کرواسی هم با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرد

گروه جهان الف،   4010229012

رئیس‌جمهور کرواسی پس از ترکیه به عنوان دومین کشور عضو ناتو، مخالفت خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را اعلام کرد و مسیر برای عضویت این دو کشور اروپایی به این ائتلاف ناهموارتر شد.

به گزارش فارس، پس از مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، کرواسی به عنوان یکی دیگر از اعضای ناتو خواستار ممانعت از پیوستن این دو کشور اروپایی به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که قصد دارد به «ماریو نوبیلو» نماینده دائم کروواسی در ناتو دستور دهد تا مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف چند دهه‌ای ناتو شود.

میلانوویچ به خبرنگاران گفت که امتناع از اعطای امتیاز به فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، توجه جامعه بین‌المللی را به معضلاتی که کروات‌های قومی در بوسنی و هرزگووین با آن مواجه هستند، معطوف می‌کند. طبق قوانین فعلی انتخاباتی کروواسی،‌ نمایندگان کروات تمایل دارند با رأی مسلمانان بوسنی که معروف به «بوسنیاک» هستند، انتخاب شوند و زاگرب به دنبال بازبینی این امر است.

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «من قبلاً نیز گفته‌ام. برای من کروات‌ها در بوسنی مهم‌تر از کل مرز روسیه-فنلاند است». استکهلم و هلسینکی در تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) رسماً تاریخچه بی‌طرفی خود را کنار گذاشتن و درخواست عضویت در ناتو را ارائه دادند با این‌حال، پذیرش این دو کشور در ناتو نیازمند رضایتمندی تمامی اعضای این ائتلاف امنیتی است.

میلانوویچ با اشاره به مخالفت آنکارا با هرگونه توافقی که اجازه ورود سوئد و فنلاند را به ناتو بدهد، تصریح کرد که ترکیه «نحوه مبارزه برای منافع ملی را نشان داد». مقام‌های آنکارا تصریح کرده‌اند که تا زمانیکه فنلاند و سوئد رسماً «تروریست‌ها و همدستان» آن‌ها را که مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و جبهه آزادیبخش انقلابی خلق ترکیه (DHKP/C) هستند و ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند، محکوم نکنند و آمریکا با یکسری شروط ترکیه موافقت نکند، ترکیه با ورود سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نخواهد کرد.

از طرف دیگر، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه بامداد پنجشنبه بار دیگر مخالفت آنکارا با عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار کرد.

چاووش‌اوغلو که در نیویورک حضور دارد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ناتو باید نگرانی‌های امنیتی ما را درک کند و ما حمایت برخی از اعضا برای سازمان‌های تروریستی را نخواهیم پذیرفت».

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «ترکیه قطعاً قبل از رسیدن به آن چه می‌خواهد، تسلیم نخواهد شد». جدیدترین اظهارنظرات میلانوویچ، تیرگی بیشتری در روابط از قبل تیره و پرتنش رئیس‌جمهور کرواسی با دولت «آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی به وجود می‌آورد. رئیس‌جمهور کرواسی، نخست‌وزیر این کشور را به عدم ایستادگی برای منافع کرواسی متهم می‌کند.

طبق این گزارش، «گردان گرلیچ رادمن» وزیر امور خارجه کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) به رادیو دولتی کرواسی گفت که به نوبیلو گفته شده بود که «درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تأیید کند و وکالتنامه‌ای برای امضای پروتکلی که طی چند روز آینده دنبال می‌شود، به او داده خواهد شد». وزیر خارجه کرواسی همچنین گفت که پارلمان کرواسی «قطعاً» این توافقنامه را امضا خواهد کرد.

فنلاند و سوئد در حالی تلاش می‌کنند به ناتو بپیوندند که مقام‌های روسیه بارها در خصوص عضویت این دو کشور به ائتلاف ناتو هشدار داده‌اند که عواقب جدی در پی خواهد داشت و روسیه سلاح‌های اتمی خود را در مرز شرقی کشورش مستقر خواهد کرد.