مخالفت روسیه با استقرار هرگونه زیرساخت نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی

گروه جهان الف،   4010112016

وزیر امور خارجه روسیه استقرار زیرساخت های نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی را غیرقابل قبول خواند و مخالفت مسکو با امکان اجرای چنین طرح‌هایی را اعلام کرد.

مخالفت روسیه با استقرار هرگونه زیرساخت نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه مخالفت مسکو با استقرار زیرساخت های نظامی ایالات متحده و ناتو در کشورهای همسایه، در درجه اول در منطقه آسیای مرکزی را غیر قابل قبول عنوان کرد.

وی این موضوع را در جریان سومین کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان (روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) اعلام کرد.

لاوروف در این مورد گفت: استقرار زیرساخت‌های نظامی ایالات متحده و ناتو و یا حضور شهروندان افغانستانی که به آنها خدمت می کنند در قلمرو کشورهای همسایه، در درجه اول در آسیای مرکزی را، غیر قابل قبول می‌دانیم.

رئیس نهاد دیپلماتیک روسیه گفت که چنین طرح های مغایر با منافع امنیتی کشورهای ما بوده و با تعهدات ناشی از اسناد قانونی سازمان پیمان امنیت جمعی در تضاد است.

وی در ادامه با بیان این که با درخواست های مربوط به استقرار پناهجویان افغان در کشورهای همسایه باید با احتیاط فراوان برخورد شود، خواستار محاسبه دقیق همه پیامدهای احتمالی برای کشورها و در کل امنیت منطقه شد.

بنابر سخنان لاوروف، اغلب اوقات چنین ابتکاراتی با «شعارهای نجیب بشردوستانه» همراه است و اما در واقعیت مشکلات زیادی را به همراه دارد.