بهترین توزیع لینوکس برای سرور کدام است؟

گزارش بازرگانی،   4010411131

انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای سرور به چالشی در میان متخصصین شبکه تبدیل شده است. بهترین توزیع لینوکس برای سرور توزیعی خواهد بود که بتواند به خوبی پاسخگوی نیازهایی شما باشد. اگر میخواهید بهترین توزیع لینوکس برای سرور را انتخاب کنید، ابتدا به بررسی نیازهای خود بپردازید و سپس ویژگیهای توزیع مورد نظر را بررسی کنید تا به انتخابی مطلوب برسید. 

در این مطلب به شرح تمامی نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید شاید پاسخ پرسش شما هم اینجا یافت شود.

بهترین توزیع لینوکس برای سرور کدام است؟

انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای سرور تا حد زیادی بستگی به کارهایی دارد که میخواهید روی سرور مجازی لینوکس یا سرور های دیگر انجام بدهید. اگر به‌عنوان تازه کار به دنبال کسب تجربه کار با توزیع های لینوکس هستید، ما در مبین هاست برای شروع به شما پیشنهاد می دهیم اوبونتو را انتخاب کنید. این توزیع دارای فرآیند نصب آسان، رابط کاربری گرافیکی زیبا و ترمینالهای فوق العاده است. اما توزیع مینت لینوکس نیز جایگزین مناسبی برای اوبونتو به شما می رود، چرا که تمامی ویژگیهای توزیع اوبونتو را به همراه رابط کاربری هوشمند در اختیار شما قرار میدهد. اما اگر به عنوان یک متخصص حرفهای به دنبال بهترین توزیع لینوکس برای سرور هستید و از کار کردن با توزیع های فعلی لینوکس خسته شدید و میخواهید محیط جذابتر را تجربه کنید، میتوانید فدورا، دبیان یا آرچ لینوکس را انتخاب کنید. حتی اگر از جمله افرادی هستید که میخواهید توزیع های دیگر مبنی بر امنیت را تست کنید، میتوانید نسخه کالی لینوکس را انتخاب کنید. این نسخه دارای تعداد زیادی ابزار و نرمافزار است که میتواند کار شما را بسیار آسانتر کند.

معرفی توزیع های مختلف لینوکس برای سرور

اوبونتو UBUNTU

اوبونتو محبوب ترین توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان و برای همه رایگان است. اوبونتو دارای یک نسخه دیگر به نام LTS است که هر پنج سال یکبار به روز رسانی میشود و نیازی به ارتقا به نسخه جدید ندارد. این نسخه از فایلهایی مانند X86 و ARM64 پشتیبانی میکند. ویژگیهای آن باعث شده برای انواع مختلف سرور مانند: فایل سرور، ایمیل سرور و سرورهای چند منظوره مناسب باشد. اکنون نسخه Ubuntu Cloud آن منتشر شده است که از پلتفرمهای مختلف مبتنی بر ابر پشتیبانی میکند. با داشتن رابط کاربری آسان به راحتی می توانید از آن برای سرور مجازی ارزان استفاده نمایید.

دبیان DEBIAN

دبیان یکی دیگر از قدیمیترین توزیع های لینوکس است. توزیع دبیان لینوکس  کاملاً پایدار است و برای افرادی که امنیت سرور برایشان مهم تلقی می شود، گزینه مناسبی است. یکی از مهمترین ویژگیهایی این توزیع امنیت بالا و به روز رسانی های مکرر است.

فدورا FEDORA

فدورا یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس است که کاملاً جدید بوده و دارای نسخه های مختلف سرور، دسکتاپ و رایانش ابری و دستگاههای مبنی بر اینترنت اشیا است. 

رد هت RED HAT ENTERPRISE LINUX (RHEL)

رد هت یکی از توزیع‌های لینوکس مبتنی بر فدورا است که پایداری بیشتری دارد و نسخه  LTS آن با طول عمر 10 سال ارائه میشود. این توزیع بر خلاف سایر توزیع ها رایگان نیست و برای اهداف تجاری گزینه خوبی است. در سطح سازمانی عملکرد خوبی دارد و برای سرورها و مراکز داده مبتنی بر پردازش ابری گزینه خوبی است.

میکروتیک (MikroTik Routers )

سرور مجازی میکروتیک به عنوان سروری است که سیستم عامل میکروتیک (MikroTik Routers ) را اجرا می کند و جزو پرکاربرد ترین ها و پرمصرف ترین سرورها می باشد. 

لیپ OPENSUSE LEAP

لیپ نسخه ای ثابت از لینوکس است که دارای معماری چند حالته است و جامعه افرادی که با آن کار میکنند، زیاد است. اگر میخواهید توزیع لیپ را برای سرور خود انتخاب کنید، باید بدانید که فایل نصبی ISO به صورت جداگانه برای آن وجود ندارد و برای نصب آن میتوانید از نصب کننده پیش فرض برای سرور استفاده کنید.

توزیع SUSE LINUX ENTERPRISE SERVER

این توزیع به عنوان SLES شناخته میشود و توزیعی مبنی بر OpenSUSE است که یک شرکت نرم افزاری متن باز در آلمان است. از مهمترین ویژگیهای آن میتوان به پایداری و امنیت بالا اشاره نمود که آن را به بهترین توزیع لینوکس برای سرور تبدیل کرده است.

آرچ لینوکس ARCH LINUX

آرچ یک توزیع چند منظوره از لینوکس است که برای افراد با تجربه و حرفهای مناسب است. زیرا این نسخه پشتیبانی های لازم را ندارد و بر اساس نیاز شخصی قابل سفارشی سازی است. 

توزیع COMMUNITY ENTERPRISE OPERATING SYSTEM (CENTOS)

توزیع CENTOS به عنوان محبوب ترین توزیع های سیستم عامل لینوکس است که با ارائه پلتفرم های تجاری قابل استفاده در سازمانهای بزرگ است. سنت او اس لینوکس متن باز، رایگان و قابل پشتیبانی است. این توزیع مکرراً به روزرسانی میشود و از قابلیت اطمینان بالا برخوردار است. ویژگی هایی مانند امکان استفاده از فناوری مجازی سازی و هایپروایزر،  پایداری، انعطاف پذیری، رابط کاربری آسان و سریع باعث شده، افراد زیادی به سوی آن جذب شوند.

تفاوت بین توزیع های مختلف لینوکس

کم نیستند افرادی که به دنبال انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای سرور کماکان به دنبال بررسی تفاوت بین توزیع های مختلف هستند تا بتوانند مناسب ترین نسخه مورد نیازشان را انتخاب کنند. به طور کلی توزیع به معنای مجموعه خاصی از برنامه های کاربردی است که به صورت پکیج پیکربندی Configured شدهاند و در نسخه های مختلف قرار گرفته اند. در تمامی توزیع های لینوکس اصول ثابت زیر وجود دارد:

  • هسته بر پایه سیستم عامل لینوکس
  • نرم افزار پیش فرض گنو مانند LS, RM و غیره
  • نرم افزارهای عمومی کاربردی مانند ویرایشگرهای متن 

اما توزیع های مختلف در موارد زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

  • نرم افزار و نحوه نصب 
  • نرم افزارهای کاربردی مانند آفیس، زبانهای پروگ، بازیها، مرورگرهای وب و نرم افزارهای پخش چند رسانه ای
  • مستندات و راهنمای استفاده
  • نحوه به روزرسانی و رفع باگهای قبلی
  • نحوه پشتیبانی
  • نحوه سفارشی سازی بر اساس نیازها

توزیع های مختلف لینوکس بر اساس اصول یکسان طراحی شدهاند. اما راههای متفاوتی برای پیاده سازی دارند. به عنوان مثال همه Unicها تحت سیستم Sigaction فراخوانی می شوند اما نحوه اجرای آنها متفاوت است. زیرا کرنل از روشهای مختلف پیروی میکند.

کدام توزیع لینوکس را انتخاب کنیم؟

ما در مبین هاست برخی از مهمترین کاربردهای توزیع های مختلف لینوکس را در زیر بررسی خواهیم کرد، تا پاسخ خوبی به این چالش بدهیم:

  • اوبونتو Ubuntu

اوبونتو بمنی بر هسته دبیان طراحی شده است و چرخه انتشار منظم تر، یکپارچه تر و استفاده از آن آسان‌تر است. این توزیع دارای نرم افزار پخش چند رسانه ای نیست و باید به صورت مجزا آن را دانلود و نصب نمایید. این توزیع برای افرادی که به تازگی میخواهند کار با لینوکس را آغاز کنند گزینه مناسبی است.

  • Red Hat/CentOS/Fedora

این توزیع ها جزو بهترین توزیع لینوکس برای سرور محسوب میشوند که کار با آنها آسان و دارای نصب کننده سریع است. پکیج بسته بندی نرم افزار RPM دارای برخی نرم افزارهای اضافی است که کار کردن با آنها را ساده تر میکند. نسخه غیر رایگان YUM. RHEL (Red Hat Enterprise Linux) به خوبی از موبایل پشتیبانی میکند. CentOS که توزیع راگانی از RHEL است، گزینه خوبی برای سازمانهای بزرگ است و همواره از پشتیبانی مناسب برخوردار است. فدورا که یکی از بینظیر ترین توزیع ها بر پایه Red Hat است، آخرین بروز رسانی ها و  رفع باگها را دارد اما به دلیل برخورداری از پایداری کمتر در سطح سازمان پیشنهاد نمیشود. به طور کلی این توزیع ها مخصوص افراد مبتدی، متوسط و حرفهای است.

  • SuSE Linux

این توزیع در بازه زمانی خاصی تحت نظارت شرکت آلمانی SuSE بود که بعدها توسط Novell خریداری شد و پس از آن توسط VMWare خریداری شد و هم اکنون توسط این کمپانی پشتیبانی میشود. این توزیع دارای کتابچه های راهنما و مستندات خوب، نرم افزارهای کاربردی فوق العاده و پشتیبانی مناسب است. نسخه Enterprise این توزیع برای استفاده در سطح شرکت و سازمان بزرگ مناسب  است. این توزیع متکی به سیستم RPM Redhat است. به طور کلی مناسب برای افراد مبتدی تا سطح حرفه ای است.

  • Slackware و Arch Linux

این توزیع ها برای افراد حرفهای که میخواهند عملکرد سرور را بهینه سازی کنند مناسب است. نصب و استفاده از این توزیع بسیار سخت است چرا که برای نصب از بسته های tar.gz به جای سیستمهای محبوبتر deb یا .rpm استفاده میکند. اگر شما هم جزء افراد علاقهمند به کار با نرمافزارهای حرفهای هستید اما دوست ندارید همه چیز را کامپایل کنید، شاید آرچ لینوکس گزینه مناسبی برای شما نباشد.

  • دبیان

دبیان یکی از قویترین توزیع های لینوکس است. این توزیع از بسته های DEB به همراه apt-get ارائه میشود و مشکلاتی را که نرمافزار RPM در توزیع های Redhat/Suse/Mondriva دارد، برطرف نموده است. این توزیع مبنای سایر توزیع های لینوکس مانند اوبونتو و مینت است. این توزیع برای کاربران متوسط تا حرفهای قابل استفاده است.

اگر شما هم تجربه کار با توزیع های مختلف لینوکس را دارید، می توانید یکی از بهترین توزیع های مناسب حوزه کاری خود را که تا کنون با آن کار کرده اید از طریق درج کامنت به ما و دوستداران دنیای شبکه و سیستم عامل لینوکس معرفی کنید. حتی اگر این مطلب را می‌پسندید میتوانید با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.