حذف ارز ترجیحی ضرورت بود، اما...

گروه اقتصادی الف،   4010330050 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: حذف ارز ترجیحی یک ضرورت بود اما مجلس انتظار داشت که دولت قبل از هر کاری بسترهای لازم برای جایگزین کردن کالابرگ را فراهم کند. 

حذف ارز ترجیحی ضرورت بود، اما...

بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با الف بیان کرد: به طور کلی ارز ترجیحی هیچ پایه و اساس علمی و کارشناسی شده ای نداشت و صرفاً در مقطع زمانی خاص که التهاب بازار ارز در کشور در سال 97 شروع شده بود، تعریف شد که متاسفانه در همان شرایط نیز به داد اقتصاد نرسید و به جای حل مشکلات معیشتی مردم که قرار بود تورم را کنترل کند، این اتفاق نیفتاد. در همان زمان نیز دولت زیر بار اشتباه خود نرفت و حاضر به حذف این ارز نشد و در نهایت کشور با تورم 40درصدی علی رغم حضور این ارز در اقتصاد روبرو شد.

نمانیده مردم سبزوار متذکر شد: به طور کلی دولت سیزدهم چاره ای جز حذف این ارز نداشت اما به نظر می رسد باید یک روش جایگزین مناسب نیز تعریف می کرد تا شاهد این حجم تورم نمی شدیم.

این نماینده مجلس یازدهم  در ادامه بیان کرد: ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی چیز جز شکست نداشت . افرادی به اسم واردات کالا با تکیه بر رانت این ارز را دریافت کرده و به جای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه تولید، نه تنها این موارد را وارد نکردند بلکه آن را به تاراج بردند و از این بین به ثروت قابل توجهی نیز دست یافتند. به نظر می رسد، باید از شخص رییس جمهوری سابق و معاون وی درباره تصمیمات اشتباهی که در این حوزه اتخاذ و اجرا کردند بازخواست شود. چرا که اکنون کشور در شرایط بدی به دلیل آن تصمیمات قرار دارد.

محبی نجم آبادی در بخش دیگری از این گفتگو جراحی اقتصادی دولت را اقدامی به موقع و مثبت ارزیابی کرد و متذکر شد:  اگر در مسیر این اصلاحات اقتصادی مدیریتی صحیحی اتخاذ شود، ایرادات حذف، و نقاط قوت نیز تقویت شود، می توانیم پیش بینی مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی درباره تاکید مجلس بر اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نیز گفت:  اول اینکه دولت، قبل از حذف ارز ترجیحی که یکی از تصمیمات مهم مجلس هم هم بود،  باید یک برنامه و زیر ساخت مدون فراهم می کرد، مجلس با طرح کالابرگ موافق است و این مساله را نیز به دولت اعلام کرده اما دولت هنوز موفق به اجرای این طرح و نیز فراهم کردن شرایط نشده است. یعنی دولت که تصمیم به حذف ارز داشت باید ابتدا شرایط و زیر ساخت های ارائه کالابرگ الکترونیکی را فراهم می کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کالابرگ الکترونیک را بسیار مفید و کارآمدتر از یارانه نقدی  می داند و می گوید: ما تجربه خوبی از یارانه نقدی نداریم. یارانه نقدی به افزایش و انباشت نقدینگی دامن زده  و انتظارات تورمی را هم افزایش می‌دهد اما کالابرگ الکترونیک فقط پنج  قلم کالایی که دولت اعلام کرده را شامل می‌شود و با این کار نه به تورم دامن زده می شود و نه عامل انباشت و افزای نقدینگی می شود.