ادامه درگیری نیروهای طالبان با نظامیان پاکستانی در مناطق مرزی پکتیا

گروه جهان الف،   4010128080

منابع محلی افغانستان در ولایت پکتیا روز یکشنبه تایید کردند که در ادامه‌ تنش میان طالبان و پاکستان، نیروهای مرزی دو طرف در بخش هایی از خط دیورند در سرحد شهرستان "دندپتان" استان پکتیا با یکدیگر درگیر شده اند.

 
ادامه درگیری نیروهای طالبان با نظامیان پاکستانی در مناطق مرزی پکتیا

 

به گزارش ایرنا از روزنامه "اطلاعات روز" افغانستان، «خالق‌یار احمدزی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت پکتیا در گفت وگو با این روزنامه با تأیید این خبر گفت: نیروهای طالبان شب گذشته در منطقه “شپولی” شهریتان دندپتان در حال گشت زنی بودند که نیروهای مرزی پاکستان به سوی آنان تیراندازی کردند.
به‌ گفته‌ وی، این درگیری در پی شلیک نظامیان پاکستانی به سمت نیروهای طالبان آغاز شده است. احمدزی افزود که در تبادل آتش به طالبان آسیب نرسیده است و درباره تلفات احتمالی نظامیان پاکستانی هم خبری در دست نیست.

ساکنان محلی می‌گویند، درگیری برای چندین ساعت جریان داشته‌ است. منابع پاکستانی تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

به گفته شاهدان در این درگیری هر دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند.

تنش میان پاکستان و طالبان که گفته می‌شود، روابط نزدیک با یکدیگر دارند، در پی حملات اخیر نظامیان پاکستان به خاک افغانستان به اوج خود رسیده است.

نظامیان پاکستانی بامداد روز شنبه مناطق مرزی افغانستان در ولایت‌های خوست و کنر را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که تنها در حملات هوایی پاکستان به ۴ روستا در شهرستان «سپیره» خوست، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی شامل زنان و کودکان جان باخته‌اند. منابع مستقل تاکنون این آمار را تأیید نکرده‌اند.

یک منبع محلی که خواست نامش فاش نشود به اطلاعات روز نیز گفت که در این حملات دست‌کم ۲۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که این حملات مناطق آوارگان وزیرستانی را هدف قرار داده است.

در ولایت کنر منابع محلی می‌گویند که در حملات توپخانه‌ای پاکستان در ولسوالی شلتن این ولایت، هم ۶ نفر شامل یک زن و ۵ کودک جان باخته‌اند. برخی از ساکنان محل می‌گویند که این حملات نیز توسط هواپیما انجام شده است.

 

ادامه درگیری نیروهای طالبان با نظامیان پاکستانی در مناطق مرزی پکتیا

 

حکومت سرپرست طالبان این رشته حملات پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در توییتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباهی» را تکرار نکند.

او نوشته است: « دولت طالبان به پاکستان هشدار می دهد که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائلی نیآزمایند و دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکنند، وگرنه پیامد بدی خواهد داشت.»

مجاهد تأکید کرده است که همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.

وزارت خارجه‌ی طالبان هم این حملات را محکوم و سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده است. برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین نیز این حملات را محکوم کرده‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) درباره‌ی گزارش‌ها مبنی بر تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در حملات نظامیان پاکستانی به مناطق مرزی استان های خوست و کنر ابراز نگرانی کرده است.

یوناما شامگاه امروز شنبه در تویتی نوشته است که غیرنظامیان هیچ‌گاه هدف نیستند.

دفتر معاونت سازمان ملل گفته است که تلاش می‌کند حقایق را مشخص و میزان تلفات را تأیید کند.