غفلت ایران از بازار پرسود هند

گروه اقتصادی الف،   4010505045 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس اتاق ایران، یکی از اولویت‌های همکاری با کشور هند را در زمینه ترانزیت و نیاز این کشور به ایران دانست و تاکید کرد: لازم است با پیگیری‌های جدی، ایفای نقش ایران در کریدور شمال و جنوب را پر رنگ کنیم.

غفلت ایران از بازار پرسود هند

غلامحسین شافعی در گفت و گو با الف گفت: در موضوع ترانزیت شرق به غرب و جاده ابریشم نیز دو کشور ایران و هند از مهمترین بازیگران منطقه بوده و همکاری فعالی داشته‌اند. از این لحاظ ارتباط سه جانبه ایران هند و روسیه می‌تواند بسیاری از فرصت‌های تجاری و ترانزیتی را نصیب ایران کند.

او اظهار کرد: با وجود مذاکرات چند ساله و توافقات اولیه، موضوع تجارت ترجیحی ایران و هند هنوز به نتیجه نرسیده و اجرایی نشده است. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر با توجه به توافقات خود با این کشور از مزیت‌های تعرفه‌ای بالاتری نسبت به ایران از این بازار بزرگ وارداتی بهره می‌برند.

شافعی با انتقاد از وضع تعرفه بالا از سوی هند برای واردات برخی اقلام کشاورزی ایران از جمله سیب بیان کرد: بازار بزرگ هند با تنوع و ظرفیت‌های بالا در اولویت همکاری‌های اتاق ایران قرار دارد. چرا که این بازار با بازار ایران در بسیاری از بخش‌ها مکمل است و رقابت کمتر است. لذا نیاز است با همکاری هرچه بیشتر نمایندگی ایران در این کشور تجارت ایران و هند تسهیل شود.

رئیس اتاق ایران همچنین بر رفع هرچه زودتر مشکلات بانکی و کاهش تعرفه‌های گمرکی و تجهیز زیرساخت‌های حمل و نقل میان دو کشور تاکید کرد.