میدل ایست آی: دختران افغان برای تحصیل به ایران می روند

گروه جهان الف،   4010225082

نشریه میدل ایست آی در گزارشی نوشت، از زمانی که طالبان به وعده خود مبنی بر بازگرداندن دختران به کلاس درس عمل نکردند، بسیاری از خانواده های افغان برای تحصیل دختران شان به ایران نقل مکان کرده اند.

میدل ایست آی: دختران افغان برای تحصیل به ایران می روند

به گزارش ایرنا، این نشریه در مقاله ای می افزاید: تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌های افغان پس از آن که دولت طالبان به وعده خود مبنی بر اجازه رفتن دختران به مدرسه در ماه مارس عمل نکرد، به کشور همسایه ایران پناه برده‌اند. اکنون بیش از هشت ماه است که دختران در افغانستان اجازه تحصیل در مدارس متوسطه را ندارند.

به دختران که در ابتدا به دلیل آشفتگی در کشور پس از خروج ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، به مدت شش ماه از کلاس درس دور مانده بودند مکرراً گفته می شد که می توانند تحصیلات خود را در آغاز سال تحصیلی جدید از سر بگیرند. اما روز چهارشنبه ۲۳ مارس، در حالی که هزاران دختر نوجوان در سراسر افغانستان به مکتب بازگشتند، طالبان در آخرین لحظه تصمیم خود را تغییر دادند. نگهبانان طالبان که در خارج از مدارس مستقر شده بودند، ورود آنها را ممنوع کردند و دانش آموزان را در حالی که کتاب هایی در دست داشتند، با چشمانی گریان به خانه هایشان برگرداندند.

نیلوفر، ۳۱ ساله، یک معلم در ولایت هرات گفت که طالبان به دخترها نگاه می کردند و می گفتند: «به خانه بروید».

منابعی که با میدل ایست آی در شهر مشهد شمال شرق ایران صحبت کردند، گفتند که ثبت نام در مدارسی که پذیرای پناهجویان افغانی هستند در شش هفته گذشته به ویژه برای دختران جوان افزایش یافته است.

یکی از مدیران این مدارس گفت که اگرچه تحصیل ممکن است عامل اصلی کشاندن مردم به سمت ایران نباشد، اما عامل مهمی است. مدیر مدرسه که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد اگر تحصیلات دلیل شماره یک برای آمدن این خانواده ها به اینجا نباشد، قطعاً  دلیل بعدی است.»

این گزارش ادامه می دهد: در ماه‌های اخیر گروه تروریستی (داعش) حملات گستاخانه‌ای را به مدارس، مراکز آموزشی و عبادتگاه‌ها در چندین ولایت افغانستان انجام داده‌اند.

این حملات علیرغم ادعاهای مکرر طالبان مبنی بر اینکه پس از به قدرت رسیدن آنها و پایان اشغالگری تحت رهبری ایالات متحده، سرانجام امنیت به کشور بازخواهد گشت، انجام شد.

با این حال، یک سازمان بین المللی گفته است که نزدیک به ۲۰ میلیون افغان، یا ۴۷ درصد از جمعیت، به دلیل رکود اقتصادی، خشکسالی، کاهش کمک ها و محرومیت واشنگتن از میلیاردها دارایی افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، با ناامنی غذایی روبرو هستند.

زینب سجادی مدیر یک مدرسه غیردولتی برای پناهندگان افغان در مشهد، به میدل ایست آی گفت که از زمان تسلط طالبان در تابستان گذشته، ثبت نام دانش آموزان بدون مدرک افزایش یافته است. ما صدها داش اموز جدید را پذیرفتیم. سجادی ۴۱ ساله گفت: کلاس های درس ما کاملاً پر است.

معلمان در حال انجام شیفت های اضافی

سجادی گفت که مدرسه شروع به برگزاری سه شیفت کلاس در روز کرده است که معلمان به صورت داوطلبانه و بدون حقوق اضافی دروس اضافی را تدریس می کنند.

او گفت: «حتی اگر به تدریس در سه شیفت در روز ادامه دهیم و به ثبت نام دانش‌آموزان ادامه دهیم، هنوز هزاران دانش‌آموز دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند.

آنها باهوش ترین دانش آموزان مدرسه ما هستند. من می توانم ببینم که آنها چقدر برای تحصیل مشتاق هستند.

زینب سجادی اظهار داشت: ۶۰ درصد شاگردان مکتب سجادی دختران افغان هستند.

سجادی با بیان اینکه سفر به ایران برای افغان ها با خطرات و مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: پرداخت پول به قاچاقچیان برای انتقال در آن سوی مرز ممکن است برای هر نفر بیش از ۴۰۰ دلار هزینه داشته باشد و با محدودیت های بانکی برای برداشت هفتگی و میلیون ها نفر بیکار یا کاهش شدید دستمزد از زمان بازگشت طالبان به قدرت، چنین هزینه هایی فراتر از درامد بسیاری از افغان ها است.

یک معلم در بلخ ماه گذشته در مورد حجاب اجباری مسلمانان به دیده بان حقوق بشر گفت: "شرایط حجاب روز به روز سخت تر می شود. " آنها (طالبان) جاسوسانی برای ضبط و گزارش دارند. اگر دانش‌آموزان یا معلمان قوانین سخت‌گیرانه حجاب خود را رعایت نکنند، بدون هیچ بحثی معلمان را اخراج و دانش‌آموزان را اخراج می‌کنند.»

یکی از مقرراتی که مقامات طالبان وضع کرده‌اند، تغییر یونیفرم سنتی مدرسه با تونیک‌های بلند، مشکی و روسری‌های سفید برای پوشش‌های بیشتر به سبک خلیجی است که چهره دانش‌آموزان دختر را مبهم می‌کند.

سودابه، یک دانش آموز از شهر  مزارشریف گفت که بیشتر دختران مکتب او از اینکه بالاخره در ۲۳ مارس توانستند به کلاس های درس های خود بازگردند، خوشحال بودند، اما این شادی کوتاه مدت بود.

او گفت: "همه همکلاسی ها و معلمان ما بسیار خوشحال بودند تا اینکه معلم ما از ممنوعیت تحصیل در شهرهای دیگر از جمله کابل به ما گفت. " "خوشبختی ما به ناامیدی تبدیل شد. "

این دختر ۱۹ ساله گفت که آرزو دارد همه دختران افغان بتوانند در شادی او شریک باشند و به مکتب بازگردند، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

معلمان و دانش آموزان در مزارشریف به میدل ایست آی گفتند که اخیراً شاهد افزایش چشمگیر تعداد دختران در مدارس دخترانه شهر بوده اند که از ولایات دیگر وارد شده اند.

آمنه، ۱۷ ساله، گفت که خانواده اش در اوایل ماه آوریل از کابل به مزار نقل مکان کردند تا او بتواند تحصیلات خود را ادامه دهد. او گفت که خوش شانس است که در شهر خویشاوندانی دارد که می توانند به او و خواهران و برادرانش کمک کنند تا در مدارس آنجا ثبت نام کنند.

کامیلا، یک معلم در یک مدرسه دخترانه گفت که از ماه آوریل پذیرای دانش آموزان بسیاری از ولایات دیگر بوده اند، که مایل به ادامه تحصیل بوده اند.

کامیلا افزود اینکه این خانواده ها به ولایات دیگر یا کشورهای دیگر نقل مکان کنند، این دلیلی است بر این که «دختران و زنان افغان خواهان تحصیل هستند. آنها عقل می خواهند».

وی تصریح کرد: با این حال، در حالی که طالبان همچنان به تشدید محدودیت‌ها بر زندگی روزمره مردان و زنان افغان ادامه می‌دهند - هفته گذشته، این گروه رسماً اعلام کرد که همه زنان باید صورت خود را بپوشانند و فقط در صورت لزوم از خانه خارج شوند - درهای خانه را باز نکنند. باز شدن مدارس آسان نبوده است.

کامیلا با تایید اینکه طالبان بازرسی های غافلگیرانه را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که دستورات آنها اجرا شده است، گفت: «ما از اداره معارف بلخ دستورالعمل ها در مورد مقررات شرعی و لباس ها را دریافت کرده ایم.»