دعوت طالبان از غنی برای شرکت در مجمع افغان‌ها درکابل

گروه جهان الف،   4010225089

سفیر طالبان در روسیه گفت از مقام‌های سیاسی که به خارج از کشور رفته‌اند، دعوت شده است در مجمع افغان‌ها شرکت کنند.

دعوت طالبان از غنی برای شرکت در مجمع افغان‌ها درکابل

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، منابع نزدیک به گروه طالبان به‌تازگی گفته‌اند از اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان دعوت شده است که برای شرکت در مجمع افغان‌ها به کابل بیاید.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از جمال ناصر غروال، سفیر طالبان در روسیه که به‌تازگی به این سمت گماشته شده، نوشته است که طالبان به زودی نشستی را به نام مجمع افغان‌ها در شهر کابل برگزار می‌کنند و از اشرف غنی نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌اند.

به گفته جمال ناصر غروال، «از مقام‌های سیاسی که به خارج از کشور رفته‌اند، دعوت شده است در نشست پیش رو شرکت کنند.»

او تاکید کرد که حتی غنی هم به این نشست دعوت شده است.

غروال گفت مشخص نیست که این مجمع همان لویه جرگه سنتی افغان‌ها است یا یک چیز دیگر؛ اما به زودی چندوچون این مسئله نیز فاش خواهد شد. گفته می‌شود در مجمع افغان‌ها در باره ساختار سیاسی آینده افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر گفت‌وگو خواهد شد و طالبان از چهره‌های مخالف نیز دعوت کرده‌اند؛ اما تاکنون در مورد دستورکار این نشست، خبری در دست نیست.

غنی، خودش نیز به صورت تلویحی از بازگشت به افغانستان گفته است. او در پیام صوتی تبریک عید در صفحه رسمی فیس‌بوکش، گفت که طرحی برای برون‌رفت از معضل فقر و چالش‌های اقتصادی در دست دارد که به زودی آن را با مردم به اشتراک خواهد گذاشت. این به معنای آن است که غنی تمایل دارد به نحوی در کابل و در حاشیه قدرت حضور داشته باشد.

رحمت‌الله نبیل که روزگاری از چهره‌های مطرح امنیتی افغانستان بود و چند سال در سمت ریاست امنیت ملی حضور داشت، دو هفته قبل گفته بود که اشرف غنی به وسیله برادرش، حشمت غنی، پیامی را به مقام‌های سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان فرستاده است. به گفته نبیل، حشمت غنی در سفر به پاکستان این پیام را انتقال داده و از تمایل اشرف غنی برای گرفتن سمت مشاور دولت طالبان در افغانستان خبر داده است. به گفته نبیل، مقام‌های پاکستانی طرح اشرف غنی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان و آزادی پول‌های مسدود شده افغانستان را پذیرفته‌اند و توافق‌هایی برای رفتن غنی به کابل هم صورت گرفته است.

با این‌که تاکنون هیچ منبع مستقل و مهمی از بازگشت اشرف غنی به کابل حرفی نزده است و طالبان و غنی هم به صورت تلویحی در مورد آن صحبت کرده‌اند؛ اما اختلاف و درگیری تاریخی قبایل غلجایی و درانی احتمال بازگشت غنی را تقویت می‌کند؛ این درگیری و اختلاف از حدود ۳۰۰ سال پیش وجود داشته است.

با این‌که غلجایی‌ها خود را موسسان اصلی افغانستان امروز می‌دانند، اما در ۳۰۰ سال گذشته، قدرت بیشتر در دست درانی‌ها بوده است. پس از حامد کرزای که او نیز یک درانی بود، قدرت به دست اشرف غنی احمدزی از قبیله غلجایی افتاد. او به صورت زیرپوستی تلاش کرد تا دوباره قدرت غلجایی‌ها را در افغانستان تثبیت کند. به همین دلیل تعداد زیادی از غلجایی‌ها در زمان او قدرت گرفتند. تسلط طالبان بر افغانستان، مسئله تنش تاریخی میان این دو قبیله را تشدید کرده است. غلجایی‌ها در تلاش‌اند تا با نفوذ بیشتر در حوزه قدرت، اجازه ندهند درانی‌ها قدرت را به صورت کامل به چنگ بیاورند. به همین دلیل بازگشت اشرف غنی می‌تواند برای تقویت جایگاه غلجایی‌ها نیز مفید باشد.

اگر اشرف غنی به افغانستان بازگردد و با طالبان همکاری کند، احتمال دارد شماری از چهره‌های وابسته به او نیز به کابل بازگردند.