ادعای کی یف در باره طرح واشنگتن برای حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه

گروه جهان الف،   4010231092

 یک مقام اوکراین گفته است که آمریکا طرحی را برای هدف قرار دادن ناوگان روسیه در دریای سیاه بررسی می کند تا با از محاصره در آمدن بنادر اوکراین، تهدید غذایی جهان، کاهش یابد.

ادعای کی یف در باره طرح واشنگتن برای حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هفته نامه نیوزویک؛ آنتون گراشچنگو مشاور وزارت کشور اوکراین در پیامی توئیتری اعلام کرده که ایالات متحده طرحی را برای نابود کردن ناوگان دریای سیاه روسیه، آماده می کند. حمله موثر نیروهای اوکراین به ناوهای جنگی روسیه، واشنگتن را متقاعد کرده که با بررسی تحویل تسلیحات نیرومند ضدناو هارپون و موشک ضد ناو با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به اوکراین، طرحی را برای بازگشایی بنادر اوکراین آماده کند.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که کاخ سفید طرحی را برای تحویل دادن موشک های ضدناو به نیروهای اوکراین به منظور شکستن محاصره بندرهای این کشور، بررسی می کند.

مقام های ایالات متحده و منابع کنگره گفته اند که این موشک های نیرومند ضد کشتی که گراشچنکو به آنها اشاره کرده، مستقیما یا از طریق یک هم پیمان اروپایی به اوکراین تحویل داده شود.

اوکراین افزون بر توپخانه و موشک های ضدزره جاولین و ضدهوایی استینگر که اکنون در اختیار دارد، از ایالات متحده درخواست تسلیحات بیشتری برای راندن نزدیک به ۲۰ شناور نیروی دریایی روسیه شامل چند فروند زیردریایی از اطراف بندرهای دریای سیاه خود کرده است.

اوکراین در آوریل موسکووا ناو اصلی ناوگان دریای سیاه روسیه را با چند موشک منهدم و غرق کرد.

با توجه به اینکه اوکراین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان غلات در جهان است، نگرانی هایی وجود دارد که محاصره این بندرها و جلوگیری از توزیع مواد غذایی، موجب کمبود بیشتر در جهان شود. تحویل سلاح های بیشتر به اوکراین، افزون بر قرار دادن برتری تاکتیکی در اختیار تلاش های جنگی این کشور، راه را برای از سرگیری محموله های غلات و دیگر محصولات کشاورزی به کشورهای جهان باز خواهد کرد.

رویترز افزوده است که مقام های ایالات متحده نگران چگونگی تسلیح بیشتر اوکراین و احتمال افتادن این تسلیحات پیشرفته به دست نیروهای روسیه و اوج گیری بیشتر خشونت و درگیری هستند.

به گفته یک مقام آمریکا، هیچ کشوری به علت نگرانی از تلافی روسیه، نمی خواهد نخستین هارپون را به اوکراین تحویل می دهد.

همچنین دشواری های پشتیبانی در استفاده از موشک هارپون ساخت بوئینگ وجود دارد که عمدتا دریاپایه است و سکوهای در دسترس آن برای شلیک از سواحل، محدودیت دارد. رویترز افزود که ایالات متحده برداشت یک سکوی پرتاب این موشک را از روی یک ناو آمریکا بررسی می کند.

دورنمای از بین رفتن مواد غذایی در بندرهای دریای سیاه اوکراین، موجب نگرانی برای جامعه جهانی شده است.

آژانس غذای سازمان ملل متحد به صورت مستقیم از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست پایان محاصره را کرده است  زیرا در غیر این صورت، میلیون ها تن در جهان از گرسنگی و بی غذایی جان خود را از دست خواهند داد.