سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با الف: انتظار «معجزه اقتصادی» از مذاکرات، اشتباه است/ دولت در انتصابات کمی ضعیف عمل کرده است

گروه سیاسی الف،   4001211065 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی می گوید در حوزه تبادل ارز کمی مشکل داریم که ممکن است موفقیت در مذاکرات وین درباره آن کمک کننده باشد، اما اینکه بخواهیم به واسطه مذاکره منتظر معجزه باشیم، اشتباه است.

انتظار «معجزه اقتصادی» از مذاکرات، اشتباه است/ دولت در انتصابات کمی ضعیف عمل کرده است

سید نظام الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار الف گفت: اصل وابسته کردن اقتصاد کشور و هر مسئله‌ای که بخشی از آن مسئله خارج از اراده داخلی ما باشد، اشتباه است.

وی ادامه داد: طبیعتا سیاست خارجی بر سیاست‌های داخلی موثر است و تحریم‌ها بخشی از مسائل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

موسوی افزود: اما اگر مطالعه تاریخی داشته باشیم بخشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ما ربطی به تحریم‌ها ندارد لذا راه حل مشکلات به نوعی بستگی به اراده داخلی دارد.

سخنگو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بنظر من مذاکرات وین در حوزه سیاست خارجی و یک بخشی هم در حوزه‌های بانکی ممکن است تغییراتی را بوجود آورد لذا بخشی از مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی بستگی دارد.

موسوی با اشاره به تاثیر مذاکرات بر روند صادرات در کشور، بیان کرد: در حوزه فروش نفت توانسته ایم سطح فروش و صادرات نفت را بالا ببریم.

وی در مورد اظهارات ضد و نقیض درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401، گفت: در کمیسیون تلفیق ۹ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص داده شده است.

موسوی  ادامه داد: در صحن علنی مجلس یکسری مباحثی مطرح شد که برخی از نمایندگان پیشنهاد حذف بند مزبور به حذف ارز ترجیحی را از لایحه بودجه ۱۴۰۱ دادند که با توجه به تفاوت نگاهی که وجود داشت؛ مجددا به کمیسیون تلفیق بازگشت.

سخنگو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین موضوع مشخص است و نظر نهایی را مجلس خواهد داد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد اقتصادی دولت، افزود: در حال حاضر زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد دولت نیست، اما بنظرم دولت در زمینه انتصابات کمی ضعیف عمل کرده است.

موسوی در مورد وضعیت شرایط اقتصادی درسال آینده، گفت: آنچه که در مسائل اقتصادی مهم است اینکه کشور به سمت و سوی خنثی سازی تحریم‌ها در حوزه صادرات نفت؛ جلوگیری از خام فروشی و... حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه در مسائل اقتصادی، همت دولت در بهبود وضعیت اقتصادی و پیشبرد امور است، افزود: همه این موارد نوید دهنده این است که انشالله سال آینده به لحاظ اقتصادی سال خوبی خواهد بود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا درآمد‌های مالیاتی که در بودجه ۱۴۰۱ آمده محقق خواهد شد، عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در روند حوزه مالیاتی رشد خوبی داشتیم و انشالله بتوانیم با تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، خوداتکایی کشور را به بودجه‌های پایه دار افزایش دهیم.

وی ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر بحث‌های مالیاتی جزء منابع خوب و سهل الوصول بودجه کشور بوده است لذا در سال آینده هم انشالله مشکل خاصی در اینباره وجود نداشته باشد.

موسوی گفت: البته در مورد فرار‌های مالیاتی باید تاکید و نظارت بیشتری داشته باشیم.

سخنگو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت بورس، گفت: بورس در همه دنیا محل سرمایه گذاری دارای ریسک است. آنچه مد نظر فعالان بازارسرمایه است این است که بورس به یک چارچوب متعارفی برسد و در حقیقت دامنه تغییرات به نحوی نباشد که چشم اندازی وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: آنچه مجلس شورای اسلامی به آن تاکید دارد، شکل دهی به این افق روشن است.

موسوی خاطرنشان کرد: بنابراین اقتصاد کشور باید به نحوی ساماندهی شود که افق سرمایه گذاری در بورس روشن و نبض فرآیند بازار آن سالم کار کند.