پارتی گیت یقه جانسون را گرفت؛ نخست وزیر انگلیس جریمه می‌شود

گروه جهان الف،   4010123099

دولت انگلیس اعلام کرد که نخست وزیر و وزیر دارایی انگلیس به دلیل نقض قوانین قرنطینه در دوره کرونا توسط پلیس جریمه خواهند شد.

به گزارش  خبرگزاری فارس، دولت انگلیس بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران  اعلام کرد که «بوریس جانسون» نخست وزیر و «ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس به دلیل نقض قوانین قرنطینه در دوره کرونا و برگزاری یک مهمانی ( پارتی‌‌گیت) توسط پلیس جریمه خواهند شد.

به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی» سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «جانسون و سوناک امروز اطلاعیه‌ای دریافت کردند که پلیس قصد دارد جریمه برای آنها صادر کند.»

پلیس لندن در حال بررسی ۱۲ تجمع در خیابان «داونینگ» و «وایت هال» است که گفته شده است قوانین کووید-۱۹  در این مکان‌های زیر پا گذاشته‌اند.

جانسون تاکنون علیرغم خشم عمیق عمومی و فشارهای مداوم از طیف‌های مختلف سیاسی، د برابر درخواست‌ها برای استعفا مقاومت کرده است.

خبرنگار رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی سی» در این زمینه در توییتی نوشت، نخست وزیر و «کری جانسون» همسر بوریس جانسون  به خاطر اتفاقاتی که قانون را در طول قرنطینه نقض می‌کنند جریمه می شوند و این می‌تواند عواقب گسترده داشته باشد.

نشریه «اسپکتیتر» نیز نوشت، بوریس جانسون اولین نخست وزیر تاریخ انگلیس است که در دوران حضور در قدرت به خاطر نقض قانون جریمه خواهد شد.

چندی پیش تصاویر مهمانی مقامات دولت انگلیس با حضور جانسون در زمان اوج اعمال محدودیت‌های کروناییدر سال گذشته میلادی انتقادات شدید جامعه و سیاست‌مداران انگلیس را برانگیخت. پس از آن مشخص شد جانسون و نزدیکانش شب خاکسپاری شوهر ملکه انگلیس نیز دو مهمانی برگزار کرده بودند.

در پی انتشار بخشی از گزارش مربوط به تخلف دولت‌مردان انگلیس از محدودیت‌های کرونایی و به راه انداختن مهمانی و میگساری، نخست‌وزیر این کشور مجبور به عذرخواهی شد.

 «سو گری» فعال مدنی انگلیسی در گزارش خود درباره نقض محدودیت‌های کرونایی توسط وضع‌کنندگان آن‌ها نوشت که  توجیه برخی اقدامات دولت دشوار است.

این در حالی است که پیش‌تر «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس گفته بود، اگر گزارش سو گری نشان دهد جانسون از قوانین سرپیچی کرده باشد باید استعفا کند. جانسون نیز در جلسه پارلمان تصدیق کرده بود اگر ثابت شود که تخلف کرده است باید استعفا دهد.

جانسون  در واکنش به انتشار گزارشی ۱۲ صفحه‌ای از تخلفات صورت گرفته  گفت: «می‌خواهم بگویم که عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی می‌کنم کارهایی که انجام دادیم درست نبودند و بابت نحوه مدیریت این مسئله نیز متأسفم.»

وی افزود: «مسئله را درک می‌کنم و جبران می‌کنم. می‌خواهم بگویم به مردم این کشور این را بگویم که می‌دانم مسئله چیست مسئله این است که آیا دولت برای انجام امور، قابل اعتماد هست؟ و من می‌گویم که بله، می‌توانیم قابل اعتماد باشیم، بله می‌توان به ما در انجام امور اعتماد کرد.»

بوریس جانسون حدود ۲ سال قبل به کرونای شدید مبتلا شده بود و مدتی را در بیمارستان گذراند.