چرا بشار اسد به ایران آمد

گروه سیاسی الف،   4010220062 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر رئیس جمهور سوریه به ایران در فضای کنونی منطقه در ابعاد مختلف به ویژه سطح امنیتی و عرصه درگیری مقاومت با رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است.

چرا بشار اسد به ایران آمد

به گزارش الف، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه در سفری پیش بینی نشده و سریع وارد تهران شد و در این سفر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.  بشار اسد در دیدار با مقامات ایرانی که جزئیات آن فاش نشده است به بحث درباره مسائل مهم و استراتژیک پرداخت.  از آنجایی که ایران و سوریه دو هم پیمان قدیمی  محسوب می‌شوند و در مسائل مهم به ویژه موضوعات امنیتی همکاری و هماهنگی با یکدیگر دارند، شاید سفر یک مقام ارشد سوری مانند بشار اسد به ایران  مسئله تعجب برانگیزی نباشد.  اما انجام این سفر به ویژه در بازه زمانی کنونی در ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

از طرف دیگر از آنجایی که رئیس‌جمهور سوریه معمولاً سفرهای خارجی زیادی انجام نمی‌دهد،  زمانی که اقدام به رفتن به کشورهای دیگر کند  اهداف مهمی از آن داشته و  به مسائل راهبردی می‌پردازد.  یکی از مسائل حائز اهمیت دیگر در سفر بشار اسد به تهران نیز به ویژگی‌های شخصی وی برمی‌گردد؛ چرا که بشار اسد به عنوان یکی از متحدان اصلی محور مقاومت  و داشتن روابط نزدیک با ایران همواره هدف مواضع خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

همانطور که گفته شد انجام این سفر در بازه زمانی فعلی که  منطقه روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد  قابل تامل است.  یکی از این موارد به تحولات فلسطین اشغالی مربوط می‌شود؛ جایی که در سایه تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس و مسجد الاقصی و همچنین افزایش قابل توجه شمار عملیات‌های استشهادی فلسطینیان  امکان انفجار اوضاع در سرزمین‌های اشغالی هرلحظه وجود دارد. 

از طرف دیگر در حالی که بحران امنیتی جامعه اسرائیل این روزها تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات این رژیم شده است و  برخی منابع صهیونیستی درباره احتمال سقوط کابینه نفتالی بنت طی چند هفته آینده صحبت می‌کنند،  ارتش اسرائیل  روز دوشنبه بزرگترین مانور تاریخ جعلی خود را برگزار کرد که در آن همه بخش‌های نظامی هوایی و دریایی و زمینی حضور دارند.  قابل توجه است که این مانور در مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان و سوریه انجام می‌شود.

مانور مذکور قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلیل وقوع نبرد شمشیر قدس در ماه مه به تعویق افتاد و آنگونه که منابع صهیونیستی گزارش می‌دهند هدف از برگزاری این مانور آمادگی جهت ورود به یک تقابل نظامی بزرگ با محور مقاومت در منطقه است که ایران و سوریه و حزب الله طرف‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند.  البته باید اشاره کرد که کارشناسان و محافل صهیونیستی بارها اعتراف کرده‌اند اسرائیل توانایی ورود به هیچگونه تقابل نظامی حتی با گروه‌های فلسطینی را نیز ندارد. بنابراین مانور مذکور را می‌توان در قالب یک اقدام پیشگیرانه از جانب صهیونیست‌ها برای بالا بردن روحیه شهرک نشینان صهیونیست  در میان بحران امنیتی اسرائیل توصیف کرد.

از طرف دیگر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس معادله جدیدی را ترسیم کرده و درباره تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه گفت که پاسخ در زمان و مکان مناسب به تجاوزات صهیونیست‌ها  از دستور کار مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خارج شده  و این کشور پاسخ هرگونه تجاوز اسرائیل به مواضع ایران در سوریه را مستقیم و سریع خواهد داد. باید توجه داشته باشیم که تهران و دمشق در سطح نظامی و امنیتی همکاری و هماهنگی بالایی دارند.

در عرصه داخلی فلسطین نیز بعد از تهدیدات «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه،  صهیونیست‌ها به تکاپو افتاده و حتی از ترس عملی شدن سریع این تهدیدات و آغاز یک نبرد همه جانبه برای آزادی مسجد الاقصی توسط فلسطینیان،  خواستار حذف و ترور السنوار هستند.

علاوه بر آن همزمان با تقویت هماهنگی میان اعضای محور مقاومت و در راس آنها سوریه و ایران و حزب الله ،  تنش‌های قابل توجهی در روابط روسیه با رژیم صهیونیستی به دلیل بحران اوکراین به وجود آمده است و به همین دلیل صهیونیست‌ها نگران قوی تر شدن اتحاد مسکو با تهران و دمشق هستند.

تنش‌های به وجود آمده در مناسبات تل‌آویو و مسکو  فرضیه‌ها درباره اینکه ممکن است روسیه برای پاسخ دادن به تجاوزات اسرائیل در کنار ایران و سوریه بایستد، تقویت می‌شود و برخی منابع گزارش می‌دهند که ممکن است روسیه محدودیت‌های ارتش عربی سوریه جهت استفاده از سامانه‌های موشکی اس ۳۰۰ را در پاسخ به تجاوزات جنگنده‌های صهیونیستی لغو کند.

بنابراین سفر بشار اسد به تهران جدا از انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی در سطح نظامی و امنیتی اهمیت بالایی دارد که  صهیونیست‌ها را نگران می‌کند.  به همین دلیل می‌توان گفت در صورتی که رژیم صهیونیستی قصد هرگونه تجاوز علیه سوریه در روزهای آینده را داشته باشد با سناریوهای نامعلومی مواجه خواهد شد که قادر به پیش بینی نتایج آن نیست.  بر این اساس ناظران احتمال می‌دهند که دست کم در بازه زمانی فعلی و بعد از هشدارهای شدیداللحن مقامات ایرانی و سید حسن نصرالله، رژیم  صهیونیستی تجاوزات خود را در مرزهای سوریه متوقف کند.