صعود بورس ادامه خواهد یافت؟

گروه بورس الف،   4010130071

منحنی شاخص کل بورس دیروز با رشدی پر قدرت از مرز ۵/۱میلیون واحد عبور کرد

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟

همشهری: دیروز برای نخستین بار طرح افزایش یک درصدی دامنه نوسان در بورس اجرا شد.همزمان با این رویداد شاخص کل بورس تهران نیز با یک رشد پرقدرت مواجه شد و با 1.8درصد افزایش بعد از 7ماه از مرز 1.5میلیون واحد عبور کرد. به گزارش همشهری، با وجودفراز و نشیب‌های 3ماه گذشته نمودارهای شاخص بورس نشان می‌دهد شاخص کل از 6بهمن ماه پارسال، بعد از 17ماه نزول، وارد روند صعودی شده، این روند از ابتدای سال‌جاری با وجود نزول در برخی روزها، شتاب بیشتری گرفته است. طبق اطلاعات موجود ارزش روزانه معاملات خرد نیز در بین 40تا 50درصد نسبت به معاملات نیمه دوم سال قبل افزایش یافته که نشان می‌دهد تمایل سرمایه‌گذاران در سال‌جاری برای دادوستد در بورس افزایش یافته است اما سطح معاملات خرد هنوز با سطوح اوج بازار در سال1399 فاصله زیادی دارد. در چنین شرایطی در مبادلات روز گذشته روند صعودی شاخص بورس همزمان با آغاز طرح افزایش یک درصدی دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس سرعت بیشتری گرفت و شاخص کل بورس تهران توانست با رشدی پر قدرت 1.8درصدی بعد از 7ماه از مرز 1.5میلیون واحد عبور کند.
آخرین بار شاخص کل بورس تهران در شهریور ماه پارسال در این محدوده قرار داشت. این رشد به افزایش 123هزار میلیارد تومانی، معادل6.4میلیارد دلاری، ارزش بازار سهام منجر شد. در پایان مبادلات روز دوشنبه ارزش کل بازار سهام به 7134هزار میلیارد تومان معادل 256میلیارد دلار رسید.
 با این میزان رشد در مبادلات دیروز، بازده سهامداران در 3ماه گذشته به 25درصد رسید. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد به 6هزارو 682میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان معاملات خرد در 7ماه گذشته تلقی می‌شود.

آینده بورس در سال‌جاری
با وجود رشد 1.8درصدی شاخص بورس تهران درمبادلات روز گذشته در دقایق پایانی مبادلات دیروز، ازسرعت رشد بازارسهام کاسته شد که به‌نظر می‌رسد این موضوع ناشی از قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومت یک‌میلیون‌و500هزار واحدی باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران در این محدوده با مقاومت‌های تکنیکی روبه‌رو است و این محدوده مقاومت به‌ویژه در محدوده یک‌میلیون‌و550 تا یک‌میلیون‌و600هزار واحد می‌تواند مانع از رشد بیشتر شاخص شود. این موضوعی است که روزنامه همشهری در گزارش‌های پیشین خود به آن اشاره کرده بود با این حال کارشناسان بر این باورند که از نظر تکنیکی چنانچه شاخص بورس بتواند با قدرت از محدوده یک‌میلیون‌و600هزار واحد عبور کند می‌تواند تا سقف قله تاریخی خود یعنی محدوده 2میلیون‌و100هزار واحد که در مرداد1399 به‌ثبت رسید، پیشروی کند اما برای رسیدن شاخص به این سطح، بازار سهام به حمایت‌های بنیادی نیاز دارد.
ولید هلالات تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار برای اینکه حرکت صعودی خود را ادامه دهد به زمان نیاز دارد، توضیح داد: مگر اینکه اخبار مثبتی مانند لغو عوارض صادراتی یا اخباری در زمینه واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به بازار پمپاژ شود. در غیراین صورت بازار برای تداوم رشد به زمان نیاز دارد.
مهدی عبدی کارشناس دیگر بازار سرمایه تأکید کرد: تجربه نشان داده بازارسرمایه به دلایل مختلف ازجمله محدودیت‌های درآمدی دولت، کسری بودجه و قوانین حاکم بر فعالیت شرکت‌های بزرگ دستخوش تغییرات مختلفی در فاصله‌های زمانی کوتاه می‌شود؛ این مسئله امکان پیش‌بینی آینده شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران دشوار کرده و به مانعی برای ورود سرمایه‌های جدید به بورس تبدیل شده است.
او با بیان اینکه ثبات در بازارسرمایه مستلزم ثبات در قوانین است تأکید کرد: به‌طور مثال وضع عوارض صادراتی برای بسیاری از شرکت‌های بورس بازار سهام را شوکه کرد و در روند معاملات تأثیرگذار بود بنابراین باید شرایطی به‌وجود بیاید تا شاهد کاهش دخالت‌های بیرونی بر فعالیت شرکت‌ها باشیم که این اقدام بی‌تردید در بهبود وضع معاملات تأثیر بسزایی خواهد داشت.
مصطفی محبی مجد کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: اگر به‌دنبال رونق و پویایی بازار سرمایه هستیم باید به‌دنبال آزادسازی قیمت‌ها اعم از نرخ محصولات مؤثر در قیمت تمام‌شده و نرخ فروش شرکت‌ها باشیم با این حال افزایش تدریجی دامنه نوسان نیز اثر مثبتی بر بازار سهام بر روز‌های آینده دارد. او اضافه کرد: تردیدی نیست که افزایش تدریجی دامنه نوسان معاملات تأثیر مثبتی بر حجم معاملات بازار سرمایه خواهد داشت اما شخصا معتقدم آزادسازی قیمت‌ها در صنایع مختلف تأثیر به‌مراتب با اهمیت‌تری بر روند بازار سرمایه نسبت به دامنه نوسان معاملات دارد. به‌گفته او افزایش دامنه نوسان، سیگنال مثبتی به بازار سرمایه داده که مدیران و سیاستگذاران در این بازار نسبت به اوضاع آینده بازار سرمایه خوش‌بین‌تر شده‌اند و با همین خوش‌بینی، اجازه افزایش دامنه نوسان را دادند.

احتمال لغو بخشنامه عوارض صادراتی
هفته گذشته وزارت صنعت بخشنامه‌ای را مبنی بر اعمال عوارض صادراتی ۲ تا ۲۲درصدی بر ۶۹محصول صنعتی و معدنی ابلاغ کردکه این موضوع با واکنش منفی بورس و فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شد. تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که به‌دنبال افزایش انتقاد‌ها در این‌باره احتمالا اصلاح یا لغو این بخشنامه افزایش یافته است. از شب گذشته متنی در فضای مجازی بازنشر شده که مربوط به مصوبات روز یکشنبه مدیریت بازار کالاهای پایه وزارت صنعت بوده و به امضای سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، رسیده است. مطابق این نامه مقرر شده پیشنهادهای اصلاح تعرفه‌های عوارض صادراتی برای بررسی و اعلام نظر به کارگروه مدیریت بازار ارائه شود. انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار لغو این بخشنامه شده است. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن تأیید این موضوع گفت: صحبت‌ها انجام شده و احتمال برگشت مصوبه بالا رفته است. برخی خبر‌های دیگر نیز حاکی از آن است که؛ دیروز در مجلس نشستی با حضور اعضای کمیسیون صنایع معادن و کمیسیون اقتصادی با وزیر صنعت برگزار شده و نمایندگان از سیدرضا فاطمی امین خواسته‌اند که درباره پیامدهای تعیین عوارض صادراتی بر شرکت‌های بورس توضیح دهد.