علي (معلم)
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۴۴:۵۳
مطلب بسيار جالبي بود اما به صرف داشتن اين فرهنگ غني نميتوان بر سازندگان سريال پايتخت تاخت. كوتاهي هاي بسياري براي شناساندن فرهنگ بسيار غني و بزرگان نام آور ديار دلاوران و سرزمين شيعيان اصيل صورت گرفته است. اما به نظر من سريال فاقد توهين و تخريب است. شايد با ريز شدن در سريال و نكته بينانه نگاه كردن به آن، اندكي نكته ي منفي مشاهده شود اما در مقابل كار فرهنگي انجام شده ناچيز است. اگر هم تاكنون اعتراض آنچناني از سوي مازندرانيهاي عزيز صورت نگرفته باز هم به روح بلند و طبع استوار آنان باز ميگردد.

به نظر من نبايد بسيار تنگ نظرانه به مسائل نگاه كرد. بايد نگاه هايمان را وسعت بخشيم. وگرنه هيچ كس جرات ساختن فيلم درباره ي هيچ يك از اقوام ايراني نخواهد داشت. لرها، تركها، بلوچها، بختياري ها و ... هم بايد به اين نگاه عميق مازندرانيها برسند.

با اين سخنان منكر كوتاهي هاي مسئولين فرهنگي نيستم و بر اين باورم كه مسئولين فرهنگي بايد در قبال اين كوتاهي هايي كه نويسنده ي مطلب بالا اشاره نموده اند، پاسخگو باشند و در صورت ناتواني بايد توبيخ شده و راهي نو در پيش گيرند. (2045096) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۴۵:۰۵
حالا چی شده مگه؟ (2045097) (alef-10)
 
اشکان
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۴۶:۳۸
باسلام
چرا ما باید در مورد هر چیز سریع جبهه بگیریم چرا همیشه نیمه خالی لیوان را باید نگاه کنیم این فیلم که سیاسی نیست اون را سیاسی کردیم در هر قسمت سعی شده لبخند روی لب این مردم خسته از هرکجا بنشونن خواهش می کنم افق دید خود را عوض کنید. البته خودم مازنی هستم و افتخار هم میکنم که فرهنگ غنی داریم ولی هرچه باشه من یک ایرانی هستم و برای شاد کردن دل مردم کمی هم به صورت طنز چاشنی را زیاد کردیم (2045099) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۵۰:۴۱
با سلام،خیلی خوشحال شدم متن مذکور رو دیدم ،واقعا کسی نیست به داد ما برسه،مارو به تاراج بردن،تفریح و خوشی تو شمال ولی به سخره که میرسه پایتخت ی1و2و3و....توروخدا جلوشونو بگیرید،اینا اصلا مردمای سختکوش شمال و نشناختند که با اندک بضاعتی ارثیه شغلی اجدادی شونو (شالیکاری)با هزینه و سختی فراوان در زیر گرمای تیرماه و رطوبت 90درصد همچنان حفظ کردند وتازه لذت هم میبرند،اگه قرار بود که با این سزیال شمالیارو به همه بشناسونن تو پایتخت 1 انجام دادن بسه دیکه دیکه برن دنبال طایفه های دیگه.حرف زیاده ولی مجال نیست.باتشکر (2045110) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۵۶:۰۹
به عنوان یک شیعه وبه عنوان یک ایرانی مازندران را دوست دارم مردم خوبش را وهمه چیزش را و انشاء الله سیما جبران کند (2045118) (alef-10)
 
ehsan
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۸:۵۶:۳۲
درود
کاملا با شما موافقم
مازندران با این سابقه قدمت فرهنگی ,دینی,اجتماعی,دانش های گوناگون و دانشمندان مطرح و قهرمانان نامی کشتی و وزنه برداری ...
ایا احجاف در حق فرهنگ مردم نشده است که اینچنین مضحکه عام و خاص نشویم
اری کاملا موافقم با این جمله شما

پایتخت ۳؛ بیش از آنکه آینه‌ای از جمال زیبای فرهنگی مازندران باشد سیمای زشت مدیریت فرهنگی مازندران را نمایان ساخته است. (2045119) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۰۰:۰۷
این فیلم واقعیت را نشان داده و بس (2045124) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۰۵:۲۶
کلا تو ایران قرار باشه یه طنز یا فیلم خوب ساخته بشه نمی زارن سنگ میندازن چوب لای چرخش می زارن.پایتخت یه طنز ساده است که زندگی یک خانواده شاد با مشکلات فراوانه.بیخیال این گیر دادن ها بشین برید بقیه طنزهای شبکه های دیگه رو ببینید ببینم نگاه کردنتون میاد (2045131) (alef-10)
 
مراد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۱۷:۰۷
من خودم مازنی هستم
اینایی که گفتی چه ربطی به این فیلم داره. ما داریم تو این محیط زندگی میکنیم و دقیقا صحنه ها و مفاد فیلم انعکاسی از واقعیت موجود است.
واقعیت را آنگونه که هست قبول کنیم نه آنگونه که سلیقه مان می خواهد. (2045146) (alef-10)
 
آزاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۱:۴۲
دلیل بیاورید
به نظرمن کاملا آموزنده ومفیداست ومردم چنان درک پایینی ندارند.بلاخره این فیلم درون مایه طنز داشته ودارد وشماهم اگرمیخواهیدنقدکنید مقاله "آنچه بودیم "ننویسید.
یک ساعت شرح فضایل مازندرون بعددوخط روضه ...این یعنی احساسی رفتارکردن داداش من (2045153) (alef-10)
 
منتقد ن س
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۴:۱۶
سلام
با این حساب ، آیا این همه فیلم طنز که در تهران ساخته می شود همه آنها نشان دهنده فرهنگ مردم تهران (سادگی و یا .... ) است؟
پایتخت 3 یک فیلم طنز می باشد نه فیلم مستند از زندگی مردم مازندران و همه مردم به این موضوع آگاهند.
با تشکر از سازندگان این فیلم (2045158) (alef-10)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۷:۳۱
جلوی پخش این سریال باید گرفته بشه.پایتخت 3 شخصیت و فرهنگ مردم مازندران رو خدشه دار کرده و مسئول این بی حرمتی مدیران فرهنگی مازندران ومدیریت صدا وسیماست. (2045160) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۳۸:۰۴
خب حالا , شما هم شدین استاد تاریخ , برای یک لحظه خندیدن مردم چه کردین ؟ (2045167) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۳۹:۳۵
پایتخت 3 نشان دهنده صمیمیت،غمخواری،دلسوزی یک خانواده اصیل ایرانی است.یار هم بودن و همکاری در حین مشکلات،تقسیم شادی و غم بین اعضا یک فامیل ایا این همد لی یک پیام فرهنگی نیست (2045169) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۵:۰۹
من از تهیه کننده این سریال جالب و دیدنی خواهش میکنم که برای ساخت قسمت بعدی این سریال به شهر ما بسطام در استان سمنان تشریف بیاورند وقدم بر هر دو چشم ما بگذارند .همینکه بساط شادی هموطنان عزیزمان را فراهم کرده وحتی برای لحضه ای غم از یادشان برود برای ما کافی است.خدا در دنیا سلامتی وخیر و برکت و در اخرت همنشینی با پیامبران الهی را نصیبشان کند. (2045175) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۶:۱۹
بنظر من در این فیلم هیچ گونه اهانتی به مردم مازندران صورت نگرفته ابن فقط یک سریال طنز گونه ای است برای سر گرمی مردم در ایام نوروز جای تشکر وتقدیر از مسیولین فرهنگی مازندران را دارد از لهجه شیرن آن خطه استفاده شده که شیرینی این طنز را صد برابر کرده آیا شما به لهجه شیرن خود اعتراض دارید ساختن اسطوره های هر خطه جا و وقت خود را طلب می کند من مچددا از مسئولین فرهنگی ودست اندر کاران ای سریال کمال تشکر را دارم من اهل کر مانشاه هستم لهجه شهرا را دوست دارم اگر فیلمی با گویش شهرم ساخته شود به آن افتخار می کنم (2045176) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۷:۱۷
نمی دانم چرا این سریال برای بعضی این میزان آزاردهنده شده است. اول آنکه این سریال هیچ توهینی به مردم مازندران نکرده است و آنها را مردمی بسیار شریف نشان داده است. دوم این که نویسنده متن بالا انتظار دارد وقتی مردم یک خطه را نشان می دهند فقط و فقط صورت اغراق شده افتخارات آن عزیزان را در نظر بگیرند؟ ما انسانهای عادی هستیم با زندگی معمولی . انصافا زندگی افراد مازندرانی درون این سریال از من پایتخت نشین شیرین تر و شریف تر است. آِیا همین تعریف کافی نیست؟ (2045179) (alef-10)
 
صديقه
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۹:۱۳
با سلام:
شماها عادت كرديد هر فيلمي كه ي كم روحيه مردمو شاد ميكنه فوري حرف در بياريد و ايراد بگيريد فكر نمي كنم توهيني در اين سريال به مازندرانيها شده باشه امثال شما ميخوان مردمو فقط با غم و غصه خوردن سرگرم كنن همچنان كه سريالهاي طنز ايراني ديگه نيز در معرض اتهام قرار گرفتن و هنرمندان عزيزي از جمله آقاي مديري هنرشونو در غالب سينماي خانگي به معرض تماشا قرار دادند اگه فقط ي كم ديدمونو وسيعتر كنيم شاهد اينهمه اندوه مردم عزيزمون نميشيم لطفا بيائيد منصف تر باشيم. (2045181) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۰۶:۵۰
سلام - بعد ازعمری یک سریال درقالب طنز ساخته شده که نه به کسی توهین کرده نه قومی رابه چالش کشانده هزارتا تهمت به سریال وسکانداران فرهنگی مازندران می زنید قرار نیست فقط سریال تاریخی پهاوانی وسلحشوری ساخته بشه ؛ درواقع دیگر اکثر مردم خسته شدند ازفیلمهایی که شما درخواست ساختنش راداری حتی آقای دهنمکی فیلم جبه ای می خواهد بسازد درقالب طنز میسازد شما بیا میزان فروشش رامقایسه کن با فیلمهای دیگر جنگی ایرانی عزیز برادر (2045213) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۰:۱۶
اين سريال يك برنامه فوكاهي بوده و به ارزش هاي مازني توهين نشده بلكه با تلفيق برخي از رفتارها با طنز قلب مردم ايران را در اين شرايطي كه دولتي ها ساخته اند كمي شاد كرده است و موفق هم بوده است (2045219) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۲۶:۳۴
این دید شماست ولی نگاه من کاملا متفاوت است، شما انگار علاقمندید این سریال مانند سریال سرزمین کهن موجب اشوب شود (2045247) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۲۶:۴۸
حالا به مدیران بخوره خوبه بد نیست
مدیرانی که حتی قادر به تامین کار برای اهالی خود نیستن و باید بیان تو بالاشهر تهران خدمت کنن (2045249) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۲:۵۶
بدون شک احترام به اقوام از مهمترین وظایف هموطنای عزیزمون هست . در سریال پایتخت3 سادگی و صمیمیت و صادق بودن مازندرانی ها به نمایش گذاشته شده، چیزی که امروز بدلیل فراگیر شدن دروغ و نیرنگ بی فرهنگی به حساب میاد. (2045266) (alef-10)
 
یزد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۴:۴۸
سلام تشکرازمطلب مذکور بنظرم این سریال ذطنز هیچ ازارزشهای مردم دلاورمازندران کم نمی کندبلکه باعث معرفی جاذبه وبسیاری از نکات مثبت اخلاقی آن خطه کبیرومردمان نجیب مازنی ماشده است (2045271) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۵:۵۱
من یک ساروی هستم به نظرم باید ظرفیت پذیرش انتقاد و واقعیتهارو داشته باشیم سریال طنز پایتخت 3 به خوبی زندگی عادی یک خانواده مازندرانی را به تصویر کشید که به نظرم اصلا در آن بزرگ نمایی نشد و یادمون باشه این سریال طنز هستش اگه قرار باشه قومیتها ، شخصیتها ، سیاسیون و اصناف مختلف رو با طنز به نقد نکشیم پس درب برنامه های طنز رو باید گل بگیریم حداقل از کشورهای پیشرفته و آزاد یاد بگیریم که حتی بزرگترین شخصیتهای سیاسی شون رو به راحتی به نقد میکشن ... (2045272) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۷:۳۵
چی میگین بیخیال خیلی هم سریال قشنگیه و من هیچ توهینی نمی بینم اون از سرزمین کهن با وجود اینکه کارگردانش عذرخواهی کرد پخشش نکردین من یکی مخالف ماهواره هستم ولی این راهی که شما درپیش گرفتین مجبور میشم برم ماهواره بخرم پس دیگه گیر به ماهواره مردم ندید چون خودتون باعث میشین من که نمیتونم صب تاشب پیام بازرگانیو اخبار ببینم توسال یکی دوتا سریال پخش میشه اونم جلوشو میگیرین گیر الکی میدین و مردمو مجبور به دیدن ماهواره میکنین متاسفم (2045277) (alef-10)
 
ملائی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۹:۵۱
با سلام
دوست عزیز بنده نقی معمولی را نماد زندگی رایج در ایران میدانم که با وجود سختی های فراوان چشم پاکی ، پاک دستی ، خانواده دوستی ، صبر و تحمل فراوان ، احترام به بزرگتر و ..... را به جامعه می آموزد.
لابد شما سریال هایی چون ....را میپسندید که چشم به مال دیگران داشتن و راحت طلبی ، بی عرضگی و کم حوصلگی و تجمل گرایی و .. را در جامعه اشاعه میدهند.
بنده یک شخصی از غرب کشور هشتم و شما باید افتخار کنین که افرادی چون نقی را دارین که در حد توانش به جامعه می آموزد با وجود سختی ها ، میتوان خانواده ای با نشاط داشت. واین یک نقطه قوت در فرهنگ کهن شماست.
بهر حال شاید شاد ترین لحظات در ایام عید با یادی از سرزمین مازندران سپری میشود (2045285) (alef-10)
 
حق
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۴:۱۱
این نوشته هایی که شما نوشتید چه ربطی به فیلم دارد ؟؟ مثلا این که شما میگویید :اولین حکومت شیعی علوی بوده ..چه ربطی به فیلم دارد ؟ تو فیلم گفته نبوده ؟؟ این فیلم به کدام فرهنگ مازندران اهانت کرده ؟؟ حالا که برای زیبا تر شدن فیلم یک کشتی گیر مازندرانی از یک کشتی گیر دیگر شکست میخورد این کجاش به مردم اهانت شده ؟؟ هر آدم عاقلی میفهمد که این به این معنی نیست که مازندرانی ها مردمی ضعیف اند و دلاوری هایشان از یاد میرود : نباید خودمون رو به خواب بزنیم ، حالا که بعد جند سال یه فیلم درست که مردم رو میخندونه و مردم جه مازندرانی و جه غیر خوششون اومده !حالا شما جلوی این کار رو بگیر ... به نظر من که این نوشته کاملا مغرضانه بوده و دلیل خاصی برای توجیه حرفاش نداره شما میتونستی بگی کنار هر مطلب که بالا نوشتی یک صحنه از فیلم رو ذکر کنی که با هدف به اون اهانت شده و نه بر مبنای طنز (2045296) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۴:۴۰
اصلا این جور نیست تو این مملکت هر کار می کنی به اقوام بر می خوره والا شوشو در اوردن (2045297) (alef-10)
 
وحدت
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۸:۲۹
جانا سخن از زبان ما میگویی (2045307) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۹:۰۴
جناب آقای سیروس مقدم
با سلام
لطفاً حوصله بخرج دهید و با تحقیق و بررسی بیشتر در فرهنگ مازندران الگوی بهتری از سریال پایتخت را ارائه دهید تا برچسب تجاری گونه سریال و تهمت به فرهنگ غنی مازندران را از خود بزدائید. ببینیم سال آینده چکار میکنید.
با تشکر - ه مقدم گ از آمل
یک علاقه مند به تاریخ مازندران (2045310) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۱:۲۹
متاسفانه بی کفایتی فقط در حد مدیران فرهنگی استان نیست در مرتبه بالاتر در خود صدا و سیما ایران و مدیریت آن هست که فرهنگ با هم خندیدن را به به هم خندیدن تبدیل کردند. متاسفم بر این بی برنامه گی های فرهنگی که لودگی و تمسخر فرهنگ های اقوام شده تفریح صدا و سیما ایران (2045313) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۴:۰۰
چشم دیدن لبخند مردوم رو نداری! ولکن بابا کم غم و داریم که شما هم کاسه داغتر از اش شدی (2045316) (alef-10)
 
کوروش
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۵:۰۸
سلام.نمیدونم چرا عادت داریم ذهن مردمو ببریم به نا کجا اباد.اقایان و خانمهای گرانبها این یه داستان از یه خانواده مازنی هستش حالا چه ربطی به اون سلسله های پادشاهی و حضرات بزرگوار اسلام داره نمیدونم.ولی بییید بالا غیرتا دست از این تعصبهای خرکی برداریم و کمی فکرمونو باز کنیم.ببینیم دنیا کجاست و ما کجاییم.میگیم تحجر بد است و جیزه ولی خودمون اخره تحجریم.یادمون نره اول و اخرش همه مون سرباز اسلام و میهنیم و به هر دو عشق میورزیم. (2045319) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۶:۴۰
چرت نگو.این سریال مثل چک برگشتی تمام مواردی که شایع در جامعه هست رو نمایش میده.کشتی نقی نماد فوتبال ما بود که همیشه مغرور و از خود متشکر هستن و همیشه هم گل!!!!! میکارن.گرفتی؟؟؟ (2045323) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۷:۱۳
سلام..
به نظرمن این سریال تنهابخشی ازاتفاق واختلافت میان دوخانواده روبه تصویرکشیده...
نه به کسی توهین شده ونه قصدتمسخرکسی روداشته. (2045325) (alef-10)
 
هموطن
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۳:۲۴
ای بابا
بیخیال
چرا ما ذره ای تحمل نقد یا حتی هجو رو نداریم والا تو همین فیلم های هالیوودی که صدا سیما پخش می کنه مدام به دکترشون پلیسشون شهرهای مختلفشون و همه کس و همه چیزشون گیر میدن بجا یا نابجا اما نمی شنویم تحصنی بشه تضاهراتی بشه متنهای فصیح در خصوص مناطق هجو شده نگاشته بشه که ما چنانیم و چنینیم
بس کنین بخدا (2045348) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۸:۲۰
اينجوري كه شما داري انتقاد ميكني يه سال ديگه هيچ سريالي ساخته نميشه...
در بيشتر كشورها اينقد ظرفيت ها بالاست كه خيلي راحت بسياري از شخصيت ها، اقوام و حتي رييس جمهور نقد و حتي كاريكاتور ميشه ...
ولي اينجا رييس سازمان صدا و سيما براي اينكه فلان فيلم رو توهين به فلان قوم تصور ميكنن بلند ميشه ميره اون ديار و با پوشيدن لباس و عذرخواهي از آن اقوام كار منتقد كار كارگردان خودش ميشه...
اين خيلي بده كه ظرفيت خودمونو بالا نبريم و با كوچكترين اتفاقات يك فيلم رو توهين به ارزش ها بدونيم...
اين باعث ميشه كه طيف وسيعي از مخاطبان خودشو به مرور از دست بده ... (2045362) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۸:۲۷
با اين تفاسير كه شد منتج به اين نتيجه ميشود شد كه سريال پايتخت 1 و 2 كه در دولت قبل ساخنه شده بود كاملا با اصول فرهنگي مازندارن،ايران و جهان و تمام كائنات همخواني دارد...
آيا اين حرف درست است ؟ (2045363) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۲۰:۱۵
حساس نشو حساس نشو (2045364) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۲۱:۳۷
ول کنین تورو خدا . به نظر شما با لهجه ی شیرین مازنی صحبت کردن تمسخره؟ پس چیکار کنن؟ اگه گیلانی صحبت کنن میگیم تمسخره. اگه بختیاری یا لری یا کردی ویا اصفهانی یا شیرازی و یا به هر زبانی فیلم ساخته بشه میگیم تمسخر ه . بستگی داره که طرف از فیلم چه برداشتی کنه. که به نظرم این فیلم این چنین موضوعی رو به ذهن متیادر نمیکنه. (2045367) (alef-10)
 
مهرداد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۲۳:۴۹
با سلام
اين سوال هميشه برايم مطرح است كه چرا وقتي يك فيلم با زيركي خاصي بينندگان زيادي را به خود جلب مي كند . عده اي پيدا مي شوند و با جو سازي و حساس كردن موضوع ، موجي منفي بر جامعه ميفرستند . چرا اينگونه فكر نكنيم كه لهجه شيرين مازندراني به اين طريق به ساير مردم ايران شناسانده مي شود؟
كجاي دنيا گفته شده است كه اگر يك لهجه روي يك فيلم كمدي گذاشته شود فرهنگ پر غناي آن شهر زير سوال مي رود ؟ مگر نه اين است كه مي گويند در ضرب المثل مناقشه نيست . حالا اگر اين فيلم با لهجه ديگري ساخته مي شد ، مشكل حل بود؟ اين داستان مي توانست در هر شهر و قومي با كمي تغيير نوشته و از روي آن فيلم ساخته شود . از نظر من اين فيلم بسيار آموزنده و جذاب ، پرمخاطب و از قابليتهاي مردم عزيز مازندراني چيزي را كم نمي كند و توهيني به كسي نمي كند بلكه مشكلاتي را در قالب طنز مطرح ميكند. شايد تا زمانيكه اين متن و توقف ساخت اين سريال را نشنيده بودم هرگز به اينكه اين سريال توهين به قوم خاصي ميكند در سر نمي پروراندم و حال آنكه عده اي با اينگونه سم پاشي زحمات بيشمار دست اندركاران را زير سوال مي برند و خستگي را برجان آنان ميگذارند چيزي ديگري نيست .در خاتمه از همه دست اندركاران اين فيلم و سريال بسيار تشكر و قدر داني ميكنم و اميدوارم اين سريال همچنان ادامه پيدا كند. (2045371) (alef-10)
 
ایلیا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۸:۰۰
حرف حساب است. ما می توانیم با بهره گیری از هنروامکانات مدرن روز هم فیلم شاد وجذاب بسازیم وهم از فرهنگ واعتقاداتمان دفاع کنیم. (2045396) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۴۷:۴۹
واقعا هم همین طوراست،این ترویج فرهنگ نیست بلکه تخریب فرهنگ است،،، (2045417) (alef-10)
 
عقيل
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۷:۵۶
باسلام ودرود به همه هم وطنان بخصوص مردم نجيب وزحمت كش مازندران بايد به اطلاع برسانم من از سريال پايتخت3 نجابت ومهرباني وفرهنگ بالا و حس هم دوستي مردم مازندران را متوجه شدم وبه مردم اين ديار مي گويم خسته نباشيد وخدا قوت به شمابده وگوش به اين حرفها ندهيد.
عقيل از كرمان (2045438) (alef-10)
 
اسفندیاری
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۲:۵۱
من یک مازندانی هستم و مطب بالا را تایید می کنم و به اقای ضرغامی و همکارانش خواهش می خواهم که جلوی ÷خش ادمه ان را بگیرند (2045466) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۴:۵۸
به نظرم خیلی تند میری . من با دیدن این سریال 1 2 3 به خطه مازندران علاقه مند شدم (2045470) (alef-10)
 
عارف
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۶:۲۶
براستی که راست میگویید (2045475) (alef-10)
 
روستازاده
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۲۴:۳۷
به نظر من روستا زاده پایتخت 3 مظهر هنرمندی مردان مازنی و به رخ کشیدن فرهنگ اصیل آن دیار است و مردم آن استان باید شناخته شدن فرهنگشان به دنیا را مدیون آقای مقدم و سوپراستارش آقای محسن تنابنده باشند. (2045490) (alef-10)
 
رحيمي
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۴:۱۸
ممنون از اطلاعات خوبي كه ازاستان قهرمان پرور مازنداران داديد من فكر ميكنم اين سريال پيامهاي خوبي دارد 1 -ارزش به خانواده 2-احترام به بزرگتر 3- همبستگي 4- حفظ آداب وسنن 5- وفاداري خب جرياناتي كه در طول سريال اتفاق مي افتد اتفاقات روز مره زندگي همه است حالا با غلو بيشتر به نظر من مهرباني وگرمي وصميميت مردم خوب مازندران را تا حدي نشان مي دهد (2045550) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۱:۱۹
نه تنها توهینی نیست بلکه واقعیت مطرح شده است (2045564) (alef-10)
 
پريا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۴:۳۷
به نظر من سريال پايتخت بهترين سريال جهان است
هشت ساله از تهران (2045571) (alef-10)
 
پنجلی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۶:۴۳
مرعشیون ! طبری ! لشکر 25 کربلا ! امیر پازواری ! افول فرهنگی جوانان مازنی ! ... یواشتر داداش ! یعنی پایتخت باعث شده تمام دوره های تاریخی از اساطیر تا معاصر وآسیبهای اجتماعی و فرهنگی جوانان مازنی بویژه نقش رسانه های بیگانه و توطئه صهیونیستها ! را ردیف کنی و نتیجه دلخواهت را بگیری . و به این وسیله سیمای زشت !! مدیران فرهنگی مازندران را به رخ بکشی . میشه بفرمایید شما برای فرهنگ مازندران و برای جوانان آن چه کرده اید وبه طریق اولی آن نماینده محترم معترض مجلس . توصیه می کنم مواظب رگ متورم شده غیرتت باشی و سعی کنی برای اینهمه بی تدبیری !! و توطئه های سریالی!!!!!! علیه فرهنگ وجوانان مازنی راهکار ارائه کنی . آن نماینده مجلس معترض هم بهتر است در این فرصت اندک باقی مانده به مشکلات عدیده حوزه انتخاباتی اش خصوصا مشکلات جوانان بافضیلت آن باشد . امان از اشتیاق زاید الوصف بعضی ها به کسب اشتهار و افاضه فضل . بااین سریال من به عنوان یک مازنی از بسیاری از زوایای فرهنگی متعالی و ظرفیت و ظرافت موسیقی مازندران بیشتر آشنا شدم وبه آن مباهات می کنم . این سریال چهره خیلی از ما ها را به ما نشان دادو شاید به همین دلیل برای بعضی ها خوشایند نباشد. عزیزان چشمها را باید شست ؛ جور دیگر باید دید . - یک مازنی غیور دوستدار پایتخت (2045673) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۰:۰۱
چرت و پرت نگو. خودتون اصلا میفهمید چی میگید. بی سواد ها (2045680) (alef-13)
 
تکمیل
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۲۴:۴۲
احسنت وبه نوشته شما باید افزود که هم اکنون نیز دو قوه از قوای سه گانه کشور تحت مدیریت مازندرانیهاست وبلکه اگر استان سمنان را که از نظر همسایگی و گویش و نزاد قرابت نزدیکی با مازندران دارد به حساب آوریم هرسه قوه . (2045843) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۵۴:۳۰
با اینوصف هیچ فیلم و سریالی در ایران نباید ساخته شود چرا که یکی به تریش قباش برمیخوره.
همینکه اعتراض شدیدی به این سریال در مازندران نشد و عموم مردم مازندران برای آغاز سریال و لذت بردن از آن لحظه شماری میکنند بیش از تمام این سطوری که مرقوم نمودید نشاندهنده غنای فرهنگی و ظرفیت رفتاری مردم خونگرم این منطقه است

یک مازندرانی (2045880) (alef-10)
 
مژگان
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۷:۴۷:۵۴
شرمنده.منم منظورتونو نفهميدم.. (2045964) (alef-10)
 
م م
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۴۹:۰۵
پربیننده ترین خودمازندرانی هایند.بهترین فیلم نوروزی است وکاردیگرسریالهاراکسادکرده شک دارین نظرسنجی کنید.به نطرمن نه تنهاوهنی نداشته بلکه گویش وفرهنگ وجغرافیای مازتدران راشناسانده .شماهم الکی ی ی ی ی میگی! آملی ریکا. (2046061) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۲۰:۱۳:۲۳
پايتخت ٣ سريال خوبيست . ما شبها با لهجه زيبا و دوست داشتني هموطنان مهربان و بافرهنگ مازندراني لحظات خوشي داريم (2046187) (alef-10)
 
hanieh
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۳:۴۵:۲۷
من به شخصه هر بار که این سریالو میده میبینم حتی از شبکههایه دیگر هم نگاه میکنم عاشق بازی هنر پیشهایه عزیزشم اینایی که میگند بده و فلان سلیقه ندارند سلیقهیه هنری ندارند میدونید چه زحمتی این طوری صحبت بکنید واقعا عالی هر کس که نمیتونه این فیلم و دوست داشته باشه قطعا بد پسنده چون یه تیکهیه ارسطو میارزه به همهی اینها..... (2046653) (alef-13)
 
رضا ترابی
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۰:۴۵:۱۳
با این وضعیت نباید فیلمی ساخت که به نام ، شغل ، شهر ، استان و کشور و دین کسی اشاره شود . زیرا در مظان اهانت و توهین قرار میگیرید . چشمها را باید شست ..... (2046952) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۲:۳۷:۲۰
سلام به همکی به نظر بنده در کل یک سیاستی در صدا وسیما وجود دارد که تمام اقوام ایرانی به خاطر پاک بودن و سادگیشان مورد تمسخر قرار میگیرند بجز تهرانیها این سیاست را در کل سریالها و فیلمها میتوانید دنبال کنید نه فقط در پایتخت 3 حتی در سریالهای شاهگوش وامثالهم واقعا ایران به خاطر اقوامش به خود میبالد (2047136) (alef-13)
 
شریف
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۳:۳۹:۱۹
با سلام به همه دوستانی که نظر داده اند .اولا یک شخص محترمی نظر داده اند و بقیه دوستان هم باید با ظرفیت و بدون توهین به این شخص (مخالف یا موافق) پاسخ دهند که برخی از دوستان این کار را نکردند.در ثانی خیلی از دوستان از نظراتشان پیداست که ظاهرا چون با این سریال می خندند پس نظر نویسنده محترم غلط و با تنگ نظری و برای جلو گیری از خوشی مردم است.چرا این دوستان انصاف به خرج نمی دهند که سریالی اگه می خواهد مردم را بخنداند اولا چرا الزاما باید بر یک گویش سوار باشد؟ وقتی داستانی طنز باشد به هر گویش باعث خنداندن می شود.
ثانیا چیزی که باعث دل نگرانی و اعتراض است این است که اکثر بیننده ها با دیدن یک سریال یا فیلم (متاسفانه) از فیلم برداشت کلی مشت نمونه خروار است می کنند وانرا به همه نسبت میدهند چیزی که در این تقریبا 85 نظر ی که خواندم در اکثر نظرات مخالفان دیده شد که مثلا از این سریال پاکی و احترام به بزرگتر و....را از مردم مازندران دیدیم .در صورتی که اگر درست گفته شود سادگی و ... یک خانواده از مازندران است ، که شاید در بقیه باشد یا نه.ودر اخر اینکه در این جمع تقریبا 10 نفره اصلی و در قسمت های قبل تعداد بیشتر از مازندرانی ها حتی یک نفر با گویش مازندرانی نیست که لودگی و سادگی نداشته باشد ،اگه هما زن نقی یا اوس موسی هم منطقی ترند گویش شان فرق دارد؟!!! جدا از مسولین محلی .اگه واقعا طنزه چرا همه مسولین محلی و .. اتو کشیده وبا کلاس و ..میباشند ؟دوستان غیر مازندرانی هم لطف کنند از کیسه خلیفه نبخشندکه اشکال نداره و ... (2047255) (alef-13)
 
سیدحمداله
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۸:۳۶:۵۹
باسلام-1-نشان میدهد یک زن برای آرامش همسرش تلاش میکند-برای کمک به خانواده آشپزی میکند-2-احترام به بزرگترها (بابا پنجعلی)-تحکیم خانواده-برای بهیبود یک فرد مریض همه به تهران می آیند ازخودگذشتگی-برای ازدواج ارسطو تلاش میکنند(هومن چیزی که مسولین توجه نمیکنند)-احترام به میهمانان خارجی- توجه به کشتی گیران مازندرانی-اهمیت محیطبانان وحیوانات در دشتها-ترویج گویش ولهجه شیرین مازندرانیهای عزیز ودوست داشتنی-وغیره ...لطفا زود وعجولانه قضاوت نکنید.افتخار به ایران وایرانی بودنم میکنم وهمچنین برای مردم شهیدپرور و دلاورپرور مازندران-یاعلی ع مدد (2047653) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.