مالی برای مذاکره غیرمستقیم با ایران راهی قطر شد

گروه جهان الف،   4010406140 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده آمریکا در امور ایران دوشنبه برای انجام مذاکره غیرمستقیم با ایران راهی قطر شد.

مالی برای مذاکره غیرمستقیم با ایران راهی قطر شد

به گزارش فارس، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها علیه ایران راهی دوحه، پایتخت قطر شد.

نشریه پولیتیکو نوشت اگر چه احتمال دستیابی به موفقیت کم بوده اما این اولین مذاکرات در چند ماه اخیر به شمار می‌آید.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به پولیتیکو گفت که رابرت مالی اواخر روز دوشنبه وارد دوحه خواهد شد.

تا کنون اغلب مذاکرات میان ایران و غرب در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است اما این مذاکرات از ماه مارس (اسفند) متوقف شده است.

مذاکرات غیرمستقیم آتی میان ایران و آمریکا به احتمال زیاد از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت «انتظارات بسیار کمی» از این مذاکرات وجود دارد.

دو مقام ارشد آمریکایی نیز گفتند که مذاکرات در قطر احتمالا بیش از دو یا سه روز به طول نخواهد انجامید.

بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.