در گفت و گو با الف مطرح شد دولت در صنعت خودرو سازی باید مطالبه گر باشد نه پاسخگو 

گروه اقتصادی الف،   4001125052 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با تاکید بر این که دولت باید دست از مدیریت خودروسازی بردارد گفت: دولت در این زمینه باید نظارت و هدایت کننده باشد و به جای پاسخگویی مطالبه گر باشد.

دولت در صنعت خودرو سازی باید مطالبه گر باشد نه پاسخگو 

محمد رضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران در گفتگو با الف درباره وضعیت خودروسازی و بهبود وضعیت  آن گفت: بهبود کیفیت یک امر دائمی است و راه بی پایان است دانم باید کیفیت بهبود پیدا کند. آن روزی که بگویم به بهبود کیفیت رسیدیم روز مرگ ما است چون دیگر جای پیشرفت نداریم.

وی در ادامه گفت:  دو مشکل اصلی در صنعت خودروسازی وجود دارد، اول این است که خودروسازی ما دولتی است و مدیران دولتی در آن حضور دارند. 

وی افزود: در چند سال گذشته یکی از خودروسازان داخلی 8  مدیرعامل عوض کرده است بنابراین نمی تواند ثبات کاری را داشته باشد لذا دولت باید دست از مدیریت خودروسازی بردارد و خود نظارت و هدایت کند.  دولت  و وزیران به جای اینکه پاسخگو باشند باید مطالبه گر باشند.

نجفی منش گفت: دومین مشکل در  قیمت‌گذاری خودرو است که این باعث ضرر و زیان شده است و نمی توانند به موقع پول قطعه سازی ها را بدهند وقتی به موقع پول داده نشود آنها هم توان ادامه کار ندارند. از طرف دیگر باید توانمندی قطعه سازی در حوزه کیفیت بالا ببریم.

وی در ادامه گفت:  این که مردم برای خرید خودرو هجوم می آورند برای اختلاف قیمت کارخانه و بازار بیرون است. اگر کسی ثبت نام کند از ۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون تومان سود می کند که  این کار باعث شده صد هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو خسارت وارد شود و کسانی که خودرو خریدند ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سود ببرند بنابراین این تصمیم گیری غلطی است که باید حل شود. باید طوری قیمت گذاری شود که قیمت بیرون و کارخانه تفاوت چندانی نکند.

 رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار در ادامه گفت: باید در صنعت خودرو دو کار انجام شود اول مشکلات آنها  شناسایی و رفع شود.  دوم کیفیت قطعات بالا برود که بتوانیم وارد بازار های جهانی شویم.

وی در ادامه افزود:  اگر بتوانیم واردات خودرو در مقابل صادرات داشته باشیم  با یک تیر چند نشان زده ایم   هم  صادرات و هم واردات کردیم و هم به انتقادها جواب داده ایم.

وی با بیان این که موافق ممنوعیت واردات خودرو نیستیم گفت: اگر  تعدادی مشخص خودرو وارد شود ضرری به صنعت خودروسازی نمی زند و از طرف دیگر جلوی هجمه بی امان منتقدین را می گیرد. در سالهایی که خودرو وارد می شد مشکلی نداشتیم و هجمه و فشاری به تولید داخل نبود.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار در ادامه به برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام عملیاتی شود و خودروسازهای بین المللی که قبلا در ایران بودند دوباره حضور پیدا کنند مجبوریم که  مطابق استانداردهای بین‌المللی خودرو تولید کنیم که این کار باعث رشد صادرات خواهد شد.