خیاطیان: دولت باور دارد مردم باید در جریان امور قرار بگیرند

گروه سیاسی الف،   4010301049

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: باور این دولت در جریان امور قرار گرفتن مردم است تا مشارکت بیشتری داشته باشند و ما نباید نسبت به جلوه‌های مختلف این موضوع غفلت کنیم.

خیاطیان: دولت باور دارد مردم باید در جریان امور قرار بگیرند

به گزارش ایسنا، محمدصادق خیاطیان طی سخنانی در نشست «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: دولت خود را موظف به اجرای فرامین مقام معظم رهبری می‌داند. تعیین راهبرد و پرداختن به آن اولین رویکرد ما برای پرداختن به مسأله تبیین است.

وی افزود: ترویج و توسعه گفتمان دولت یکی از وظایف مرکز بررسی‌های استراتژیک است. عدالت و جمهوریت به عنوان گفتمان اصلی دولت انتخاب و به آن پرداخته شد و رئیس محترم دولت و مسئولان بر دولتی بودن تاکید دارند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: باور این دولت این است که مردم باید در جریان امور قرار بگیرند و مشارکت بیشتری داشته باشند. نباید نسبت به جلوه‌های مختلف این موضوع غفلت وجود داشته باشد و باید برای حضور مردم برای مشارکت بیشتر تلاش شود.

خیاطیان تصریح کرد: اگر ما اعتقاد داشته باشیم ظرفیت‌ها و استعدادهای مردمی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد و در سطوح مختلف با مشکلات مختلف روبرو هستیم، اگر واسطه‌هایی باشند که این ظرفیت‌ها را به کار بگیرند موضوع گفتمان دولت تحقق پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: صورت بندی در حوزه گفتمان دولت و مردمی سازی باید تبیین شود. ترجمه این گفتمان به ساحت‌های مختلف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است برای مثال باید تبیین کرد مردمی کردن اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ به چه صورت است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان محور سوم علت پرداخت به حلقه‌های میانی گفتمان، گفت: تاکید رئیس جمهور بر بهره گیری از نخبگان به معنای بسیط آن همیشه مطرح بوده است. ما وظیفه داریم ارتباط‌های نخبگانی را دنبال کنیم. طبقه نخبگان اجتماعی به واسطه توانمندی بالا و سرمایه اجتماعی ای که دارند این قابلیت را دارند که نسبت به شکوفاسازی استعدادهای مردمی کمک کنند.

خیاطیان عنوان کرد: انتظار از این جلسات و رویدادها این است که در سه لایه، حلقه‌های میانی را دنبال کنیم؛ لایه اول لایه گفتمانی است و ما نیاز داریم مبانی حوزه حلقه میانی را تبیین کنیم و توضیح دهیم. به نظر من این امر نیازمند ادبیات مشترک در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نتوانستیم انتظارات خود را در مورد حلقه میانی به خوبی تبیین کنیم، بیان کرد: باید انتظارات خود را به درستی در رابطه با حلقه‌های میانی عنوان کنیم. شناسایی مسأله و ظرفیت‌ها و رساندن آنها به یکدیگر جلوه واقعی تحقق هدف حلقه‌های میانی گفتمان است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، لایه دوم حلقه‌های میانی را گفتمان سازی دانست و گفت: جهت گیری ها و الگوسازی‌ها و تعیین و تبیین کارگروه‌های مناسب برای حلقه‌های میانی از کارکردهای مهمی است. ما در مرکز باید چگونگی نقش حلقه‌های میانی در حکمرانی کشور را تبیین کنیم که نیازمند الگوسازی و تبیین و تشریح دارد.

خیاطیان با بیان اینکه شناسایی و احصاء مشکلات کشور دارای اهمیت ویژه است، تاکید کرد: در کلام مقام معظم رهبری این نکته مطرح است که حلقه‌های میانی، باید ظرفیت‌های مردمی را بر اساس ساز و کاری شناسایی و سپس توانمند کنند. ایده‌های مردمی نیازمند ساز و کار خلاقانه هستند که ظرفیت‌های مردمی را توانمند کند. مسئولیت حلقه‌های میانی، مردمی کردن حکمرانی و زمینه سازی برای حضور مردم در کشور است و وظیفه ما در مرکز بررسی‌ها، پای کار آوردن دولت است.