پیامد جنگ روسیه و اوکراین در سیستم غذایی جهان

گروه تعاملی الف،   4010221010 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیامد جنگ روسیه و اوکراین در سیستم غذایی جهان

گروه تعاملی الف - علیرضا یگانه:

آیا هرچه از دوست رسد نیکوست؟! شاید بتوان ادعا کرد که حال و هوای این روزهای موضوع گندم و آرد و ماکرونی و روغن و شاید فردا خیلی چیزهای دیگر، از محصولات حمله روسیه به اوکراین بنا به قول کثیر (و یا عملیات ویژه روسیه در اوکراین بنا به قول قلیل) باشد. بعد از حمله روسیه به اوکراین تمامی توجهات جهانیان معطوف به بخطر افتادن امنیت انرژی اروپا شد هرچند این وابستگی اروپا به انرژی روسیه، سوپاپ اطمینانی برای روس‌ها، برای کاستن از فشار آنها در قبال حمله روسیه به اوکراین بود. ولی با خالی شدن تدریجی قفسه‌های فروشگاه‌ها در اروپا و سایر نقاط جهان، از حقیقت دیگری پرده برداری شد و آن چیزی نبود جز وابستگی عمیق جهان به منابع غذایی موجود در اکراین و روسیه که در مجموع بیش از نیمی از اکثر محصولات کشاورزی را تولید و صادر می‌کرده‌اند.

با حمله روسیه به اوکراین، یکی از مهمترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان عملا حذف شده است و روسیه با این کار، بخش بزرگی از جهان را علاوه بر انرژی، به مواد غذایی خود نیز محتاج‌تر کرده است. پس باید نشست و دید که حمله روسیه به اوکراین آیا تنها اعلام جنگ به یک کشور در همسایگی خود بوده است یا این حمله، اعلان جنگ به کل جهان بوده است؟! جنگی که با به مخاطره انداختن امنیت غذایی جهان و وابسته کردن آنها به منابع غذایی خود، باب جدیدی از سلطه گری بر جهان را کلید زده است. کافیست نگاه اجمالی به نقش اوکراین در زنجیره تامین مواد غذایی جهان بیندازیم تا اهداف روس‌ها از حمله به اکراین بیش از پیش آشکارتر شود.

۱- سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل اعلام کرده است که جهان ممکن است با یک بحران غذایی و افزایش قیمت‌های محصولات کشاورزی به دلیل جنگ در اوکراین مواجه شود (هشدار قبل از شروع حمله روسیه به اکراین)

۲- اوکراین صاحب نوع بسیار حاصلخیزی از خاک است. این خاک که بنام خاک سیاه (یا سرزمین سیاه) معروف است ،حاصلخیزترین خاک کره زمین است و این نوع خاک در روسیه و کانادا نیز یافت می‌شود. اوکراین به تنهایی صاحب یک چهارم از خاک سیاه کره زمین است! این خاک استثنایی و حاصلخیز، یکی از سرمایه‌های ملی اوکراین است. کشاورزی در این خاک بدون کود انجام می‌شود.

۳- کشور اوکراین صادرکننده ۵۰ درصد از روغن گل آفتابگردان در دنیاست

۴- از دیگر محصولات کشاورزی مهمی که در اوکراین تولید می‌شود می‌توان به ذرت اشاره کرد و چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان آن است. در سال قبل اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده ذرت به چین بود و سهم زیادی از نیاز این کشور را تأمین می‌کرد. عدم عرضه ذرت توسط اوکراین به چین چالش بزرگی را برای اقتصاد این کشور و سایر کشورهای جهان ایجاد خواهد کرد چرا که با حذف این منبع، چین بالاجبار به سراغ سایر تولید کنندگان ذرت خواهد رفت و این امر کمبود شدید و افزایش قیمتی بالا را در این بخش از محصولات کشاورزی در پی خواهد داشت.

۵- باید دانست نزدیک به ۴ درصد کل گندم جهان در اکراین تولید می‌شد که اکثر آن صادر می‌شد و این کشور سهمی در حدود ۱۰ درصد از کل صادرات گندم جهان را به خود اختصاص داده‌ بود.

۶- علاوه بر گندم، اوکراین نقش مهمی در صادرات جو داشت و به طور متوسط برای دوره چهار ساله ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، اکراین با صادرات سالیانه بیش از چهار میلیون تن جو، بیش از یک هشتم صادرات جو جهان را به خود اختصاص داده‌ بود. علاوه بر محصولات کشاورزی، اکراین یک کشور مهم معدنی است که کانی‌های ارزشمندی را در خود جای داده است.

باید دانست که نزدیک به چهل درصد از کل سنگ منگنز دنیا از اوکراین صادر می‌شد گفته می‌شود ۸۰۰۰ معدن از ۹۰ کانی ارزشمند در سراسر خاک اوکراین وجود دارد. پس باید دانست پس لرزه‌های حمله روسیه به اوکراین آرام آرام در کل جهان درحال پدیدار شدن هستند و در کشور خشک و نیمه خشک ایران که نیازمند واردات سالیانه محصولات متنوع کشاورزی است، افزایش جهانی قیمت محصولات کشاورزی (ناشی از جنگ و کمبود و خشک سالی ) آینده نگران کننده‌ای را رقم زده است و اگر به متغیرهای خارجی موجود، سوء مدیریت‌های داخلی نیز اضافه شوند مخاطرات بیشتر خواهند بود.