وزیر خارجه ترکیه: سوئد و فنلاند باید اقداماتی ملموس در قبال عضویتشان در ناتو انجام دهند  

گروه جهان الف،   4010306057

وزیر امور خارجه ترکیه امروز جمعه گفت، کشورش انتظار دارد، سوئد و فنلاند اقداماتی ملموس انجام دهند و آنچه را که او حمایت آنها از گروه‌های تروریستی خواند متوقف کنند تا به این ترتیب آنکارا مخالفتش را با پیوستن آنها به ناتو لغو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فنلاند و سوئد چند روز پیش رسماً برای پیوستن به ناتو در راستای تقویت امنیت خود پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست دادند. آنها امیدوار بودند که یک روند الحاق سریع داشته باشند و سایر اعضای ناتو نیز این گسترش برنامه ریزی شده را تاریخی خواندند.

با این حال، ترکیه این اقدام را به چالش کشید و گفت که آنها به افراد مرتبط با گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و پیروان فتح‌الله گولن، کسی که آنکارا او را به سازماندهی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه متهم می‌کند، پناه می‌دهند.

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید قبل از پذیرش عضوی جدید در این ائتلاف و در نتیجه بهره مندی آن از تضمین امنیت دسته جمعی این پیمان، موافقتشان را با آن اعلام کنند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: باید گام‌هایی ملموس در رابطه با نگرانی‌های ترکیه برداشته شود. آنها باید حمایت‌های به عمل آمده از تروریسم را قطع کنند.

هیات‌های دو کشور روز چهارشنبه برای گفتگو با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کردند.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعدا گفت که آنکارا نگرش مثبتی را در مورد لغو تحریم صادرات تسلیحات مشاهده کرده است. آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد پس از آن در توییتر گفت که گفت‌وگوها سازنده بوده و ادامه خواهند داشت.

سوئد و فنلاند صادرات تسلیحات به ترکیه را پس از حمله آن در خاک سوریه به بهانه مقابله با یگانهای شبه نظامیان مدافع خلق کرد ممنوع کردند. آنکارا این شبه نظامیان را مشابه پ.ک.ک می‌داند و هر دو گروه را سازمان‌های تروریستی در نظر می‌گیرد.