پیشنهادهایی بر احوالات این روزهای اجاره

گروه تعاملی الف،   4010401011 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیشنهادهایی بر احوالات این روزهای اجاره

گروه تعاملی الف - سید محمدصادق میرمحمدی:

چند نکته رو بصورت تخصصی و تحقیق شده راجع به بحث افزایش بی رویه بازار رهن و اجاره می‌نویسم و امیدوارم که برسد به گوش مسئولین و فعالین مرتبط با این حوزه.

نکته اول: گرانی اجاره‌بها و قیمت ملک تابع وضعیت اقتصادی کشور و عوامل بازار مثل عرضه و تقاضاست. نه دست دلال است و نه دست واسطه و نه دولت. پس لطفا کسی کسی رو متهم نکنه یا همه مقصرند و یا هیچ کس. تقصیر ما مردم کمتر از مشاورین املاک و یا دولت نیست. بلعکس هم همین طور است.

نکته دوم: یکی از مهمترین اقدامات حاکمیت می‌تونه این باشه که اجازه‌ها رو حداقل دو یا سه ساله ببنده مثل کشورهای پیشرفته دنیا که بعضاً ۵ ساله است. این خودش کمی از استرس و دگرگونی بازار رو رفع می‌کنه.

نکته سوم: تعرفه رهن و اجاره بخشی از ارزش ملک است. وقتی شما ارزش ملکت همزمان با تورم بالا میرود و تورم ۵۰ درصدی دارید نمی‌توانید توقع داشته باشید اجاره بها ۲۰ درصد رشد کند. پس باید توقعات خود را منطقی کنیم.

نکته چهارم: با مالیات بندی هوشمندانه باید مالیات کسانیکه چندین ملک دارند و اصطلاحا اجاره بگیرند و یا چند خانه خالی دارند گرفته بشود تا نظام عرضه و تقاضا در کشور تنظیم بشود.

پنجم: یکی از نکات مهم و مهم بحث ضعف اطلاعاتی است که طبق تحقیقات بنده بیشتر مالکین و مستاجر از حقوق و وظایف خود خبر ندارند و توقعات بیجا دارند. همین مسئله باعث اختلافات شدید بین مستاجر و موجر می‌شود و به وضعیت بازار دامن می‌زند. نکته اینجا است که ربطی به سواد و جایگاه اجتماعی هم ندارد مثلا در کیسی که بنده مواجه بودم یک جراح حاذق چشم، ملک اجاره‌ای داشت که شرایطی رو مطرح کرد، برای اجاره که انگار ایشون ارباب مستاجر بدبخت می‌باشد و ... نکته اینجاست مالکین فکر می‌کنند ارباب و صاحب مستاجر هستند. البته مستاجرین هم کمی مقصرند.

بنابراین:

۱.باید مردم را از حقوق و وظایف خود مطلع کرد

۲.زمان اجاره را افزایش داد حداقل دوسال یا سه سال

۳. با مالیات هوشمند بازار رو کنترل کرد

۴.تورم را کنترل کرد و قوانین بی‌جا ننوشت (قابل توجه دوستان قضایی و نمایندگان محترم مجلس )