مقام اسرائیلی دلیل گرم شدن مجدد روابط با ترکیه را فاش کرد

گروه جهان الف،   4001222035 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که گرم شدن مجدد روابط اسرائیل و ترکیه در راستای توافق‌نامه "ابراهیم" و به دنبال آن فشار بر رئیس جمهور ترکیه، صورت گرفته است.

مقام اسرائیلی دلیل گرم شدن مجدد روابط با ترکیه را فاش کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، "علیزا بن نون"، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در امور اروپا، اعلام کرد که دلیل گرم شدن مجدد روابط اسرائیل با ترکیه "توافق نامه‌های ابراهیم" است.

توافقنامه‌های موسوم به "ابراهیم" در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بین کشورهای عربی یعنی بحرین، امارات، سودان و مراکش جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا شد.

این مقام اسرائیلی، تأکید کرد که توافق‌های عادی‌سازی که اخیراً امضا شده است، عامل مهمی در تحت فشار قرار دادن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای تقویت روابط با اسرائیل می‌باشد.

رسانه‌های عبری جمعه گزارش دادند که طرف‌های ترک و اسرائیلی درباره تکمیل یک توافق مهم باستان‌شناسی در جریان سفر  اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی به آنکارا، توافق کردند.

در همین زمینه، وب سایت عبری زبان "زمان اسرائیل" اعلام کرد که هیئت همراه هرتزوگ در سفرش به ترکیه به توافق مهم و تاریخی برای انعقاد یک معامله باستان شناسی دست یافتند.

هرتزوگ به همراه همسرش میشل، چهارشنبه به دعوت رئیس جمهور ترکیه برای یک سفر رسمی وارد ترکیه شد.

وی اولین رئیس رژیم صهیونیستی است که از سال 2008 به ترکیه سفر کرد.

تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که سفر هرتزوگ بخشی از یک تحول مثبت است و نمادی از آغاز دوره جدیدی در روابط اسرائیل و ترکیه است.