تحول در آرامستان پایتخت

گروه اجتماعی الف،   4010308090
تحول در آرامستان پایتخت

زینب زینال‌زاده در همشهری نوشت: اواخر سال گذشته بود که سعید غضنفری مدیریت سازمان بهشت‌زهرا(س) را به‌عهده گرفت و در نشست خبری گفت که فارغ از خدمات عادی و معمول که انجام می‌شود، خدمت بی‌منت را سرلوحه امور قرار داده‌ایم و درنظر داریم تک‌تک فرآیندهای خدمت‌رسانی را اصلاح کنیم. او سازمان بهشت‌زهرا(س) را سازمان خدماتی دانست و تأکید کرد: «دنبال این هستیم که آلام خانواده‌های متوفی را در حوزه‌های مختلف خدماتی کم کنیم.» حالا تحولاتی که در عرصه آرامستان 750هکتاری پایتخت انجام شده حاکی از بهبود در فضای پارک خودروها،  گسترش فضای سبز و افزایش نظارت‌های شبانه‌روزی و اقداماتی از این دست است که نشان می‌دهد مدیریت شهری در این عرصه هم سعی دارد به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند وزمینه رضایتمندی شهروندان را فراهم کند. به‌گزارش همشهری، پرکردن مزارهای حفر شده در قطعات عمومی (303 و 328) جدیدترین تحول رخ‌داده در آرامستان پایتخت است چرا که شهروندان همواره از بابت سقوط در این مزارها نگرانی داشتند و خاک‌آلود شدن لباس‌هایشان هم برایشان خوشایند نبود. علاوه‌برآن به لحاظ زیبایی بصری هم این مزارها مشکلاتی ایجاد کرده بودند که به‌گفته مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) طرح پوشاندن آنها در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. آنطور که سعید غضنفری گفته امروز دیگر در قطعات عمومی هیچ نگرانی بابت خاک‌آلود شدن لباس‌ها و سقوط در مزارهای خالی وجود ندارد و شهروندان با اطمینان خاطر می‌توانند مانند سایر قطعات در قطعات عمومی هم تردد کنند.

نظارت شبانه‌روزی  
سرقت سنگ و برخی از لوازم در قطعات گلزار شهدا نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده که به‌گفته مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) با افزایش دوربین‌های مداربسته و اجرای طرح شهردار شب تا حدودی این جرائم کاهش‌یافته است. غضنفری همچنین به انتظامات سنگ هم اشاره و عنوان کرد که برای جلوگیری از سرقت سنگ مزارها 2اکیپ ۴نفره این موضوع را رصد می‌کنند. همچنین نیروهای دژبان و انضباط شهری سازمان بهشت‌زهرا(س) هم برای جلوگیری از سرقت‌ها به‌صورت ۲۴ساعته فعال هستند.

افزایش فضای پارک خودروها
آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) تعداد مراجعان به بهشت‌زهرا(س) افزایش می‌یابد و ازاین‌رو تأمین فضای پارک خودرو ضروری است. به‌گفته معاون فنی و عمران سازمان بهشت‌زهرا(س) در راستای همین مطالبه شهروندان، با اجرای طرح خط‌کشی مورب پارک حاشیه‌ای اطراف قطعات ساماندهی شده است. علی توکلی‌نژاد گفت: «با اجرای این طرح از پارک دوبل و سوبل خودروها و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌شود. همچنین پارکینگ 5هزار مترمربعی بلااستفاده اتوبوس‌ها در میدان شهدای گمنام به پارکینگ عمومی با ظرفیت 360خودرو تبدیل و پارکینگ جدیدی هم با ظرفیت 700خودرو در مجاورت قطعه50 ایجاد شده است.» به‌گفته او پارکینگ ورودی ساختمان عروجیان با ظرفیت 1500خودرو رایگان است و پارکینگ‌های جدیدی هم در قطعات 52، 54 و 24 پیش‌بینی‌شده که به‌زودی بهره‌برداری می‌شوند.

 برپایی روزبازار جنب متروی حرم امام (ره)
مدیریت سازمان بهشت‌زهرا(س) در راستای مسئولیت اجتماعی با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران داخل پارکینگ جنب ایستگاه متروی حرم امام‌خمینی(ره) روزبازار دایر کرده است. به‌گفته معاون خدمات شهری سازمان، این روزبازار پنجشنبه و جمعه دایر می‌شود و 100غرفه در آن پیش‌بینی‌شده است. امیر رشیدی گفت: «تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های این آرامستان گامی برای ساماندهی دستفروشان حاشیه بزرگراه‌های اطراف بهشت‌زهرا(س)، محوطه باز گلزار شهدا و محله‌های باقرشهر و کهریزک برداریم.»

احیای سالن‌های سوگواری
در ناحیه یک این آرامستان (قطعات یک تا 112) حدود 5سالن سوگواری وجود دارد که در گذر زمان به‌دلیل مستهلک شدن بنا، این سالن‌ها بلااستفاده رها شدند اما به‌گفته معاون عروجیان بهشت‌زهرا(س)، احیای این سالن‌های در دستور کار قرار گرفته است. آنطور که روح‌الله محسنی عنوان کرده: «با احیا و بهره‌برداری از این سالن‌ها تا حدود زیادی تجمع سوگواران در قطعات کاهش‌یافته و مراسم‌های سوگواری مطلوب‌تر انجام می‌شود.»

میزبانی از سوگواران سی و سومین سالگرد رحلت امام(ره)
علی توکلی نژاد، دبیر ستاد ارتحال سازمان بهشت حضرت زهرا(س)
 
محل استقرار مناطق مختلف شهرداری تهران، پلیس راهور، آتش‌نشانی، اورژانس و سازمان‌های خدمات‌رسان و... پهنه‌بندی و مشخص شده‌اند. هماهنگی برای جابه‌جایی زائران از طریق ناوگان اتوبوسرانی، تاکسی ون و مترو صورت‌گرفته است. مسیرهای بازگشایی در  جنوب حرم مطهر ویژه خروج زائران آماده‌سازی شده‌اند. آماده‌سازی 2000چشمه سرویس بهداشتی، آماده‌سازی محوطه حرم مطهر، تهیه و نصب بنرهای ویژه ایام ارتحال و پرچم‌های مشکی، افزایش مخازن و کیسه‌های زباله در محدوده مراسم، تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های بصری، به‌کارگیری 40دستگاه ماشین برقی، اختصاص 15دستگاه ویلچر به همراه راهبر، استقرار سیستم کنترل بهداشت و ایمنی محیطی، پیش‌بینی و استقرار خودروهای خدمات‌رسانی سنگین و... از دیگر اقداماتی هستند  که با همکاری سازمان بهشت زهرا (س)در دستور کار قرار دارند.