روسیه: شاید طالبان را به رسمیت بشناسیم

گروه سیاسی الف،   4010206093

وزیر خارجه روسیه از احتمال به رسمیت شناختن طالبان در صورت تشکیل دولت فراگیر خبر داد.

روسیه: شاید طالبان را به رسمیت بشناسیم

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دستگاه دپیلماسی روسیه بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت تهران گفت که در صورت تشکیل دولت فراگیر درافغاستان،  ممکن است مسکو طالبان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در نشست خبری پس از مذاکرات با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو گفت، روسیه قصد دارد در زمینه به رسمیت شناختن طالبان در روسیه اقداماتی انجام دهد.

وی گفت: «ما می‌خواهیم در راستای به رسمیت شناختن دیپلماتیک تمام عیار مقامات جدید در افغانستان تا زمانی که درک شود که آنها به وعده خود عمل کرده و یک دولت فراگیر از منظر قومی و مذهبی تشکیل دهند، کار کنیم.»

لاروف اظهار داشت : «دقیقاً فراگیری سیاستی است که باید گام‌های ما را تعیین کند.»

وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که به‌ رسمیت شناختن طالبان در عرصه بین‌المللی هنوز در برنامه‌های این کشور قرار ندارد.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگو و معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان اخیرا  خواهان کمک روسیه در بازسازی افغانستان شده بود.

مجاهد در گفت و گو با خبرگزاری «تاس» اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه کشورها هستیم و سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در بازسازی افغانستان ایفا می کند. روسیه از نظر اقتصادی کشور مهمی است. افغانستان در طول جنگ نابود شده و روسیه و دیگر کشورها می توانند به بازسازی آن کمک کنند. ما از این موضوع استقبال می کنیم و به حمایت های مالی این کشور از افغانستان امیدواریم.»

وی افزود: «ما به دنبال ایجاد روابط با همه کشورها هستیم. قبل از آن درباره روابط دیپلماتیک گفت وگو می کنیم. ما با روسیه درباره به رسمیت شناختن دولت (طالبان) و از سرگیری فعالیت سفارت خانه های دو کشور مذاکره می کنیم چراکه حل این مسائل راه را برای همکاری بیشتر هموار می‌کند. »