رییس کل سازمان توسعه تجارت: واردات آیفون ادامه دارد

گروه اقتصادی الف،   4010304074

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در دو ماه نخست امسال بیش از کل نیاز کشور در سال گذشته و نیاز کا سال جاری ثبت سفارش واردات گوشی آیفون انجام شده و مردم نباید در این زمینه نگران باشند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت: واردات آیفون ادامه دارد

به گزارش ایرنا، «علیرضا پیمان‌پاک» روز چهارشنبه در حاشیه همایش مشترک تجارت ایران و روسیه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نباید ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای لوکس و مصرفی مانند گوشی تلفن همراه آیفون اختصاص یابد، اظهار داشت: در دو ماه نخست امسال بیش از کل نیاز کشور در سال گذشته ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است.

وی افزود: مردم نباید نگران باشند، زیرا به‌اندازه کافی از نوع این محصول وارد کشور خواهد شد و فریب فضاسازی برخی دلالان و واردکنندگان مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی آیفون را نخورند.

وضعیت مناسب ذخایر راهبُردی اقلام

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد واردات محصولات غذایی نیز تصریح کرد: با توجه به ذخایر راهبُردی این اقلام و واردات مناسب در کشور مشکلی در این زمینه وجود ندارد، البته در تمام جهان امکان وجود مشکلاتی در ماه‌های باقی مانده به فصل برداشت مانده، ممکن است اما با توجه به ذخایر مناسب کشور و واردات به‌اندازه، مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد نیاز کشور خریداری شده و ذخیره راهبُردی وجود دارد و بنابراین مشکلی برای ذخایر و کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

پیمان‌پاک همچنین در مورد حجم مبادلات تجاری کشور در دو ماه نخست سال، تصریح کرد: به دلیل متصل نبودن سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت از رقم دقیق آن اطلاع ندارم، اما با اتصال این سامانه به‌صورت آنلاین می‌توان رقم دقیق را اعلام کرد.

معاون وزیر صمت در مورد واردات کالاهای مصرفی مانند مربا به کشور نیز گفت: بر اساس قوانین، واردات این اقلام به دلیل تولید داخل ممنوع است، اما در مورد مربا که به ارزش سه میلیون دلار وارد کشور شده است، در واقع کنسانتره میوه‌های گرمسیری با این عنوان بوده که البته آن هم می‌تواند به‌عنوان مواد مصرفی سایر صنایع غذایی استفاده شود،

وی با بیان اینکه واردات سه میلیون دلار در مقایسه با کل واردات ۵۰ میلیارد دلاری رقم قابل‌توجهی نیست، خاطرنشان کرد: برخی از واردکنندگان قصد دارند از جیب ملت و ارز یارانه‌ای به واردات این محصولات اقدام کنند، درحالی‌که ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های تولید و مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص دارد.

فعالیت همه‌جانبه دولت سیزدهم در بخش دیپلماسی اقتصادی

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در مورد دیپلماسی اقتصادی، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم دیپلماسی اقتصادی را تعطیل کرده بود، اما دولت سیزدهم در این بخش به‌صورت همه‌جانبه فعالیت می‌کند.

پیمان‌پاک افزود: در این زمینه آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهوری با سفر به روسیه، عمان، قطر و کشورهای همسایه نشان داد که مقام اول اجرایی کشور بر توسعه تجارت با کشورها اهمیت می‌دهد و اقدامات کشورهای دیگر، توسعه مبادلات انجام رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ایجاد اتاق مشترک با کشورهای هدف وظیفه اتاق‌های بازرگانی است، اظهار داشت: این در حالی است که سازمان توسعه تجارت به‌عنوان تسهیلگر ارتباط تجاری با کشورهای دیگر، پیگیر ایجاد اتاق‌های مشترک در کشورهای مقصد شده است.