پیام‌ اصلی نفوذ پهپادهای حزب‌الله  به منطقه مورد مناقشه با اسرائیل

گروه جهان الف،   4010413035 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که برخی لبنانی‌ها همچنان امیدوار به حمایت  میانجی آمریکایی در پرونده مناقشه مرزی با اسرائیل هستند، حزب‌الله پیام‌های هشدار خود به این رژیم را عملی می‌کند.

پیام‌ اصلی نفوذ پهپادهای حزب‌الله  به منطقه مورد مناقشه با اسرائیل

به گزارش الف، شنبه شب رسانه‌های وابسته به مقاومت اسلامی لبنان اعلام کردند که ظهر شنبه 2 جولای 2022 گروه شهیدان جمیل سکاف و مهدی یاغی سه فروند هواپیمای بدون سرنشین غیرمسلح و شناسایی را در حجم‌های مختلف به‌سوی منطقه مورد منازعه میدان کاریش به پرواز در آوردند. هدف از پرواز این پهپادها انجام مأموریت‌های شناسایی است که این مأموریت انجام و پیام مورد نیاز نیز رسانده شد.

رسانه‌های صهیونیستی نیز با تایید این خبر مدعی رهگیری پهپادهای حزب‌الله شدند. ارتش اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تحرکات نظامی حزب‌الله در زمین و دریا و هوا ابراز نگرانی کرد.

اما پرواز این پهپادها فارغ از نتیجه‌ای که داشت حامل پیام‌هایی برای رژیم صهیونیستی در پرونده مناقشه مرزی با لبنان است. صهیونیست‌ها با ادعای اینکه میدان گازی «کاریش» در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان واقع نشده با فرستادن یک کشتی حفاری یونانی به این میدان در صدد بهره‌برداری از ثروت‌های مدفون در آن هستند.

در طرف مقابل مقامات لبنانی که حدود یک ماه قبل و بعد از تجاوز کشتی یونانی به میدان کاریش ضمن ارسال پیام‌های هشدارآمیز به اسرائیلی‌ها خواستار توقف عملیات این کشتی و ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم در این پرونده و تعیین مرزها از خط 29 (خطی که شامل مساحت کامل حاکمیت دریایی لبنان در منطقه مورد مناقشه می‌شود) بودند، در مرحله فعلی سکوت کرده‌ و منتظر نظر آمریکایی‌ها هستند.

«آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی در جریان سفری که دو هفته قبل به بیروت داشت از مسئولان لبنانی شنید که آنها خواهان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل هستند؛ مشروط به اینکه اگر این رژیم قصد بهره‌برداری از میدان کاریش را دارد باید به طور کامل از میدان «قانا» عقب‌نشینی کرده و این میدان در مالکیت لبنانی‌ها به رسمیت شناخته شود.

هوکستاین نیز در جریان گفتگویی که با تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی داشت پیشنهاد لبنان را مطرح کرد و هرچند هنوز بیانیه رسمی درباره پاسخ صهیونیست‌ها به این موضع لبنان منتشر نشده اما رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند که تل‌آویو قصد بازگشت به مذاکرات غیرمستقیم را دارد اما میدان قانا را متعلق به لبنان نمی‌داند و همچنین هرتوافقی که قرار است حاصل شود باید تامین کننده منافع امنیتی و اقتصادی اسرائیل باشد.

از طرف دیگر چند روز قبل بود که علاوه بر آمریکا اروپایی‌ها نیز وارد خط مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی شده و در توصیه‌هایی هشدارآمیز به مقامات لبنانی گفتند که اسرائیل با حفاری در میدان کاریش در تلاش برای تامین انرژی مورد نیاز اروپاست و به همین منظور اقدامات تل‌آویو در این زمینه مورد حمایت بین‌المللی قرار دارد.

«دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت نیز در تلاش برای تحریک لبنانی‌ها علیه حزب‌الله بوده و به آنها می‌گوید که خواسته‌های لبنان در این پرونده قابل اجرا نیست و تنها به تنش‌های امنیتی با اسرائیل منجر می‌شود. در همین حال طی چند روز گذشته علاوه بر ورود یک کشتی حفاری دیگر به میدان کاریش کشتی‌های جنگی ایالات متحده به منظور محافظت از سکوهای گازی اسرائیل به مقابل این میدان رسیدند. همچنین یک اسکادران از هواپیماهای جاسوسی انگلیس و نیز هواپیماهای ناتو وارد مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی شده‌اند. یک مانور نظامی نیز توسط «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) در آب‌های منطقه‌ای این کشور برگزار شده است که نمی‌توان آن را صرفا یک مانور ساده دانست.

با توجه به این موارد می‌توان دریافت که علت پرواز پهپادهای حزب‌الله بر بالای میدان کاریش به چه علت بوده و چه معنایی دارد. درحالی که برخی مسئولان لبنانی هنوز چشم به کمک میانجی آمریکایی دارند، سید «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله چند روز قبل تاکید کرد که لبنان اگر بخواهد به امید آمریکایی‌ها باشد همه ثروت‌های نفتی و گازی خود را از دست می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که گزینه توافق لبنان با اسرائیل در پرونده مناقشه مرزی صرفا توافقی یکجانبه به نفع صهیونیست‌ها خواهد بود.

در این میان حزب‌الله با علم به اینکه صهیونیست‌ها از ورود به هرگونه درگیری با مقاومت لبنان هراس دارند علاوه بر تهدیدات کلامی و قاطعی که از زبان سید حسن نصرالله و سایر مقامات حزب‌الله مطرح شد، از طریق فرستادن پهپادهای خود در نزدیکی سکوهای گازی اسرائیل پیام هشدار بزرگی برای صهیونیست‌ها فرستاد.

به ویژه اینکه اخیرا رسانه‌ها و محافل اسرائیلی تمرکز زیادی روی قابلیت‌های یگان دریایی حزب‌الله داشته و با یادآوری اتفاقاتی که در چند سال گذشته و همچنین جنگ جولای 2006 رخ داد درباره درگیری دریایی با حزب‌الله ابراز نگرانی می‌کنند.

«عبداباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب که اخیرا در سفر به لبنان با یکی از مسئولان حزب‌الله دیدار کرده بود به نقل از او اعلام کرد که غافلگیری‌های بعدی مقاومت برای اشغالگران فراتر از حد تصور است. 

البته با قطعیت نمی‌توان گفت که در آستانه یک درگیری دریایی بین حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی هستیم. اما درصورتی که پرونده مناقشه مرزی به همین منوال و برخلاف منافع لبنان پیش برود تشدید تحرکات نظامی حزب‌الله علیه مواضع دریایی اسرائیل بعید نیست و به تبع آن سناریوهای تازه‌ای ترسیم می‌شود که شاید مقدمه آغاز یک تنش امنیتی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی باشد.