شاهکار حزب الله و بهانه گیری ها در لبنان

گروه جهان الف،   4010307080 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در مورد حزب الله لبنان و جریان مقاومتِ مورد حمایت ایران، یک نکته کاملا روشن است: این حزب الله بود که حاکمیت ملی لبنان را بواسطه مقاومت مسلحانه، احیا کرد. پیروی حزب الله لبنان بر اشغالگری اسرائیلی ها در مناطق جنوبی لبنان، نه تنها اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست، بلکه برای ملت فلسطین نیز به یک نقطه امید قابل توجه برای آزادی کشورشان از شر اشغالگری اسرائیلی ها تبدیل شد.» 

شاهکار حزب الله و بهانه گیری ها در لبنان

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن پرداختن به اوج گیری حملات علیه حزب‌الله لبنان (در بحبوحه انتخابات پارلمانی این کشور) با محوریت تاکید بر ضرورت خلع سلاح این جنبش، به طور خاص از منتقدان خواسته از ادعاهای واهی خود مبنی بر اینکه سلاحِ حزب الله، حاکمیت ملی لبنان را مخدوش کرده کنار بگذارند و برخی از آن ها از جمله "سمیر جعجع" رهبر حزب موسوم به "نیروهای لبنانی"(القوات اللبنانیه) نیز این مساله را مد نظر قرار دهند که این حزب الله بود که در سال 2000 میلادی، اشغالگران صهیونیست را از مناطق اشغالی جنوب لبنان بیرون راند و این مناطق را آزاد کرد. این در حالی است که افرادی نظیر جعجع عملا در برخی جنایات هولناک صهیونیست ها نظیر "کشتار صبرا و شتیلا"، با این رژیم همدستی کردند. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«... حزب الله لبنان به عنوان گروهی که از حمایت ایران نیز برخوردار است، عملا قدرت نظامی بیشتری را در مقایسه با ارتش لبنان دارد. مساله ای که موجب شده تا منتقدان حزب الله این گروه را متهم سازند که عملا لبنان را به گروگانی در دستان خود تبدیل کرده است. این دغدغه ها و درخواست ها، به طور خاص در روزهای اخیر و در بحبوحه برگزاری انتخابات عمومی در لبنان نیز که دو هفته قبل برگزار شد، به اوج خود رسیدند. در آن روزها مساله سلاح حزب الله لبنان، به یک مساله کلیدی در روند انتخابات و منازعات سیاسی تبدیل شده بود. این در حالی است که لبنان با بحران اقتصادی قابل ملاحظه و  بی سابقه ای رو به رو است و نخبگان سیاسی فاسدی نیز در سطوح مختلف حاکمیتی آن حضور دارند. 

با این حال، حزب الله به طرق مختلف تاکید داشته که سلاح خود را که شامل مواردی نظیر انواع موشک و پهپاد می شود، حفظ می کند تا در برابر هرگونه تهاجم احتمالی آتی اسرائیل علیه لبنان مقابله جدی کند و در عین حال، بخشی از مزارع شبعا که متعلق به لبنان است و اسرائیل در جریان جنگ سال 1967، آن را به اشغال خود درآورده، آزاد سازد و آن ها را بار دیگر به خاک لبنان ملحق سازد. در نقطه مقابل، منتقدان حزب الله معتقدند که این مساله، صرفا ادعایی از سوی حزب الله است تا همچنان بر توانمندی های نظامی خود بیفزاید و در عین حال، ایران نیز از طریق حزب الله، بازدارندگی خود علیه اسرائیل را تقویت کند. 

در جریان برگزاری انتخابات اخیر لبنان نیز ادعاهای زیادی علیه حزب الله مطرح شد. با این همه، حزب الله و حزب امل در انتخابات مذکور توانستند تمامی کرسی هایی که در پارلمان لبنان به شیعیان اختصاص دارد را کسب کنند و بلوک تحت رهبری حزب الله نیز همچنان بزرگترین و قدرتمندترین بلوک پارلمانی به صورت انفرادی در این کشور است. 

با این حال، برخی متحدان حزب الله نظیر دروزی ها و مخصوصا برخی سیاستمداران مسیحی، شماری از کرسی‌های خود را از دست دادند که از جمله آن ها می توان به حزب مسیحی "جنبش آزاد میهنی" به رهبری میشل عون اشاره کرد. آن ها توسط نامزدهای مستقل حزب "نیروهای لبنانی" که مورد حمایت سعودی ها هستند(و در شرایط کنونی، بزرگترین شریک سیاسی ریاض از زمانِ اقدام عربستان در قطع حمایت آن از جنبش "المستقبل" تحت رهبری سعد حریری هستند، می باشند)، جایگزین شده اند.  

"سمیر جعجع" رهبر حزب نیروهای لبنانی در یکی از مصاحبه هایش پس از انتخابات اخیر لبنان، بار دیگر از فرصت استفاده کرد و بر مساله ضرورت خلع سلاح حزب الله لبنان تاکید نمود. وی گفت که حزب الله باید امور نظامی و امنیتی لبنان را به ارتش این کشور واگذار کند. حامیان وی و حزبش نیز سال گذشته اتهامات زیادی را علیه حزب الله مطرح کرده بودند و حزب الله مسوول کشته شدنِ 6 نفر در جریان اعتراضات سال گذشته لبنان معرفی کردند. این حزب همچنین در میان احزابی حضور داشته که کارزارهای مختلفی را با تاکید بر مساله حاکمیت لبنان، و تضعیف نفوذ و قدرت قابل توجه حزب الله در عرصه معادلات داخلی لبنان به راه انداخته اند.  

زمان بندیِ آخرین دور از درخواست های گروه های اپوزیسیون جهت خلع سلاح حزب الله لبنان نیز جالب است. حامیان این جنبش و جریان مقاومتی، چهارشنبه گذشته "روز مقاومت و آزادی" را گرامی داشتند که در نوع خود به پایان اشغالگری های اسرائیل در جنوب لبنان اشاره داشت. روزی که یاد آور مجاهدت نیروهای حزب االله لبنان در اخراج اشغالگران اسرائیلی از خاک لبنان است. این شاهکارِ حزب الله، نتیجه 18 سال مقاومت مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی بود. در نهایت نیز با توجه به همین مقاومت بود که اسرائیلی ها در وضعیتی آشفته و تحقیر آمیز، مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان شدند. 

در دوران اشغالگری اسرائیلی ها در جنوب لبنان، حزب "نیروهای لبنانی" و دیگر نیروهای تحت تسلط مسیحیان لبنانی از جمله "ارتش لبنان جنوبی"، با ارتش اسرائیل متحد بودند. شبه نظامیان دو گروه مذکور در کشتار بی‌رحمانه اسرائیلی ها در "اردوگاه صبرا و شتیلا" نیز نقش داشتند. از این رو خنده دار است که جعجع از خطر قابل توجه قدرت گیری حزب الله علیه حاکمیت لبنان سخن بگوید. فراموش نکنیم که این حزب الله بود که لبنان را از اشغال اسرائیلی ها آزاد کرد. دستاوردی که برای نخستین بار اتفاق افتاد. 

"سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان که در سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جنوب لبنان توسط حزب‌الله سخن می گفت، در موضع گیری تصریح کرد: "این پیروزی، برتری و تفوق صهیونیست ها را از بین برد و به افسانه شکست ناپذیری آن ها خاتمه داد."

نصرالله با رد کردنِ چشم اندازها و دیدگاه های مرتبط با خلع سلاح حزب الله لبنان، تاکید کرد که "درست است که هر تلاشی جهت خلع سلاح کردن حزب الله لبنان بواسطه استفاده از زور، به جنگ داخلی ختم خواهد شد". وی افزود: "مقاومت لبنان از آن چیزی که شما تصور می کنید، به مراتب قدرتمند تر است. این جریان قوی تر از هر زمان دیگری است". 

سید حسن نصر الله در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: "پیروزی سال 2000 میلادی بر رژیم صهیونیستی، پروژه بزرگ آن ها را نابود کرد و امید فلسطینی ها برای آزادسازی وطنشان را نیز افزایش داد". 

همزمان با افزایش تنش ها در فلسطین اشغالی در ماه های اخیر، انتظار می رود که این رژیم و نیروهای افراطی آن به اقدامات تحریک کننده ای در اواخر هفته جاری و در قالب "راهپیمایی پرچم" در قدس شرقی دست بزنند. مساله ای که هم حزب الله و هم گروه های مقاومت فلسطینی نسبت به تبعات و پیامدهای وقوعِ احتمالی آن هشدار داده اند. 

آینده سیاسی و اقتصادی لبنان همچنان مبهم است و همانطور که اخیرا انتخابات این کشور نشان داده، مداخلات خارجی در عرصه معادلات اساسی این کشور همچنان یکی از ویژگی های مهم و اساسی لبنان باقی خواهد ماند. با این حال، در مورد حزب الله لبنان و جریان مقاومتِ مورد حمایت ایران، یک نکته کاملا روشن است: "این حزب‌الله بود که حاکمیت ملی لبنان را بواسطه مقاومت مسلحانه، احیا کرد. در واقع، مقاومت لبنان با پیروزی خود نشان داد که شکست دادنِ اسرائیلی ها نَه تنها ممکن است، بلکه جریان مقاومت فلسطین و مردم این کشور نیز با مشاهده این پیروزی، عملا نقشه راهی را پیش روی خود یافتند که در نهایت می تواند به آزاد شدنِ آن ها از شر اشغالگری صهیونیست ها ختم شود."»