وزیر دفاع سابق آمریکا افشا کرد؛ طرح ترامپ برای قتل رئیس‌جمهوری ونزوئلا

گروه جهان الف،   4010225047

«مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خود فاش کرد که دونالد ترامپ مستاجر وقت کاخ سفید قصد داشت با کمک خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور را ترور کند.

وزیر دفاع سابق آمریکا افشا کرد؛ طرح ترامپ برای قتل رئیس‌جمهوری ونزوئلا

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، بر اساس اطلاعات کتاب وزیر دفاع سابق آمریکا که اخیرا منتشر شده است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در تاریخ پنج فوریه ۲۰۲۰ در جریان دیداری با رهبران مخالفان ونزوئلا، خوان گوایدو، خولیو بورخس و مائوریسیو کلاور کارونه در واشنگتن، پیشنهاد قتل نیکلاس مادورو را روی میز گذاشت.

به گفته اسپر، ترامپ همیشه «گوایدو را در معرض آزمایش قرار می‌داد» و می‌گفت «چه اتفاقی می‌افتد اگر ارتش آمریکا از شر مادورو خلاص شود؟». در کتاب اسپر آمده است که گوایدو در پاسخ به پیشنهاد ترامپ گفت: البته ما همیشه از کمک آمریکا استقبال خواهیم کرد.

به نوشته اسپر، «علاوه بر این، گوایدو اظهار داشت که ونزوئلایی‌های مقیم کلمبیا می‌خواهند کشورشان را برای خودشان بازپس بگیرند». 

«آن‌هایی که در این نشست حضور داشتند معتقد بودند که تهاجم نظامی مستقیم ایالات متحده ترجیح داده می‌شود، زیرا تهاجم از کلمبیا پیچیده خواهد بود». اسپر می‌گوید: قبل از جلسه با کنایه به رئیس‌جمهوری گفتم، مطمئن هستم که مخالفان ونزوئلا «تا آخرین آمریکایی می‌جنگند» اگر ما به آن‌ها پیشنهاد دهیم.

ترامپ، رهبر مخالفان ونزوئلایی را تحقیر کرد چرا که آن‌ها رفتند تا بخواهند که سربازان آمریکایی به این کشور آمریکای جنوبی حمله کنند و به همین دلیل است که مستاجر کاخ سفید همیشه فکر می‌کرد که گوایدو ضعیف است و قادر به جایگزینی رئیس‌جمهوری مادورو نیست؛ مادورو از نظر او قوی بود.

در ادامه این کتاب آمده است: با این حال، گوایدو و کلاور کارونه یک عملیات مزدورانه ویژه مشابه ترور رئیس‌جمهوری هائیتی در جریان حمله سربازان سابق کلمبیایی را مدیریت کردند.

«گوایدو و بورخس استدلال می‌کردند که اگر ایالات متحده این کار را برای آن‌ها انجام دهد، آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. وزیر دفاع اسبق آمریکا می‌نویسد: این پرسش را مطرح کردم که اگر برخی از آن ونزوئلایی‌ها می‌توانستند توسط واشنگتن آموزش و تجهیز شوند، آیا حاضر به جنگ می‌شدند؟ اسپر اطمینان می‌دهد که «او (گوایدو) هرگز پاسخ روشنی نداشت» و مخالفان ونزوئلا استدلال می‌کردند که «این بسیار پیچیده است و زمان زیادی طول خواهد کشید».

 

از ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ که ترامپ اعلام کرد گوایدو را به رسمیت می‌شناسد، تا امروز بیش از سه سال می‌گذرد. روزهای ریاست ترامپ به پایان رسید و آنچه اکنون شاهد آن هستیم تداوم دولت مشروع نیکلاس مادورو با کنترل رسمی و قانونی بر تمامی نهادهای کلیدی قدرت در ونزوئلا است.  آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا، با حمایت از خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان این کشور نفت خیز حوزه آمریکای لاتین و ایجاد اختلاف و مداخله در امور داخلی این کشور،  همواره در پی سرنگونی دولت مادورو بود.

ائتلاف گوایدو و حامیانش که در سال ۲۰۱۹ حامیان بسیاری داشت، در ماه می ۲۰۲۰ به دلیل ارتباط با آنچه حکومت مادورو «حمله ناگهانی مزدوران آمریکایی» دانست، به شدت بی اعتبار شد. نشریه لاوانگواردیا در آن زمان نوشت: یکبار دیگر تلاش برای سرنگونی اجباری نیکلاس مادورو تقریبا مانند همه موارد قبلی، پیش از شروع به پایان رسید. در این حمله به معنای واقعی کلمه، شماری از عاملان که دو نفر از آن ها از اعضای سابق ارتش آمریکا هستند، حتی نتوانستند پا به زمین گذارند. به این ترتیب قبل از پیاده شدن در بندری نزدیک کاراکاس ناکام ماندند.   

شکست گوایدو و حامیان داخلی و خارجی او به اندازه ای برای همگان آشکار شد که خبرگزاری افه در توصیف دوره چند ماهه قدرت گوایدو با به رسمیت شناخته شدن از سوی ۵۰ کشور از جمله آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا به عنوان «ماه عسل کوتاه گوایدو» نام برد.

در اواخر دوران ترامپ، میان بیشتر مقام‌های امریکایی نسبت به عملکرد گوایدو ناامیدی های زیادی ایجاد شد به طوریکه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که آمریکا دیگر مانند سابق قصدی برای حمایت از گوایدو و اقداماتش ندارد و عملا طرح دولت ترامپ برای حمایت از گوایدو در راستای براندازی دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا شکست خورده است.