بحران جهانی غذا تقصیر کیست؟ روسیه یا غرب؟

گروه جهان الف،   4010307099

در حالی که وزیر امور خارجه اوکراین می گوید تحریم‌ها علیه روسیه ارتباطی به بحران جهانی غذا ندارد روسیه می گوید غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

بحران جهانی غذا تقصیر کیست؟ روسیه یا غرب؟

به گزارش فارس، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه مدعی شد که تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی به بحران جهانی غذا ندارد.

وی که این سخنان را در پیامی توییتری مطرح می‌کرد، افزود: «تنها دلیل برای کمبود، افزایش قیمت‌ها و تهدید ایجاد قحطی، این است که ارتش روسیه به صورت فیزیکی مانع از صادرات 22 میلیون تن غذا از بنادر دریایی ما شده است».

وزیر امور خارجه اوکراین در پایان نوشت: «از روسیه بخواهید تا به محاصره پایان دهد».

بعد از ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه با اعمال محاصره دریایی بر اوکراین مسئول کاهش صادرات غلات از این کشور است، کرملین این ادعاها را قویاً رد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.

وی طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «ما قاطعانه این اتهامات را رد می‌کنیم و برعکس، کشورهای غربی را متهم می‌کنیم که تعدادی از اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند که منجر به این امر شده است».

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «آنها (غرب) باید آن تصمیمات غیرقانونی (تحریم روسیه) را لغو کنند - [محدودیت‌هایی] که از اجاره کشتی‌ها توسط شرکت‌ها، صادرات غلات و غیره جلوگیری می‌کند - تا عرضه از سر گرفته شود».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

این در حالی است که بخش اطلاعات ارتش انگلیس با ادعای اینکه محاصره دریایی روسیه بر بنادر اوکراین مانع صادرات غلات می‌شود، گفته بود صادرات زمینی نیز جایگزین این کمبودها نمی‌شود.