بورل: واردات نفت از روسیه تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد

گروه جهان الف،   4010412117

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تداوم فشار بر روسیه و کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

بورل: واردات نفت از روسیه تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد

به گزارش فارس، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب به وقت تهران از تداوم فشار بر روسیه بابت حمله این کشور به اوکراین و کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه  تا خاتمه سال جاری میلادی خبر داد.  

به گزارش منابع خبری، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت که این اتحادیه ۶ بسته تحریمی راعلیه روسیه  تصویب کرده و حدود به ۱۲۰۰ نفر و ۹۸ نهاد در روسیه و همچنین تعداد قابل توجهی از بخش‌های اقتصاد  این کشور را هدف قرار داده است.

وی گفت که  این تحریم‌ها با هماهنگی اعضای «گروه هفت»  به تصویب رسید.

بورل افزود: «تا پایان سال ۲۰۲۲، واردات نفت روسیه را ۹۰ درصد کاهش خواهیم داد و به سرعت در حال کاهش واردات گاز  هستیم. این تصمیم‌ها به تدریج  اروپا  را از وابستگی رها می‌کنند که مدت‌هاست مانع از انتخاب‌های سیاسی ما برابر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شده است.

روسیه از پنجم  اسفند گذشته  (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

 کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

 رئیس جمهور روسیه اخیرا در سخنانی تاکید کرده بود: «نخبگان غرب هنوز در توهم و در دوران گذشته به‌ سر می‌برند. دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن به پایان رسیده است. رویکردهایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشورهای در حال توسعه را نادیده گرفت».

وی افزود: «ثابت شد که کارشناسان غربی اشتباه می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از هم فرومی‌پاشد. ما توانستیم افزایش تورم را مدیریت کنیم و اکنون روند کاهشی دارد».