افزایش ۵۷ درصدی حقوق باعث تورم ۴۵ درصدی امسال شد؟

  4020920016 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی وزیر کار اعلام کرد، افزایش ۵۷ درصدی مزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تورم زا بود که کارشناسان اقتصادی معتقدند، افزایش دستمزد در صورتی که افزایش تقاضا ایجاد کند که از عرضه بیشتر باشد, باعث تورم می شود.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق باعث تورم ۴۵ درصدی امسال شد؟

به گزارش تسنیم، وزیر کار روز گذشته با بیان اینکه افزایش 57درصدی دستمزد به‌نفع کارگران نبود، گفته بود: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به 45درصد در سال 1401 شد.

سبد معیشت مولفه ای است که طبقات کارگر در هزینه های خود میزان تغییرات تورمی را درک می کنند. اما سال ها است که هنگام تعیین مزد به این سبد توجهی نمی شود. یعنی هرساله رقم سبد معیشت بسیار متفاوت از حداقل دستمزد است.

هرساله هنگام تعیین دستمزد یک جدال پیش می آید بر سر اینکه میزان افزایش دستمزد کارگران تورم زا است یا نه؟ اما برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند, تورم حاصل پیشی گرفتن نرخ تقاضا بر نرخ عرضه است؛ لاجرم «افزایش دستمزد» تنها در صورتی می‌تواند تورم ایجاد کند که «تقاضای اضافی و مازاد» به وجود بیاورد،‌ این در حالی است که دستمزد فعلی کارگران کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. تحلیل گران بازار معتقدند زمانی که سیاست های کنترل تورم به خوبی عمل نکرده است,  «تورم» موجب می‌شود که اثر افزایش دستمزد از میان برود، لذا افزایش دستمزد عامل ایجاد «تورم» نیست.

از سوی دیگر مهمترین دلیل برای افزایش منطقی دستمزد کارگران این است, در شرایطی که کشور دچار تورم است دستمزد باید افزایش یابد تا دلیلی برای خروج بازار از مشکل‌ عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باشد. یعنی بالا بردن توان بالقوه برای تقاضا، یک عامل موثر در پویایی اقتصاد و خروج از رکود است؛ اگر کارگران نتوانند خریدار کالاها حتی کالاهای اصلی مثل گوشت و مرغ و تخم مرغ باشند، چه کسی مشتری تولیدات خواهد بود؟

به گزارش تسنیم؛ هرساله هنگام تعیین مزد این مباحث مطرح می شود که دستمزد دلیل تورم است.

علیرضا حیدری،کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگویی با بیان اینکه ارتباط بین دستمزد و نرخ تورم فرافکنی است می گوید: همبستگی دستمزد و نرخ تورم در اقتصاد ایران اثبات نشده است. این مهم را می‌توان به راحتی با بررسی و مقایسه‌ی منحنی تورم و درصد افزایش دستمزد طی دو دهه‌ی گذشته متوجه شد؛ همگرایی بین این دو وجود ندارد. ضمن اینکه در اقتصاد کلان، تورم حاصل از فشار تقاضا، زمانی ایجاد می‌شود که تقاضا از عرضه بیشتر شود. 

حیدری ادامه می‌دهد: وقتی ما نتوانسته‌ایم قدرت خریدِ کارگران را ثابت نگه داریم و با این کار تقاضای عمومی را کاهش داده‌ایم، چگونه از تأثیر دستمزد بر نرخ تورم حرف می‌زنیم؟ وقتی به دلیل پایین بودن تقاضا در بازار، رکود ایجاد شده، چگونه می‌توانیم بگوییم که افزایش دستمزد سبب افزایش نرخ تورم شده است؟! 

به گفته‌ی این کارشناس مسائل اقتصادی، افزایش 27درصدی حداقل دستمزد کارگران و افزایش 21درصدی دستمزد کارگران سایر سطوح، با توجه به نرخ تورم حدود 47درصدی، سبب کاهش 50درصدی قدرت خرید کارگران شد و تقاضای عمومی را بیش از پیش کاهش داد. بنابراین  با این وضع می‎‌بایست تورم کاهش پیدا می‌کرد اما چرا تورم امسال با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است؟ 

حیدری می‌گوید: قانون کار در مورد حداقل مزد کارگران الزام مشخصی دارد؛ طبق ماده 41 این قانون، شورایعالی کار باید دستمزد کارگران را مطابق با دو شاخص نرخ تورم و سبد معیشت تعیین کند، مذاکره بر سر این الزامِ قانونی پذیرفته شده نیست. ضمن اینکه مصوبه‌ی شورایعالی کار ناظر بر حداقل‌هاست؛ یعنی اگر دستمزد نتواند این حداقل‌ها را هم فراهم کند، به الگوی مصرف خانوار آسیب وارد می‌شود و تداوم این وضعیت تبعات همه‌جانبه دارد. 

دیدگاه کاربران

امید یاوری دارانی۳۳۲۰۲۳۰۰۹:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
نابسامانی اقتصادی و تحریم و نبود مدیران متخصص و اقتصاددان بهمراه جراحی اقتصادی بی ثمر دولت باعث تورم لجام گسیخته است .اختلاسها و مفاسد اقتصادی تحت عناوین مختلف باعث تورم است.من شخصا حاضرم دولت نه تنها دستمزد را افزایش ندهد که انرا سالیانه 10 درصد هم کاهش دهد فقط به شرط انکه هیچ کالا و یا خدماتی افزایش نیابد و قیمتها فقط ثابت بماند.
کاربر۳۳۲۰۲۸۴۱۰:۳۹:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
اگر دلارهای نفت و گاز به کشور برگرده و اختلاس نشه تورم هم از بین میره .مثل کاسه ماسته که نصفش رو بردارن بجاش آب بریزن هم بزنن .اینجا ماست میشه دلار و یورو و پوند و آب میشه افزایش حقوق .مسلما هر چه آب بریزن جبران ماست کم شده نمیشه و صاحب نهایی سطل ماست (مردم) هرچی ماست بخورن آب اضاف شده مزه و خاصیت ماست رو کم کرده .اونی که آب توی ظرف میریزه خطا نکرده و میخواسته ماست به همه برسه ولی خوب ماست شل شده که دوای گرسنگی ملت نمیشه باید ماستای اصلی به ظرف برگرده.اصلاح سخن وزیر اینه که افزایش حقوق جبران کسری بودجه (ارزهای اصلی خارجی) رو نمیکنه.چون اقتصاد تجاری کشور با این ارزهای اصلیه و میشه گفت پشتوانه خزانه تجارت خارجی و داخلی کشور هست.
ناشناس۳۳۲۰۸۴۰۲۱:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
نفت و گاز می فروختند از 60 سال قبل که تورم ها ایجاد شده با ریال چاپ کردن بابت آن و خرج روزانه و در دوران تحریم هم کمتر شدن آن و باز به روش دیگر چاپ پول
ناشناس۳۳۲۰۴۶۸۱۳:۳۷:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
لطفا عدم مدیریت صحیح و علمی و نا کارآمدی و بستن راههای خود خواسته درآمدی کشور و نابود شدن بخش خصوصی که درآمدی برای پرداخت مالیات ندارد را نادیده گرفته و صرف تعدیل 20 در صدی از 50 درصدتورم سال گذشته را (یعنی کاهش 30 درصد از حقوفها) را بهانه ایجاد تورم امسال کرده اید؟!
ناشناس۳۳۲۰۴۹۸۱۳:۵۲:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
قیمت کالاها رو تولید کننده و در برخی موارد خود دولت زیاد می کنه به کارگر بخت برگشته و کارمندان معمولی چه ربطی داره این تورم کمر شکن؟
ناشناس۳۳۲۰۵۸۰۱۵:۳۸:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
فقط ببينيد قيمت ماست از ابتدای سال چند مرحله ؟و چند برابر شده!مرغ و تخم مرغ و تن ماهی ودارو بماند
ناشناس۳۳۲۰۷۳۴۱۸:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
هر چه دولت می گویید باید قبول کنیم. اینها تیم اقتصادی و کارشناسی دارند. من و شما که داریم کوچک شدن سفره و فقیر شدن هر روزه مان را می بینیم چه می فهمیم!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین