خضریان: آیین‌نامه اجرایی خوب، برقراری عدالت آموزشی را تسهیل می‌کند  

گروه سیاسی الف،   4010624094

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: آنچه مقرر شده، قطعیت اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال ۱۴۰۱ است اما آیین‌نامه اجرایی مناسب می‌تواند ما را به برقراری عدالت آموزشی نزدیک‌تر کند.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در رابطه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییرات اساسی در برگزاری کنکور، گفت: درباره این مصوبه و اختلافات حقوقی که میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، جلسات متعددی برگزار شده است. در جلسه کمیسیون اصل نود این موضوع با رئیس‌جمهور نیز در میان گذاشته شد.

وی تصریح کرد: یک اختلاف حقوقی وجود داشت مبنی بر اینکه اگر این مصوبه بعد از پانزدهم تیر ماه ابلاغ شود، برای سال ۱۴۰۲ اجرایی نمی‌شود. به همین جهت رئیس‌جمهور این همکاری را به عمل آورد و مصوبه مذکور را ۱۰ روز بعد از این تاریخ یعنی ۲۵ تیر ماه ابلاغ کرد تا اگر امکان عدم اجرای آن برای سال ۱۴۰۲ وجود داشته باشد این اتفاق بیفتد و فاصله زمانی تا اجرای آن بیشتر شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد: بنابراین سازمان سنجش اطلاعیه اول را منتشر کرد، مبنی بر اینکه آزمون کنکور سال ۱۴۰۲ مطابق قوانین سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

خضریان گفت: بعد از این موضوع، با بررسی‌های حقوقی که صورت گرفت، مشاهده شد که قانون صراحت دارد که زمان اعلام تا پیش از شهریور ماه است. با توجه به آنکه مصوبه نیز پیش از شهریور ابلاغ شده بود و از آنجا که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز لازم‌الاجرا است؛ سازمان سنجش اطلاعیه قبلی را تغییر داد و مصوبه مذکور در روند اجرا برای سال ۱۴۰۲ قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عدالت آموزشی نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، اظهار کرد: اجرای این مصوبه از منظر طرز کار، در کمیسیون اصل ۹۰ مورد بررسی قرار گرفت. برخی نگرانی‌ها درباره محتوای این مصوبه وجود دارد و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه با مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به این نگرانی‌ها اشاره کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: مقرر شده است کمیته مشترکی میان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این دل‌نگرانی‌ها تشکیل شود و تا جایی که ممکن است به مواردی که امکان تحقق آنها وجود دارد، رسیدگی صورت بگیرد. برای مثال مواردی همچون سهمیه منطقه‌ای در آئین‌نامه اجرایی بیاید و این آئین‌نامه تا شهریور ماه نهایی و ابلاغ شود.

خضریان یادآور شد: ابلاغ این آئین‌نامه از لحاظ محتوای درسی به دانش‌آموزان و داوطلبان ارتباطی پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: آنچه مقرر شده است، قطعیت اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال ۱۴۰۱ است اما تدوین آئین‌نامه مناسب می‌تواند ما را به برقراری عدالت آموزشی نزدیک‌تر کند. البته نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات دل نگرانی‌های مهمی دارند که تا وقتی که در آئین‌نامه به آنها پرداخته نشود نمی‌توان به صراحت گفت این نگرانی‌ها برطرف شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا کمیته مشترک میان مجلس و شورای عالی انقلاب می‌تواند نگرانی‌های موجود درباره این مصوبه را برطرف کند؛ آن زمان قضاوت کنیم که آئین نامه ابلاغی، آئین نامه موفقی بوده است یا خیر.

خضریان گفت: یکی از نگرانی‌ها، موضوع رقابت دانش‌آموزان شهرهای دور با داوطلبان مراکز استان‌ها و تهرانی بود و اینکه اجرای این مصوبه به ضرر داوطلبان مناطق دورافتاده است. با توجه به این موضوع مقرر شد سهمیه مناطق در مصوبه جدید و آئین‌نامه اجرایی آن دیده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین