الفیاض: چارچوب هماهنگی از نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری حمایت می‌کند  

گروه جهان الف،   4010513079

رئیس سازمان حشد شعبی عراق امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، چارچوب هماهنگی هنوز بر سر موضعگیری خود بوده و از محمد شیاع السودانی، کاندیدای خود برای ریاست کابینه آتی عراق حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت بغداد الیوم، فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی عراق امروز اظهار کرد: چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراقی همچنان بر سر موضع خود و کاندیداتوری محمد شیاع السودانی برای ریاست کابینه آتی است.

الفیاض گفت: برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی دیگر مساله ویژه جریان صدر نیست و پیش از این بسیاری از گروه‌های چارچوب هماهنگی نیز خواستار برگزاری مجدد این انتخابات شده بودند و می‌توان درباره این مساله جهت توافق درباره جزئیات آن گفتگو کرد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق با اشاره به اینکه چارچوب هماهنگی هنوز موضعگیری رسمی خود را درباره برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان اتخاذ نکرده، گفت: برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی به دیگر تشکل‌ها و ائتلاف‌ها نیز مربوط می‌شود.

او افزود: حضور گروه‌های مردمی در ساختمان پارلمان مساله عادی نیست و ما آن را یک وضعیت موقت در نظر می‌گیریم که می‌توان آن را پشت سر گذاشت.

الفیاض در ادامه گفت: پیشنهادهای رهبر جریان صدر برای حل بحران را می‌توان با هدف رسیدن به موضعگیری‌های مشترکی درباره آنها بررسی کرد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق افزود: انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در صورتی راه‌حل خواهد بود که تمامی فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی دیگر با آن موافق باشند چراکه کابینه فعلی کابینه موقت بوده و برگزاری مجدد انتخابات از اختیارات آن نیست.

او تاکید کرد: ساختار حاکمیت در عراق توافقی است و نمی‌توان موضعگیری یک طرف خاص را پذیرفت و ما زمانی پیشنهادهای حل بحران را بررسی خواهیم کرد که آنها به صورت واقع‌بینانه‌ای تنظیم شوند.

الفیاض ادامه داد: کابینه فعلی کابینه موقت است و اختیاراتی برای برگزاری انتخابات ندارد و فکر نمی‌کنم ادامه فعالیت‌های کابینه فعلی برای انجام کارهای مربوط به مرحله آتی و آمادگی برای انتخابات به نفع باشد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق درباره گفتگو با مقتدی صدر نیز گفت: چارچوب هماهنگی هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح را مامور رایزنی با صدر کرد و چارچوب هماهنگی ابتکار عمل مصطفی الکاظمی برای حل این بحران را ستود اما این طرح به توافق دیگر گروه‌ها نیاز دارد.

او با اشاره به احتمال توافق درباره تشکیل کابینه جدیدی که شرایط را برای انتخابات آتی و عبور از بحران فراهم کند، گفت: انتخابات پارلمانی اخیر موجب مشکلات متعددی شد و ما باید از تکرار شدن آنها در انتخابات آتی جلوگیری کنیم.

الفیاض با اشاره به موضعگیری حشد شعبی گفت: حشد شعبی انتخاب کرده که در نهایت یکی از طرف‌های سیاسی باشد.