به بهانه نمایشگاه کتاب/۲ چند کتاب که می‌ارزند تبلیغشان کنیم!

عرفان خسروی، گروه کتاب الف،   4010227010

موعد نمایشگاه کتاب که می‌رسد، حتی اگر نمایشگاه را خانه روی و ریا بدانی و نیت کرده باشی که پایت را در آن نگذاری، باز هم خریدن کتاب از نان شب واجب‌تر می‌شود. ما امتحان کردیم. چند شب نان نخریدیم و کمی سخت گذشت، ولی باز هم پولمان به خرید کتاب نرسید

چند کتاب که می‌ارزند تبلیغشان کنیم!

موعد نمایشگاه کتاب که می‌رسد، حتی اگر نمایشگاه را خانه روی و ریا بدانی و نیت کرده باشی که پایت را در آن نگذاری، باز هم خریدن کتاب از نان شب واجب‌تر می‌شود. ما امتحان کردیم. چند شب نان نخریدیم و کمی سخت گذشت، ولی باز هم پولمان به خرید کتاب نرسید. بنابراین به همان بن کتابی که پیش اهل قلم می‌گذارند بسنده کردیم و باز هم دیدیم چیزی دستمان را نگرفت. خوشبختانه دوستان نویسنده و ناشر زیاد داریم که کتاب‌هایشان را برای ما می‌فرستند تا تبلیغ کنیم. برخی را مستقیم به همان پیکی که آورده پس می‌دهیم و برخی را می‌گذاریم تا اگر خوشمان آمد، تبلیغش کنید. شما هم اگر مثل ما تصمیم گرفتید که از فرصت پیش‌آمده گرانی‌ها استفاده کنید و به قول آن آقای سابقا جوان، رژیم بگیرید و سر گشنه بر زمین بگذارید، در روزهای آتی برخی از این کتاب‌های مفید افتاده را خدمتتان معرفی می‌کنیم.

سه‌گانه «داستان جهان» 

نوشته محمدحسین محمدزاده

من درباره پیدایش جهان هیچ تخصصی ندارم و درباره پیدایش حیات و پیدایش انسان هم کوره‌سوادی دارم که از خطا بری نیست، ولی سه‌گانه داستان جهان جناب محمدزاده را که خواندم، خوشم آمد. ایشان محبت کردند کتابشان را برای این فقیر فرستادند. جلد نخست پیرامون پیدایش جهان است. جلد دوم پیدایش حیات و جلد سوم هم پیدایش انسان. مطالب را نویسنده از منابعی که در پایان هر مجلد ذکر و معرفی کرده، گردآوری و تدوین نموده و انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» آن‌ها را منتشر کرده‌اند. محتوای کتاب‌ها چون مستند به منابع انتهای کتاب است، به اندازه خود منابع موجه است؛ جز یکی دو جا که دیدم در معادل‌یابی اصطلاحات، معادل‌های نادقیق اختیار شده که فدای سر نویسنده. زحمت زیادی کشیده‌اند و این از دقت و جامعیت کتاب‌ها مشخص است. دست مریزاد!

قیمت سه جلدش جمعا ۱۹۰ هزار تومان می‌شود (دو تا ۶۰ و یکی ۷۰) که نشانه خوبی است از این‌که کتاب‌ها با یارانه‌های شبهه‌ناکی که کمر فرهنگ را شکسته، منتشر نشدند. عزیزان قیمت کتاب همین است و اگر واقعا دوست دارید، جدا باید از نان شبتان بزنید. خوشبختانه این روزها نان گران شده و تعداد نان‌هایی که باید نخرید تا پولتان به خرید این کتاب‌ها برسد، کم‌تر از سابق شده. خدا برکت!

 

تاریخ کارتونی کره زمین

نوشته جکی بیلی/ ترجمه محمدرضا داهی

این یکی از کتاب‌های خوبی بود که چند وقت پیش به توصیه شاگردان دبستانی‌ام خریدم و از خواندنش کیف کردم. محتوای کتاب درباره تاریخ حیات، از آغاز عمر زمین تا طلیعه عصر حجر است. تصویرگری ماتیو لیلی کار را حسابی جذاب کرده و ساختار محتوا و تصویر به اصطلاح «کمیک» است؛ یعنی تصویرهای کارتونی و نوشته‌هایی در میان تصویرها. «شرکت انتشارات فنی ایران» کتاب را در دل «کتاب‌های نردبان» و مجموعه «نردبان بنفش» درآورده. پشت جلدش نوشته ۱۲۰ هزار تومان که انشالله با تخفیف از نمایشگاه ارزان‌تر تهیه کنید. کاغذش را هم از جنگل‌های صنعتی مدیریت‌شده تأمین کرده‌اند و بخشی از درآمد فروش آن صرف تجهیز کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار خواهد شد.

متأسفانه اسم دایناسورها و باقی ساکنین این کتاب مستطاب را به تأسی از ویکی‌پدیای افتضاح فارسی، سراسر غلط به فارسی برگردانده‌اند. جای تأسف دارد؛ چون بچه‌ها این کتاب‌ها را می‌خوانند و فکر می‌کنند درستش همین است.

 

دایناسورها، دایرةالمعارف لاروس

ترجمه مونا فخیم

این قضیه اشتباه در نگارش فارسی نام‌های علمی گاهی بدجوری بیخ پیدا می‌کند. نمونه‌اش این کتاب است که گویا برخی نام‌ها را به سنت فرانسوی بدون پس‌وند صحیح ثبت کرده ولی نیمه اول کلمه را به جای سنت فرانسوی، به شیوه انگلیسی خوانده است. مثلا یکی از تروسورهایی که در کتاب نام‌برده، Rhamphorhynchus است که در انگلیسی /رامفورینکوس/ تلفظ می‌شود و صد سال پیش در زبان فرانسه آن را /رمفورنش/ می‌نامیدند. مترجم و ناشر همت کردند و ترکیبی از این دو تلفظ ارائه کردند که در طبله هیچ عطاری پیدا نمی‌شود: رامفورینک. کتاب، اگر از اصل کتاب خیلی جالبی نبوده، اما همان هم با این وصف به کلی حیف شده. پتروسور، سوریشیان، اورنیتیشان، کاآن و تقریبا هر نام علمی دیگری که در این کتاب می‌بینید، غلط نوشته شده. دریغ! قیمت روزش را نمی‌دانم. نسخه‌ای که من دارم دست دوم و چاپ قدیم است. «انتشارات لاروس» حق ترجمه و نشر کتاب را انحصارا به «انتشارات فرهنگ معاصر» واگذاشته و کتاب در چاپخانه وزارت ارشاد چاپ شده است.

 

دایناسورها: فسیل و پر

از مجموعه دانش مصور

نویسنده و تصویرگر: ام کی رید/ جو فلود

مترجم: راضیه نوری

این از آن کتاب‌های حسابی است که به خاطر تصویرگری‌های خوبش، سبک «کمیک»، مطالب و محتوای به‌روز و جامع و کل‌نگر خیلی خوب طراحی شده؛ گرچه ترجمه‌اش خیلی عالی و متعالی نباشد. محتوای کتاب از الگوی سنتی معرفی دایناسورها و سر و کله آن‌ها پیروی نمی‌کند. روی‌کردی تاریخی به علم دیرینه‌شناسی دارد و تصویرها و محتوای علمی‌اش مطابق آخرین یافته‌های علمی است. مخاطب کتاب، چه بچه‌ها که قرار است مخاطب اصلی‌اش باشند، چه آن‌هایی که با وجود کبر سن هنوز کودک درون بازیگوش و کنجکاو یا تعلق خاطری به زیبایی و علم دارند، بهتر از کتاب‌های دیگر دستگیرش می‌شود که چه خبر بوده است. کتاب را «واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه‌گستر» به قیمت ۲۷۰۰۰ تومان درآورده که دمش گرم. درباره ترجمه باید گفت همین که از ویکی‌پدیای پرغلط فارسی تبعیت نکرده دست‌مریزاد دارد؛ ولی عجیب است که برخی تلفظ‌ها و حتی اسامی افراد را به شیوه عجیبی غلط ذکر کرده که البته در مقیاس کل، درجه یک نیست ولی بد هم نیست. کیفیت چاپ هم بدک نیست و انشالله شما هم خوشتان بیاید.