وزیر جهاد کشاورزی: زمین خواران باعث از بین رفتن بهترین اراضی کشاورزی شدند/ پیشگیری از زمین خواری در اولویت قرار گرفت

گروه اقتصادی الف،   4001221055 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر جهاد کشاورزی، زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری را از مشکلات جدی در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: پیشگیری از زمین خواری باید در اولویت کارها قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی: زمین خواران باعث از بین رفتن بهترین اراضی کشاورزی شدند/ پیشگیری از زمین خواری در اولویت قرار گرفت

به گزارش ایرنا، «سید جواد ساداتی نژاد» در اولین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری در دولت سیزدهم که با حضور «محمدرضا یزدی» رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و رییس سازمان امور اراضی کشور و تعدادی نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، افزود: اکنون نزدیک ۱۳ هزار حکم مقابله با زمین خواری داریم که به دلیل هزینه‌های بالا اجرایی نشده است. بنابراین در چنین موضوعاتی قبل از اینکه آجری روی آجری دیگر گذاشته شود، باید از چنین تصرفاتی جلوگیری به عمل آید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زمین میراث آیندگان است و باید در حفظ آن کوشید، تصریح کرد: بحث زمین‌ خواری‌ از گذشته وجود داشته است، اما طی سال‌های اخیر این جریان به سمت منابع طبیعی از جمله کوه خواری و جنگل خواری سوق داده شده است.

بهترین اراضی کشاورزی از دست رفته است

وی مبارزه با زمین‌خواری در اراضی شمالی کشور را الزامی دانست و اضافه کرد: اراضی کشاورزی به دلیل جایگاه در تامین امنیت غذایی کشور و اراضی جنگلی به دلیل حفظ منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساداتی نژاد گفت: با مشاهده تصاویر چند سال گذشته استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران مشخص است که بهترین اراضی کشاورزی از دست رفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی رییس جمهوری از ابتدای دولت تاکنون، مبارزه با فساد بوده و اکنون نیز این مهم مورد تاکید ما قرار دارد، افزود: ستاد هماهنگی مبارزه با فساد که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می‌شود، دارای کارگروه‌هایی از جمله کارگروه مبارزه با زمین خواری است. بنابراین هرچقدر این کارگروه در مبارزه با زمین‌خواری بهتر عمل کند، می‌تواند این میراث را برای آیندگان حفظ کند.

وی اظهارداشت: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر هزینه بالا، این دغدغه را ایجاد می‌کند که این اراضی چگونه دوباره به حالت اولیه اراضی کشاورزی تبدیل خواهند شد؛ بنابراین پیشگیری می‌تواند در این بخش موثر باشد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه برای پیشگیری از وقوع زمین خواری نیازمند یک برنامه جامع هستیم، گفت: تمام دستگاه‌های ذیربط برای رصد، پایش و برخورد باید تجهیز شوند.

وی با بیان اینکه کاهش توان مقابله و ضعف در قوانین موجب افزایش زمین خواری می‌شود، افزود: در کنار نیروهای سازمانی باید از نیروهای مردمی داوطلب و همچنین تکنولوژی و فناوری‌های روز بهره مند شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: برای مبارزه با زمین خواری به تقویت قوانین و سازوکارهای اجرایی نیاز است که باید مورد توجه قرار گیرد.