مدیرکل ثبت حرائم در وزارت میراث‌فرهنگی: ایران ورزش زورخانه‌ای را ۱۲ سال پیش ثبت جهانی کرده است/ ادعا درباره ثبت مجدد این جایگاه توسط کشور دیگر صحیح نیست

  4010912120

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: جمهوری اسلامی ايران ، آیین پهلوانی و زورخانه‌ای را به طور رسمی در سال ۸۹( سال ٢٠١٠ ) در فهرست ميراث‌فرهنگى ناملموس جهانى يونسكو ثبت کرده است.

ایران ورزش زورخانه‌ای را ۱۲ سال پیش ثبت جهانی کرده است/ ادعا درباره ثبت مجدد این جایگاه توسط کشور دیگر صحیح نیست

به‌گزارش الف به نقل از  میراث‌آریا، مصطفی پورعلی، مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت میراث‌فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ايران، آیین پهلوانی و زورخانه‌ای را به‌طور رسمی در سال ۱۳۸۹(سال ٢٠١٠) در فهرست ميراث‌فرهنگى ناملموس جهانى يونسكو ثبت کرده است. كشتی پهلوانی در ايران هم انواعی دارد، مثلا كشتی باچوخه، كشتی مازندرانی، كشتی گيله مردی و... . به‌دليل محدوديت‌های يونسكو در سهميه‌بندی هر كشور برای ثبت‌های سالانه جهانی، مناسب اين است كه همه اين موارد در يک پرونده با عنوان جامع ثبت شوند كه بحمدالله ايران اين اقدام مهم را ١٢ سال پيش انجام داده است.

وی ادامه داد: اينكه جمهوری آذربايجان پرونده‌ای قريب به عنوان و موضوع پرونده ايران را ثبت کرده است، از منظر كنوانسيون يونسكو در حوزه ميراث‌فرهنگی ناملموس نه تنها خللی به پرونده ايران وارد نمی‌كند بلكه بر ترويج بيشتر اين عنصر فرهنگى ناملموس تاكيد دارد.

پورعلی تاکید کرد: پرونده آذربايجان ملی است. طبق ضوابط يونسكو هر كشوری می‌تواند عناصر فرهنگى ناملموس خود را ثبت کند و اين تعارضی با عناصر ديگر كشورها ندارد. كشتی پهلوانی و آيين‌های زورخانه‌ای كه فدراسيون بين‌المللی آن هم در تهران مستقر است، در گستره كشورهای كثيری ظهور و بروز دارد. اين جای افتخار است كه يک داشته فرهنگى ايران در چنين گستره‌ای زنده است. برای مثال ازبكستان هم مي‌تواند در سال آتی چنين كاری را انجام دهد. بهرحال اين كشورها همه دارای كشتی و آيين‌های پهلوانی هستند.

وی با بیان اینکه بايد تاكيد شود كه میراث ناملموس زنده است و متعلق به همه مردمی است که از آن استفاده می‌کنند. ثبت یک عنصر در فهرست میراث جهانی ناملموس برای هیچ کشوری ایجاد مالکیت نمی‌کند. پس آذربایجان با ثبت فرهنگ پهلوانی مالک آن عنصر نخواهد شد، اظهار کرد: از منظر يونسكو در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی خاستگاه اهمیتی ندارد. اثبات اینکه یک عنصر در ابتدا در کدام کشور خلق و بعدها به کشور دیگری منتقل شده، از دید یونسکو هیچ حقوق و امتیازی برای کشور مبدا ندارد. چون میراث ناملموس توسط حاملان و مجریان به هر نقطه دنیا حرکت می‌کند و همه کشورها می‌توانند میراث ناملموسی که در کشورشان زنده است را ثبت کنند.

پورعلی در پایان گفت: کشورها می‌توانند میراث ناملموس‌شان را هم به‌صورت مستقل و هم به‌صورت مشترک ثبت کنند. هرچند که یونسکو کشورها رو به تدوین پرونده مشترک تشویق می‌کند. ولی الزامی وجود ندارد که برای مثال آذربایجان به پرونده ایران ملحق شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین