کاخ سفید: تحریم‌های جدید علیه روسیه بسیار شدیدتر از ۲۰۱۴ است

گروه جهان الف،   4001105083

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده خود را برای اعمال تحریم علیه روسیه درصورت حمله به اوکراین آماده می‌کند.

کاخ سفید: تحریم‌های جدید علیه روسیه بسیار شدیدتر از ۲۰۱۴ است

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کرد: ما آماده اعمال تحریم‌ها با پیامدهای گسترده هستیم که در سال ۲۰۱۴ به آن‌ها فکر نکرده بودیم. این بدان معناست که این تحریم‌ها پله‌ای نخواهند بود و ما از همان ابتدا از آن بالا شروع می‌کنیم و در همانجا می‌مانیم.

این مقام همچنین اشاره کرد که اگر روسیه بخواهد از گاز طبیعی‌اش به عنوان اهرم فشار استفاده کند تبعاتش را احساس خواهد کرد.

وی همچنین عنوان کرد که آمریکا آماده اعمال تدابیری است تا درصورت حمله روسیه به اوکراین، صادرات به این کشور را محدود کند.

به گفته این مقام ارشد، محدودیت و کنترل صادرات کالا به روسیه، این کشور را از آنچه "نیاز دارد و نمی‌تواند جایگزین کند" محروم خواهد کرد.

وی همچنین توضیح داد که این تدابیر محدودیت‌هایی بر روی تبادل و صادرات کالاهای آمریکایی به روسیه اعمال خواهد کرد و به روسیه در زمینه‌های هوش مصنوعی، دفاعی، فضا و حوزه‌های کلیدی ضربه خواهد زد.

این مقام کاخ سفید تاکید کرد، آمریکا و کشورهای اروپایی هم‌پیمان گام‌هایی برای حمایت از امدادرسانی گاز به اروپا در صورتی که روسیه اقدام به قطع گاز در صورت درگیری احتمالی با اوکراین بگیرد، برداشته‌اند.

این مسؤول ارشد کاخ سفید گفت: ما با کشورها و شرکای جهانی برای تصمین امنیت امدادها و اجتناب از هرگونه خسارت در نرخ‌ها تلاش می‌کنیم.

او توضیح داد، دولت جو بایدن و هم‌پیمانانش طرح فوق‌العاده‌ای را تهیه می‌کنند که شامل مذاکره با طرف‌های امدادرسانی در شمال آفریقا و آسیاست.

این مقام هشدار داد که روسیه نباید از امدادرسانی سوخت به عنان سلاح استفاده کند چون این کار عواقبی را متوجه اقتصاد روسیه می‌کند.

ماه گذشته واشنگتن گزارش داده بود که کاخ سفید از لایحه جدیدی در کنگره این کشور حمایت می‌کند که منجر به اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات ارشد روسی از جمله رئیس‌جمهوری این کشور می‌شود.

این لایحه اجازه اعمال بسته‌ای از تحریم‌ها به منظور "مجازات پوتین درصورت حمله به اوکراین" را مهیا می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از رابرت منندز، قانون‌گذار آمریکایی آورده بود: تحریم‌هایی که در این لایحه قرار گرفته‌اند به صراحت نشان‌دهنده این هستند که ایالات متحده در زمانی که روسیه به دنبال حمله مجدد به اوکراین است، بیکار نخواهد نشست.

 این لایحه اجازه اعمال گستره‌ای از تحریم‌ها علیه پوتین و دیگر مقامات ارشد دولت و همچنین مقامات نظامی روسیه را می‌دهد و همچنین شرکت‌هایی که خطوط پیغام‌رسان ایمن را در اختیار بانک‌ها در روسیه قرار می‌دهند تا داده‌های حیاتی را با موسسات مالی به اشتراک بگذارد جریمه خواهد کرد.

در این لایحه همچنین بسته‌ای از پیشنهادات با هدف "تقویت امنیت اوکراین" قرار گرفته است و در آن آمده که خط لوله نورد استیم ۲ "ابزار نفوذ ستیزه‌جویانه‌ای است که روسیه از آن استفاده می‌کند". این بخش از لایحه ایالات متحده را ترغیب می‌کند که تمامی "تدابیر در دسترس و مناسب" برای اطمینان حاصل کردن از عدم آغاز کار این خط لوله را مورد بررسی قرار می‌دهد.