در نشست خبری هفتۀ کتاب چه گذشت؟ خداحافظی با طرح‌های فصلی، ورود یک سامانۀ جدید و خبرهای دیگر

  4010816091

نشست خبری هفتۀ کتاب، با پایان کار طرح‌های فصلی و خبر آغاز به کار سامانۀ خرید از کتابفروشی‌ها و تغییراتی دیگر در برگزاری این رویداد و همچنین رونمایی از پوستر این هفته برگزار شد.

خداحافظی با طرح‌های فصلی، ورود یک سامانۀ جدید و خبرهای دیگر

به گزارش ایسنا، در آغاز این نشست که با حضور علی رمضانی، رئیس خانۀ کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفتۀ کتاب و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه (۱۶ آبان) برگزار شد، رمضانی با این‌که بیش از ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در فاصلۀ دو هفتۀ کتاب (سال گذشته تا امسال) منتشر شده است، گفت که این میزان بیش از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از حجم اقتصادی بازار کتاب را تشکیل داده است. 

او سپس با بیان این‌که تلاش شده در کنار رویداد نمایشگاه کتاب، هفتۀ کتاب هم مردمی و عمومی شود و دغدغه‌های فضای عمومی کشور به سمت کتاب و کتابخوانی معطوف شود، افزود: برای همین شعار هفتۀ کتاب امسال «ما همانیم که می‌خوانیم» است. 

علی رمضانی در ادامه به برنامۀ کتاب‌باران کردن شهر ( نمایش کتاب‌های برگزیدۀ جوایز کتاب سال، جایزۀ جلال و جشنوارۀ شعر فجر) از دو روز قبل اشاره کرد و ضمن ارایه توضیحی دربارۀ برخی تصمیم‌گیری‌های گرفته شده در ستاد برگزاری هفتۀ کتاب، بیان کرد: عهد کردیم با مردم با زبان تکرار این جمله که کتاب بخوانید، کتاب خوب است، حرف نزنیم. چون این مردم را سرگردان می‌کند. بلکه دستگاه‌های مختلف با شناسایی مخاطبان خود به آن‌ها کتاب معرفی کنند. 

دبیر هفتۀ کتاب همچنین با بیان این‌که نباید تصویری که از صنعت ارائه می‌کنیم، مخدوش باشد، اظهار کرد: برنامه‌های هفتۀ کتاب از روز شنبه (۲۱ آبان) در حرم امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و رویدادهای این حوزه آغاز می‌شود. یازدهمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس نیز در ۱۹ آبان در قم آغاز به کار می‌کند و با حضور ۹۰ ناشر با بیش از ۶هزار عنوان تا پایان هفتۀ کتاب ادامه دارد. 

رئیس خانۀ کتاب و ادبیات ایران سپس از برگزاری بیستمین دورۀ جشنواره کتاب و رسانه با چهار جایزۀ ویژه و یک بخش جدید گفت و از برگزاری مراسم پایانی بخش ایده‌پردازی این جشنواره در هفتۀ کتاب خبر داد. 

رمضانی همچنین دربارۀ سایر برنامه‌های هفتۀ کتاب گفت: در روز ۲۴ آبان، مانند هر سال مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان توسط نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری برگزار می‌شود. همچنین دیدار وزیر ارشاد با ناشران نیز در حال برنامه‌ریزی است. (بنا بر توضیحاتی که بعداً داده شد، اتحادیه‌های ناشران، انجمن‌های فرهنگی، مجموعه‌هایی از ناشران و... دعوت خواهند شد.)

او در ادامه از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کتاب همچون خبرگزاری کتاب - به عنوان زیرمجموعۀ نوین خانۀ کتاب - گفت و بیان کرد: کتاب دارای اطلاع‌رسانی تصویری شده است. 

علی رمضانی افزود: رخداد آغاز به کار سامانۀ خرید از کتابفروشی‌ها نیز از روز پنج‌شنبه طی مراسمی انجام می‌شود و ۴۰ میلیارد تومان خرید به سمت کتابفروشی‌ها ارجاع داده خواهد شد. این سامانه پس از راه‌اندازی به‌طور دائمی فعالیت می‌کند. درحالی که ما در بسیاری از شهرها کتابفروشی نداریم، همۀ مردم می‌توانند با این سامانه از یارانۀ عادلانه استفاده کنند. این مجموعه قابلیت آن را دارد که مجموعه‌های دیگر بانکی و پولی و مالی با آن همکاری کنند و می‌شود سایر اعتبارات کشور و وزارت فرهنگ را به این سمت معطوف کرد. 

او در عین حال گفت: یکی از چالش‌های کتابفروشی‌ها روزآمد نبودن آن‌هاست. تلاش می‌شود با تسهیلاتی که در این نرم‌افزار وجود دارد، به سمت روزآمد شدن حرکت کنند. 

بخش نخست سخنان رمضانی به پرداختن به سایر برنامه‌ها و پویش‌های هفتۀ کتاب به پایان رسید. 

او در پاسخ به پرسشی دربارۀ آمار کتاب‌های منتشرشده نیز گفت: آمارهایی که ما ثبت می‌کنیم، عمدتاً مربوط به بخش خصوصی است. این بخش هم بازاری دارد. چندگانه‌ای نیز برای کنترل کردن این آمار داریم که بین ناشران عمومی است. بحث ما آمارسازی یا اکتفا به آمار نیست. 

رئیس خانۀ کتاب و ادبیات ایران همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی دیگر به شیوۀ عملکرد تلویزیون اینترنتی کتاب پرداخت و درمورد وضعیت معاونت شعر و ادبیات داستانی (پس از کناره‌گیری ابراهیم اسماعیلی اراضی) گفت: فعالیت‌های این بخش انجام می‌شود و فرد جدیدی را نیز برای این بخش در نظر خواهیم داشت. فعالیت‌ها بدون وقفه و اختلال در حال انجام است. 

رمضانی همچنین دربارۀ بحثی پیرامون سرانۀ مطالعه و شاخص‌های آن بیان کرد: با تخصصی‌ترین شاخص‌ها و ابزارهایی که امروزه در کشور برای جمع‌آوری داده داریم و قبلاً نداشتیم می‌توان کار را به خوبی سامان داد. ما در صنعت نشر ایران ظرفیتی را داریم که بی‌نظیر است و آن هم کتابخانه‌های عمومی کشور است؛ به‌عنوان سومین شبکۀ مویرگی کشور. خود رسانه‌ها هم می‌توانند در شاخص‌سازی کمک کنند. 

او همچنین دربارۀ تعطیلی طرح‌های فصلی و جایگزینی سامانۀ خرید از کتابفروشی‌ها و نیز برخی مشکلات آن پاسخ داد: خود خبرنگاران کتاب در مورد طرح‌های فصلی انتقاد داشتید. ما طرح فصلی نداریم، طرح همه‌فصلی داریم. در مورد ورود اطلاعات کتابفروشی‌ها هم مشکل از ما نیست و امکان لازم از سوی ما فراهم شده. اما این مشکل از شرکت‌های نرم‌افزاری کتابفروشی‌ها و برخی مقاومت‌های آن‌هاست. 

علی رمضانی در ادامه گفت که مشکل اینترنت در استفاده از این سامانه وجود نخواهد داشت، همان‌طور که مردم حالا از شبکۀ بانکی بدون مشکل استفاده می‌کنند. 

او همچنین درخصوص برگزاری کتابگردی گفت که شاید برخی از رخدادهای این هفته در بعضی کتابفروشی‌ها برگزار شود اما هنوز برنامۀ مشخصی برای کتابگردی وجود ندارد. 

دبیر هفتۀ کتاب در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درخصوص راه‌اندازی سامانۀ خرید از کتابفروشی‌ها در شرایطی که براساس آمار شهریور ماه خانۀ کتاب و ادبیات، کتاب ۳۸درصد گران‌تر از سال قبل شده، همچنین وجود فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و پلتفرم‌های دیگر این حوزه که از سال‌ها قبل فعالیت می‌کنند و نیز وجود فروشگاه‌های اینترنتی که کتاب‌های (بعضاً قاچاق) را حتی با قیمت‌هایی ارزان‌تر عرضه می‌کنند، بیان کرد: آنچه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق افتاد، فرضیۀ خود ما را درخصوص استقبال نکردن با این قیمت‌ها رد کرد. می‌خواهم اجازه بدهید تا ببینیم نتیجۀ این طرح هم مثل نمایشگاه خواهد شد یا نه. ما نقش مردم را نمی‌بینیم، مردم کتاب می‌خرند و کتاب می‌خوانند. گردشی که از طریق نمایشگاه بهمن و اردیبهشت اتفاق افتاده، رقم عجیبی است. من فکر می‌کنم در همین سامانه هم چنین اتفاقی می‌افتد. بخشی از مشکلات را حل نمی‌کند، مشکل بخش تخصصی خود را می‌تواند حل کند. مسئۀ سایر پلتفرم‌ها هم بحث مفصلی است. سلسله اقدامات ایجابی داریم که باید در مقابل اقدامات سلبی که با سکوهای ارز مجاز و غیرمجاز اتفاق می‌افتد، بگذاریم. این سامانه یک قطعۀ ایجابی است. درمورد بخش‌های سلبی، با کمک اتحادیۀ کسب و کارهای دیجیتال با تشکل‌های نشر، پلیس فتا، دادستانی و... بحث‌هایی انجام شده که امیدواریم جلو برود. 

در پایان این نشست، از پوستر هفتۀ کتاب نیز رونمایی شد.

 

خداحافظی با طرح‌های فصلی، ورود یک سامانۀ جدید و خبرهای دیگر

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین