تحریف مصاحبه بن سلمان در رسانه‌های سعودی

گروه جهان الف،   4001216078

  روزنامه نگاری که به مصاحبه با ولیعهد عربستان پرداخته بود، از تحریف ترجمه این مصاحبه توسط رسانه‌های سعودی خبر داد.

تحریف مصاحبه بن سلمان در رسانه‌های سعودی

گرایمی وود، روزنامه نگاری که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای مجله آمریکایی «آتلانتیک» مصاحبه کرده بود، از تحریف ترجمه این مصاحبه توسط رسانه‌های رسمی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، وود در مقاله جدیدی که در "آتلانتیک" منتشر کرد، گفت که از دو منبع آگاه در عربستان سعودی مطلع شده است که محمد بن سلمان تصمیم به تحریم او گرفته است و او دیگر در ریاض مورد استقبال قرار نخواهد گرفت..

وود اعلام کرد که شبکه‌های «الاخباریه» و «العربیه» توجه‌ها را به بخش‌های معینی از این دیدار معطوف و بخش‌های دیگر را مخفی کردند، زیرا به عقیده آنها به نفع محمد بن سلمان نبوده است.

وی همچنین اظهار کرد، ولیعهد عربستان به او در خصوص حادثه ترور جمال خاشقجی، منتقد و روزنامه‌نگار سعودی گفت که او دستور قتل خاشقجی را نداده است؛ اما اگر می‌خواست چنین عملیاتی را انجام دهد، گروه حرفه‌ای‌تری را می‌فرستاد. رسانه‌های سعودی این متن را به شکل دیگری ترجمه کردند و نوشتند: "اگر فرض کنیم –خدای ناکرده- عملیات دیگری مانند این عملیات برای شخص دیگری رخ بدهد، به این روش نخواهد بود".

وود ادامه داد، ترجمه رسانه رسمی عربستان و افزودن کلمه "خدای ناکرده" با هدف ایجاد حس "خوب" به پاسخ ولیعهد سعودی صورت گرفته است.

وی همچنین گفت، دومین اختلاف و تحریف ترجمه رسمی این است که بن سلمان به طور کامل و قاطعانه خواندن یک مقاله خاشقجی را تکذیب کرده است؛ اما رسانه‌های سعودی اعلام کردند که ولیعهد عربستان "مقاله‌ای از این نویسنده را به صورت کامل نخوانده است".

طبق گفته وود، سومین تفاوت این است که محمد بن سلمان کسانی را که در بحران سال ۲۰۱۷ با قطر در داخل عربستان همدلی کرده بودند با آمریکایی‌هایی که در جنگ جهانی دوم با آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها همدلی کرده بودند، مقایسه کرد؛ اما رسانه‌های سعودی بخش مربوط به این موضوع را به طور کامل حذف کردند.

وی در پایان تصریح کرد از محمد بن سلمان درباره امکان مجوز فروش مشروبات الکلی در عربستان به صورت قانونی سوال کرد؛ اما وی با توجه به اینکه رسانه‌های سعودی سوال را به صورت کامل منتشر نکرده‌اند، از پاسخ دادن به آن خودداری کرد.

پیشتر ولیعهد سعودی در مصاحبه با مجله آمریکایی "آتلانتیک" گفته بود: من معتقدم که قوانین حقوق بشر در پرونده کشته شدن جمال خاشقجی در مورد من اجرا نشده است. زیرا ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید هر کس تا زمانی که جرمش ثابت نشود بی‌گناه است.

وی ادامه داد: من وجود خشم به خصوص در میان روزنامه‌نگاران نسبت به قتل خاشقجی را درک می‌کنم؛ اما ما نیز احساسات و خشم داریم.

بن سلمان تصریح کرد: کشته شدن خاشقجی بدترین اتفاقی بود که تا به حال برای من رخ داده است، زیرا تقریبا تمام برنامه‌های من برای اصلاحات را خراب می‌کرد.