پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد: آیا بحران سیاسی جدیدی در اراضی اشغالی در راه است؟

گروه جهان الف،   4010231002 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی می نویسد: «دولت شکننده و به شدت متزلزلِ "نفتالی بنت"، به دلایلی نظیرِ: وضعیت پُرتنش سیاسی در اراضی اشغالی، رهبری ضعیف، و همچنین بحران های امنیتی قابل توجه خود، در وضعیتی به شدت متشنج به سر می برد. در این میان روشن نیست که آیا ائتلاف دولتِ وی می‌تواند تمامی این طوفان ها و سیلی از بحران ها را تحمل کند؟»

آیا بحران سیاسی جدیدی در اراضی اشغالی در راه است؟

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی ضمن اشاره به ایجاد بحرانی جدید برای دولت ائتلافی "نفتالی بنت" در اراضی اشغالی و از دست رفتن اکثریت برای ائتلافِ تشکیل دهنده دولت وی در پارلمان اسرائیل(کِنست)، به طور خاص از احتمال وارد شدنِ مجدد رژیم صهیونیستی به برگزاری دوره ای از انتخابات بی‌فایده و البته بحران زا در آینده نزدیک و ایجاد بحران های فراگیر سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی خبر می‌دهد. میدل ایست مانیتور به طور ویژه به همراه شدنِ طیف قابل توجهی از چالش ها و مصائب با یکدیگر، علیه رژیم اسرائیل اشاره می کند و بر این باور است که چشم انداز آتیِ حکمروایی در اراضی اشغالی به هیچ عنوان روشن نیست. 
میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: «جلسات تابستانیِ پارلمان اسرائیل(کِنست) چند روز قبل آغاز شد و بحث و مناظرات گوناگون در مورد آینده دولت و سرنوشت آن، همزمان با تهدیدات گسترده اپوزیسیونِ اسرائیل مبنی بر سرنگوی دولت نفتالی بنت، اوج گرفته است. این روند موجب شده تا مناقشات داخلی در حکومتِ اسرائیل افزایش یابد و موانع بیشتر و قابل توجهی در مسیر ایجاد ثبات برای آن ایجاد شود. موضوعی که در نوع خود می‌تواند ختم به برگزاری دوره ای جدید از انتخابات زودرس در اراضی اشغالی شود. 
احزاب اسرائیلی می گویند که بزرگترین چالش برای ائتلاف کنونی که دولت نفتالی بنت بر آن استوار است، صرفا 59 یا 60 کرسی که اکنون دولت در پارلمان در اختیار دارد و به نوعی آن را از موقعیتِ اکثریت خارج کرده، نمی‌باشد. بلکه آغاز جلسات تابستانی کِنست نشان می دهد که این دولت به مراتب شکننده تر از آن چیزی شده که یک سال قبل و در زمان ادای سوگند آن در کِنست، شاهدش بودیم(در آن زمان هم دولت ائتلافی بنِت چندان قدرتمند نبود). در عین حال، تنش ها و درگیری های فزاینده ای نیز میان اعضای دولت ائتلافی نفتالی بنت در حال شکل گیری است. 
در حالی که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در وضعیتی بی ثبات قرار دارد و دولتی متزلزل را رهبری می کند، وزیر خارجه وی و شریک اصلی او در تشکیل دولت یعنی "یائیر لاپید"، جهت پایان دادن به آتشِ سوزان تنش ها میان اسرائیل با فلسطینی ها در مسجد الاقصی که عمیقا به رژیم اسرائیل آسیب زده، در حال کار و فعالیت است. در عین حال، تمامی این مسائل در شرایطی اتفاق می افتند که شاهد صدور برخی بیانیه های تهاجمی و شدید نیز از داخل دولت ائتلافی نفتالی بنت هستیم که همگی حکایت از آن دارند که احتمال رژیم اشغالگر قدس باید مسیر برگزاری انتخاباتِ زودهنگام را در پیش گیرد. 
با این حال، پرسش اصلی ااینجاست که چه کسی دولتِ بنت را ساقط خواهد کرد و چه کسی آن را در کارزارهای انتخاباتیِ پیش رو رهبری می کند؟ البته که این سوال نیز مطرح می شود که آیا نفتالی بنت و یائیر لاپید، وارد نوعی وضعیتِ تضاد منافع می شوند؟ 
تنها اندکی پس از آغاز نشست های تابستانی پارلمان اسرائیل(کِنست)، بسیاری شروع به گفتن این نکته کردند که دولت بنت به پایان خود رسیده و وی مخصوصا با توجه به تحولات اخیر در مسجد الاقصی و اعتراضات گسترده فلسطینی ها به سرکوبگری نیروهای امنیتی اسرائیلی، عملا خود را برای انتخابات جدیدی آماده می کند. در این رابطه، برخی رهبران حاضر در دولت رژیم اسرائیل می گویند که بهتر است رایزنی هایی را با احزاب و گروه های عربی نیز انجام داد. با این حال، انجام این اقدام صرفا موجب تحریکِ هر چه بیشتر جناح راست افراطی حاضر در دولت ائتلافی نفتالی بنت می شود که به شدت با اعراب و در نظر گرفتن منافع آن ها مخالف است و اگر قرار باشد نفتالی بنت بخواهد به سمت آن ها حرکت کند، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از اعضای دستِ راستی دولت وی، از ائتلاف خارج شده و موقیعیت سیاسی وی و ائتلافی که جهت تشکیل دولت مد نظر دارد را بیش از پیش تضعیف کنند. 
اضافه بر این ها، نبردی پنهان نیز میان یائیر لاپید و نفتالی بنت در مورد سرنوشت موقعیت نخست وزیری در جریان است(این دو نفر، ستون های اصلی دولت ائتلافیِ فعلی اسرائیل هستند). اگر روند به منوال کنونی ادامه پیدا کند، یائیر لاپید در نوامبر سال 2023 نخست وزیر اسرائیل می شود. اما اگر دولت ائتلافی کنونی اسرائیل سقوط کند و آماده سازی ها برای انتخابات زودهنگام شوروع شود، لاپید در طی سه ماه دوران انتخاباتی و تا تشکیل دولت جدید، این سِمت را بر عهده خواهد گرفت. اگرچه که تحقق این سناریو موجب هرج و مرج و اختلاف و مشکلات داخلی فراوانی خواهد شد. 
اسرائیلی ها عملا به این نتیجه رسیده اند که اگر دولت کنونی آن ها، در هفته های آتی همچنان ادامه پیدا کند و بتواند علی رغم فشارها و بحران های مختلفی که با آن ها درگیر است دوام بیاورد، لاپید و بنت می توانند به تدریج اختلافات میان خود را مدیریت کنند. با این حال، اگر عرصه سیاسی رژیم اسرائیل همچنان شاهد تغییرات پی در پی باشد، آنوقت نبرد پنهانی میان این دو بر سرِ اینکه چه کسی دولت را رهبری خواهد کرد، ممکن است آن را به پایان خود نزدیک کند و کل ائتلاف و شراکت سیاسی موجود در آن را منحل سازد. 
این مساله دیگر بر کسی پوشیده نیست که نداها و درخواست های مختلفِ محافل گوناگون سیاسی اسرائیلی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام(اگر چه تنها یک سال از آغاز تشکیل دولت ائتلافی نفتالی بنت گذشته است)، اکنون به یک مطالبه غالب تبدیل شده است. این ائتلاف پس از استعفای رئیس آن یعنی "عیدیت صیلمن" و پیوستن وی به جناح اپوزیسیون، به شدت شکننده شده است. این ائتلاف از شکنندگی زیادی، به دلیل برخی چالش ها و بحران ها رنج می برد. البته که با گذرِ زمان، تنش ها در دولت افزایش می یابند و ارزیابی ها مبنی بر اینکه فروپاشی دولت کنونی اسرائیل نیز قریب الوقوع است، بیش از پیش تقویت می شوند. 
در عین حال، دولت نفتالی بنت با شماری از چالش های اقتصادی و امنیتی مخصوصا در پرتوِ عملیات های چریکی و شهادت طلبانه اخیر فلسطینی ها علیه خود و منافعش، رو به ور است. 
در جبهه مقابل، نیورهای اپوزیسیون از ضعف دولت بنت در برابر حملات و اقدامات مبارزان فلسطینی استفاده می‌کنند و این دولت را به سومدیریتِ بحران متهم کرده و آن را در عین حال، متهم به باج دهی به حزب "رعم" به رهبری "منصور عباس" و کوتاه آمدن در برابر فلسطینی ها می کنند، دلیل اصلی این مساله نیز این است که دولت بنت خواستارآن بوده تا این حزب که 4 کرسی در ائتلاف دولت کنونی اسرائیل دارد را خشنود سازد و بار دیگر آن را ترغیب به حضور در ائتلاف کند(این حزب پس از سرکوب فلسطینی ها توسط نیروهای اسرائیلی در مسجد الاقصی، از کابینه نفتالی بنت به صورت موقت خارج شده بود). 
در فضای بحرانی کنونی رژیم اسرائیل، ترس از ایجادیک بحران داخلی جدید نیز وجود دارد. زیرا همزمان با تقویت چشن انداز برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی، امکان دارد که برخی از اعضای حاضر در دولت ائتلافی بنت بخواهند که جهت جلب توجه رای دهندگان اسرائیلی، دست به اقدامات جنجالی بزنند که این مساله می‌تواند برای نفتالی بنت و دولت وی به شدت گران تمام شود. 
در این راستا، امکان دارد که دولت اسرائیل با یک مشکل اساسی جهت تصویب قوانین مد نظر خود در کنست نیز رو به رو شود. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که این دولت دیگر از اکثریت در پارلمان اسرائیل برخوردار نیست. در نتیجه، جهت تصویل لایحه بودجه و دیگر لوایحِ کمکی به دولت خود، با چالش های اساسی رو به رو خواهد شد. نفتالی بنت به تازگی اعلام کرده که بین اعضای ائتلاف، توافق شده تا برای حفظ دولت کنونی اسرائیل با یکدیگر همکاریهایی را داشته باشند و در این برهه حساس، وارد انتخابات زودهنگام و هرج و مرج نشوند. 
با این همه، دولت شکننده و به شدت متزلزل نفتالی بنت به دلایلی نظیرِ: وضعیت بحرانی و پرتنش سیاسی در اراضی اشغالی، رهبری ضعیف، و همچنین بحران های امنیتی قابل توجه خود، در وضعیتی به شدت متشنج به سر می برد. البته که هنوز روشن نیست که آیا ائتلاف وی می تواند تمامی این طوفان ها و سیلی از بحران ها را تحمل کند؟»