مخالفت لیبی با پیشنهاد آمریکا برای حل بحران/ واشنگتن درباره استفاده ابزاری از نفت لیبی هشدار داد

گروه جهان الف،   4010409047

سفیر آمریکا در طرابلس، ضمن ابراز نگرانی کشورش از استفاده ابزاری از بخش نفت، خواستار "مدیریت مسئولانه ثروت نفتی لیبی" شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در طرابلس در دیداری که اولین در نوع خود برای یک سفیر آمریکا در طرابلس طی چند سال گذشته به شمار می‌رود، با مقامات ارشد لیبی گفت‌وگو کرد.

نورلند گفت: این مایه نگرانی است که به خاطر برخی منافع محدود از بخش نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کنند یا تصمیمات یکجانبه‌ای اتخاذ کرده‌اند که بر هزینه درآمدهای نفتی لیبی تأثیر می‌گذارد.

سفیر آمریکا افزود، ایالات متحده از "اقدامات مشخص برای پایان دادن به سوء استفاده از ابزارهای اقتصادی به عنوان بخشی از اختلافات سیاسی توسط هر طرفی" حمایت می‌کند.

وی گفت که کشورش "به حمایت از اکثریت قریب به اتفاق لیبیایی‌ها که انتظار برگزاری انتخابات و مدیریت مسئولانه ثروت نفتی این کشور را دارند، ادامه می‌دهد."

نورلند در دیدار با مقامات لیبی در طرابلس بر حمایت آمریکا از عبور از مرحله انتقالی در این کشور به سمت تشکیل دولتی منتخب و یکپارچه تاکید کرد و لزوم پایان دادن به روندی که برای دستیابی به توافق درباره مبنای قانون اساسی انتخابات آغاز شده را مورد توجه قرار داد.

سفیر آمریکا در لیبی همچنین در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرد، ممکن است بدون شرطِ حلِ بحران بین دو دولت رقیب، انتخابات سراسری برگزار شود و مکانیسمی برای نظارت بر هزینه ها می‌تواند برای یک دوره موقت به حکمرانی کمک کند.

او گفت که خوش‌بین است که مذاکرات این هفته در ژنو به بحران پایان دهد، اما در عین حال بر این باور است که راه‌هایی برای پیشرفت در مذاکرات به دور از ضرورت وجود یک دولت واحد در قدرت وجود دارد.

نورلند همچنین تصریح کرد، گروه‌هایی که بر مناطق مختلف کشور تسلط دارند می‌توانند به طور جداگانه آن مناطق را به سمت انتخابات سراسری سوق دهند. واقعیت صحنه سیاسی لیبی این است که هیچ طرفی نمی‌تواند به تنهایی به نتیجه برسد. تنها فرمولی که موفق خواهد شد این است که طرف‌های اصلی با یکدیگر ملاقات کرده و برای یک راه حل میانه مذاکره کنند.

همزمان شبکه العربیه امروز(پنجشنبه) گزارش داد، پارلمان لیبی مخالفت خود را با درخواست سفیر آمریکا برای برگزاری انتخابات تحت نظارت مقامات متعدد در کشور لیبی اعلام کرد.

قرار بود روز چهارشنبه، روسای پارلمان و شورای عالی در لیبی امضای سند قانون اساسی را که شامل نکاتی است که دو طرف بر سر آن به اجماع رسیدند، اعلام کنند؛ از جمله این نکات می‌توان به شرایط نامزدی در انتخابات، نظام حکمرانی محلی و حل بحران قوه مجریه با توافق درباره حمایت از دولت فتحی باشاغا اشاره کرد.