وزیر امورخارجه اوکراین: در پیوستن به ناتو مصمم هستیم

گروه جهان الف،   4001202077 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

همزمان با تنش مرزی میان اوکراین و روسیه و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها، وزیر خارجه اوکراین بر پیوستن کشورش به ناتو تاکید کرد.

وزیر امورخارجه اوکراین: در پیوستن به ناتو مصمم هستیم

به گزارش ایرنا، "دمیترو کولبا" در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا مدعی شد که اکثریت اوکراینی‌ها خواهان پیوستن این کشور به سازمان پیمان  آتلانتیک شمالی(ناتو) هستند.

این اظهارنظر وزیر خارجه اوکراین در حالی مطرح شده است که روسیه پیش از این با توسعه ناتو به سوی شرق اروپا مخالفت کرده بود و این اقدام را خطری برای امنیت ملی خود خوانده.

وزیر خارجه اوکراین در این مصاحبه گفت که کی‌یف از اهدافش برای پیوستن به ناتو عقب‌نشینی نمی کند و در این راستا سیگنالی برای کنار گذاشتن این هدف به عنوان اقدامی در اجابت یکی از درخواست‌های روسیه نمی‌فرستد.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه ادعا کرد اگر اوکراین در این مسیر موفق شود، کل دنیا دموکراتیک جهان امن‌تر خواهد شد.

وی افزود: تنها سیگنالی که می فرستیم این است که اگر اوکراین موفق شود و روسیه نیز عقب‌نشینی کند، برای کل جهان دموکراتیک امن‌تر خواهد بود.

این مقام ارشد اوکراین گفت که آمریکا، کی‌یف را تحت فشار نگذاشته تا طرح‌هایش برای پبوستن به ناتو را کنار بگذارد.

کولبا تصریح کرد که حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین خسارات گسترده ای برای خود روس‌ها به همراه دارد.

با این حال وزیر خارجه اوکراین در ادامه این مصاحبه گفت: ما همچنان جایی برای دیپلماسی در نظر داریم. البته اوضاع بر روی زمین بسیار شکننده است.

در تازه ترین تحولات مربوط به بحران اوکراین گزارش شده است که وضعیت خطوط حائل در منطقه مناقشه دونباس بسیار بحرانی بوده، بر اثر گلوله باران شهرهای این منطقه توسط ارتش اوکراین و درگیری های شدید در چندین منطقه، روند خروج ساکنان این مناطق و ورود به روسیه شتاب بیشتری گرفته و تاکنون ۶۱ هزار نفر وارد این کشور شدند.

الکساندر چوپریان وزیر موقعیت های اضطراری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: از آغاز اعلام تخلیه ساکنان دونباس و ورود آنها  به روسیه در روز جمعه تاکنون ۶۱ هزار نفر روارد روسیه شدند.  

به گفته وی، در ۲۴ ساعت اخیر ۹ قطار حامل پناهجویان از مناطق دونباس از استان راستف عازم مناطق دیگر روسیه شدند.

تاکنون ۳۰ جمهوری و استان روسیه برای پذیرش و اسکان پناهجویان اعلام آمادگی کردند.   

سازمان پلیس دونتسک در گزارشی اعلام کرد که در شبانه روز اخیر یک نفر از نظامیان دونتسک در جریان گلوله باران منطقه توسط ارتش اوکراین کشته شد. همچنین در جریان تیراندازی های ارتش اوکراین، دو نفر نیز به شدت مجروح و در بیمارستان بستری شدند.